Gå til innhold
Arkivverket

[#37158] Hvem er Mons Monsen Sjoe 3.kone?

Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

I (67) spurte jeg om noen vet hvem denne Baar på Walen var. Men ingen har gitt noen tilbakemelding på det. Jeg finner ikke noe skifte etter verken Christi eller mannen Mons.Den Mons Monsen der er skifte etter: 'Skiftet er begynt 26. oktober 1839 og sluttet 22. april 1840 og nevner enken Gjer Mikkelsdatter og barna Mons M., 15, formynder Anders Larsen Sjo, og Malene M., 12, formynder John Nilsen Sjo.'(Nedrebø til Tveit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er en kandidat til Baard på Valen. Han heter Baard Paulson (77år i 1801) og var gift med Anna Anfinnsdtr.(66år i 1801)og bodde på Valen ved FT i 1801. Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland
LenkeI lenken ovenfor ser vi at Kristi på 7 år bodde sammen med foreldrene på Valen i 1777.Ifølge Familysearch er Kristi døpt 10. september 1769 i Kvinnherad med far Bård PaulsenIfølge Familysearch ble Bård Paulsen gift 30. april 1760 i Kvinnherad med Anna AnfinnsdatterBård Paulsen ble døpt 10. januar 1728(Familysearch)i Kvinnherad som sønn av Paul AndersenFor å få vite eventuelle gårdsnavn må kirkebøkene for Kvinnherad sjekkes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var lovende opplysninger. Håper det kan stå noe mer i bygdebok for Kvinnherad om Åkra og Havnerås eller hørte det kanskje til under Strandebarm tidligere. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kjempebra Kenneth, du fikk oss litt videre, men enda har vi ikke løst problemet med Mons og Marta;

bilete0892.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg vurderer det slik at både Åkre og Havnrås lå under Strandebarm, ihvertfall i skifteregisteret 1668-1859. Det var jo Åkre ogsi i Skånevik og Strandvik, men i dette tilfelle er det snakk om Åkre i Strandebarm. Men er det noen som har tilgang på ætte- eller bygdebøker fra Strandebarm?Her er noen skifter.Havneraas:Helvig Henriksen Havneraas Strandebarm 396 A.a.4 1717-1722Paal Knutsen Havneraas Strandebarm 399 A.a.4 1717-1722Knut Paulsen Havneraas Strandebarm 49b A.a.4 1717-1722Henrikke Paulsdtr Havneraas Strandebarm 450b A.a.8 1773-1780Aakre:Anders Paulsen Utne Aakre Strandebarm 224b A.a.3a 1708-1712Anders Utne Aakre Strandebarm 224b A.a.3a 1708-1712Guro Brynjelsdtr Aakre Strandebarm 401b A.a.4 1717-1722Anna Haktorsdtr Aakre Strandebarm 239b A.a.6 1743-1755Kristi Nilsdtr Aakre Strandebarm 255b A.a12 1804-1815Peder Haktorsen Aakre Strandebarm 47 A.a.7a 1755-1760Lisbet Pedersdtr Aakre Strandebarm 564 A.a.7b 1760-1765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflotte opplysninger Kenneth!, men ble Paul Anderson gift på nytt etter at Rakel var død i 1733? Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ser i bygdebokoversikten på DIS at Havneraås er oppført under Kvinnherad og Åkre under Strandebarm. Havnerås er nabogård til Gjermundshavn, mens Åkre må vel være Åkre på Varaldsøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har jeg gjort et lite forsøk på et kart over nåværende Kvinnherad med markeringer; Blå: Aakre, Rød: Havnerås, Gul: Valen, Svart: Sjo. Har også forsøkt å skrive inn navnene på de to Skålnes-gårdene i Skånevik (nåv Etne) og på Ølfernes (nåv Kvinnherad).

bilete0898.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur hansen

Hei Arnfrid!Det var et godt forsøk du har gjort. Kjempeflott og oversiktlig kart, som viser de viktigste stedene i denne debatten. Mvh. JOhan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.Det er utrolig hva dere finner ut, det gamle ordspråk om'jo flere kokker' i positiv betydning hjelper på ser jeg. Kan Mons og Marta Andersdtr ha giftet seg der Marta kommer fra, jeg skjønner hun også arbeidet på Kloster, for Sissel og Helge har dere funnet gift men jeg kan ikke finne Mons og Marta. Har ringt biblioteket og bestilt filmrull fra Fjellberg så får jeg finne alle Monser og John døpt håper jeg, og at det er opplysning om mor og far. Jeg har printet ut alt og satt i går og nå for å prøve å trekke ut essensen av alle innlegg men men, det er mye å forholde seg til. en får vel nesten ta det når kirkeboken dukker opp. Tusen takk for et oversiktlig kart Arnfrid, nå er det lettere å følge med på flytting rundt forbi i Fjellberg, Kvinnherad og de andre stedene. Tusen takk for all spennende hjelp, vi nærmer oss ser jeg. Hadde problemer med å komme ut på internett som vanlig. Med takknemlig hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg hadde ikke sett det, for meg er det uvesentlig akkurat nå, jeg kan ikke få meg til å tro at Mons og Christi er foreldrene til John på Sveio, så lenge jeg ikke har dåpen hans. Jeg har også lett etter om det ligger noe på nettet fra de andre steder så jeg kunne finne Marta Andersdtr og Mons gift er han enkemann ? eller ungk.da er det de to på Klosteret som gifter men hvor?Håper du har like bra vær oppe hos deg som jeg har her med sjøen, hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Når det glelder giftemålet til Mons Monsen og Marta Andersdtr. så har jeg svart på det i innlegg 10. Det foregikk i Fjelberg i 1807. Han var ungkar og hun pike. Altså begge ble gift for første gang.Jeg ser at det igjen spekuleres i at den samme Mons skulle ha vært gift med Kristi Bårdsdtr, Hun døde på Sjo i 1858. Kirkeboka oppgir henne til å ha vært 90 år gammel.Anna Pedersdtr. var han heller ikke gift med Hun døde i 1842 og ble oppgitt til å ha vært 94 år gammel. Det ble holdt skifte etter henne i 1842. Der barna var arvinger. Altså var hun enke. Blandt arvingene finner vi Mons Monsen Sjoboden(se Arkivforummet, Tema 37217).Vi har dermed alle de tre konene til Mons Monssen i live i 1807 og utover. Dermed har vi bevist at vi har å gjøre med 3 forskjellige Mons Monssen.Videre ble en Jon Monssen konfirmert i Fjelberg i 1828. Foreldrene ble oppgitt til å være husmann Mons Monssen og Marta Andersdtr. på Sjo. Han var da 14 1/2 år gml. En Jon Monssen sto brudgom i Fjelberg i 1839. Han var 25 år gml. Mons Monssen Sjo ble oppgitt som far. Bruden var Oline Sofie Sørensdtr. Sætre. Det gjenstår nå kun å finne ut av om den Jon som sto Brudgom i 1839 og den som ble konfirmert i 1828 er samme person. Begge er født i 1814. Går vi til folketellinga fra 1865 finner vi Jon Monssen 53 år gml på Mekjelandsheia i Sveio. Han blir oppgitt til å være født i Fjelberg. Alderen var 53 år. Et avvik på 2 år er innafor det normale i den tellinga. Kona var Oline S. Sørensdtr. De hadde da blandt andre sønnen Mons og dattera Marta. Mons og Marta sin sønn er den eneste Jon Monssen jeg finner døpt i Fjelberg på den tia. Dette holder til at jeg våger å påstå at Jon Monssen på Mekjeland var sønn av Mons Monssen og Marta Andersdtr. på Sjo. Jeg konsentrerer meg nå om å finne ut av disse to sitt opphav.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne.Kan vi da være sikre på at det er de to som blir nevnt i tjeneste på Klosteret?Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Det er vanskelig å bevise hvem de som tjente på Kloster var. Problemet er at jeg ikke har funnet de nevnt der før eller etter 1801 tellinga. Et millitært manntall, en straffbar handling, eller et skifte der de var arvinger ville kunne gi svar. Dessuten kan de ha vært fadder i en dåp eller kanskje forlover i et bryllup, men jeg tror vi må gå ut fra at dette ikke finnes. Dersom vi finner det bevist at den Mons Monssen Sjoboden, som er med og arver Anna Pedersdtr. Sjo i 1842, er den samme som var gift med Marta Andersdatter, har vi opphavet hans. Hun var som kjent enke etter Mons Monssen Skålnes/Sjo.Videre var den Mons Monsen Sjo som døde i 1852 70 år gammel og husmann. Han skulle da kunne være den samme som ble født på Handeland med faren Mons Monssen og kanskje broren Lars f. 1786. Problemet er bare at ingen av våre kandidater har sønnen Lars boende hos seg i 1801, men i skiftet etter Anna Pedersdtr. er han blandt arvingene. Han er ført opp som nr. 2, etter Mons og foran Jon. Dette skulle tilsi at han var nest eldst av sønnene hennes, noe som kunne stemme med Lars Monssen, født på Handeland. Kanskje kan futekassebøkene eller et eventuelt militærmanntall gi svar på hvilken Mons Monssen som bodde på Handeland rundt 1782 - 1786?Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan jo være at Martas far er død i 1801, men hvis han ikke er det, så har vi jo Anders Jacobsen og Anna på samme gård.Også en Anders Jacobsen på Innbjoa som der er et skifte etter her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Skiftet etter Anders Jakopsen på Innbjoa har jeg avskrift av. Han etterlot seg ingen barn. Arvingene var søsken som stortsett bodde i Strandebarm.Anders Jakopsen på Kloster er en kandidat. Jeg er ikke kommet så langt at jeg har registrert beborne der ennå. Neste gard jeg går igang med er Tofte.Jeg vil bare minne om at det finnes mange Anderssønner og døtre på Handeland mot slutten av 1700-tallet. Disse kan være søsken. Ingen av dem er døpt i Fjelberg, men noer er konfirmert der.Et sted å leite kunne være i kirkeboka for Kvinnherad blandt døpte fra 1760 til 1780. Desverre har jeg ikke avskrift av denne og har ikke lenger tid til å oppsøke Riksarkivet. Dersom noen av deltagerne i debatten oppsøker et Bibliotek, kan det hende det finnes mikrofilm av kirkeboka der. Jeg er sikker på at den finnes på Biblioteket i Haugesund. Der har de det meste fra Sunnhordland.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Da jeg for noen år siden arbeidet med min svigerinnes slekt så hadde jeg en Svale som var kommet fra Kvinnherad, jeg vet jeg hadde en link som gikk til Baroniet eller Rosendal hvor jeg fant gården Berge som hans mor kom fra. Jeg har byttet Pc siden den gang, og de som skulle redde mine ting tenkte ikke på hverken adressebøker eller alt jeg hadde lagt i favoritter som jeg brukte så å si daglig, nå har jeg bruk for det igjen og klarer ikke på noen måte å finne ut hvor i alle dager jeg fant det tidligere, kan noen hjelpe som arbeider i samme området som sikkert har vært borti dette sted.Min mor er født i Rosendal og jeg hadde da moro med å finne hennes fadrer.Med hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.