Gå til innhold
Arkivverket

[#37158] Hvem er Mons Monsen Sjoe 3.kone?

Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

SVALE var jo et mye brukt navn i Sunnhordlands- og Kvinnheradslektene. Jeg ser der er noen på Mehus. Vet du hvilken Berge-gård det var snakk om og hvilket hundreår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnfrid.Du har misforstått meg denne gangen. Jeg tok ham som eks. da jeg måtte til Sunnhordland første gangen og skulle lete etter hans ukjente mor som jeg fant i skiftene for Fjellberg som de hadde på statarkivet i Stavanger. jeg fikk jeg tips om noen linker til Baroniet eller Rosendal, og linkene til de listene ville jeg svært gjerne hatt igjen fordi ble tapt da jeg byttet pc. Boken om Svale som kom til Jelsa er skrevet for mange år siden nå. Så nå trodde jeg at jeg skulle klare å løse gåtene om Monsene i min egen familie, men det gikk ikke.Men takk til deg,jeg ville bare se om jeg kunne finne noe om den Marta Andersdtr. som ble gift med Mons Monssen. Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Mons Monsen frå Skålnes kjem nok frå Skålnes Ytre, som ligg like ved Skånevik sentrum, 3 mil frå Skålnes Indre i Åkra sokn, der eg er oppvaksen. Denne Mons er så vidt nemnd i bygdeboka under Skålnes Ytre. Dessutan er Mons eit uvanleg namn i vår del av kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til deg Marie.Det var godt å høre at du finner ham et sted, og Arne Tveit nevner også gården Handeland, hvor ligger den da? Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

FS: Mons Monsen Christening: 25 MAR 1773 Fjelberg, Hordaland, Norway Marriage: 20 MAR 1807 Father: Mons Jorgensen Mother: Guraa Sjursen Marthe Andersen Birth: About 1775 Gangstol, Handeland, Fjelberg, Hordaland, Norway Marriage: 20 MAR 1807 Children1. Sonneve Monsen Christening: 11 SEP 1808 Fjelberg, Hordaland, Norway 2. Mons Monsen Christening: 12 JAN 1810 Fjelberg, Hordaland, Norway Death: 13 DEC 1876 3. Anders Monsen Birth: 20 JAN 1812 Fjelberg, Hordaland, Norway 4. John Monsen Birth: 25 SEP 1814 Fjelberg, Hordaland, Norway 5. Ole Monsen Birth: Christening: 10 FEB 1818 Fjelberg, 6. Anna Gyrina Monsen Birth: 24 NOV 1820 Fjelberg, Hordaland, Norway Death: 22 FEB 1821 Da må vi lete etter Marte Andersdatter under Gangstø, Handeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnfrid.Nå er kirkebok fra Fjellberg kommet, skal hente den i morgen, men nå går jeg ut fra at Marta Andersdtr. vil jeg ikke finne der, skal nå se etter om der er noe fra Skånevik på bibl. jeg vet der er både Sveio og Ølen, så kan hende jeg er heldig. Er der noe mer jeg skal kikke etter der, eller kommer du til den sselv? Så nå kan vi forandre titlen på mitt innlegg til 3 Monser med 3 koner. Du har gledet meg stort nå. Han er den rette jeg hadde sønn av Mons Jørgensen, men stakkaren er behengt med 3 koner under Sjo. Lykkelig hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg finner ikke Anders og konen som viete under Handeland eller Gangstø. Så noe lenger mht Marta er jeg ikke kommet, bortsett fra at hun kan være datter av Anders Willumsen. Har sett i sjeleregisteret, men klarer ikke å lese det. Kanskje noen andre kan kikke fra side 47 og utover...Ole konf. 1769 Guri konf. 1771 og Pernille konf. 1776 alle Anderss Gangstøden eneste Anders Willumsen jeg finnet viet er denne i Husnes kirke, vel tidlig i forhold til Martes fødsel i 1775 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan se ut for at vår Marte var gift med en Anders Olsen før hun ble gift med Mons Sjo, men igjen med alle mulige forbehold da det er fra FSMarriage: Anders Olsen 22 MAR 1796 Fjelberg, Hordaland, Norway,så dersom det var vår Marta som bodde på Klosteret i 1801 og var ugift og det er den samme Marte som ble gift med Anders og Mons, så må det stå feil i 1801-tellingen mht til at hun var ugift. Det betyr vel forsåvidt mindre, nå når vi trolig har funnet henne.Jeg finner forøvrig ikke Anders Olsen som død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnfrid.Etter som jeg har skjønt fikk ikke Marte Andersdtr. være alene på scenen, har skjønt at skal skal være 2 av henne, hun som var gm Anders Olsen var visstnok en eldre utgave. Anders Jakobsen som bor på Klosteret kan ikke han være hennes far da?Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I følge FS var Marte Andersdtr gm Anders Olsen i 1796 f 1775 på Gangstø. Det samme var Marte gm Mons Monsen i 1807. Samme fødselsår og samme fødested. Så jeg vet ikke... Som sagt, jeg stoler ikke på FS, til det er der alt for mange dokumenterte feil.De barna jeg nevnte som konfirmerte i (136) ser ut til å ha en far ved navn Anders Johannesen Gangstø. De er da også litt gamle til å være Martes søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk inn på ABC-startsiden og slektsfor. får opp Hordaland, søker på Skånevik, se Etne, men jeg finner ikke noen gård Handeland, ikke Gangstø heller. Leter jeg på feil steder? Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I dag hører gården til Kvinnherad, se kartet lenger oppe på siden, ved Valen. Kartet viser dagens Kvinnnherad kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Arnfrid.Jeg drar av sted til bibl. nå i løpet av formiddagen og får vel tid i løpet av ettermiddagen å sette meg ned med filmen det blir spennende du hører fra meg. Grå morgen hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit.

Ander Willumsen sin kone, Kari Halsteinsdtr., var datter av Goro Bårdsdtr. som var gift med Knut Olsen på Gangstø. Skiftet etter henne beviser dette (Se Arkivforumet Tema 37707).Anders Willumsen sin datter Marta ble gift med enkemann Anders Olsen i 1796. Trolig var det hun som ble gravlagt i 1799. Anders Olsen er enten død eller flyttet bort før 1801. Han kan ha vært far til noen av de mange Andersdøtre og sønner som nevnes på Gangstø /Handeland i slutten av 1700-tallet. Disse er trolig ikke døpt i Fjelberg. Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skal vi anta at FS er feil på dette punktet (140), eller at det er en ren tilfeldighet at denne Marta Andersdatter har samme fødslesår og sted? Som sagt tidligere er jeg meget skeptisk til FS, da der er altfor mange dokumterte feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

En hver får gjøre seg opp sin mening, men jeg stoler ikke på FS. Vi har sett her at Marta Andersdtr. ble oppført ved vielsen som født på Gangtø med oppgitt fødselsår enda kirkeboka ikke har slike opplysninger i 1807. En hver opplysning som ikke viser til kilder bør en være forsiktig med. Kildehenvisninger bør sjekkes da alle kan gjøre feil.Den Marta Andersdtr. som ble gravlagt i 1799 var 55 år gammel gml iflg. min avskrift av kirkeboka. Den som ble gift med Mons Monssen i 1807 var pike og ikke enke. Et annet spørsmål er hvor den sistnevnte døde. jeg har ikke funnet henne blant gravlagte i Fjelberg. Kanskje flyttet hun til et av barna etter at Mons døde. Hun kan f. eks. ha blitt gravlagt i Sveio. Har noen sjekket kirkeboka der?Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Så lenge det ikke er kopi fra kirkebok, bör en ihvertfall ikke stole på det som står der. LenkeDette er jo lagt inn av en amatör og det er ikke kopi fra kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Jeg ser at jek tok litt hardt i i mitt forrige innlegg. Det er ikke opgitt fødselsår i FS. Det er bare antydet. Jeg var ikke ute etter å henge ut vedkommende som skreiv innlegget. Det var heller FS jeg ville kritisere. Selv om det tas forbehold om at dette ikke nøvendig vis trenger være korrekte opplysninger, mener jeg at de burde vært kontrollert før de ble lagt ut.Anders Willumsen Handelandsøen ble altså gift i Husnes Kirke i Kvinnherad. På Opsanger bodde det en Willum som hadde sønnen Anders, født 1717 (Kvinnherad 4, side 377). Jeg vet ikke om dette er vår mann, men dette bør undersøkes.På Handeland bodde en Henrik Andersen f. ca. 1761, gift med Brita. Marta Andersdtr., som vi leter etter f. ca. 1777, Gyri Andersdtr., f. ca. 1778, død 1802, Sønneva Andersdtr. f. ca. 1788 - 1843., gift med Anders Ivarsen Lande, Kari Andersdtr., f. ca. 1780, død 1844, gift med Daniel Olsen Handeland og Johanna Andersdtr. Jeg annser det for sansynlig at noen av disse kan være barn etter Anders Olsen i hans forrige ekteskap. Finner vi ut av hvor han bodde før han ble gift med Marta Andersdtr. (den eldre) i 1796, har vi kanskje løsning på hvor Marta Andersdtr. (den yngre) kom fra. 1777 mantallet for Kvinnherad kunne kanskje være et sted å begynne. Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Me har og Gangstø (der det brann for nokre veker sidan) i Vikebygd, som og høyrde til Fjelberg (seinare Ølen kommune, no Vindafjord kommune, Rogaland). Det Gangstø fann eg under under Tindeland på enkelte folketellingar.Men det er vel ikkje verdt å blanda inn meir forvirring her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.