Gå til innhold
Arkivverket

[#37158] Hvem er Mons Monsen Sjoe 3.kone?

Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Gangstø i Vikebygd har jeg god kontroll på. Dette området registrerte jeg i sammarbeid med Per Ivar Rotvoll Tautra for noen år siden. Det er ingen Anders der. Forøvrig hørte Vikebygd dengang til Fjelberg prestegj.Mvh. Arne D.Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Jeg har vært på Riksarkivet og lest i Kirkeboka for Kvinnherad. Der fant Jeg ei Marta døpt 11/2 1776 med far Anders Olsen Bergsvaagen. Den 10/11 1775 ble Anders Olsen Bergsvågen gift med pige Synneve Jensdtr. Bjørnebøle. Etter litt leiting i Kvinnherad bøkene fant jeg at de må være de samme som er nevnt i Kvinnherad 4, side 20 nr. 3. Der blir det oppgitt at hun var født 1749 og han døde i 1819. Problemet er bare det at han er ikke å finne i Kvinnherad, Skånevik, Fjelberg, Etne, Tysnes, Stord eller Finnås i 1801 manntallet. Derfor bør dødsåret sjekkes. Det er ikke oppgitt noe mer om kona Synneve eller dattera Marta.Jeg kunne ikke finne Synneve på Bjørnebøle i Kvinnherad 3, men en Jens Larssen var bruker der i 1744. Han hadde dattera Brita og hadde vært gift med ei Marta Olsdtr. som da var død. Jens bodde visstnok fremdeles på Bjørnebøle i 1767. Det er mulig at han giftet seg igjen og kalte opp den avdøde kona.Anders Olsen eller Olavson, som han kalles i Kvh. 4, bodde trolig ikke lenge på Berge. Jeg finner ikke at han døpte flere barn til og med 1782. Kanskje flyttet han bort?På Handeland var det ei Synneve Andersdtr. f. ca. 1788. Jeg har henne blant de som muligens var barn av Anders Olsen. Det kunne også stemme dersom Synneve Jensdtr. var død og han var gift igjen. I så fall ble han enkemann en gang til før han ble gift med Marta Andersdtr. Gangstø (den eldre)i 1796.Ei annen som jeg anser kunne vare datter av Anders var Gyri Andersdtr. f. ca. 1778 Hun ble konfirmert samtidig med Marta og var et år yngre enn henne. Stemor til Anders Olsen Berge het Guri Andersdtr. Dette kan ha vært oppkalling.Dette er bare spekulasjoner. Det må letes videre for om mulig å finne bevis.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne. Jeg har også satt med kirkebøker for Fjellberg, fant samme 2 piker konfirmert, men jeg hadde fått filmruller som startet 1791, så jeg måtte bestille mer i går. Men jeg har fått problemer , lampen i filmapperatet sluknet stille og rolig 2. pinsedag og jeg hadde bare kommet igjennom en halvpart av første rullen. Jeg har i dag brukt tid å prøve å finne ut hvor jeg kan få fatt i ny lampe, men det har ikke lykkes. Håper å finne ut mer imorgen. Tusen takk til deg for den store oppmuntring du kom med. Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Arne D. Tveit

Jeg holder fortsatt på med denne problematikken en gang i blandt når jeg har tid. Det er et spørsmål jeg skulle hatt svar på: Når døde Marta Andersdtr? Mons Monssen døde på Sjo i 1852. Marta var i live i 1820.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lett etter Marta død fra 1820 til 1865 i Fjellberg. Får ta en ny økt i morgen. Ha en god natt. Sol Kerry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Legg merke til at Mons Monssen ble kalt husmann og ikke enkemann i kirkeboka da han ble gravlagt.Mons hadde en sønn som også het Mons (f. 1810). Jeg har funnet at han ble konfirmert i 1826. Kanskje var det han som fikk ei datter, Marta, i 1832 med Brita Sjursdtr. Romsa? Jeg er ikke sikker, og har heller ingen spor etter han seinere. Det er flere Mons Monssen som er gravlagt i Fjelberg i årene etter 1826. Disse må jeg gå gjennom så snart jeg får tid.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dødfødt pikebarn 4.05.1835, foreldr. Mons Monssen Sjo og Gjert Mikkelsdtr. jordmor Ales Gudmundsdtr. Eide., Finner også Mons Monssen Sjo d.23.04.grl.28.5.1835-41 år husm. Dette sto omtrent på samme linje, fra venstre mot høyre. Så fant jeg en Martha Andersdtr. Kloster d.25.02. grl. 4.03.1833- 74 år.Så fant jeg Mons Monssen Sjo, 70 år,d.16.04.grl.25.04.1852.Og den som vi hadde tidl. Christie Baardsdtr. Sjo 90 år, d.29.06.1857Jeg var obs. på at jeg har kikket etter om Mons har blitt kalt enkem. så jeg fortsetter å lete, men vil ta med en som jeg er veldig usikker på: Martha Andersdtr.Sjo 7 /? uger eller 77, d.14.03. grl. 23.03.1844. Går en ut til høyre står Anders Johanness. Lande og Eli Knudsdtr.. Jeg skal sjekke om de får noe barn på den tiden. Nå får jeg begynne å lete etter 1865, har noen sett i telling for det året, er nevnt der.??Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke Martha Andersdtr på Sjoe eller Beito i 1865. Har hun flyttet til et av barna etter Mons døde. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Jeg har kikket i 1865 tellingen (Sunnhordland)uten å finne henne, men det er jo flere måter å skrive navnet hennes på. Det kan også være feil skrevet. Det er ikke dumt å sjekke en gang til.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Jeg har sett på innlegget ditt (158) og fant følgende i mine notater:1) Dødfødt pikebarn 4.05.1835, foreldr. Mons Monssen Sjo og Gjert Mikkelsdtr. jordmor Ales Gudmundsdtr. Eide. Dette er Mons Monssen Sjo (1794-1835) gift 1819 med Gjer Mikkelsdtr. (ca. 1794 -) Hun var født i Kvinnherad og kanskje oppvokst på Sandvoll. Hun ble gift andre gang i 1839 med Kristian Gabriel Wiborg fra Arendal.2) Mons Monssen Sjo d.23.04.grl.28.5.1835-41 år husm. Dette var den samme som var gift med Gjer Mikkelsdtr. og sønn til Mons Monssen og Kristi Bårdsdtr.3) Martha Andersdtr. Kloster d.25.02. grl. 4.03.1833- 74 år. Denne aner jeg ikke hvem er. Skal vi tro alderen oppgitt i kirkeboka var hun født 1759. Dette er rundt 18 år før ”vår” Marta og det er litt i meste laget til å være innenfor ”den vanlige feilmarginen”. Det var dessuten flere med dette navnet i området.4) Mons Monssen Sjo, 70 år,d.16.04.grl.25.04.1852. Dette er ”vår” Mons Monssen Sjo, gift med Marta Andersdtr.5) Christie Baardsdtr. Sjo 90 år, d.29.06.1857 Dette er hun som ble gift i 1795 med Mons Monssen Sjo (1773 -). Hun kom fra Valen. De bodde i Toftevågen rundt år 1800. Jeg har ikke notert konfirmasjon for barna deres og heller ikke årstall for Mons sin begravelse. De bodde kanskje utenfor bygda ei stund. De hadde barna: 1) Mons (1794-1835) g. 1819 med Gjer Mikkelsdtr. De bodde på Sjostølen. 2) Anna (ca. 1796 -), 3) Guro? (1799 -). Denne er usikker, 4) Margrete (1800-1800), 5) Paul (1802-1851?) g. 1836 med Brita Tørresdtr. Karteid. De bodde på Klosteret og kanskje på Dale.6) Martha Andersdtr.Sjo 7 /? uger eller 77, d.14.03. grl. 23.03.1844. Foreldrene hennes var Anders Monssen (1812-1856) og Ingeborg Nilsdtr. (1810 – nevnt 1865)7) Anders Johanness. Lande og Eli Knudsdtr. Anders kom, iflg. Kirkeboka, fra Bjelland i Kvinnherad og Eli fra Sørhuglo. De ble gift i 1829 og var selveiende gardbrukere på det som seinere ble bruk nr. 11 på Lande.Håper dette er til hjelp.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne.Nå har jeg lett etter Martha Andersdtr. alle de steder jeg kan tenke meg, inkludert utflyttet men jeg kan ikke finne henne.Der var en Marthe Olsdtr.Sjo, 72 år som døde 24.05.1865, etter at Mons falt fra, men kan ikke tenke meg en slik feilskriving.Får ta en pause for å finne på noe, har prøvd 1865 telling men får ikke respons der hell.Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Den Marta Olsdtr. du fant var enke etter Reinert Nikolai Nikolaisen Sjo. De hadde dattera Mari Katrine f. 1819.Vi har ikke funnet dåp eller begravlse for Marta Andersdtr. Kanskje vi burde undersøke nærmere om det var hun som var født på Berge i Kvinnherad? Derimot fant jeg ut av hvor sønnen hennes, Mons(1810-1876), ble av. Han bodde først på Tosvoll og seinere på Gjerde u. Haganes (Skjold 1, side 48 og 67). Han var først gift (1848) med Brita Osmundsdtr. tosvoll. Deretter gift (1857) med Borgilla Olsdtr. Haga.Jeg jobber videre med sakenMvh. Arne D. Tveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne.Jeg skal se i bygdebok for Skjold i morgen tidlig, litt sent nå jeg har en del avskrifter av kirkebøker også derfra, håper bra at årene stemmer overens, du hører fra meg i morgen.God natt, Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei herfra,Jeg har vært i Skjold bygdebok og der fant jeg på Tosvoll: Mons Monssen Sjoe født 1811 døde 1876,Han fikk skj. i 1848 her. . 1,g.1848 m. Brita Osmundsdtr. Tosvoll født 1822 og døde 1854.De fikk 3 barn som alle døde .1.Anne Marta født 1850, d.1851. Så tvillingene Marta og Osmund som ble født 1852, og døde 4 og 2 timer gamle. Mons blir 2.g.1857 m. Borgilla Olsdtr. Haga, født 1832 døde 1911. Barna deres. Brita Maria født 1856 Haga, dro til Kristiania. Mons født 1857, døde 17 dgr. gml. Borgilla Monsdtr. født 1863 dro til Bergen lenge før 1890. Ivar Monsen født 1869. Ikke mer n. om ham.I går kveld fant jeg også Ola Monsen Sjoe - 35 år d-17.10. grl. 23.10 1853.I Kvinnherad fant jeg: unk. Mons Monssen Skaaland? pige Anna Pedersdtr. trol. 2.07. vigd 5.11.1780.Mons Monssen Sjoe ungk. Trol. 16.11.1794, vigd 11.01.1795 m. Christie Baardsdtr. ValenMons Guldbrandsen Watterdal trol. 2.07.vigd 5.11.1780 m. Marite Andersdtr. Tvedt.Ungk. Sold. Mons Monssen Tofte vigd 10.1.1779 m. Britte Olsdtr. Brandvigen.Mons Jørgensen Sjoe, unk. tambur, trol. Dom 18 p. Trinit-vigd Dom 24.p. Trinit 1754 m. Guraa Siursdtr.Ingen Martha og Mons foreløpig fortsetter noe senere. Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Jeg har funnet følgende ang de du nevner i innlegg 165:1) Ola Monsen Sjoe - 35 år d-17.10. grl. 23.10 1853. (Jeg har funnet han gravlagt i 1852) Han var gift med Kristi Andersdtr. Fjelland og sønn av ”vår” Mons Monssen og Marta Andersdtr.2) unk. Mons Monssen Skaaland? pige Anna Pedersdtr. trol. 2.07. vigd i Kvinnherad 5.11.1780 Disse er ukjente for meg.3) Mons Monssen Sjoe ungk. Trol. 16.11.1794, vigd 11.01.1795 m. Christie Baardsdtr. Valen Han var sønn av Mons Jørgensen Sjo.4) Mons Guldbrandsen Watterdal trol. 2.07.vigd 5.11.1780 m. Marite Andersdtr. Tvedt. Han kom fra Tysnes og hun var datter av Anders Ellingsen Tveit på Huglo. De bosatte på Tveit, br.nr. 4. Ei datter Anna med stor etterslekt i Sunnhordland.5) Ungk. Sold. Mons Monssen Tofte vigd 10.1.1779 m. Britte Olsdtr. Brandvigen. Er du sikker på at dette ikke er Mons Andersen?6) Mons Jørgensen Sjoe, unk. tambur, trol. Dom 18 p. Trinit-vigd Dom 24.p. Trinit 1754 m. Guraa Siursdtr. Disse var foreldre til den Mons som var gift med Kristi Bårdsdtr. Her har vi et emne til neste diskusjon. Det var flere uidentifiserte Sjursdøtre i Fjelberg på den tiden. Jeg har en mistanke om at noen av de kom fra Kloster, men den diskusjonen får vi ta en annen gang.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne jeg måtte gå i kladden min for den Mons du nevner feil,, det blir for mange Monser, han her var Andersen, beklager min uoppmerksomhet. Jeg har lett i Kvinnherad i dag min finner ikke noe. Jeg fortsetter å lete. Jeg hadde Mons Jørgensen og Guraa Sjursdtr, de må jeg vel rydde vekk nå forgodt?? Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Her er noen Anders-sønner og -døtre som kanskje er født i Kvinnherad. Jeg har en mistanke om noen av de kan være barn av Anders Olsen Handeland (tidligere bosatt på Berge i Husnes, Kvinnherad?):Henrik ca. 1761 - Handeland? Gm. Brita? Marta ca. 1777 – 18… Sjo. Gm. 1807 Mons Monssen Sjo. Gyri ca. 1778 – 1802 Hun døde 24 år gammel. Kari ca. 1780 - 1844 Handeland. Gm.Daniel Olsen Handeland. Sønneva ca. 1788 – 1843 Lande? Gm. 1823 Anders Ivarsen LandeMvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne. Cop.27.02.1807 kirkebok for Fjellberg 1788-1815. Klostergaard i Eid annex sogn ungk.Mons Monssen Sjoe pige Marta Andersdtr. Handeland. Spons. Jon Nielsen Sjoe, Niels Nielssen ibiden. Copuleret den 29.Martii Her var den vigselHilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Jeg hadde funnet den vielsen. For at du ikke skal trenge å bruke tid på å finne det jeg allerede har, legger jeg ut det jeg har funnet hittil. Håper det er lesbart. jeg hadde satt det opp i tabellform, men formatringen fulgte ikke med da jeg kopierte det over her:MONS MONSSEN SKÅLNES 1759 – 1802. Gm. 1780 ANNA PEDERSDTR. BEITO ca. 1752 – 1842. De var plassfolk på Beito under Sjo i 1790? og 1801. Mons var sønn av Mons Ivarsen og Sissela Jonsdtr. Skålnes (Skånevik 4, side 26, nr. 3). Det ble holdt skifte etter Anna i 1842. Barn: 1) Sissela 1780 – 1828? Kloster 1801 / Alvsvåg, Bremnes, Bømlo. Gm. 1804 Helge Knutsen Tofte, øvre. 2) Mons 1782 - 1852 Kloster 1801 / Beito u. Sjo. Gm. 1807 Marta Andersdtr. Handeland? 3) Lars 1786 – Sjo? / … Født på Handeland, ikke nevnt på Sjo i 1801, konfirmert 1803 og nevnt i 1842. 4) Peder? 1790 – 5) Anna Margrete 1792 – 1885 Kloster / Stava i Avaldsnes / Landa. Gm. 1818 Helge Olssen Kloster. 6) Jon 1796 – 18… Ådnanes, Bremnes, Bømlo. Gm. … Gunnhild Torsdtr. fra Finnås pr. gj. 7) Mats (Mons?) døpt 21/2 1796 – En Mons Monssen Sjo døde 13 uker gml. 8/3 1796. 8) Ola 1800 – 1883? Finnåsstølen u. Finnås. Gm. 1825 Ingeborg Anfinnsdtr. Kloster? / Svolland? / Ølfernes? MONS MONSSEN SJO 1782 – 1852. Gm. 1807 MARTA ANDERSDTR. HANDELAND ca. 1777 – 18… Han var trolig født på Handeland og bodde på Beito da han ble konfirmert. Mons og Marta tjente på Halsnøy Kloster i 1801. Da sønnen Jon ble døpt bodde de på Beito. Barn: 1) Sønneve 1808 – 1873 Sjo. Konfirmert i 1823. Hun var ugift. 2) Mons 1810 – 1876 Tosvoll / Gjerde u. Haganes i Skjold. Konf. 1826. Gm. 1 1848 Brita Osmundsdtr. Tosvoll. Gm. 2 1857 Borgilla Olsdtr. Haga. 3) Anders 1812 – 1856 Kloster / Sjo / Sætre / Eide? / Kolsøy u. Kloster. Gm. 1837 Ingeborg Nilsdtr. Kloster. 4) Jon 1814 – 1893? Sætre / Erve i Vikebygd / Mekjeland i Sveio. Konf. 1828. Gm. 1839 (Oline) Sofie Sørensdtr. Eide. 5) Ola 1818 – 1852 Sjo / Fjelland / Sjo. Gm. 1846 Kristi Andersdtr. Fjelland. 6) Anna Gurina 1820 – 1821 Hun døde 13 uker gammel. Var det sønnen Mons (f. 1810) som fikk dattera Marta i 1832 med Brita Sjursdtr. Romsa?: Marta Monsdtr. 1832 – Grindanes under Romsa. Gm. 1861 enkemann Erik Tjerandsen.Det er først of fremst Marta Andersdtr. sitt opphav vi bør konsentrere oss om nå. Klarer vi å finne dåpen til flere av de Anders-barna jeg nevnte i innlegg 168, kan vi kanskje løse denne floken. Jeg har gått gjennom kirkebøkene for Fjelberg, så jeg tror vi må lete utenfor dette området. Kanskje kirkebøkene fra Kvinnherad gir svar?Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne.Anders Olsen Skeie, konf. 1761. I 1765 18. p. Trinit blir han festet til Synnøve Bergesdtr. Sund og de ble copl. noe senere samme år uten at jeg fant eksakt dato, i Ølve sogn. Den eneste Hendrich jeg fant var med far Anders Hendrichsen Har droppet ham og leter senere etter ham. Anders Olsen Bergsvaagen døper Martha, 11.12. 1776, fadr.Niels Rørstein (ikke sikker på om jeg har tyder rett) Thomes Olsen Bergsvaagen, qv. Gislov Jonsdtr. Bringedal,Kari Nielsdtr.Berge og Dortene Olsdtr. Bergsvaagen. , Jeg fant også Kari Andersdtr. dpt. 2.9. 1780, Huustvedt?. Fadr. Ole Olsen Hustvedt, Jon Tollevsen Dahle, Johanne Hansdtr. Huuse, Kari Pedersdtr. 1bid. Aagothe Rognildsdtr. Bragmd(utydelig) Jeg fant også en Guri Andersdtr. dpt. 1.4.1772. Så fant jeg først av alt Ole dpt. 8.11.1769, der sto Anders Olsen Naterstøl, Så Ole Andersen dpt 11.02.1770 far Anders Olsen Imstvedt.Jeg har ikke funnet noen Hendrich enda, med far Anders Olsen, skal også lete videre oppover etter Synnøve.Da jeg fant flere barn her, gikk jeg tilbake i kirkeboka og da fant jeg Anders og Synnøve festet og Copl.Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guro dåp i 1772 i Ølve sogn og da står Anders Olsen Neerhuus. Fadr. var Rasmus Neerhuus, Knud Huustvedt, Kari Neerhuus,Agnathe Huustvedt, Margrete Erichsdtr. Berge,.Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Det kan se ut til at Anders Olsen Bergsvågen sin datter Marta f. 1776 er den som foreløpig er beste kandidat til å være den samme som ble gift med Mons Monssen. Vi finner i tillegg en Anders Olsen på Handeland i 1796. Han var enkemann samme året og ble gift med ei annen Marta Andersdtr. Anders Olsen Bergsvågen skal ha blitt gift i 1775 med Synneva Jensdtr, Bjørnebøle f. 1749. Dette paret bodde på Vågen, Berge i Kvinnherad i 1776, men rundt 1780 er det andre som har overtatt. Vi må nå se om vi finner begravelsen eller skiftet etter Synneva. Hun var kanskje datter til Jens Larssen f. 1708 gm Marta Olsdtr på Bjørnebøle. Det er ikke mye å finne i Kvinnherad 3, side 475, om denne familien. De hadde ei datter Brita. Marta var trolig død før 1744. Kanskje Jens ble gift en gang til?Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Skiftet etter Marta Olsdtr. Bjørnebøle ble holdt i 1754. Arvingene var: enkem. Jens Larsen og barna Lars 1/2 år, Synneve 4 1/2 år og Kari 3 1/2 år. Se Arkivforum Tema 64656. Dermed vet vi opphavet til Anders Olavsen Berge sin kone.Jeg finner ikke Synneve sin dåp i Kvinnherad, men skiftet er godt nok. Alderen kan ikke være veldig mye feil for et 4 1/2 gammelt barn.Ei Synneve Jensdtr. Teigen ble gravlagt i Fjelberg 40 år gammel i 1792. Hun bodde trolig på Munketeigen. Det står kanskje en 'P' foran navnet hennes. Det er utydelig. I så fall var hun ugift og demed ikke den vi leiter etter.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Skiftet etter Marta Olsdtr. Bjørnebøle ble holdt i 1754. Arvingene var: enkem. Jens Larsen og barna Lars 1/2 år, Synneve 4 1/2 år og Kari 3 1/2 år. Se Arkivforum Tema 64656. Dermed vet vi opphavet til Anders Olavsen Berge sin kone.Jeg finner ikke Synneve sin dåp i Kvinnherad, men skiftet er godt nok. Alderen kan ikke være veldig mye feil for et 4 1/2 gammelt barn.Ei Synneve Jensdtr. Teigen ble gravlagt i Fjelberg 40 år gammel i 1792. Hun bodde trolig på Munketeigen. Det står kanskje en 'P' foran navnet hennes. Det er utydelig. I så fall var hun ugift og demed ikke den vi leiter etter.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.