Gå til innhold
Arkivverket

[#37158] Hvem er Mons Monsen Sjoe 3.kone?

Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Hei Arne.Jeg har også sett etter Synneve født og død, men har ikke funnet henne enda. Jeg fulgte med på arkivforum, at du etterlyste skifte.Jeg flytter meg til Fjellberg og leter der også. Sol Kerry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Beviset for at Anders Olsen Berge i Kvinnherad og Anders Olsen på Handeland er samme person fikk vi i skifte etter broren Tommas Olsen Bergstø (Arkivforum, tema 64881). Kvinnherad 4 oppgir at Anders døde i 1819. Dette må være feil. Han var død før skiftet etter broren og er ikke å finne blant de gravlagte i Kvinnerad 1819 og 1820. Jeg finner han heller ikke i Folketellingen fra 1801.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Arne D. Tveit

Tema 64881 i arkivforumet viser at Marta Andersdatter, gift med Mons Monssen sjo, var datter til Anders Olsen Handeland (f. 1744 -). Han kom fra Berge i Kvinnherad og ble gift første gang i 1775 med Synneva Jensdtr. Bjørnebøle i Kvinnherad (ca. 1749 - 1792). De bodde på Berge før de flyttet til Fjelberg prgj. rundt. 1780. De fikk dattera Helena i 1781. Da bodde de under Valo. Trolig var det Munketeigen som lå under Valo på den tiden. Synneva bodde på Teigen (Munketeigen) da hun døde i 1792. Anders ble gift andre gang i 1796 med Marta Andersdtr. Gangstø (ca. 1741 - 1799).Anders var sønn til Ola Tommasen (ca. 1714 - 1777) og Gyri Andersdtr. på Berge. Ola og Gyri ble gift i 1745.Synneva var datter til Jens Larssen Bjørnebøle (ca. 1708 -), gift i 1748 med Marta Olsdtr. Det ble holdt skifte etter henne i 1754.Dermed skulle denne saken være løst.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Arne, det var godt å få orden på familien omsider, jeg er deg stor takk skyldig. Kan ikke gjøre så mye her foreløpig, har fått problemer med øyene, så det blir bare litt sporadisk kikking en kort tid.Jeg må få ønske deg en riktig god jul og takker deg så mye igjen.Mange varme julehilsen fra Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.