Gå til innhold
Arkivverket

[#38610] Ludvig Holbergs slekt.

Gjest nils tore leivdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Roar Aalborg

Ovenstad opplyser at ob.lt. Wentzel Aussig d.y. (d. 1745), fra 1713 sjef for Inner- og Ytterøia komp., er gift med Anna Hagen. Farens kone oppgis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Med utgangspunkt i Genealogen 1/2001 '1600-tallsslekten på Gjørv i Inderøy' av Fyr Gullik Dahlsted, har jeg forsøkt å sette opp forfedrene til krigsbokholder Åge Hagen.1. Lensmann Ole (Oluf) Skevik, på Skevik i Beitstad født i siste halvdel av 1500-tallet, g.m. Bergitte fra Stor Bjerkan (Stor-Bjørka). En teori går ut på at hun var datter av lensmann på Inderøy Åge Olsson på Stor-Bjørka.2. Lensmann i Beitstad, Åge Olsson på Skevik, død ca 1665/67, gift med Anne Rasmusdotter, datter av Rasmus Asbjørnsson på Rostad og hans 2. hustru.3. Handelsmann Rasmus Ågesson Hagen f ca 1647, død 1732 på Maritvold i Verdal. Drev handel på Titran på Frøya ved siden av at han som handelsmann på Verdalsøra drev sagbruk og trelasthandel. Gift med Siri Olsdatter.4. Krigsbokholder ved ved de Nordenfjeldske rgimenters 'Lægs Cassa', titulert krigsråd (1725) og justisråd (1740), Åge Rasmussen Hagen, død 1763. Åge bodde på Abelsborg på Ila (ved Trondheim), og overtok mesteparten av det store jordegodset i Verdal som faren hadde samlet. Han var barnløs (gift med Apollone Dorothea Holst), og testamenterte det meste av formuen til søsterdatter Anne Marie Aussig (16.000 rdr) og søstersønnen Rasmus Brodersen Haga, proprietær på Maritvold i Verdal (15.000 rdr). Det er antatt at det er Åge Hagen som har bragt den muntlige tradisjonen om Skevik-slekta videre. Den er nedskrevet av en ukjent på 1700-tallet (skal finnes i fru Qvams arkiv - Univ.bibl. Trondheim). Da spør jeg: Er det der at slektssammenhengen med Holberg nevnes?Åge Hagen hadde en bror, Ole Hagen, kjøpmann i Trondheim, død 1724, og 4 søstre.Spørsmålet mitt blir også: Hvem var foreldre til Åge Hagens mor, Siri Olsdatter? I 'Verdalsboka' s 197 f skal Einar Musum ha satt opp et stamregister for 'Hagenætten' under gårdshistoria for Maritvold. Er det noen som har tilgang til 'Verdalsboka'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Føyer til ang. pkt. 3 i (227): Kristoffer Daløy (nær Titran) har sønnen Åge Kristoffersen og svigersønnen Ole Anderssen (1615-80) på Daløy. Sistnevnte handler (ifølge Frøya II s. 122) korn hos flere, deriblant Rasmus Ågesen i Verdal, gjerne en slektning av hans kone, da jeg regner med at Kristoffer Daløy er identisk med Kristoffer Ågesen fra Inderøy, som i Dahlstedts artikkel sammen med Ole Ågesen (på Kjerringvåg, Dolmøya, i S.T. Dahls prestebok s. 14 antatt å være svigersønn av hr. Hans Sigurdsen i Inderøy og Domkirken) nevnes som sannsynlig bror av Jon Ågesen på Gjørv i Inderøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Siterer Petters innlegg 32:'at flere saker peker mot at Christian Nielsen Holberg var identisk med arkellimesteren på Bahus festning fra 1640-44, fra omtrent samme tidspunkt som Hannibal Sehested ankom der. Som jeg også forsøker å underbygge, var dette en forholdsvis høyt betrodd stilling, som rapporterte direkte til Stattholder Sehested. Regner med at dette i så fall vil gjøre sansynligheten for at han begynnte sin militære karriere som vanlig fotsoldat ganske liten, i så fall må vel dette ha vært i god tid før 1640.' (sitat slutt)Kommentar: I søknad fra Christian Nilsen Holberg datert København 27. okt 1684, skriver han: 'Eders kgl. majt. saa og højlovlig hr. fader haver jeg opvartet som fenrik, løjtnant, kaptajn, major, obristløjtnant paa 40 aars tider ved Norges armadien udi forefallene occasioner osv'Jeg tror ikke at han ville ha trukket fra 4 år i en slik sammenheng. Det ville vel heller vært naturlig å sagt nesten 45 år i stedet - særlig med tanke på at det var bare 2 mnd igjen av året, og at han iflg sønnen også hadde vært 'gemen' soldat før dette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ref (227) pkt. 4: Jeg har dessverre ikke fått med meg Genealogen 2001 ned hit, men står det navn og event. ektefelle til Åges 4. søster der? Ellers slår det meg at Åges hustru Apollone Dorothea Holst har en navnesøster Apolone Dorothea Holst som iflg. http://vestraat.net/ettersl/schjelderup0001.htm var g.m. Krigskommisær ved Dragonene Aage Christian Kortholt og fikk en datter Lovise Ludovica Aagesdatter f. 1712, ant. med ham. Kan det være samme dame som har giftet seg (påny?) med en av mannens offiserskolleger, Åge Rasmussen Hagen?Ellers har aldri jeg sett noen nevne noen konkret slektssammenheng mellom Hagen og Holberg, men det kan jo være det er antydet noe slikt i det arkivet du nevner, Arnstein.Til (220) kan legges til at den Ernst Laurentius Venzel som solgte gården Venås i Skogn til Aage Rasmussen Hagen var g.m. en Tostrup (!): kjøpmannsdatteren Magdalene Carstensdatter T. f. 30 okt 1723 i Trondheim, d. 9 sept. 1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Arnstein, iflg. (211) sier Sollied seinere...proviantforvalter Åge Rasmussen Hagen som var Ludvig Holbergs bokkommisjonær i Trondheim, var sønnesønn av nevnte Ole Nilsen.Iflg (227) sier du indirekte at Åge Rasmussen Hagen var sønn av Rasmus Ågesen, igjen sønn av Åge Olsson som var sønn av Ole (Oluf) Skevik.M.a.o. har du ett ledd mer, mens Sollied muligens har bommet på patronymikonene. Så hva er 'rett' iflg. 'tradisjonen'. Dette virker tynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(228:) Jeg leser kanskje for mye 'mellom linjene', men synes det her 'mer enn antydes' at de nevnte Ole/Oluf (Kjerringvåg), Kristoffer (Daløy) og Jon (Gjørv) Ågesønner fra Inderøy kan være brødre av Birgitte, mor til Åge Olsson (Skevik) (ca.1610?-ca.1666) (lensmann i Beitstad).Birgitte skal altså ha vært fra Stor-Bjørka på Inderøy. Og kronologisk går det ganske bra ihop. Ole/Oluff ser ut til å være noe eldre enn Birgitte.Var det hensikten med innlegget å antyde dette, og kan det henge sammen som antydet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har hele tiden sett at tradisjonen ikke stemmer med virkeligheten. Det har sikkert Sollied også gjort. Men det er derfor jeg lurer på hvem som er mor til Siri Olsdtr - er det en Ole Nilsen, så kan jo dette være noe å gå videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (234): Jeg viser til Genealogen 1/2001 ang. Ågesønnene. Både odelsjordebok, navneskikken m.m. her tyder vel på at Jon Ågesen Gjørv, Ole Ågesen Kjerringvåg og Kristoffer Ågesen Daløy er brødre (Sistnevnte er i Frøyaboka II nevnt som Kristoffer med sønn Åge Kristoffersen på Daløy, av meg gjort identisk med Kristoffer Ågesen, da jeg ikke vet hvor han ellers skulle være å finne 'på Hitra', som på denne tid også innbefatter Frøya). Jeg finner det rimelig sannsynlig at disse tre er i slekt med lensmann Åge Olsen Skevik, men hvorvidt det er via dennes mor Birgitte, som antydet i Dahlstedts artikkel s. 39 får andre finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Berit Knudsen 44903 opplyser følgende:'I Hagenætten står det kun følgende om Siri: Rasmus Hagen osv. gift 16.. Siri Olsdt. Næs, + 7/1 1727 69 3/4 år. I 1666 var det en Ole Evensen på Nes. Antagelig døde han før slutten av 1680-årene.'Jfr innlegg 202: ' i et av Trondhjemske regiment som deltok i Gyldenløvefeiden (med Tostrup som sjef) - var der ikke mindre enn 3 soldater Holberg, nemlig Ole Evensen Holberg fra Skogn (antatt 1662) osv'Gyldenløvefeiden foregikk i perioden 1675-79. Men om Ole Evensen på Nes er Ole Evensen Holberg, som var deltaker i Gyldenløvefeiden, vet vi absolutt ikke noe om. Vi vet vel heller ikke om hun VAR datter av denne Ole Evensen på Nes. Det er forøvrig ca 1,5 mil mellom Skogn og Verdal, kanskje 2 mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg (226): Er ikke fadderen Anne Maria Langemarch, enka etter hr Capitain Ausich fra debatt 34817 http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe, innlegg 9 en naturlig 'kandidat' som hustru til Kaptein Inderøy og Ytterøy 1711-13, løytnant 1676, Wentzel Ausich d.e., og således antakelig mor til ob.lt. Wentzel Aussig d.y. (d. 1745), fra 1713 sjef for Inner- og Ytterøia komp.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg lurer litt på hvilken kilde som opplyser at hun ble kalt Næs? (bortsett fra bygdeboka)Nes/Næs er et veldig vanlig gårdsnavn. Kanskje var hun ikke fra Verdal. Når kom Hagen til Verdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

(242)Ang. Siri og om hun het Nes.Rasmus eide Stiklestad krk. i Verdal. I 1722 bygde Rasmus Hagen nytt sakristi til Stiklestad. At Siri ble kalt Nes kan sees over døra på dette sakristiet det: RAASH SODN 1722.I 1699 fikk Vuku kirke altertavle av Rasmus Hagen med innskrift: bla.bla.... Haver agtbare og velfornemme Mand Rasmus Aagesen Hagen med sin Dyderige og Gudfrøgtige Kiæreste Siri Olufs Datter Næs beskostet og foræret Denne Altertafle med sin stafering til Wucku Kiercke 19 Julij Anno 1699.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var major Wentzel Aussig (1718/1719-1773) (bosatt på Sandvollan, Inderøy, g.m. Gidsken Pedersdatter Pristroph) sønn av Wentzel Wentzelson Aussig og Anna Rasmusdatter Hagen, eller WWA's bror Joachim Friderich Aussig (oberst, bosatt på Åkvik i Halsa) ? (Ref. debatt 34817: ''Notater om slektene Ring, Aussig, m.fl. Hvor ble de av?'')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 211: 'B. Moe og O. A. Øverland ('Hvorfra stammer Ludvig Holbergs æt?' i Aftenpostens Holberg-nummer 3/12 1884) har meddelt at der i flere store trondhjemske slekter (Skjevig, Lyng, Skavlan, Hagen m.fl.) lever en tradisjon om felles utspring osv...'Mor til Christian Holberg er også ukjent. Hun kan jo ha vært av denne lensmannsslektaEr Aftenposten digitalisert? Det hadde vært interessant å fått lest hele denne artikkelen fra 1884.'Iflg tradisjonen skal hans far [CNH's far] hete Nils Pedersen; foruten Christian skal han ha hatt en sønn Ole... Øverland har i militærrullene for 1629 funnet en gefreider Nils Pedersen, som godt kan ha vært Christian Nilsens far, men det er naturligvis bare en hypotese.'(Gefreider: visstnok en menig soldat som hadde lederansvar for en patrulje med fotfolk)Tradisjonen om at faren skal ha vært en Nils Pedersen, kan ha oppstått pga at oppsitteren på Holberg i Skogn jo het Peder på dette tispunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk Astrid!Jeg klarte ikke å få fram aktuell dato når det gjelder Aftenposten (fikk bare et blankt ark). Er det andre som kommer igjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.