Gå til innhold
Arkivverket

[#38610] Ludvig Holbergs slekt.


Gjest nils tore leivdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Arnstein (249):Du er kanskje kommet inn nå, men skitt au:Jeg klikket meg videre fra 'dato søk', la inn 1884, 12 (mnd.) og 3 (dag) + side 6.Og der står artikkelen av Øverland. (Noen Moe har jeg ikke sett.) Når jeg får det til, regner jeg med at det går greit hos deg også ;-}Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk Torgeir, nå kom jeg inn!Jeg får kikke nærmere på dette når jeg har pusset ferdig sølv etc, men jeg ser at det står at Ole Nielsen Holberg gikk ut av hæren etter Ulefeldtfeiden og giftet seg med en datter av den mektige bonde på Skevig i Beitstad, Åge Olsen og kjøpte gården Haga i Verdal. Fra ham skal så den ansette Haga-slekten nedstamme. Sønnen Rasmus ble far til Åge R Hagen osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Per Nermo, innlegg 245.Den Wentzel Aussig som var gift med Gidsken Pristrup mener jeg var sønn av Wentzel Wentzelsen d.y. og Anna Rasmusdatter Hagen. Joachim Fredrich Aussig på Åkvik i Halsa var trolig bror av Wentzel Wentzelsen d.y og begge sønner av Wentzel Aussig d.e. Det samme måtte kona til Rasmus Knutsen Ring, Anne Magdalena Aussig være, dvs. hun var datter av Wentzel Aussig d.e.. Mannen til Birgitte Maria Ring, Joachim Fredrich Aussig måtte være en bror av den Wenzel Aussig som bodde på Sandvollan og var gift med Gidsken Pristrup. Se også Lars Steinar Hansens innlegg nr. 19 i tråden om slektene Ring, Aussig m.fl.Slekten Aussig ser ellers ut til å ha et svært begrenset utvalg av gangbare mannsnavn å velge mellom??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik du antyder, 'blir det da igjen' noen barn til oberst (til 1735) Joachim Friderich Aussig i Åkvik (sekondløytnant i 1702) blant de her i debatten nevnte ?Jeg ville kanskje trodd at Anne Marie Aussig (datter av Anna Rasmusdatter Hagen og Wentzel Wentzelson Aussig d.y.) var enebarn, siden det er bare hun og (fetteren ?) Rasmus Brodersen Hagen (sønn av Anna's søster) som er tilgodesett (med hhv. 16.000 og 15.000 rdlr.) i arven etter søstrenes (yngre ?) barnløse bror Åge Rasmussen Hagen ved hans død i 1763.Men slik du beskriver det får AMA brødrene Joachim Friderich (f.ca.1706) og Wentzel (f.ca.1719).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Oldervik / 253): Du skriver i innlegg 15 i debatt 34817: ''Notater om slektene Ring, Aussig, m.fl. Hvor ble de av?'' ([url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=34817&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=3&antinnlegg=28#anker>Lenke) at Joachim Fredrik Aussig var f. 1744 på Åkvik i Halsa, som sønn av oberstløytnant (kaptein i 1741) Joachim Friderich Aussig d.y. (ca.1706-et.1767), og jeg ville derfor trodd at sistnevnte var sønn av oberst Joachim Friderich Aussig d.e. (f. rundt 1675 ?), som bodde på Åkvik, men du mener altså at han ist. er sønn av sistnevntes bror, oberstløytnant (fra 1736) Wentzel på Inner- og Ytterøy, NT. Hvilke holdepunkter finnes her ?(Hva het sistnevntes sønn som var sogneprest i Stangvik ?)Lars Steinar Hansen stiller noen spørsmål rundt de samme navnene i innlegg 19 i den nevnte debatten (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Per, innlegg 254 og 255.Først, -- God jul til alle som leser dette. Har vært uten internettforbindelse i julen pga. lynnedslag.De spørsmålene du stiller er ikke så lett å gi noe eksakt svar på, da ingen av de nevnte personene av Aussigslekta er oppgitt med patronymikon. Birgitte Maria Ring kom jo som ungjente til sil sin morbror på Åkvik i Halsa, og om hennes mann nr. 2, som het Joachim Fredrich, slik som Birgittes morbror, var dennes sønn, så ble jo Birgitte gift med sin fosterbror og søskenbarn. Dette er selvsagt ikke helt utelukket, men jeg synes likevel det er mindre unaturlig at hun gifter seg med et annen søskenbarn, dvs. at Joachim Fredrich Aussig d.y. er sønn av Wentzel Aussig. Det må imidlertid vedgås at jeg ikke har det minste bevis på at sammenhengen er slik som her antydet. Det kan godt være at du har rett ang. dette spørsmålet.Når det gjelder navnene på barna til Birgitte Maria Ring og hennes ektemann nr. 2, Joachim Fredrich Aussig, så var disse som følger;1. Elisabeth Eleonora f. 10.12.1741 på Åkvik i Halsa. Gift med løytnant Christian Fredrich von Koss. Trolig barnløse.2. Joachim Friderich Aussig f. 02.08.1744 på Åkvik i Halsa. (Dette navnet kan sønnen ha fått som etter farfar, eller fordi fosterfaren (morbroren) til Birgitte bar dette navnet.Om sønnen skriver Hans Grøn Bull i Nordmørs Beskrivelse bl.a.: ”Hans fader obristeliutenant Joachim Friderich Aussig, moder Birgitte Maria Ring. Blev student fra Trondhiems Skole 1761. Tog Exam. philosophic. cum lauda 1762. Theologicum charact. Haud illandabili 1763. For Dimiss Præken Laudabilem. Blev Capellan pro persona til Stangvigen 1768 d. 11. Junii., reiste til Kiøbenhavn for at søge befordring 1780, blev skipspræst på en Reise til Ostindien 1780 d. 14. oct., efter hiemkomsten vice-provst paa Admiral Moltkes Skib 1782. Sognepræst til Stangvigen1784 d. 20. Augusti, gift 1786 d. 14 Julii med min ældste kiære Søster Anna Cathrina Lemvig Bull. Havde ei børn. Gud kalte ham herfra efter et aars meget Sygdom og Smerte 1796 d. 6. oct. eller Søndag efter Trefoldighed. Bekiendt for en retskaffen mand.Ved hans ankomst til Præstegaarden laa Vaanehusene i Aske. Han opsatte med stor omkostning, nemlig efter skriftlig optegnelse for Capital 1609 rd. 2 ort 2 sh. en smuk Hovedbygning, den han kun kort beboede. Ved kongelig Rescript af 10. Febr. 1797 fik hans Enke paa Ansøgning i gotgjørelse 400 rd. af Eftermanden, hvoraf ham for hvert aar han bliver i kaldet, skal fraregnes 20 rd. og det som fra de nedbetalende 400 rd. efter saadan afregning bliver til overs, skal ved vakanze gotgjøres af Eftermanden, imod at Bygningerne vedbørlig under aabodsfald vedligeholdes, saa at efter 20 aars forløb intet er at betale for disse Bygninger.”Om enken, sin søster skriver Bull: ” Hun atter gift 1801 d. 2. Julii med Amtmanden over Romsdals Amt, Hr. Ole Hannibal Sommerfelt: Med ham 1 barn; Joachim Frederich, fød den 18 junii 1802. Amtmanden er født 1753 den 5. martii, blev Amtmand for Christians Amt den 28 julii 1811, Ridder af Dannebrog den 28. januar 1813, af Wasa den 7. Januar 1815, af Nordstjernen den 17. september 1818.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Julegave til meg selv: Løvenskiolds 'Heraldisk nøkkel' (fra et antikvariat). Grunnlaget for boka er ca 4400 våpen i Riksarkivets samling av lakksegl, fordelt på 2350 navn.Først: AUSSIG, figur i skjoldet: 1 hjort springer fra to trær. På hjelmen: En 1/2 hjort.HOLBERG: Skjold: 1 væpnet arm over fjell. Dessuten; 1 naturlig fjell. Dessuten; 3 bjelker fulgt over av 5 bjelker smale over 3 fugler i 2.1.HOLBERG: Hjelm: 1 jernkledt og væpnet arm (det samme har forresten en slekt HAGEN). Dessuten en stokk (spaserstokk) (også Holberg).Boka går KUN på etternavn (ikke på person).Er det noen som ønsker oppslag i boka på andre slekter?Ellers ser jeg hos Dahl, at en Bastian Hess var fogd i Vest-Finnmark 1621-23 - antatt identisk med den B. H. som tok borgerskap i Bergen i 1624 og som da oppgis å være født i Helsingør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Arnstein, synes du ikke det hadde vært kjekt med *bilder* eller tegninger av seglene ? Hvis svaret er ja, hva er da din bedømmelse av boka ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jo - ei bok med tegninger av slike segl og våpen ønsker jeg meg i året som kommer! Boka til Løvenskiold har en del generelle heraldiske tegninger, men ingen våpentegning relatert til den enkelte person/familie. Boka gjelder ellers fra ca 1650 og fram til i dag.Derfor venter jeg på den boka du Tore har bebudet. Når kommer den, og hva blir det endelige innholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det stemmer, en utgivelse av adelsvåpen (eldre enn ca 1600) i gamle norske våpenbøker.Jeg kjøpte Løvenskjolds bok allerede 11/7 1979, men for meg har boka vært en skuffelse. Den kan ikke erstatte bilder av segl (tegninger eller foto), og jeg har enda ikke støtt på noen som, ved hjelp av denne boka, har klart å finne frem til et aktuelt segl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Som gammel postmann (43 år i etaten) har jeg selvfølgelig samlet på frimerker. Under et dypdykk i samlingen fant jeg denne filatelistiske godbiten.

bilete1898.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ovenstad skriver om Peder Olsen Normand:'Normand (Norbagge), Peder Olsen (Ollesen). -Sønn av sogneprest i Idd Ole Nielsen Dorph og Elline Pedersdatter. -Var først regt.profoss ved Tunsbergske regt. -Mønsterskriver ved Bahusiske regt. 3/7 til 1/11 1644..osv'C. M. Munthe skriver i 'Norske slegtsmerker' (NST nr 1)- om Norbagge: 'En halv sølv enhjørning i blått. På hjelmen den samme figur' (det er forøvrig en tegning av våpenet i NST I).Har Ovenstad rett når han bak Peder Olsen Normand henger på 'Norbagge'?Men så oppdager jeg noe 'foruroligende' :-) hos Løvenskiold. I hans 'Heraldisk nøkkel' har han blant de 15 slektene som fører '1 naturlig fjell' uten noe annet 'dill' - i tillegg til Holberg - ei slekt Normann. De andre slektene er: Arntzen, Baade, Collin, Fehmann, Finck, Finckenhoff, Fjelstrup, Høegh, Klingenberg, Nackreu, Rosenberg, Ræder, Schnell.Nå skal det også tilføyes at Løvenskiold skriver at denne Normann-slekten fører 1 naturlig fjell 1 & 3, noe som antakelig betyr at det er fire felt i skjoldet, og at fjellet er i felt 1 og 4. Den (antakelig) samme slekten synes, iflg Løvenskiold, å ha 1 seksoddet stjerne i felt 2 og 3.Jeg må jo tilstå at det i et av de Holberg-seglene som er vist over her kan synes å være ei stjerne e.l. over fjellet.Er det noen som har sett seglet til Peder Olsen Normand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg skal tilføye at både Holberg-seglet og det aktuelle Normann-seglet skal finnes i Printz's samling i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og for å ha nevnt dette også; det eneste hjelm-merke (av to Normann i Printz's) som synes å passe til dette Normann-skjoldet, er: 1 seksoddet stjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Interessante ny opplysninger, selvom de er 'foruroligende'. Det viktigste spørsmålet er vel forøvrig ikke hva Ludvig hadde i sitt segl, men hva hans far Christian Nielsen Holberg hadde. Har du, Arnstein, studert 1658- og 1663-seglene, i detalj? 1669-seglet som er gjengitt over viser vel en stjerne OVER fjellet, og ikke en stjerneliknende røykdott foran fjellet?Igjen, det originale 1669-lakkstemplet i riksarkivet bør vel snart granskes påny, og event. avfotograferes med moderne digitalkamera, istdf. at vi baserer oss på dårlige sort-hvitt fotografier gjengitt i bøker for 50 år siden eller mer. Kanskje noen kan fotografere også 1658-seglet og 1663-seglet, begge gjengitt i NST VII, s. 3, som vel også ligger i Riksarkivet i Oslo. Selv har jeg p.t. litt lang vei.Ellers har jeg prøvd å finne ut mer om Aussig d.e.'s nettverk, spesielt Anne Maria Langemarch, enka etter hr Capitain Ausich fra debatt 34817 (se også innlegg 241 over). Hittil har jeg konkludert med at hun må ha vært dansk, og at navnet opprinnelig kanskje kan ha blitt skrevet Langemach uten r. mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jo - jeg tror så gjerne at det skal vere ei stjerne over fjellet i seglet til Christian Holberg, og derfor blir seglet til Normann 'hans kjære broder' veldig interessant, dersom det består av fjell og stjerne.Det er kanskje mulig å be om en kopi fra Riksarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Vet ikke hva du mener med kopi, men du kan jo prøve. Det er naturligvis også flott om noen drar inn der og tegner av lakkseglene, studert under lupe! mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tore: Dersom jeg ønsker å få benytte Printz's samling, hva må jeg da gjøre? Må jeg si fra på forhånd (flere dager)? Er samlingen helt uorganisert? Er samlingen stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

OK - jeg har allerede gjort en henvendelse til R for å høre om de kan hjelpe meg med å finne ut hvilken Normann som benyttet dette seglet. Jeg har også fått følgende midlertidige svar:'Ifølge Arkivverkets serviceerklæring vil skriftlige henvendelser vanligvis bli besvart i løpet av 15 virkedager. Men for enkelte saksområder som krever omfattende saksbehandling, kan det være lengre saksbehandlingstid.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.