Gå til innhold
Arkivverket

[#40013] Slekt på Kariset, Harstad og Blakstad i Gjemnes


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Til Svein Arnolf. Der fjernet du jo nesten all tvil (egentlig kanskje all). Halvors første datter heter jo Anne sannsynlighvis etter den antatte mora Anne Olsdatter Ekran. Datter nr.2 heter Ingeborg, som sikkert er oppkalling av antatt mor Ingeborg Olsdatter Stokke. Alderen var litt i høyeste laget ja. Det er klart hun må ha vært yngre. Da vil alderen passe mye bedre med at Anne Olsdatter f.ca.1687 er hennes mor. Det at Halvor er lagverge er vel en bekreftelse på at han er bror til Eli som jo kommer fra Ekran.No er det vel nøstet brukbart opp i begge Ekran slektene på de to brukene tidlig på 1700 tallet (se innlegg 45 og 46 for slekta etter Lars Iversen Ekran). Det er vel ikke helt utenkelig at Lars navnet på de to bruka har samme utspring? Det er jo heller ikke noe stor tvil om at at Anne Olsdatter (f.ca.1687) må ha vært mor til disse barna til Knud Larsen Ekran (f.ca 1683). Skal bli interessant å se om det lar seg gjøre å finne ut hvor Anne Olsdatter stammer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er fortsatt mye å si om bruket til Lars Iversen Ekren. Jeg skal prøve å nøste litt på Røvik også, i en senere post. Men slik det ser ut nå, ser det ut til at Knut Jonsen Røvik ikke er fra Røvik.Lars (Iversen), som var fra nabogården Kolset, nevnes som bruker på Ekren (Røvik) fra 1691 (legderulle) og brukte 1 øre, 1/4 av hele Røvik/Ekren. I legderullen 1692 kalles han Lars Iversen. I 1698 står Anders Aspen som eier av bruket, men innen 1701 var alle de fire brukerne på Ekren og Røvik blitt eiere av hver sin gårdpart. Lars' forgjenger på gården het Else Ellingsdtr. og var enke for 4. gang! Hun nevnes ennå i matrikkelen 1690.Spørsmålet er så om Lars Iversen kan ha giftet seg inn på Ekren med en datter til Else Ellingsdatter. Navnet på Lars Iversens første kone er ukjent.13/5 1669 ble det holdt skifte etter Else Ellingsdatters to ektemenn på Røvik (Ekren): 1) Arne Olsen og 2) Ole Olsen. I første ekteskap hadde hun barna Marit Arnesdtr. og Tørri Arnesdtr. De ble begge sagt å være 'myndige', men ingen møtte på deres vegne. På enkens vegne møtte hennes festemann Peder Tørrisen. (Jeg har i perioden 1668-70 funnet to andre tilfeller der døtre ble sagt å være myndige og uten at noen møtte for dem, men ellers skulle jo ektemann, sønn eller annen slektning møtte på kvinnenes vegne). Lars Iversen hadde en sønn Arne, noe som kunne bygge opp om en antagelse om at han var gift med en Arnesdatter. Videre hadde Arne Larsen (som kom til Reierli i Eide) en datter Marit, som kunne være oppkalling etter Marit Arnesdatter. Men hvor gamle var da disse 'myndige' døtrene i 1669? Det er det springende punkt. (Hvis Marit f.eks. var 20 år, f. ca. 1649, virker hun lovlig gammel til å ha vært mor til barn født ca. 1690-95).11/5 1680 var det skifte etter Ole Jonsen Røvik g.m. Else Ellingsdtr. De hadde ingen barn. Hans søsken arvet, de var: Anders Jonsen, Gunnel og Anne Jonsdøtre. På dette skiftet fordret også Marit og Tørri Arnesdøtre arv etter sin salige far 19 rdl. penger 3 ort 2 sk., og fikk utlagt div. løsøre for den verdien. De fordret også lønn 10 rdl. og i kuleie 6 rdl. Det virket som om enken var i en prosess av noe slag, noe som bør undersøkes i tingboka. Opplysningene her tyder uansett på at Marit og Tørri på dette tidspunkt fortsatt bodde som ugift hjemme og hadde vært tjenestefolk hos stefaren og moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I 1647 var Røvik/Ekren på 2 bruk, hver på 2 øre.Brukeren på det ene Røvik-bruket (Ekren) var da Arne. Hr. Anders (Kvernes) eier og bygsler.Innen 1657 var det 4 bruk på Røvik, to Røvik-bruk og 2 Ekren-bruk, hver på 1 øre, og alle kalles 'Røvik' i matrikler og jordebøker. I 1657 heter brukeren på Ekren I: Arne og Ekren II: Arne Olsen.Mt. 1664: Bruk I: Enken, sønn Anders Arnesen 20 år, f. ca. 1644. Bruk II: Ole.Mt. 1666: Bruk I: Enken, sønner Ole Arnesen 11 år, f. ca. 1655 og Ole Arnesen 7 år, f. ca. 1659. Bruk II: Ole, 27 år, f. ca. 1639, sønn Ole Arnesen 12 år, f. ca. 1653Matrikkel 1667: Bruk I: Anders Arntsen, bruk II: Ole Olsen. Eier: Lisbeth KvernesSkifte 7/8 1679: Enken Dorthe Siversdatter, lever. Hennes eldste sønn Anders Arntsen (så dette dreier seg om bruk I. Hun er altså 'enken' som nevnes fra 1664.Matrikkel 1688: Bruk I: Lars (Knutsen), så da er vi tilbake der vi slapp tidligere. Jeg har ikke funnet noe som tyder på at det er noen forbindelse mellom Lars Knutsen og slekten på bruk I av Ekren før ham.Bruk II er da Else Ellingsdatter med sine ektemenn Arne Olsen (1657) og Ole Olsen (1664-67). Siden hun bare nevnes med døtrene Marit og Tørri i 1669, har vel sønnen Ole Arnesen f. ca. 1653 dødd i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Knut Johnsen Røvik som utifra alderen å dømme ved begravelsen (f.ca.1689), er kanskje den Knut Johnsen som er 11 år og Tjenestedreng hos Anders Olsen Bjerkeset?.Jeg mener jeg har notater, som viser at Erik Mosberg solgte 1øre i Røvik 1698 til Lars Knudsen Røvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

De to brukene på Røvik ser ut til å ha sitt opphav i én familie, nemlig den til Trond Estensen. I 1647 bruker Trond 2 øre. Eier er Erik Audensen.For oversiktlighetens skyld vil jeg nå først nevne skiftet på Strand i Eide 1680 (Eideboka I s. 101) etter Marit Knutsdtr. Hun hadde vært gift 1) med Trond Estensen Røvik og 2) ca. 1670 med Tørris Halvorsen Strand. Der var følgende barn:1) Knut Trondsen Røvik (f. ca. 1622) (Bruk I)2) Tore Trondsen Løbersli (f. ca. 1636)3) Esten Trondsen Hjertvik (f. ca. 1642)4) Doret Trondsdtr. g.m. Knut Mortensen Røvik (f. ca. 1631) (Bruk II)Røvik, bruk I:Jordebok 1661: Knut TrondsenMt. 1664: Knut, 43 år, br. 1 øre.Mt. 1666: Knut, 44 år, br. 1 øre. Sønner: Tore Knutsen 9 år (f. ca. 1657) og Trond Knutsen 4 år (f. ca. 1662)Matr. 1667: Knut Trondsen, br. 1 øre. Eier: Johan Mechelborg1687: Knut Røvik eier og besitter 1 øre1701: Knut Trondsen (f. ca. 1622). Sønner: Ole Knutsen 25 år (f. ca. 1676) og Torsten Knutsen 20 år (f. ca. 1681)1711, skoskatten: Knut KnutsenSkifte 28/3 1719 etter Ole Knutsen Røvik, gift 1) med Johanne Eriksdtr. (skifte 1717). Barn: Erik Olsen (f. ca. 1710), b) Guru Olsdtr. (f. ca. 1713), Tørri Olsdtr. (f. ca. 1716). Gift 2) med Marthe Reiersdtr. Ingen barn. Farbroren Torsten Nedal. Ole Knutsen Røvik må være han som nevnes som sønn på Røvik i 1701.1723: Knut1743, matrikkel: Knut Jonsen, eier og bruker 1 øre.1762: Knut KnutsenRøvik, bruk II:Jordebok 1661: Knut (Mortensen), eier 1 øre.Mt. 1664: Knut, br. 1 øre. 'Sønn': Esten Trondsen 22 år. (Formodentlig svogeren som senere kom til Hjertvik)Mt. 1666: Uteglemt!Matr. 1667: Knut Mortensen (nevnes samlet med Knut Trondsen). Eier: Johan Mechelborg (da må det enten være feil her eller i 1661).Skifte 6/4 1680 etter Knut Mortensen Røvik. Gift 1) med Guro Pedersdtr. Barn: Tore og Marit, Gift 2) med Doret Trondsdtr. Barn: Trond Knutsen og Guro Knutsdtr.Matriklene 1688-90: Trond Knutsen, br. 1 øreMatriklene 1691-01: Trond Knutsen eier 1 øreMt. 1701: Tørris Pedersen, sønn: Jon Trondsen 11 år (formodentlig gift med Trond Knutsens enke)1711: Størker (Ellingsen)1723: Størker (Ellingsen)1734 22/7 skifte etter Dorthe Trondsdtr. Røvik. Gift 1) med Størker Ellingsen, gift 2) med Halvor Olsen. Jordegods i Røvik av 19(?) november 1727 12 mrkl. Dorthe er vel trolig datter til Trond Knutsen Røvik.1743: Elling (Størkersen)1762, ekstraskatten: Elling Størkersen og hustru, datter Dordi Ellingsdtr. og Lars Størkersen og hustru.I innlegg 45 nevnes som begravet Gamle Guru Trondsdatter Ekren 86 år (f. ca. 1661). Hun var vel neppe fra Røvik, passer ikke inn som barn av noen der. Hvis hun var gift med Lars Knutsen Ekren, burde hun vært oppkalt. Jeg har ikke oversikt over hvem som var på det bruket som Lars Iversen brukte, etter hans død rundt 1719. Hun kan ha vært gift med en for meg ukjent person der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Ole Olsen Grønset i innlegg 50 kan kanskje ha forbindelse med Ole Olsen Grønset f.ca.1698. Se skifte nr.3 innlegg 34 etter Ole Audensen Grønset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, du kan nok ha rett i det. Trolig ligger det noen svar et sted i tingboka eller i panteboka vedr. eierpartene til Grønset og skjebnen til Ole Olsen (f. ca. 1660).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Til innlegg 54:Erik Mosberg som i 1697 bodde i Fosund, men som seinere slo seg ned på Lyngstad hvor han døde, solgte den 8. nov. 1697 1 øre i Røvika til Lars Knutsen på hans påboende gard, s. 70 i panteboka for Nordmøre.Samme dag solgte også Erik Mosberg 1 øre i Røvika til Lars Iversen på hans påboende gard, s. 70b i panteboka.Matrikkelen i 1667 for der hvor Knut Mortensen og Knut Tronsen bodde har disse 2 eierne:Johan Mechelborg som eier av 1 øre og Suen (Siri??) Torsdatter (Torssatter??) som eier av 1 øre.Svein Arnolf jeg ser at du har vært borti denne matrikkelen. Hvordan leste du dette navnet? Jeg har kopi av originalen, så jeg kan legge inn et bilde hvis ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hmmm, merkelig: Jeg har notert følgende fra matrikkelen 1667, fol. 99 (ikke kildetro):Ole Olsen og Anders Arntsen, 2 øre. Eier: Lisbeth KvernesKnut Mortensen og Knut Trondsen, 2 øre. Eier: Johan MechelborgJeg har ikke notert ned noe av det andre der du nevner, Jonny. Mulig jeg lot meg distrahere av at Knut Mortensen ikke eide noe i gården, hvilket han skulle ha gjort i 1661, hvis jeg har tolket jordeboka rett. Uansett er det noen år siden jeg så på dette, så jeg har ikke oppslagene i friskt minne. Fint hvis du legger inn bilde.Takk for notatene fra panteboka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg vil få arrestere meg på noe jeg skrev i innlegg 55: I 1647 var faktisk Trond (Estensen) selv eier av 1 øre i Røvik, og Erik Audensen 1 øre. Slik sett ville det jo heller ikke være så merkelig om Knut (Mortensen) eide 1 øre i 1661.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Her ser det ut som det er en søster John Olsen Blakstad:Skifte 16.. på Harstad etter Ole Ellingsen. Enken Guri Olsdatter. Barn: Elling,Ole,Svend,Marit,Marit,Ingeborg,Marit,Guro.Enkens bror John Olsen Blakstad. Barnas farbror Tørris Ellingsen Stakvik (f. ca.1638).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Er det oppgitt noe i bd. 5 av Gjemnesboka under Harstad noe om Guri Olsdatters opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg tror jeg har funnet ut hvor John Olsen Blakstad kommer fra: Det er i 1679 skifte etter Ole Bottolfsen Blakstad. Enke Marit Christophersdatter. Barn: John Olsen, Guri Olsdatter, Ingeborg olsdatter, Marithe Olsdatter, Anne Olsdatter. Alle er gift.John Olsen Blakstad er 66 år 1701 (f.ca. 1635). John Olsen sønn på Blakstad er 26 år i 1664(f.ca.1638)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I innlegg 31 skriver du at Jon Olsen Blakstad var f. ca. 1655. Er det 'penneglipp'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg tror jeg har feilberegnet. Jeg har nok tatt utgangspunkt i folketellingen 1701 der det jo bli oppgitt alder 66 år. Det riktige blir altså at John Olsen Blakstad er født ca.1635. I og med at John Olsen er gift allerede 1679 må han ha vært gift med en av de eldre døtrene dvs Ales eller Brit. Ole Johnsen Blakstads far er f.ca. 1604.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er jo ikke store avviket mellom fødselsårene 1635 (1701) og 1638 (1664), og du kan godt ha rett i at Jon Olsen er sønnen til Ole Bottolfsen Blakstad og Marit Christoffersdtr. (som var fra Åndal, forøvrig). Man gikk av og til ikke lenger enn til nabobruket for å finne seg ektefelle. Ole Bottolfsen og Marit hadde ellers en datter Guri, så det kunne jo passe, dessuten har Guri Olsdtr. g.m. Ole Ellingsn Harstad en bråte med døtre ved navn Marit, hvorav minst én kan være oppkalling etter Marit Christoffersdtr.Hvis nå Kristi Nilsdatter Blakstads slekt er riktig utredet, betyr det at hun og Hille Knutsdtr. Ekren må ha hatt ett av disse oldeforeldreparene felles:1) Ole Bottolfsen Blakstad og Marit Christoffersdtr. fra Åndal2) Nils Andersen Blakstad og Mildrid Jonsdtr.3) Anders Trondsen Boksaspen og Anne Olsdtr.4) Ole Olsen Grønset og Anne Arnesdtr. fra HøgsetPar nr. 2 er lite trolig som tidligere nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det er jo ikke ennå sikkert at Nils Johnsen Blakstad er sønn av John Olsen Blakstad. Hvis en går utifra at hypotesen er riktig, så er det nærliggende å anta at felles oldeforeldre for Helle Knudsdatter Ekran og Kristi Nilsdatter Blakstad går gjennom Ole Bottolfsen Blakstad og Marit Christophersdatter (fra Åndal). Det er navnet Helle jeg mener må være en indikasjon på dette (siden søster til Marit, Helle Christophersdatter fører dette navnet). Ole Bottolfsen Blakstads datter Ingeborg Olsdatter kan være farmor eller mormor til Helle Knudsdatter Ekran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I manntallet for Nordmøre prosti bd. 1 for 1664/66 i Digitalarkivet, har jeg nå ellers funnet én Lars Knutsen til, bortsett fra sønnen på Harstad. Det er en Lars Knutsen 8 år på 'Holmb' i Tingvoll i 1666.Grunnen til at jeg ikke har funnet ham tidligere, er at både fornavn og farsnavn er ført i fornavnsfeltet. Nå så jeg igjennom alle forekomster som begynte på 'la'.Jeg vet ikke hva dette Holmb kan være, men nabogårdene som er ført før og etter er h.h.v. Flemmen og Boxaspen.Det behøver jo ikke være ham heller, men hvis vi nå kunne finne ut av hvilken gård han bodde på, gikk det kanskje an å få sjekket ham ut. Det passer ikke at Holmb er identisk med Holmeid, og gården er bare nevnt i 1666 i avskriften her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det gjør det, men brukerne der i '16645' og 1666 var Jacob og Arne. Jeg skal sjekke papirkopien av manntallet på tirsdag.Interessant hypotese du har vedr. mulig forbindelse Ole Bottolfsen/Marit Christoffersdtr. og Hille Knutsdtr. Ekren. Det var Hille-navnet på Ekren + den til da eneste forekomsten av Lars Knutsen på Harstad som også fikk meg til å anta at det kunne være en forbindelse til Harstad. Det kan jo være at navnet Hille er brukt lenger tilbake i tid på Åndal (evt. via inngiftede linjer dit, Christoffer Åndals kone er ukjent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg burde vel ikkje blanda meg særleg inn i denne innfløkte urgreiinga, men på Nylenda under Hoem var det ein gardbrukar som heitte Knut Jonsson først på 1660-talet i følgje Hyldbakk. M.a. hadde denne Knut sonen Lars f. 1656, og denne Lars seier ikkje Hyldbakk meire om. Ein må då gå ut frå at han ikkje har funne meir om han i dei kjeldene han har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Svein Arnolf. Sidan du kom meg i forkjøpet med innlegget ditt, så kan eg jo nemna at grunnen til at du har notert berre Jacob (kapellanen)og Arne på Hoem i 1666, så kjem det truleg av at desse to vart skatta som heilgardsmenn, medan Knut berre vart skatta som halvgardsmann. Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Bare fint med 'innblanding', Finn! Da det jo som sagt ikke akkurat vrimler av personer ved navn Lars Knutsen i mt. 1664/66 på Nordmøre, ville det være rart om denne Lars Knutsen på 'Holmb' ikke var identisk med Lars Knutsen på Nylenda under Hoem, selv om aldersangivelsen ikke stemmer helt: Lars Nylenda f. 1656 og Lars 'Holmb' f. 1658. Jeg skal absolutt ha ham i bakhodet, og jeg regner med at papirutgaven av manntallet løser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I distanse med båt, som jo var det foretrukne fremkomstmiddelet på denne tiden, er det ikke stort lenger fra Hoem til Ekren/Røvik, enn fra Harstad, dersom han hadde kommet derfra (men som han ikke gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det var to stk. Nils Jonsen på Blakstad utover til tidl. 1740-tall. Den ene av dem var der fra 1710 i matriklene, og kalles etterhvert 'Lille Nils' eller 'unge Nils'. Han hadde avløst Ole Jensen Blakstad, som nevnes t.o.m. 1709 i matriklene (kalles imidlertid ofte feilaktig Ole Jonsen). Jeg vet ikke hvilken av disse to Nils Jonsen det var som kom inn 1710, om det var Kristi Nilsdatter Blakstads far, eller den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.