Gå til innhold
Arkivverket

[#40013] Slekt på Kariset, Harstad og Blakstad i Gjemnes


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonny Lyngstad

I innlegg 58 prøvde jeg meg med ei tyding:'Suen (Siri??) Torsdatter (Torssatter??)'.Etter å ha sammenligna både foran og bak står det Suen, da streken over den første småbokstaven tyder på en u. Her mangler da en d, da han ellers skriver Suend og Suendsen. Ellers er det prikker over i-ene.De 5 første bokstavene i navn nr. 2 er Torss, så er det enten d eller s og så blir det -atter. Dere får lete litt i andre kilder, kanskje finnes det ei forklaring på dette.Tore, klikk på bildet, slik at du får opp et nytt bilde. Holder du musetasten nede og litt til høgre for midta, vil du få opp en farga firkant. Klikk på denne og du vil få et kjempestort og klårt bilde. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvis siste bokstav i første navn er 'n', er skriveren merkelig inkonsekvent i forhold til andre ord/navn som slutter på 'n' på siden, i det streken på slutten går opp, som om det dreier seg om en 'e'.Siste ord leser jeg nå, etter å ha sett på den største forstørrelsen, som 'Torssdatter', selv om bokstav 'd' da må ha blitt litt sammenklemt.Hvis det er Torsdatter eller en annen -datter, kan første navn ikke være 'Suen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Svein Arnolf (90)/A: Alheid el. Ales el. Alet Audensdtr. Bogsaspen ble gift med Auden Ivarson Aspen/Øvergarden. Kilde: Klaus Johan Grønseth Myrvoll NST XXXVI/4, s. 278-280.Auden Ivarson (ca. 1628-e. 1705) var som kjent sønn av Ivar Audenson i Aspa (og en av hustruene hans.) Om barn og etterkommere står det mer i Straumsnesboka bd. 3 s.488 av O. Roaldset. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk! For mitt formål i innlegg 90, holder det å vite at Alheid ble gift med en Auden. Da kan vi stryke dette oldeforeldreparet også.Vi sitter da igjen med parene Ole Olsen Grønset og Anne Arnesdtr. (par B) og Ole Bottolfsen Blakstad og Marit Christoffersdtr. (par C), forutsatt altså at ikke Nils Jonsen Blakstad kom utengårds fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Har akkurat fått (foreløpig) siste bd. (6) av Gjemnesboka i hus, og kan dele noe av det som står der ang. Rød-gardene (innlegg (23) m.fl.):Lars Olson Åndal (f. ca. 1654) kom til 'Gal'n' på Rød (bnr. 7) som verge for enka Mali Nilsdotter f. Blakstad (d. 1692.)Mali Nilsdotter var enke etter Nils Pederson Rød som døde i 1687. Han var sønn av Peder Gunderson Rød (ca. 1628-1686) og Marit Nilsd. Krekvik.Det står at verge for Nils Pedersons søsken var farbroren Nils Silset. Jeg finner ingen Nils Gunderson under Silset.Lars og Mali giftet seg ca. 1690 og fikk altså sønnen Nils f.1691. Han arvet 25 rdl., 2 ort og 16 skilling etter mora.Lars giftet seg 2.gang med Berit Kristoffersdotter. Hun hadde muligens vært gift før, for Lars oppgir i 1701 en stesønn Rasmus Tøllevson 31 år. Lars og Berit er oppført med sju barn. Den eldste, Kristoffer Larsson, tok over garden og ble gift med Marit Monsd. Astad. (Kilde: Gjemnesboka bd. 6, s.318-320.)Denne boka omfatter gardene Gaupset, Rød, Knutset og Kariset. Neste bind tar for seg Blakstad, Gjemnes og Høgset iflg. forfatteren, Nils Tore Leivdal.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Her er det noe rart: Berit Christoffersdtr. Røe ble begravet i Øre 12/4 1744, og skal da ha vært 72 år (dvs. f. ca. 1672). Da ville hun ha vært ca. 42 år da datteren Guro ble født (ca. 1714). Følgelig har Berit neppe vært mye ELDRE enn f. 1672. Da er det merkelig hvis Lars skulle ha en stesønn i 1701 som var 31 år (f. ca. 1670). Dersom dette er riktig, må Berit Christoffersdtr. ha vært Lars Olsens 3. kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

At det er noe som ikke stemmer, er åpenbart. Men Leivdal skriver at 'Ho var truleg enke,' og det bygger han på nevnte opplysninger fra 1701. Hadde han, og jeg for den saks skyld, tenkt oss om, ville vi jo ha utelukket Berit som mor av en som var ett år eldre enn henne...Hvis manntallet fra 1701 er riktig gjengitt, da. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til innlegg 55, Røvik, bruk I. I Tingvoll kirkebok ble det 1670 trolovet ved Øre Knut Toresen(!) Røvik og Guro Amundsdtr.'Toresen' skal vel være Trondsen. Knuts sønn Ole har en datter Guro som kan være oppkalt etter Guro Amundsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er vel gamle Lars (Jensen) Larsseter som ble begravet i Tingvoll 1663: Lars Sætter i Battenfj., 96 år gml. Aldersangivelsen må være altfor høy.Lars hadde en sønn Knut, f. ca. 1619, som var bosatt på Bjerkeset. Det er vel trolig han som er identisk med den Knut Larsen Sætter som 1663 ble trolovet ved Øre med Ingeborg Jonsdtr. Kausjonister: Oluf L. Myklebostad, Størker ibid., Bjørn Øre(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det er et skifte 1686 på Indergård etter Anne Siversdatter gm Amund Olsen. De? har bl.a. dattera Guro gm Knut Røvik (Tøvik?). Dette skiftet har jeg ikke komplett, men det ser jo ut som disse folka er de samme som i (108).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten,

Skifte 10/4. 1686 etter Anne Sifuersdatter Indergarden i Gimnes tinglaug, enke efter Aamund Olsen. Deres barn er: Sifuer Aamundsen 29 aar, Guraa Aamundsdatter, som har til egte Knud Røuig, Anne Aamundsdatter, som er gift med Olle Nielsen Klocker udi Grip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Er det noen som vet hvordan Christoffer Knudsen Harstad fikk hånd om 2øre og 12marklag i Harstad? Dette må iallefall ha skjedd før 1709, da oppsitteren (Christopher Knudsen) da allerede eier gårdparten. Er det noen som vet noe mere om Jens Larsen Larsseters datter Ingeborg Jensdatter f.ca.1680? Er det sannsynlig at hun gifter seg med Christopher Knudsen Harstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Et lite innspill til innlegg 105 hvor det står at Lars Olson Åndal kom til Rød som verge for enka Mali Nilsdotter f. Blakstad.Jeg vet ikke hvor mange av dere som er klar over at det finnes ei kilde som heter Norske Kongebrev og at disse er ugitt fra Norsk Lokalhistorisk Institutt.I bind 4 som omhandler åra 1686 -1689 finnes under året 1687, på s. 202, følgende:17.9.1687. ÅB R XV 536a-b. Ekteskapstillatelse for Lars Olsen Åndal, Kvernes på Nordmøre, og Mali Nilsdatter Rød. De er beslektet i tredje ledd.AB = Norske åpne brev.R = Registre og XV 536a-b forteller hvor det finnes.Dette kan man få kopi av fra Riksarkivet. Kanskje noen av dere i Oslo kan stikke innom og be om en kopi? Kanskje kan det der stå hvorledes de var i slekt med hverandre.Jeg har funnet flere dokumenter herfra og en del har jeg fått tilsendt kopi av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Har du eksempler på at nærmere angivelse av slektskap er angitt i det du har fått kopi av? Jeg spurte en gang Harald Winge i Norsk Lokalhistorisk Institutt om ytterligere informasjon kunne være å finne enn det som var oppgitt i Norske Kongebrev, men det mente han at det ikke var. Men kanskje noen har andre erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

1620/21 Lensregnskapene: Peder Christophersen på Blagstad belå Gjertrud Thørrisdatter (ibidem) som han vil ekte. Jeg lurer på om dette kan være av de samme folka som på Åndahl siden navnet Christopher vel må ansies å være sjeldent på nordmøre på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er vanskelig å se hvordan en slik forbindelse evt. kan ha vært. Christoffer Åndal hadde en sønn Peder, men han var f. ca. 1624, så han kan i hvert fall ikke være identisk med PC som betalte leiermålsbot i 1620/21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Angående innlegg 23 og 31.1696 er det skifte etter Iver Christophersen Gaupset. enke Ane Nilsdatter. Arvinger søsknene Torstein Christophersen, Peder Christophersen sine barn, Erik Christophersen Follands barn, Marithe Christophersdatter Blakstads barn, Anne Christophersdatter, Helle Christophersdatter Harstad, Ingeborg Christophersdatter Lien.Formyndere (vet ikke for hvilke sine barn, står kanskje i originalskiftet): Christopher Pedersen Åndal, Kirsten Størkersdatter Folland, John Olsen Blakstad.Det jeg lurer på er om denne Anne Nilsdatter kan være henne som i 1703 sannsynlighvis er gm Anders Gaupset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Litt tilbake til innlegg 68 og litt fremover om Lars Knutsen Ekren og hans mulige forbindelse til Nylenda på Hoem i Tingvoll.Først: Det er riktig at 'Holmb' var feilskrift i digitalutgaven av manntallet for Hoem.I kirkebok for Tingvoll har jeg funnet følgende: 17 p. Trin. 1680 ble publ. abs. Anne Svendsdtr. Ramsli som ble besovet av soldaten Lars Knutsen samme sted.Dersom Anne Svendsdtr. Ramsli var søster til Erik Svendsen Ramsli, må hun ha vært veldig mye yngre enn ham. Muligens er 'Svendsdtr.' heller feilskrift for 'Eriksdtr.', slik at hun i virkeligheten var Erik Svendsens datter.3. adv. 1680 ble døpt Lars Ramsliens uekte datter Randi.Lætare 1679 ble Randi Ramslien begravet, 71 år.19 p. Trin. 1680 giftet Erik Svendsen Ramsli seg med Brit Havtorsdtr. - Han var da såpass gammel at han nok var enkemann da, og siden det tydeligvis bare bodde én brukerfamilie på Ramsli, er det fristende å anta at Randi Ramsli som døde i 1679 var hans tidligere kone, og da trolig også mor til Anne 'Svendsdtr'. Ramsli som ga sin datter akkurat navnet Randi.Lars Knutsen Ramsliens barn ble begravet 1681, 1/2 år gml.27/2 1689 ble Anne 'Evensdtr.' Gyl publ. abs. fordi hun var besovet av soldaten Lars Knutsen Gyl.Senere i 1689 ble døpt Lars Gyls frillebarn Sigrid.1. Epiph. 1693 giftet Lars Knutsen Gyl seg med Anne Eriksdtr. Ramslien.- Jeg har en følelse av at det hele tiden dreier seg om de samme folkene, helt fra 1680, i hvert fall regner gårdshistorien for Tingvoll bd. 2 s. 140 at barnet døpt i 1689 er av dette ekteparet gift 1693 (sier riktignok at hun ble f. 1688), men jeg tror at barnet i 1680 også hører til her.I 1701 bodde Lars Knutsen på en husmannsplass under Sandvika. I en åstedssak på Gyl i 1704 sier han at han tj. i Nistua på Gyl i 15 år før han ble husmann. (Etter gårdshist. for Tingvoll bd. 2 s. 140).Ramslien, Gyl og Sandvika befinner seg tvers over fjorden fra Hoem, som gjør det trolig at Lars Knutsen på Hoem f. ca. 1658 (8 år i 1666) er den samme som soldaten på Ramslien og på Gyl, selv om han iflg. aldersoppgaven i 1701 skal ha vært f. ca. 1645. Det betyr i så fall også at Lars Knutsen Ekren trolig heller ikke er identisk med Lars Knutsen på Hoem.Kan forresten nevne at en av kausjonistene da Erik Svendsen Ramsli giftet seg i 1680, var Jøstein (Arntsen) Hoem. Iflg. gårdshistorien skal han ha vært gift med en søster til Lars Knutsen, og overtatt på Nylenda etter Knut Jonsen. Så her var uansett en forbindelse.Kanskje vi må se mot Romsdalen? Det er jo kjent at flere romsdøler slo seg til på Nordmøre. Finnes noen aktuelle Lars Knutsen i manntallet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det fantes ellers en Lars Knutsen 4 år på Seterbøen i Halsa sogn, Stangvik pr.gj., og en Lars Knutsen 16 år, tj.dreng på Ertvåg i Aure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er jo selvfølgelig også en mulighet at Lars Knutsen, til tross for den oppgitte alderen i 1701 (50 år), likevel kan være f. etter 1666, men i så fall må vel også sønnen Knuts alder være noe for høyt oppgitt (f. ca. 1683).I innlegg 109 nevnte jeg Knut Larsen Setter som i 1663 trolovet seg i Øre med Ingeborg Jonsdtr. Hvis dette var Knut Larsen som kom til Bjerkeset, hadde f.eks. han noen sønn Lars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild knudsen

Kom over følgende giftemål når jeg ryddet i notatene mine: Gunder Olsen Nåstad gm Guri Johnsdatter Åndal 1740. Guri var beslektet i tredje led med hans forrige kone Kari Pedersdatter. Det er vel lite sannsynlig at dette hører med i dette temaet, men jeg tar det med i alle tilfelle. Jeg tror nok det er enda flere slike innførsler i disse kirkebøkerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

En liten kommentar til innlegg 118:Fra justisprotokollen for Nordmøre den 24/8-1686, ca. s. 30:Her går det fram at Anne Eriksdtr. fra Ramslia har fått 2 barn sammen med Lars Knutsen uten å være gift. SA, dette bekrefter vel din mistanke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Til 114: Jeg vet ikke hvor mye som står i hvert enkelt av disse åpne breva. Jeg stilte også det samme spørsmålet til Harald Winge og han sa at jeg måtte sjekke i hvert enkelt tilfelle. Det var ulik dokumentasjon på disse.Til 123: Jeg har notert denne datoen og årstall, men det kan sjølsagt være 1689. Det står noe i alle fall i justisprotokollen om dette. Jeg noterte dette rett inn i bygdeboka for Tingvoll og ikke sammen med de andre avskriftene for mitt distrikt, dvs. Gjemnes og Mek tinglag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Til 123. Det var i 1686. Justisprotokoll nr. 3 for Nordmøre 1686-1687, folio 36a. På folio 35a står det at tinget ble holdt på Flemma 24. august 1686 og var et sogneting for Gagnat Tinglag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.