Gå til innhold
Arkivverket

[#40712] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet - 3

Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag-Geir Bergsvik Knudsen

Hvorfor går det så tregt når en skal prøve å bla i kirkebøkene? det er verre en da jeg hadde analog linje på telefonen. I dag har jeg maxi 4000mgb det går lynkjapt alle andre sreder jeg søker, er det serveren som er for liten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei alle sammenJeg kom tilbake fra ferie denne uka og har begynt å kikke inn i problematikken. Det virker som de problemene vi nå har er et klart belastningsproblem i forbindelse med oppdatering av databasen med nye bilder. Mekanismen og algoritmene som har vært brukt fram til nå har fungert rimelig greit fram til tidligere i sommer/vår. Datamengdene er nå tydeligvis kommet opp på et nivå hvor vi har passert en terskel som krever litt andre tilnærmingsmåter ved oppdateringene. Dels kan dette løses med kraftigere maskinvare som er i bestilling, og dels med smartere oppdateringsalgoritmer. Ny maskinvare vil tidligst være på plass og i drift i slutten av september, mens jeg allerede har startet på å finne fram til en raskere og smartere oppdateringsmåte. Inntil da vil jeg sjekke systemet ofte og eventuelt foreta manuelle inngrep. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

En liten tanke: Når jeg står på siden for innholdsoversikt for den enkelte kilde/kirkebok er det kun mulig å velge/klikke på forutbestemte sider, gjerne den første for et år. Hadde det vært praktisk å hatt en rute der jeg kunne mate inn direkte det sidenummeret jeg vil til, slik det jo er når jeg først har hentet opp en av sidene? Dette vil hjelpe oss brukere ved at vi kommer raskere til aktuelle sider, og systemet slipper å vise en 'unødvendig' side. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorun Andersen

Jeg klarer ikke å få ut informasjon fra sidene for Eiker (flere tidsperioder). Er det noe feil her? Til informasjon får jeg det jeg søker fra andre kommuner, men det går jo noe tregt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Indekseringsfeil, Brunlanes KLOK I 1 (1814-1834):LenkeDenne siden inneholder i følge indeksen inn- og utflyttede 1830-1833. Den inneholder imidlertid fødte mannkjønn 1832-1833 og innflyttede 1830-1833.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt
Gjest R Bjerke

Hei, Jeg har samme problem, tror det gjelder alle kirkebøkene? Var inne å tittet i en kirkebok for 1859 når jeg nå plutselig bare får 'bildet' som sier 'Etterspurt kirkebokside er ikke tilgjengelig...grunnet personvern...'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Det er nok så at det er et fint tiltak dette med skannede kirkebøker, men hva i all verden skal man gjøre når det er så mye tull med det ? Nå, for eksempel kommer jeg ikke inn der i hele tatt, ser ut som om alt er låst fast,og jeg er helt enig med R. Bjerke, Oslo, når det gjelder disse sidene som ikke kan vises, særlig når det gjelder døde personer, noe som er en offentlig opplysning, tenker da på at de som er døde etter 1900, og hvor de fleste av disse navn har stått i aviser, i form av dødsannonser, og da regner jeg det som offentlige opplysninger. Men håper i hvertfall at denne feilen som er oppstått nå snart lar seg rette. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

HeiJeg tror ikke jeg er den eneste som nå synes at det er blitt en del unødvendig klaging og syting her inne. En lur ting å gjøre før man klager må jo være å sjekke de siste innleggene (ihvertfall for siste uke), eller hur?. Riksarkivets Lars Nygaard og Bent Vangli har med innleggene 72 og 78 (begge fra denne uka) lagt igjen utfyllende og oppklarende informasjon gjeldende diverse feil og tregheter med systemet - men den infoen ser visst ikke ut gå inn hos utålmodige sjeler, så her er de igjen :))... Lars Nygaard, Riksarkivet, 1.8.2006 13:33 (72)Bent Vangli og jeg kom tilbake fra ferie i går, og ser at det dessverre har vært diverse problemer med de skannede kirkebøkene i juli. Vi beklager dette, og at det ikke har vært mulig å få rettet opp feil umiddelbart eller og gitt dere brukere meldinger eller forklaringer. Her kommer endelig noen (for de teknisk innvidde): Den feilen som har oppstått tre uker på rad med det resultat at et flertall av kirkebøkene ikke har hatt klikkbare lenker videre (jf. innlegg 19, 34, 53 m.fl.), skyldes trolig et avbrudd i kopieringen av indeksdatabasen fra en server i Riksarkivet til Arkivverkets webserver i Bergen. Feilen har rettet seg selv ved kopieringen etterfølgende natt, men det er også mulig å rette den ved å sette i gang en slik kopiering manuelt. Denne tar bare noen få minutter. Tre personer vil fra nå av få rettigheter til å gjøre dette ved behov.Kapasitetsproblemene som ofte fører til lang responstid og 'timeout' før bildene kommer opp (jf. innlegg 14), er det ikke lett å få løst på kort sikt. Det skannes nå så mange sider pr. uke at overføringen av JPEG-bilder til webserveren og etterfølgende 'sammenkobling' av bildene med indeksdatabasen på denne serveren pågår 2-3 døgn i strekk to ganger i uka. Spesielt den sistnevnte oppgaven bruker mye maskinkapasitet, og når dette kolliderer med trafikktoppene i bruken (særlig om kvelden), går det svært tregt og stopper helt opp for noen brukere. Vi prøver å forbedre dette noe ved å styre prosessene i forhold til hverandre, men virkelig bra blir det trolig ikke før vi utpå høsten får satt i drift en ekstra server som vil operere mot de samme diskene. Da kan bildeoverføring og databaseoppdatering kjøre på den ene maskinen mens brukerne benytter den andre.Indekseringsfeil som er meldt i løpet av sommeren, vil bli rettet i løpet av de nærmeste dagene.Digitalarkivet er en del av Arkivverkets nettsted med Riksarkivaren som den øverste ansvarlige. Når det gjelder ansvarsfordelingen for tjenestene i Digitalarkivet, er det i dag slik at de søkbare databasene, debattforaene m.m. driftes av en gruppe ved statsarkivet og universitetet i Bergen, mens de skannede kirkebøkene (sammen med Arkivverkets øvrige websider) driftes av Arkivverkets IT-avdeling i Riksarkivet i Oslo. (Jf. innlegg 66-68)Vi vil vurdere å opprette en egen webside e.a. for driftsmeldinger (enveis) i tillegg til denne tilbakemeldingstråden i Arkivforumet (toveis) (Jf. innlegg 24, 36, 67 m.fl.) --------------------------------------------------------------------------------Bent Vangli, Oslo, 3.8.2006 08:24 (78)Hei alle sammen Jeg kom tilbake fra ferie denne uka og har begynt å kikke inn i problematikken. Det virker som de problemene vi nå har er et klart belastningsproblem i forbindelse med oppdatering av databasen med nye bilder. Mekanismen og algoritmene som har vært brukt fram til nå har fungert rimelig greit fram til tidligere i sommer/vår. Datamengdene er nå tydeligvis kommet opp på et nivå hvor vi har passert en terskel som krever litt andre tilnærmingsmåter ved oppdateringene. Dels kan dette løses med kraftigere maskinvare som er i bestilling, og dels med smartere oppdateringsalgoritmer. Ny maskinvare vil tidligst være på plass og i drift i slutten av september, mens jeg allerede har startet på å finne fram til en raskere og smartere oppdateringsmåte. Inntil da vil jeg sjekke systemet ofte og eventuelt foreta manuelle inngrep. Mvh Bent -------------------------------------------------------------------------------- Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

HeiJeg har nå kommet fram til en vesentlig mer effektiv oppdateringalgoritme. Denne vil jeg automatisere i løpet av helgen. En vil da få komplette daglige oppdateringer kjørt hver natt slik at disse er ferdig i god tid til frokostkaffen :-) Tregheten en opplever om kvelden vil nok fortsatt være der inntil vi får satt i drift ny maskinvare, antagelig i slutten av september. Tregheten om kvelden skyldes rett og slett massiv bruk, hvilket egentlig er hyggelig. Kræsjene kom når denne massive bruken ble kombinert med en samtidig ressurskrevende oppdatering av data som tok alt for laaaang tid. Jeg tror vi derfor skal få færre totalkræsj, selv om treghet inntil videre må forventes under belastningstoppene om kvelden. Jeg gleder meg til vi får ny maskinvare på plass. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N.Christiansen

Jeg vil bare henge meg på Astrid sin lille kommentar, samtidig som jeg vil gratulere skanner-folket med over 1 million innskannede bilder!Samtidig vil jeg gratulere indexererne med mer enn 3000 indexerte kirkebøker! Dette er supert!Den ultimate julaften blir når de skikkelig gamle bøkene kommer, for kvaliteten er så utrolig mye bedre enn film/fische!! Glede og fryd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krister Olsen

Jeg har vært bortreist i sommer og ble gledelige overrasket over hvor mange skannede kirkebøker som nå var lagt ut for 'mitt' område.Mitt problem er at jeg gjerne skulle ha visst hvilke kirkebøker som er blitt lagt ut i denne perioden. Er det mulig å lese noe historikk noe sted (eller søke) om når de ulike kirkebøkene er blitt lagt ut? Listen over utleggelser siste uke hjelper meg bare et stykke på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

De meldingene om mulige indekseringsfeil som har kommet inn til denne tilbakemeldingstråden i sommer, er nå gjennomgått.Innlegg 63 (Ullevål sykehus): Resten av boka vil bli indeksert med det første.Innlegg 48 (Gjerpen) og 49 (Bragernes): Indeksen til Gjerpenboka viser nå til de døpte guttebarna. Men både denne boka og de to nevnte bøkene fra Bragernes har kjønnsdelte lister for flere av handlingene, og innholdssiden er ennå ikke tilfredsstillende for disse. Se innlegg 6 ovenfor.Innlegg 69 (Ullensaker): Dette er en bok som presten har tatt med seg fra et kall til det neste, og dekker følgelig to forskjellige områder. Vårt indekseringssystem tar ennå ikke høyde for slike tilfeller, men vi arbeider med en løsning. Tilsvarende problemer får vi med kirkebøker fra før 1877 som har helt separate avdelinger for hvert sokn innenfor prestegjeldet.Innlegg 26 (Otterøy), 46 (Nore), 47 (Tana), 62 (Sarpsborg), 81 (Brunlanes): De meldte problemene/feilene her synes å ha rettet seg 'av seg selv'. Enten har de vært bieffekter av kapasitetsproblemene i systemet, eller indeksererne selv har lest meldingen og rettet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

I løpet av de siste dagene er det lagt ut en del kirkebøker fra prestegjeldene Nord-Aurdal, Vestre Slidre og Øystre Slidre i Oppland. Men her er mange av kirkeboksidene sperret for tilgang, noe de ikke skulle ha vært ut i fra reglene for klausulering. Det ser ut til å gjelde alle kirkeboksidene som går over flere år. Jeg antar at dette har sammenheng med at årstallsintervallene ikke er oppgitt korrekt, de to siste sifrene i det andre årstallet mangler. Kan dere få rettet på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei GunnarDu har så rett så rett. Jeg kikket på et av bildene. Datafeltet er nok fylt ut feil av oss. Det er skrevet inn mellomrom i årstallanvisningen, for eksempel 1886 - 1888 istedet for 1886-1888. Da blir de to siste siffrene klippet bort av systemet. Vi skal følge det opp.Tusen hjertelig takk for beskjed. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Karin Grønvik

Kommentar/tillegg til innlegg 6 fra Lars Nygård: Om kirkebøker med atskilte lister for hvert kjønn.Jeg har funnet en kirkebok med et lignende problem, nemlig at det er seksjoner for 5 sogn i samme kirkebok: Alstahaug (Nordland) 1801-1819 MINI.Kronologiske lister: 1-47 : Alstahaug sogn, 61-90: Tjøtta sogn, 117-177 + 109-112: Herø sogn, 177-226: Stamnes sogn, 242-266: Vevelstad sogn,Håper slike lister også etterhvert lar seg vise.Hilsen Ann-Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Flere kirkebøker fra Bragernes Buskerud er borte etter kl 24, kanskje tilbake etter oppdatering i natt ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Årstallsfeilene og de medfølgende fremvisningsproblemene for de seks bøkene fra Valdres (jf. innlegg 93 og 94) er nå rettet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

HeiDet er gjort en liten oppdatering i visningsprogrammet for å kunne håndtere kjønnede lister. Jeg håper ikke dette har introdusert andre feil :-). Dere finner et eksempel på kjønnede lister på http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=1065 . Endringen retter også opp en feil som gjorde at bare det ene kjønnet ble framvist når det forelå kjønnede lister. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Petter Langeland

Skanned kirkebok for Sannidal Mini 1831-1847 ble lagt ut på nett for ca 14 dager siden og indekseringen burde vel da være ferdig.Etter hva jeg kan se mangler det indeksering av jenter (Sidene 152-304 i KB)Det samme gjelder døde kvinner. Indekseringen av døde stopper med døde menn på side 345. (det er scannet bilder for døde kvinner fra side 354 i KB).Petter Langeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.