Gå til innhold
Arkivverket

[#40712] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet - 3


Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørnulf Schømer

Oppdaget en kirkebok som jeg tror er filmet overeksponert slik at sidene er uleselige. Det ser iallefall ut til at det er i filmingsprosessen det har gått galt, og at det hadde latt seg gjøre å få bedre bilder ved ny avfilming. Jeg har sjekket de første sidene av fødte/døpte og konfirmerte. ØrnulfFylke: Sør-Trøndelag Prestegjeld/sokn: Hitra (Dolm)Kirkeboktype: Ministerialbok Nummer (arkivreferanse): 634A05 Periode: 1843 - 1851 Oppbevaringssted: Statsarkivet i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Riise

Jan Erik Aas: Vi får feilmelding på epostadressa di. Kan du sende ein epost til Digitalarkivet@arkivverket.no slik at vi får sjekka den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Ørnulf (126) Dette er ett eksempel på en original bok med sterkt bleket blekk , slik at kontrasten mellom skriften og papiret er blitt minimal. Som det også er lagt inn en egen forklarende plakat om under filmingen, helt først i boka. Bilder av slike sider kan du, for å gjøre de mer leselige, laste ned på din egen maskin og justere på lysstyrke/kontrast/gamma, i ett hvilketsomhelst bilderedigeringsprogram. I skanningsprossessen, hvor vi behandler svært store volumer, kan vi ikke drive etterbehandling på enkeltbilde-nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Ok, skjønner. Jeg er vant med å justere på bildene i Photoshop etterpå, så den er grei.Skjønner også at dere i den prosessen dere er i nå ikke kan gjøre slik bildebehandling. :-) Så ikke filmingsplakaten så jeg var ikke klar over at dette var kjent. Min feil.Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Forrige meldig var vel kort, men mitt problem er at jeg ikke kan finne at nevnte periode er nevn noten steder, hverken blandt scanna eller ikke scanna ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Kristiansen

Hei I sidene for fødte og døpte i 1835 i ministerialbok for Røyken (Buskerud) 1833-1856, ser det ut til at det har falt ut en side. Den siste døpte på side 11 har nr. 29, mens side 12 starter med nr. 36. Jeg vet ikke om siden har falt ut under skanning, eller om feilen ligger i mikrofilmen. Jeg vil samtidig takke for en meget bra tjeneste ! mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei alle sammen. Litt orientering om kapasiteten på serveren. Vi planlegger å sette i drift en kraftigere servere for kirkebøkene i periodene 20-22 september. Dersom alt går bra rent teknisk, vil en kopi av selve systemet for skannede kirkebøker flyttes over på denne med en gang. Deretter skal det kjøres en kort periode med tester før trafikken flyttes over. Dermed vil jeg tro at rundt 1. oktober blir et realistisk tidspunkt for at denne serveren går online og tar unna trafikken.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Hokholt

HeiHvorfor er det - stort sett hele tiden - nesten håpløst å komme inn i de 'skannede kirkebøker'. Er en så heldig å komme inn, er det for det meste 'håpløst' å bla seg frem eller tilbake. Dette er kort sagt en regel uten unntakelse. Vil dette bli bedret i nærmeste fremtid. Det er så langt bare sporadisk at systemet virker etter 'hensikten'. Jeg har bredbånd og tilstrekkelig kapasitet på min datamaskin til å takle dette.Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Mirja Martinsen

Er enig i at det er helt umulig å komme inn på, og bla i skannede kirkebøker for tiden. Dette har vart en stund nå. I hvilken kirkebok finner jeg viede i Nittedal 1875? Det står bare 'prestegjeldet'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Pr. dags dato later ikke kirkeboka som inneholder viede året 1875 i Nittedal til å være blandt de som er skannet. (Lenket viser hva som er skannet fra Akershus) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Oppdaget akkurat at det er oppført et stykke dobbeltarbeid.MINI 803.A01 - Ministerialbok for Kjerringøy 1881-1897 er oppført og indeksert både under 'Kjerringøy' (som har vært tilgjengelig en stund) og 'Folda / Kjerringøy' (som dukket opp i natt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei PålJeg legger ved innlegg 5 fra denne debatten skrevet av Riksarkivets Lars Nygaard om emnet:---------------------------------------------- Lars Nygaard, Riksarkivet, 30.6.2006 21:31 (5) Om utleggingsrekkefølgen på kirkebøkene: Vi noterer oss med glede den interessen og entusiasmen som denne tjenesten med skannede kirkebøker er blitt møtt med hos dere brukere. Men det er litt trist at gleden over de nye mulighetene dette gir i perioder går over til frustrasjon hos enkelte over manglende bøker fra bestemte prestegjeld og fylker. Vi kan ikke la oss påvirke for mye av dette.Vårt overordnede mål er å ha hele Arkivverkets samling av kirkebøker ute på nettet innen utgangen av 2007, eller tidlig i 2008. For å få til dette må vi prioritere effektivitet i skanningen og indekseringen, og det gjør vi med det opplegget vi nå følger. Da er forhåpentligvis ALLE fornøyde i 2008, og det er ikke så lenge til sett i et slektsgranskingsperspektiv.Hvis vi skulle ha tatt hensyn til enkeltbrukeres ønsker, ville vi blitt vesentlig forsinket. Hovedgangen i vårt opplegg med systematisk skanning av filmserier og indeksering i statsarkivene noe styrt av deres kapasitet til enhver tid, er forklart i flere innlegg i tema 34919. Vi har nå også engasjert noen 'uavhengige' indekserere som kan ta unna for underkapasitet ulike steder i landet, men vi må få styre dette selv. Dere må derfor forvente noe 'ketchup-effekt' her: Noen fylker og prestegjeld kan ligge langt etter en periode, men så kan det komme et helt ras med bøker fra dette området. Vi håper dere kan leve med dette i spenning fra uke til uke.Lars Nygaard, Riksarkivet, 05.04.2006 ----------------------------------------------Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Jørgensen

Hei, Mette! Jeg forfattet mitt spørsmål, med det i tankene, at det sikkert foreligger en fortegnelse over det arbeid som er igang, og om dens fremdrift. Mitt spørsmål var ikke et 'surmaget' spørsmål, eller 'spark bak' til noen...:) Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Selland

Hei. Kunne det ikke være mulig, slik som de gjør på mange chatte- og forumsider, å ha en liten 'teller' nederst på sida som forteller hvor mange som til enhver tid er inne på kirkebøkene? Da kan vi lett se om det er like greit å prøve igjen senere. Når kapasiteten blir bedre vil den fremdeles ha interresse som et slags barometer på hvor mange som bruker sidene. Uansett hvor treg tjenesten foreløpig er; tusen takk for et fabelaktig tilbud! Hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrun E. Enberg

Er hjertens enig med alle som mener at de scannede kirkebøkene er et FANTASTISK tilbud til brukerne - og sist vinter og vår har jeg funnet enorme mengder data til mine anetrær og bøker - og er evig takknemlig for det! MEN - et kjempestort MEN - nå er tilgangen til sidene SÅÅÅÅÅÅ TREGT at det, hos meg, bare skaper sinne og frustrasjon! Jeg har ikke tall på alle timene jeg har sittet og ventet på sider som aldri kommer!!! Noen av oss har faktisk begrenset tid og bare et par kveldstimer vi kan benytte til kirkebøkene, og da er det ikke så lett og 'vente en stund', 'prøve igjen senere' etc. etc. Hvis dette fortsatt skal være et tilbud til menigmann MÅ de ansvarlige snart få ordnet med tilstrekkelig serverkapasitet (eller hva det nå er som trengs) slik at vi brukere kan komme inn på sidene! Jeg skjønner veldig godt at materialet er enormt og krever kjempestore ressurser, både av mennesker, tid, matrielt utstyr og serverplass, men HVA ER VITSEN med legge ned så mye ressurser og kostnader hvis ingen til slutt kan bruke det dere driver og jobber med? Selv er jeg i ferd med å gi opp - og tenker at jeg blir nødt til å finne det jeg trenger annet steds fra! Og det er jo synd - for det var jo så VELDIG, VELDIG BRA ..... den gangen det virket og man fikk opp en side eller to .....! Så, til de ansvarlige; Vær så snill og gjør noe for å bedre tilgjengeligheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Marit: I prinsippet går det ikkje å tilby det du etterlyser.I eit chatteprogram loggar du på og av. Frå du loggar på til du loggar av er du pålogga og ein kan telja kor mange som er pålogga. I Digitalarkivet er du i realiteten berre pålogga i dei millisekunda det tek å få sendt ei side til deg. Når du har fått ei side er det ingen måte me kan vita om du vil ha ei side til. Sjølv om du ikkje har fått ei side på ein time kan det detgodt henda at du koser deg med den og så vil ha ny. Eller du kan ha gått din veg. Det som kunne gått var å visa kor mange sider som var henta t.d. siste timen. Men det er faktisk eit dårlegare mål enn at du sjølv ser kor lang tid det tek å få ei side. Tek det først lang tid på ei side kan du rekna med at det same gjeld dei neste sidene.Sigrun: Om du hadde kika litt oppover i denne debatten ville du ha sett at det er tinga ny servar og at me reknar med å få han på plass i slutten av denne månaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrun E. Enberg

Jeg leste gjennom mesteparten av siden her i går, men mistet nok tålmodigheten før jeg kom til de siste innleggene ... men jeg ser det jo nå, og da lysner humøret betraktelig! Da venter jeg og ser virkelig frem til tiden etter 22. september!!! Da blir det GØY på nettet igjen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Digitaliserigen har i mine og sikkert mangen sine øyne blitt et kjempe prosjekt. Alle må respekter at ting er beskyttet. At trådene i dette temaet har blitt langt,tja. Husker min første 486, var med i DIS, mangen koselige folk fra den tiden, men DA VAR NETTTET TREGT, respekter de som jobber i arkivverket. Når spørsmålet er : Jeg kommer ikke inn på scannede kirkebøker? Ikke kritiser noen.Jeg tror at disse gjør en meget godt arbeide, og alle disse trådene til Scannede kirkebøker burde sluttet. Er der feil? Er der gjort feil? Som jeg ser det så gjør 'jengen ' i arkivverket en meget god jobb. Denne tråden har 147 de andre har mangen flere. Det blir spurt om det samme mange ganger, indeksering ol. Hvorfor skal det besvares det som har vert besvart før? Bør tråden kuttes?mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Tja, kanskje bør denne tråden 'knytes' her.Men da bør det kanskje legges ut en melding ett eller annet sted underveis til de skannede kirkebøkene om at det kan gå svært tregt til tider, og om når man kan forvente seg at situasjonen blir forbedret.Også må det være et sted hvor man kan melde fra om feil og mangler ved de kirkebøkene som er indeksert og lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.