Gå til innhold
Arkivverket

[#40712] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet - 3

Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

Bare et lite tips: Hvis du venter lenge for at en side skal komme fram, kan det hjelpe og trykke Oppdater-Knappen (øverst i skjermbildet, med to grønne piler). Da er det ikke rent sjelden at bildet kommer fram nesten med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Enig. Ting er utdebatert. La arkiverket få fred, folka som jobber der gjøren kjempe job. Tulle spørsmål om indeksering og hastighet/kappasitet betyr lite for valige dødlige. Virker som noen har problem. mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Intet svar, kun en kommentar til (152):For endel av dere kan sikkert spørsmål om hastighet fortone seg som *tullespørsmål*. Men husk at hver 3. over 50 aldri har brukt PC. Samt at det er rundt 1/2 million digitale analfabeter mellom 55 og 74 år her i landet. Jeg regner meg som en av disse, og tok derfor mot til meg og la inn spørsmål (108).Den gang jeg skiftet fra analog til ADSL målte innstallatøren ADSL-hastigheten til 20 ganger hurtigere enn den gamle analoge. Har hurtigere nå, og kunne også tenke meg betale en 100-lapp mer i måneden for ytterligere økning av hastigheten. Vel og merke dersom dette vil få betydning for responstiden ved sideskift. Derfor dette 'tullespørsmålet*. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

'Smaleste' og billigste type 'bredbånd' (ADSL eller annet) skal ha mer enn nok kapasitet til å få fram bilder av kirkeboksider innen rimelig kort tid (sekunder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Litt matematikk ang. innlegg (155) og (156):Det varierer noe hvor mange bytes bildene av kirkeboksidene i 100% størrelse opptar, men det ser ut til å være mellom 300 000 og 400 000 byte.400 000 byte = ca. 390 kB = ca. 0,38 MegabyteDe billigste variantene av 'bredbånd' reklamerer vel med en hastighet på 700 kbps (kilobit pr sekund).1 kilobit = 1024 bits = 128 bytes.700 kilobits = 87,5 kilobyte390 kB (= 1 kirkebokside) / 87,5 kB/s = 4,45 s pr kirkebokside.Håper matten stemmer :-)For de som ikke snakker 'nerd': b (liten b) = bit(s), mens B (stor B) = byte(s). 1 byte inneholder 8 bits. Og i dataverdenen er ikke kilo = 1000, men = 1024. Mega er ikke = 1 000 000, men = 1 048 576. (Det har med 2-gangen å gjøre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Reknestykket ser greitt ut. Men så er deet ein ting til, oppgitt hastighet er makshastighet. Den reelle vil ofte vera mindre, særleg til tider med stor trafikk. Og det er om kvelden for dei fleste. Har du t.d. ein pode som sit på guterommet og ser film over nettet vil det gjerne ikkje vera mykje bandbreidd att til deg. Men også kva naboane gjer har betydning. Eg ser det heime hos meg sjølv, om kveldane vil aktuell bandbreidd variera voldsomt. Det vil også ha konsekvensar for kor raskt nedlasting av ei kyrkjeboksside går.Men når det er sagt; her er servarproblem hos oss. Det går tregt også når eg sit på UIB, der ingen del av sambandet mellom servar og min maskin er mindre enn 100Mbps og der netter aldri er i nærleiken av å vera fullbelasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Lars Nygaard

Til innlegg 130-131: Otto, du bør merke deg at ministerialbøkene (MINI) og klokkerbøkene (KLOK) er to forskjellige serier. For Moskenes er det slik at det er en 'lakune' (hull) i KLOK-serien mellom 1896 og 1916, hvilket ikke er uvanlig. Boka kan ha eksistert og kommet bort før avlevering til statsarkivet.Når det gjelder MINI-serien, slutter den nå i 1913, men det er svært sannsynlig at den neste boka inneholder årene 1914 og 1915. Men denne boka er ikke avlevert ennå. Regelen er at en ministerialbok skal avleveres til statsarkivet senest når det har gått 80 år siden siste innførsel. Så hvis denne boka (A04) har innførsler fra 1927 eller senere, er den ennå ikke 'moden' for avlevering. Jf. Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Svar på meldinger om indekseringsfeil o.a. i september:Innlegg 120 - Øyslebø: De feilaktige årstallsintervallene ble rettet opp den 13.09.Innlegg 122 - Berg og Torsken KLOK 1874-86: Under innførslene fra 1887 står det at de er overført til ny bok. I slike tilfeller er det vanlig i Arkivverkets kataloger å sette forrige år som offisielt sluttår for protokollen, her 1886. Men indekseringen av enkeltlistene tar med de årene som reelt finnes i disse, altså 1887 for tre av listene her.Innlegg 132 - Røyken: Det mangler ingen side. Dåp nummer 30-35 finner du på høyre side av oppslaget med sidetall 11.Innlegg 134 - Bremanger: Side 31 mangler ikke. Den ble kanskje først hoppet over under filmingen, men kommer etter side 32. Rekkefølgen på filmen og bildene her er 30-32-31-32-33. Den første forekomsten av side 32 vil vi vurdere å ta bort.Innlegg 141 - Folda/Kjerringøy: Den doble indekseringen ble fjernet den 12.09.Vi takker for alle slike meldinger! De bidrar til å gjøre materialet vårt og tjenesten vår bedre - for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Magne Pettersen

Hei.Er dere så snille å flytte over Strømsgodset ministralbok 1885-1909 fra Vestfold til Buskerud (slik at de er sammen med de andre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.