Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#41039] Alf Sveinumsen Skorstøl i Gjerstad

Recommended Posts

• 2 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er noen aktuelle kirkebok-funn. Jeg presenterer dem foreløpig uten kommentar (skal prøve å komme tilbake med noen 'tolkninger' senere):* Fra Gjerstad MINI A-3:Døpt i Gjerstad 2d Søndag eftt: h: 3 Konger 1789: Alv Olsen Skaarstøls og Anne Olsdatters drengebarn. Navn: Svenum. Test.: Marte Torkelsdat. Skaarstøl, Gunild Olsd. Qvem, Morten Ellingsen Rød, Halvor Evensen Lunds Eie (eller Sunds Eie) og Ole Pedersen Gryding.* Fra Gjerstad MINI A-2:Døpt i Gjerstad Dom 9 p. trinit. 1740 - Ole Olsen Lunde og Ambor Alfsd.s B(arn). Alf. Faddere: Marthe Ausland, L(...)se Hougen, Torgius Eskeland, Jon (...) og Siri Melaas.(Dette er faktisk den eneste Alf Olsen jeg finner døpt i Gjerstad, Vegårshei og Søndeled i aktuelt tidsrom.)* Gjerstad MINI A-2:Døpt i Gjerstad 30 Januari 1745 - Olle Torjussen Mæsel og Ingeri Anders Datters B(arn): Anne. Faddere: Anne Mæsel, Giellau Landswerk, Kiddil Vestøl, Ellef Mælos, Jørgen Mæsel.* Gjerstad MINI A-3:Trolovet 1779 (uleselig dato) 1779 i Vegårshei: Alv Olsøn og Ane Olsdatter. Caut.: Thore Slettaas og Ole Eskeland.Ekteviet 3. Sønd. e. Trinit. 1779: Alv Olsøn (Eskeland?) og Ane.

• 2 uker senere...
Gjest Lene Fiskebekk

Hei igjen Oddbjørn Det virker veldig sannsynlig at det er Ole Olsen og Ambor Alfsdatter som er 'min' Alfs foreldre. Jeg har prøvd og dobbeltsjekke dette tidligere mot FamiliySearch. Men er det et eller annet sted man kan bli helt sikker? Det er kirkebøkene fra Gjerstad du har vært i nå, sant?

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har dessverre ikke fått kommentert slik jeg antydet, men jeg er nokså sikker på at 'din' Alfs foreldre er Ole Olsen og Ambor Alfsdtr (100 % sikker vet jeg ikke om det er mulig å bli). Jo, det er kirkebøkene for Gjerstad (som i dette tidsrommet også omfatter Vegårshei og Søndeled) jeg har hentet opplysningene fra.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.