Gjest Johan I. Borgos Skrevet Mai 1, 2009 Del Skrevet Mai 1, 2009 Til 3349: Enn hvis det blir et negativt resultat, hvordan vil verden få rede på det? Det kan jo holdes skjult... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Dag Søpler Skrevet Mai 8, 2009 Del Skrevet Mai 8, 2009 Det får du neppe vite,får nok bare høre resultatet hvis det er positivt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jens Petter Nielsen Skrevet Mai 8, 2009 Del Skrevet Mai 8, 2009 ... og siden det er en umulighet, så kan nok endelig denne debatten dø stille og rolig hen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Juni 8, 2009 Del Skrevet Juni 8, 2009 Absolutt ALLE utgifter til den videre prosess i Østerrike blir nå sponset med 50%.Vedkommendes anonymitet vil ikke avdekkes.Vi er nærmere målet enn noensinne !MvhJan Frode Johansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Juni 8, 2009 Del Skrevet Juni 8, 2009 Vel, ved å proklamere at vedkommende er anonym, er det jo nettopp vedkommendes anonymitet du har avdekket. Det neste blir vel at identiteten avdekkes også... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Juni 8, 2009 Del Skrevet Juni 8, 2009 Anonym forblir anonym.Du tillegger motiver om avdekking.Hva er det som driver deg til å være så negativ Per Helge ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Juni 8, 2009 Del Skrevet Juni 8, 2009 Jeg har en karakterbrist som gjør at jeg nesten aldri klarer å la være å påpeke språktull. Jeg vet at det å legge an en ironisk tone i kritikken, ikke er noe pedagogisk sjakktrekk. Men jeg klarer ikke å la være det heller. Om det er noen trøst, så får journalistene i Nettavisen, hegnar.no, klikk.no, og alle andre nettpublikasjoner jeg leser, jevnlig smake samme medisin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Iver Mosvold Skrevet Juni 8, 2009 Del Skrevet Juni 8, 2009 At man er nærmere målet enn noensinne (3354) må vel bety at det fortsatt er progresjon i saken.For noen er DNA-sammenlignings-reultatet den siste ”stenen som vendes” i jakten på Hugo Køhlers identitet. For disse blir resultatet derfor meget interessant. Slik sett er det greit at det stadig kommer små drypp, så noen fortsatt kan holde muligheten åpen for at H.Køhler er identisk J.Orth. Men dette med eierskap til DNA-prøvene, anonyme sponsorer, ikke-publisering av negativt resultat osv…peker i en retning som gjør at JFJ sin informasjonsrolle i Køhler-saken er blitt svært problematisk.Et opphør av informasjon blir for de fleste av oss ensbetydende med negativ DNA-match mellom DNA-prøvene av Køhlers legeme og den etterkommeren av Johan Orths søsken, som bidrar med sitt DNA. Små informasjonsdrypp blir derfor nødvendig.I lys av dette blir det derfor muligens relevant i å opplyse om at 50% av utgiftene i Østerrike dekkes av en anonym sponsor, - selv om de fleste av oss ikke vet hvem som dekker de resterende 50 prosentene, eller hvilket kostnadsnivå vi befinner oss på, eller om det er forbundet med store utgifter å få en Orth-slektning til å avgi blodprøve. –Eller for den saks skyld; om det er noe ”media-tips-økonomi” forbundet med denne åpenbart oppsiktsvekkende saken.Men hadde det vært jeg som var den anonyme sponsoren, så ville jeg vært meget forundret over at Køhler-sakens prosess-fullmektig finner det nødvendig å informere allmennheten om denne sponsingen. Men man bør vel ha forståelse for at det meste av interessant informasjon fram til ”mål” er taushetsbelagt. – At informasjonsdryppene må tilpasses dette, er sikkert ikke lett. å forholde seg til.(PS: Med et skjevt smil til PHS og JFJ: Her skal det ikke avdekkes noen anonymitet. Hovedsaken er at noen er villige til å bidra økonomisk med å kaste nytt, påslukket lys over Køhler-gåten ved hjelp av DNA-teknologi.)IM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Juni 8, 2009 Del Skrevet Juni 8, 2009 Som Iver Mosvold sikkert forstår må jeg holde kortene tett til brystet Jeg har ikke lov til å opplyse om noe Det eneste jeg kan opplyse om er at dersom det blir match lover laboratoriet 99,99 % sikkerhet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet Juni 8, 2009 Del Skrevet Juni 8, 2009 Men det som vel er et felles poeng for Per Helge Seglsten og Iver Mosvold er - selv om de uttrykker seg litt forskjellig - er at en anonym sponsor ønsker å forbli nettopp det: anonym. Så hva er da grunnen til at du kringkaster denne anonymiteten? Opplever du ikke selv det problematiske her - ut fra en etisk vurdering? Eller er det å vekke spekulasjon og oppmerksomhet viktigere for deg enn å verne din velgjørers behov for ikke å bli identifisert? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore Hermundsson Vigerust Skrevet Juni 8, 2009 Del Skrevet Juni 8, 2009 Dersom det er match lover laboratoriet 99,99% sikkerhet, iflg innlegg 3359. Sagt på en annen måte, hvis identiteten er 100% sikker, lover laboratoriet 99,99% sikkerhet. Det er vel dét Jan Frode sikter til, når han oppgir: ''Vi er nærmere målet enn noensinne !'' Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Juni 8, 2009 Del Skrevet Juni 8, 2009 Vedkommendes identitet forblir anonym og kan ikke etterspores. Tores antydelse stemmer 100% Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet Juni 8, 2009 Del Skrevet Juni 8, 2009 Pengeoverføringer er det ikke noe problem å spore Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Juni 9, 2009 Del Skrevet Juni 9, 2009 3362: Halleluja! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Iver Mosvold Skrevet Juni 9, 2009 Del Skrevet Juni 9, 2009 Siste innlegg forsto jeg ikke bæret av men jeg forstår veldig godt at JFJ må ”holde kortene tett til brystet”. Derfor virker det som det er gitt særskilt tillatelse for å bekjentgjøre at en anonym sponsor er kommet på banen.3359: ”Jeg har ikke lov til å opplyse om noe Det eneste jeg kan opplyse om er at dersom det blir match lover laboratoriet 99,99 % sikkerhet.”Det er vel grunn til å tolke denne bekjentgjøringen ikke bare som en melding om at økonomien ser ut til å komme på plass i DNA-avsnittet av Køhler-saken, men også som et ønske fra den anonyme selv at dette blir bekjentgjort (uten at jeg forstår hvorfor).Dersom økonomien er på plass (som den antakelig er) og dersom en etterkommer av J.Orths søsken er villig til å bidra med sitt DNA (som vi ikke vet noe om), - og det så blir taust, – da har laboratoriet konkludert med at J.Orth IKKE skiftet identitet til H.Køhler. (Jan Frode kan gjerne kommentere dette)Nei, her er taushet slett ikke gull. Det ville vært veldig spennende å vite om H. Køhlers DNA virkelig får en Habsburgers-DNA å matches mot. Men en slik tillatelse til bekjentgjøring kommer nok neppe.IM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore Hermundsson Vigerust Skrevet Juni 9, 2009 Del Skrevet Juni 9, 2009 Jeg tolker Jan Frode dithen at det nå virkelig foreligger en østerriksk DNA-prøve som Køhlers testes mot. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kjell Ove Hattrem Skrevet Juni 9, 2009 Del Skrevet Juni 9, 2009 Vekk meg når det skjer noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Iver Mosvold Skrevet Juni 9, 2009 Del Skrevet Juni 9, 2009 3366: JFJ skal ikke anklages for å ha røpet at det allerede foreligger en østerriksk DNA-prøve som Køhlers DNA skal testes mot. Men innlegg 3359 gir så avgjort rom for en slik spekulasjon.IM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Juni 11, 2009 Del Skrevet Juni 11, 2009 Lars Ove Wangensteen, Hamar, 8.6.2009 22:21 (3363) Pengeoverføringer er det ikke noe problem å sporeNaivt ! Ikke vet man hvor fra transaksjonen foregår og ikke vet man hvem til. Man vet heller ikke når og heller ikke beløp ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet Juni 11, 2009 Del Skrevet Juni 11, 2009 VelPengene gikk vel enten til Lindesnes eller Sveits, og kom enten fra en som ikke er rammet av finanskrisen (ikke mange), eller fra et ukeblad? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Juni 11, 2009 Del Skrevet Juni 11, 2009 Ingen av delene ! Tror ikke det er noen hensikt i å spekulere i dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Juni 11, 2009 Del Skrevet Juni 11, 2009 Så da kom det fra en som ER rammet av finanskrisen, da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Juni 12, 2009 Del Skrevet Juni 12, 2009 he,he... :) ja du kan få sagt det Per Helge. Denne debatten kunne vært laget en realityserie av og vedkommende hadde blitt søkkrik (tross finanskrise) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Otto Morken Skrevet Juni 19, 2009 Del Skrevet Juni 19, 2009 Ja, og med inspiasjon fra Hardy-guttenes Detektiv-Håndbok i tillegg hadde nok vedkomne blitt mere enn søkkrik!POM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet September 3, 2009 Del Skrevet September 3, 2009 Köhlers norske statsborgerskap er for øvrig med i den siste kilden Riksarkivet har fått lagt ut her i digitalarkivet: Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts