Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Personlig synes jeg at JFJ skal ha all ære for å ha troen. Han har gått to år på bibelskole, det må vi ikke glemme.At noen har blitt så irritert over en mann som har troen og i tillegg sjikanert han, synes jeg er leit.Tro er noe alle burde respektere, og at JFJs tro i perioder blir svak/sterk må vi også respektere. Så derfor blir det vel egentlig et tidsspørsmål når JFJs tro medfører at han tror igjen.La oss respektere det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Vi kan sjølsagt bruke denne tråden videre til å moralisere, unnskylde eller rette anklagende peikefingre, men tråden har tross alt også vært brukt konstruktivt. Enkelte, som for eks. Rigmor, har gjort et formidabelt arbeid med kildene for å skille mellom fakta og myter når det gjelder Hugo Köhler. Hun og flere andre har egentlig hjulpet JFJ svært mye i hans arbeid, og det er ikke de som har skylda for at han har kommet i den situasjonen han nå er, om jeg leser han rett i (3470).Jeg synes de som har gjort en konstruktiv innsats for JFJ (og regner ikke meg sjøl med der!), burde få vite om det blei noen avgjørende konklusjoner etter DNA-testene - eller om heller ikke dette opplegget førte fram. Uansett utfall er svaret verdifullt for slektsforskere, ikke for å kunne rose eller rise JFJ, men for å lære om mulighetene og begrensningene ved slike metoder. Og det er faktisk JFJ som har skapt forventningene om en slik lærdom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

At Køhler var en bløffmaker har jeg trodd hele veien, og den endelige bekreftelsen fikk jeg da jeg leste gamle utgaver av Aftenposten. Lenke. mataniaI Aftenpostens ettermiddagsutgave lørdag 15.desember 1945 vises to malerier til sammenligning. Det ene er Køhlers maleri, som skal forestille et hageselskap med keiser Frantz Josef, Johann Orth etc. Det andre maleriet er malt av F. Matania og heter ”Lady Betty holds a folly at the Chelsea Bunhouse”. Maleriene er så å si identiske! Køhler har ”kopiert maleriet” og har bare byttet om litt på personene og plassert de han mente kunne passe inn i sammenhengen. Køhlers maleri er blitt vist fram ved turen til Østerrike og skulle liksom være med på å bevise at Køhler var Orth. Jan Frode Johansen uttalte til Fedrelandsvennen at han enda ikke har mistet troen på at Køhler har kan ha vært erkehertugen. Hva som skal til for å overbevise deg Jan Frode, eller Køhlers etterkommere vet jeg ikke, men her holder det ikke med troen. De faktiske forhold på alle bauger og kanter beviser nemlig noe helt annet!Endelig konklusjon: Litografen Alexander Hugo Køhler født 22.januar 1861, er den samme som døde i Kristiansand 6.mai 1945. Så får vi håpe på at senere etterkommere etter Køhler lar denne saken ligge for godt og at Køhlers fantasier og nedtegnelser i almanakken kan bli glemt for all tid. Hva kom ut av det? Tur til Østerrike, mye oppstuss, gravåpning med DNA prøver av en litografs lårbein. Svært få forunt å få vite så mye om sine forfedre som Køhlers etterkommere har fått servert helt gratis.Mvh og *Smil* fra Rigmor, som ønsker en god sommer til alle og håp om et endelig avsluttet kapittel om Køhler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg beklager det så mye med linken Mogens :-(Trodde den linken ville føre til siden det handlet om, men det gjorde det tydeligvis ikke. Jeg kjøpte et månedsabonnement på Aftenposten til 99 kr. http://a.aftenposten.no/kjop/article908.ece og når jeg søkte kom jeg over disse maleriene. Vel verdt å se for alle som har fulgt Køhlersaken. Jeg fikk sjokk over hva jeg så og det kan vel kalles en Aha - opplevelse. Tror Køhlersaken hadde vært avsluttet langt tidligere om det gikk an å søke i Aftenpostens arkiver tidligere.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Fortunino Matania var, etter det jeg ser på nettet, en ofte brukt illustratør til forsider av blader og magasiner, og ble etter første verdenskrig kjent for sine naturtro gjengivelser av slagscener og krigshandlinger. Det er ikke vanskelig å se for seg at Köhler har kommet over et bilde av denne kunstneren, og kopiert motivet. Rigmor, om du går inn i Aftenposten-arkivet igjen, og tar en printscreen, så får du i alle fall nok til å legge ut en slags illustrasjon av det du beskriver ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har lagret avissiden på min PC - og prøver en lenke til denne:D:\oddbjorj\Mine Dokumenter\Aftenposten - 1945-12-15.mht

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Prøv å gå inn på http://www.aftenposten.no/ og trykk på arkiv og skriv i søkefeltet salvatore koehler.Kanskje det kan forstørres, ellers får en vel bare fullt utbytte av det om en har et abonnement. Det er ihvertfall vel verdt å se og sammenlikne.Jeg viste det til min kjære her hjemme og han brast ut i latter. Han har jo fulgt med i det stille på Køhlersaken.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Prøv å gå inn på http://www.aftenposten.no/ og trykk på arkiv og skriv i søkefeltet salvatore koehler.Kanskje det kan forstørres, ellers får en vel bare fullt utbytte av det om en har et abonnement. Det er ihvertfall vel verdt å se og sammenlikne.Jeg viste det til min kjære her hjemme og han brast ut i latter. Han har jo fulgt med i det stille på Køhlersaken.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Oddbjørn: Dersom det er filformatet som gjør at du ikke får lagt bildet inn her, kan du jo prøve å ta en printscreen av skjermen din mens du har avissiden oppe, eller du kan bruke utklippsverktøyet (om du har windows vista) som lar deg glippe ut områder av skjermen din og lagre dem som jpg-filer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg har forsøkt alt det der (men må jo innrømme at jeg er en 'klabbetass' når det kommer til den slags). Har ikke windows vista, men windows xp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det er jo ikke sikkert at du er lysten på bruke en sommerfredag til å prøve, men her er i alle fall oppskriften: 1) Når du har avissiden med bildene (så store som mulig innenfor skjermen) oppe trykker du ned tasten merket 'Print Scrn' samtidig som du holder nede shift-tasten (Print Scrn-tasten er ofte plassert ved siden av F12-tasten, (eller deromkring) øverst på tastaturet).2) Åpne et bildebehandlingsprogram (Windows Paint eller Photoshop, eller andre).3) Åpne en ny fil. Klipp inn skjermdumpen med ctrl v.4) Gå inn på fil. Velg 'lagre som', og velg jpg som filformat, før du lagrer fila på skrivebordet.Ellers skulle det jo være forsøket verd å prøve å bare åpne filen med aftenposten-siden (muligens i et bildebehandlingsprogram), og lagre en kopi av den på skrivebordet som jpg-fil. Går det, er det både enklere og gir bedre kvalitet på bildet.Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, heller, så om noen mener jeg gir dårlige råd, og/eller har bedre ideer, så vær så snill å si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Maleriet til Fortunino Matania var helt sikkert en illustrasjon til, eller i alle fall inspirert av, Mary Powells bok 'The Old Chelsea Bun-house', som er skannet av Google, og kan leses på denne nettadressen: 'Lenke Old Chelsea Bun-House&source=gbs_book_other_versions#v=onepage&q&f=false'Første kapittel handler om Lady Bettys folly...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Den adressen lot seg ikke legge inn i en bit. Kopier det som står etter 'lenke' og lim det inn i adressefeltet etter at du har klikket 'lenke'.Eller enda enklere: Gå inn her: http://books.google.no Og søk på 'The Old Chelsea Bun-House'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ny rettelse: Forfatteren er ikke Mary Powell, men forfatteren av Mary Powell, og den forfatteren heter Anne Manning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du har nok rett i dette, Per Helge. I Aftenposten-teksten kan vi lese bl.a. følgende:'Svenska Dagbladet publiserte dette bildet (dvs. Køhlers maleri), og ikke lenge etter meldte det seg en som fant en besynderlig likhet mellom det habsburgske maleri og en illustrasjon i tidsskriftet The Sphere for 21. november 1927. Maleriet er av F. Matania og er kalt 'Lady Betty holds a folly at the Chelsea Bunhouse'. Det er gjengitt som illustrasjon til en novelle'.og litt senere i avisteksten kan vi lese denne kommentaren:'Man skulle være tilbøyelig til å slå fast at om ansiktene er habsburgernes, så er familiescenen mer støttet på Lady Betty og hennes 'folly' enn på habsburgsk hukommelse'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tilføyelse: Jeg vil anta at den nevnte 'novellen', som hadde stått på trykk i The Sphere (med Matanias illustrasjon), kan ha vært et utdrag (f. eks 1. kapittel) av Anne Mannings bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.