Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Desember 5, 2009 Del Skrevet Desember 5, 2009 Innl. 3400 la seg visst ikke inn som tenkt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Desember 5, 2009 Del Skrevet Desember 5, 2009 Og ikke 3401 heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Desember 5, 2009 Del Skrevet Desember 5, 2009 Og ikke 3402 heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Desember 5, 2009 Del Skrevet Desember 5, 2009 Vart litt tullball med innl. 3400 og gjentar spørsmålet, er klar over at det blir 'smør på flesk'.Til Egil Thee i innl. 3399, og et spørsmål vedr. de tre siste linjene i innlegget ditt, kan en ane en relasjon til tema 74222? Tenkte på forfølgelse av protestanter. Noe annet lurte jeg ikke på i Køhler-debatten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Desember 5, 2009 Del Skrevet Desember 5, 2009 Tore Vigerust har helt rett i at det ikke finnes adelstitler å hente idag. Dette er noe media har feiltolket.Når det gjelder avskaffelsen av monarkiet i Østerrike skjedde dette imot det Østerriske Keiserhus vilje. De undertegnet ikke på papiret. Dette har jeg direkte fra Markus Habsburg-Lothringen .Et eksempel på internasjonal overstyring av et annet lands frihet. (Noe som vi allerede merker kontturene av når det gjelder EU's overstyring av Norske interesser !)JF Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Harry Aronsen Skrevet Desember 5, 2009 Del Skrevet Desember 5, 2009 'Når det gjelder avskaffelsen av monarkiet i Østerrike skjedde dette imot det Østerriske Keiserhus vilje' - ojda! Så overraskende! Og nå ser det ut som JFJ virkelig slipper seg løs med politiske postulater! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Egil Thee Danielsen Skrevet Desember 5, 2009 Del Skrevet Desember 5, 2009 Til Reidar Oddløkken : Nei på ingen måte ! Jeg hadde ikke engang oppdaget exulant-temaet da jeg skrev disse linjene. Hvis jeg hadde vært litt mer oppmerksom og ikke latt denne Køhler-saken slå meg i øynene, ville jeg sannsynligvis straks ha forberedt mitt bidrag til 74.222, men etter innleggene til Vigerust og Davidsen fikk jeg lyst til å gi mitt besyv med i laget. Jeg beklager hvis jeg dermed gikk utenfor temaet.Så kan man jo også tillate seg å spørre om 42.015 er et tema eller et skinntema...Første gang jeg besøkte Schloss Ort, så jeg fangecellene i kjelleren. At disse skulle ha noe med exulantene å gjøre, har aldri streifet meg.A propos Harry Aronsens betimelige avvisning av JFJs habsburgerærend, så skjedde også avskaffelsen av kalifatet og innføring av en sekulær forfatning mot den tyrkiske sultanens vilje... Ingen har beklaget det i ettertid. Men både i dagens Østerrike og i Tyrkia fins det enkeltindivider som drømmer seg tilbake til en mytisk verden. Det burde i hvert fall ikke vi gjøre på deres vegne – selv om det jo går an å være mer katolsk enn paven... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidar Oddløkken Skrevet Desember 6, 2009 Del Skrevet Desember 6, 2009 Til Egil, nei det var vel kanskje ikke i samme tidsrom heller at disse begivenhetene fant sted. Utdypningene dine i begge temaene var interessante. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kristian Fjeldsgård Skrevet Desember 6, 2009 Del Skrevet Desember 6, 2009 Jan Frode 3405.Jeg tror et element i dine undersøkelser burde være et studium i nyere Tysk/Østerisk/Tyrkisk historie.Oppløsningen av disse rikene i 1918 var et resultat av 1. verdenskrig og det faktum at Østerike-Ungarn startet 1. verdenskrig (Skuddene i Sarajevo). At vi også fikk nydanninger på Balkan og i Russland er jo også kjendt.En helt annen diskusjon er Hitler og 'Anschluss' av Østerike og den bakgrunn dette hadde i 1. verdenskrig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore Svenning Skrevet Desember 23, 2009 Del Skrevet Desember 23, 2009 Til 3405: her er det mye som kjunne bli sagt, men for aa spare dem som ikke önsker det, finnes der en liten gjennomgang her: http://en.wikipedia.org/wiki/Habsburg_Law Alminneligvis oppgir jeg ikke Wikipedia alene som kilde, men fra tid til annen er det like greit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet Februar 20, 2010 Del Skrevet Februar 20, 2010 Kanskje en oppdatering i saken av JFJ kunne vært på sin plass? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Februar 21, 2010 Del Skrevet Februar 21, 2010 Siden Lars Ove Wangensteen etterlyser en oppdaering i saken , ser jeg det som rimelig å etterkomme denne forespørselen.Siden graven til Hugo Køhler ble åpnet 26.01.2009 og det ble tatt DNA prøver ved Universitet i Innsbruck, som forøvrig er det lededene i Europa på dette felt , fikk vi ikke bare fram Mitrokondriellt DNA men faktisk også det man kaller Kjerne DNA.Således var dette meget vellykket.De fleste som har vært oppdatert via aviser har kanskje fått med seg at vår Tyske Advokat i Norge søkte om gravåpning i Wien. Dette ble avslått av Habsburgerfamilien.Dette var ingen bombe.Nå er saken tatt videre til Østerrike hvor vi benytter et velrenomert Advokatfirma , der den ledende Advokat har tatt saken. I disse dager jobbes det mot 1. delmål , å få til en minnelig løsning sammen med Habsburgerne.Det vil derfor bli et møte med Kapuzinerkirken , Habsburgerne og vår Østerriske Advokat i Wien.Dersom det ikke lykkes ved mekling å få en tillatelse vil vi gå rettens vei for å få åpnet gravene med makt.Vi vil bruke alle tilgjengelige rettslige midler for å få åpnet 2 sarkofager , nemlig Far og mor til Johan Orth ( GROSSHERZOG Leopold II. von Toskana 1797 – 1870 ) og ( GROSSHERZOGIN Maria Antonia von Neapel-Sizilien -19.12.1814 d. 17.11.1898) sine kister/sarkofager. Jeg regner med at dere vil høre nytt fra Fædrelandsvennen og muligens Bergens tidene når vi vet litt mer. Forøvrig oppdaterer jeg sider om Hugo Køhler på min hjemmeside i disse dager , og vil bygge opp den mest omfattende nettside om Hugo Køhler. Dere finner nytt her og på undersider : [url="http://www.kriminalsiden.com/18129847>http://www.kriminalsiden.com/18129847 samt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Februar 21, 2010 Del Skrevet Februar 21, 2010 Siden Lars Ove Wangensteen etterlyser en oppdatering i saken , ser jeg det som rimelig å etterkomme denne forespørselen.Siden graven til Hugo Køhler ble åpnet 26.01.2009 og det ble tatt DNA prøver ved Universitet i Innsbruck, som forøvrig er det lededene i Europa på dette felt , fikk vi ikke bare fram Mitrokondriellt DNA men faktisk også det man kaller Kjerne DNA.Således var dette meget vellykket.De fleste som har vært oppdatert via aviser har kanskje fått med seg at vår Tyske Advokat i Norge søkte om gravåpning i Wien. Dette ble avslått av Habsburgerfamilien.Dette var ingen bombe.Nå er saken tatt videre til Østerrike hvor vi benytter et velrenomert Advokatfirma , der den ledende Advokat har tatt saken. I disse dager jobbes det mot 1. delmål , å få til en minnelig løsning sammen med Habsburgerne.Det vil derfor bli et møte med Kapuzinerkirken , Habsburgerne og vår Østerriske Advokat i Wien.Dersom det ikke lykkes ved mekling å få en tillatelse vil vi gå rettens vei for å få åpnet gravene med makt.Vi vil bruke alle tilgjengelige rettslige midler for å få åpnet 2 sarkofager , nemlig Far og mor til Johan Orth ( GROSSHERZOG Leopold II. von Toskana 1797 – 1870 ) og ( GROSSHERZOGIN Maria Antonia von Neapel-Sizilien -19.12.1814 d. 17.11.1898) sine kister/sarkofager. Jeg regner med at dere vil høre nytt fra Fædrelandsvennen og muligens Bergens tidene når vi vet litt mer. Forøvrig oppdaterer jeg sider om Hugo Køhler på min hjemmeside i disse dager , og vil bygge opp den mest omfattende nettside om Hugo Køhler. Dere finner nytt her og på undersider : [url="http://www.kriminalsiden.com/18129847>http://www.kriminalsiden.com/18129847 samt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Mars 10, 2010 Del Skrevet Mars 10, 2010 4 år er gått siden jeg påtok meg oppdraget med å finne ut om Hugo Køhler kan ha vært identisk med Erkehertug Johann von Toscana (Johann Orth ).Ukentlig og til tider daglig har jeg vært opptatt og engasjert i denne sak.Utallige henvendelser er blitt gjort , informasjon er samlet inn , vi har blitt invitert til Gmunden sommeren 2007 . Det var første gang Habsburgerfamilien mottok audiens fra rundt 40-50 henvenvendelser årlig fra personer som hevdet å være etterkommere av Johann Orth.Jeg og Køghler's familie samt journalist fra Fedrelandsvennen var de eneste som har fått invitasjon til Kaiservilla av brødrene Johann og Markus Habsburg-Lothringen.De var forøvrig langt mer positive enn Norske slektsforskere og de visste mye.Dokumentasjonen vi fremla fattet deres interesse.Ifjor , den 26.januar 2009 ble Hugo Køhler's grav åpnet for DNA testing , den første i sitt slag på Norsk jord.Instiotuttet i Østerrike fikk fram en meget god DNA profil.I disse dager drøftes det en minnelig løsning om å få åpnet 2 sarkofager i Kapuzinergrüft i Wien.Vår Østerriske Advokat leder nå dette arbeidet fra sitt velrenomerte firma i Wien.Hva som blir av dette er fortsatt usikkert. I det lengste får en håpe på at man slipper årelange rettsprosesser.For om IKKE man får tatt en DNA av Orth's foreldre vil denne saken rulle i det uendelige , da kun en DNA analyse vil kunne gi det endelige svaret. La oss håpe så skjer.Man arbeider ikke for gøy i 4 år og setter av tid oog krefter på noe som man anser for nonsens.Det kommer trolig nye oppslag i media om kort tid- intil da får vi vente i fortsatt spenning. Forhåpentligbvis ikke i 4 nye år !Mvh Jan Frode Johansen Slektsforsker Fullmektig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet Mars 11, 2010 Del Skrevet Mars 11, 2010 Hei Jan Frode :o)Du skriver på din kriminalside: ” I 1945 hadde Køhler en sak for Bergen byrett som vakte betydelig oppsikt i samtida (sak B 88/1945). Han ville nemlig bevise at han tilhørte den tysk-østerrikske keiserfamilien. Angivelig skulle han være identisk med den forsvunne erkehertug Johann av Toscana, eller Johann Orth som han gjerne kalte seg”.Du burde i hvert fall skrive hva som er korrekt, og ikke komme med slik feilinformasjon, for du vet utmerket godt at Hugo Køhler ikke hadde noen sak for Bergen byrett.Det var hans svigersønn Rolfsvåg som startet den prosessen, uten nevneverdig hell.Min mening om Køhler-saken er godt nok kjent, og jeg mener fortsatt at Køhler ikke var identisk med Johan Orth, med eller uten DNA prøver.Mvh og *Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Hans Cappelen Skrevet Mars 11, 2010 Del Skrevet Mars 11, 2010 Såvidt jeg kan se, har vi ennå ikke fått noe svar på om de eventuelle norske arvinger etter den østerrikske prinsen overhodet kan ha noen rett til arv etter østerrisk arverett. Er ikke en mulig arverett forlengst blitt foreldet ? Vil da virkelig noen nordmenn kunne tenke seg å starte en årelang rettssak i Østerrike med kostnader i flere hundre tusen kroners klassen, uten å kunne oppnå noe som helst økonomisk ? Spennende juridisk, slektshistorisk og følelsesmessig, ja. Men kostbart vil det bli og alltid med en viss risiko for å tape eget krav og dekke også motpartens saksomkostninger.Hilsen Hans Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Helge Seglsten Skrevet Mars 11, 2010 Del Skrevet Mars 11, 2010 Ja, hvem er det som gir Køhler-etterkommerne råd om den økonomiske risikoen ved å bruke østerrikske advokater i lengre tid for å få bekreftet en kunnskap som slett ikke vil føre til arv og inntekter - selv om det usannsynlige skulle skje at norske slektsforskere må bite i seg all kritikk og Habsburger-historien skrives om? En slektsforskerfullmektig er vel nærmest å skulle være en slik person, men jeg mistenker at den funksjonen i dette tilfellet mer er en pådriver enn en som maner til betenkning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Mars 11, 2010 Del Skrevet Mars 11, 2010 For å klargjøre en ting: Her er det ikke først og fremst snakk om arv men identitet.Tiden vil vise hva som kommer frem i denne saken .Jan Frode Johansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Nermo Skrevet Mars 11, 2010 Del Skrevet Mars 11, 2010 Og din kommentar til innlegg # 3415 er ... ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Leif Kvernhusvik Skrevet Mars 11, 2010 Del Skrevet Mars 11, 2010 Som så mange andre har jeg fulgt denne tråden så lenge den har vart. Jeg er utrolig imponert over alt dere som har gransket saken har funnet ut.At Køhler ikke var Orth var vel de fleste enige om helt fra starten av, inklusive JFJ. Når det er sagt vil jeg forsvare Johansen da han har vært helt klar fra første inlegg på at bevis på at Køhler IKKE var Orth hadde null interesse, han var kun interessert i bevis om han VAR Orth.Dette er helt klar tale og Johansen har fått tynet dette helt ut. Femenalt :-)Når det er sagt så er det jo i slektssammenheng helt på trynet, vi som har dette som hobby vet jo at et bevis på at noen IKKE er, ja det er like nyttig som at man ER.Bare min mening, men nok en gang grattis til Johansen for alt han har fått ut av dette.Mvh Leif Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Mars 11, 2010 Del Skrevet Mars 11, 2010 Til Per Nermo : vedr. innlegg 3415 , så vil jeg slå fast at dette ikke er mine ord , men Statsarkivet i Kristiansand suin omtale av privatarkiv 1140. Jeg (wenbmaster) har nå tilføyd anmerkning : STATSARKIVET I KRISTIANSAND OMTALER ARKIVET SLIK:I 1945 hadde Køhler (Webmaster Anm: Det var Hugo Køhlers svigersønn Ferdinand Rolfsvaag som satte igang Bevisopptagelsen etter Køhlers død) en sak for Bergen byrett som vakte betydelig oppsikt i samtida (sak B 88/1945).Således ikke mine ord , men Statsarkivet i Kristiansand som burde satt seg bedre inn i saken :)Mvh Jan Frode Johansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Mars 26, 2010 Del Skrevet Mars 26, 2010 Det var et møte i Kapuzinerkirken i Wien igår 24. mars kl. 14:00. Tilstede var vår Østerriske advokat Dr. Klaus Oblin , Pater Gottfried Undesser og representant fra Habsburg-Lothringen familien Michael Salvator Habsburg- Lothringen (oldebarn av Keiser Franz Josef ).Familien Habsburg-Lothringen nektet på alle punkter en gravåpning tross gjenntatte argumenter fra vår advokat. Vår advokat argumenterte med at en DNA analyse meget lett kunne utelukket at Hugo Køhler var identisk med Johann Orth.Det ser ut til at veien blir lang i denne saken.Imidlertid opplyste Michael Salvator Habsburg- Lothringen at det finnes en hårlokk av Johann Orth i bymuseet i Gmunden i Østerrike.Selv om vi er skeptiske , vil vi likevel prøve 'Hårlokkbeviset' i Gmunden.Vi ønsker at vår Norske DNA ekspert skal være tilstede og sikre hårlokken og bringe den videre til Inmsbruck Medical University for DNA analyse.Vi er imidlertid ikke helt trygg på at denne hårlokken virkelig er fra Johann Orth , og dette blir således bare et skritt videre i saken som vil rulle og gå uansett.Mvh Jan Frode Johansen Fullmektig / Slektsforsker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jonas Hove Skrevet Mars 26, 2010 Del Skrevet Mars 26, 2010 [Tekst fjernet av redaktøren da den er støtende/krenkende for nålevende personer, og innholdsmessig uten betydning for debatttemaet. ASC 30. april 2010]Forøvrig beroligende å høre at østerrikerne nekter å begå gravskjending. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Frode Johansen Skrevet Mars 26, 2010 Del Skrevet Mars 26, 2010 Et meget uhøflig og barnslig utfall mot Frantz Johan ! Ubegripelig hvor dum man kan bli ! Sykt. Jan Frode Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jonas Hove Skrevet Mars 26, 2010 Del Skrevet Mars 26, 2010 Nei, Jan Frode. Det som er uhøflig er å presse på for å få skjendet graven til en person som bør få hvile i fred. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts