Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk Oddbjørn :)Det så for meg ut som 2 forskjellige adresser, og usikker var jeg på begge, men da skriver jeg det du tror.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg er enig i at de to adressene ikke så helt identiske ut. Klokkerboka var tydeligst, og ved bruk av eliminasjonsmetoden kom jeg til Krosseveien. Jeg finner nemlig ingen annen vei/gate i Kristiansand som kan passe.Krosseveien løper parallelt med Møllevannsveien. Dette området ble utbygd en god del som følge av at Setesdalsbanen ble etablert litt før forrige århundreskifte.Jeg bor for øvrig selv på heia rett 'over' Krosseveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rigmor! Jeg trekker forslaget. Det skal nok være Kronprinsens gt. 7. Jeg sammenlignet litt med den kvinnen som er innført som begravet noen linjer over litografens datter, bosatt i samme gate (nr. 22).I klokkerboka står det nok Kronpr. - og i ministerialboka er dette ytterligere forkortet til Krpr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det stemmer jo også godt med følgende opplysning i din oversikt (innl. 813): • 1909 A.H.K. bor i Kronprinsensgate 7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Helt suverent Oddbjørn :)Jeg studerte dette lenge og tenkte: Gosj, enda en adresse. Da skriver jeg inn Kronprinsensgate 7a, og viser til ditt forslag.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dag Søpler: Joda nå er jeg tilbake.Jeg slo av datamaskinen igår kveld for å ta tid med familien.Jeg synesw det er mange interesanne ting som blir belyst, men vedr. dåpen til de tre døtrene , en i Malmø,en i Randers og 1 i Odense- disse hadde jeg for lenge siden.jeg synes forøvrig ikke at det har fremkommet noen sterke beviser hittil på at Køhler ikke kan ha vært identisk med Johan Orth.Men for all del døtre som oppgis født i Tyskland, en ukjent far osv.Vedr. August Køhler er vel ikke han spesiellt interessan med mindre han er av Havbsburger-gener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Privatetterforskeren synes ikke det i løpet av 1083 innlegg er framkommet noen sterke beviser på at ikke Køhler kan ha vært identisk med Johan Orth. Jeg foreslår at vi lar ham få snu steinene sine i fred, mens resten av oss konsentrerer seg om å finne ut av denne historien. Det er ikke lenger privatetterforskeren som driver denne tråden framover, og det er derfor ingen vits i å hakke på ham med fakta eller beviskrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Per Helge, her dreier det ikke om beviskrav, men om ærlighet i debatten. Han gikk nokså hardt ut mot dem som påsto at Köhler hadde visse psykiske problemer. Ellers er jeg heilt enig i at det er andre som nå kjører løpet, og bra er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, -og en stor takk, først og fremst til Rigmor, som på en utmerket måte har klart å få debatten inn på et riktig spor igjen.Mht August; -JFJ, AHK nevner August Köhler som far, evt bestefar, så helt uvesentlig er han vel ikke. En annen ting er at også August kan ha vært fantasi, oppspinn og løgn. I så tilfelle føyer det seg inn i rekken av alle løgnenen AHK har presentert for omverdenen, også overfor sine nærmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det har du helt rett i, Johan. Men det har jo ikke hittil vært noen grunn til å mistenke ham for å avsløre de tingene som sparker beina vekk under ønskedrømmen hans. Så burde jo ikke komme som noen overraskelse om han har vurdert den opplysningen som irrelevant. Men slik tråden har utviklet seg, betyr det uansett ikke lenger så mye hvordan han forholder seg til fakta. Han får ta det til seg hvis han vil, akkurat som alle de andre debattdeltagerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Per Helge Skriver. ' Det er ikke lenger privatetterforskeren som driver denne tråden framover....'Joda jeg skal nok dra tråden fremover.jeg har gjort henvendelser til Tyskland og Danmark og det er mer å hente i Sverige.Men jeg er veldig takknemlig for fakta som legges frem.Min oppgave er ikke å Bevise at Johan Orth=Hugo Køhler, men om han KAN ha vært identisk.Det er også dette mitt oppdrag som etterforsker går ut på.Derfor,som sagt,jeg er meget takknemlig for all drahjelp.Kanskje den intensiteten burde vært tilstede allerede i 2006.jeg har riktignok fått god hjelp av Benn limann og Arne Mjåland tidligere som har skaffet tilveie vesentlig dokumentasjon.Jeg er intressert i å få belyst ALLE fakta i saken.Også de fakta som kan bevise at Køhler IKKE kunne ha vært Johan Orth.Det er sannheten som teller.Om jeg må krype til korset spiller ingen rolle for meg.Jeg gjør bare min plikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det at debatten vokser med stor intensitet i antall innlegg tror jeg er positivt for Digitalarkivet,det trekker tydeligvis mange lesere til seg, da antall leste innlegg øker med forminabel styrke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Her er det tydelig at endel debatanter gjør solid og grundig arbeid.Jan Frode, du motsier nesten deg selv. Du skal ikke Bevise at Johan Orth=Hugo Køhler, men om han KAN ha vært identisk. Det blir 'helt bak mål' å forklare seg slik.Denne tråden vil bli ført i den retningen som debatantene her på nettet fører den, med eller uten din hjelp Jan Frode. Utfra essensen i det som jeg har lest, og jeg har følgt med helt fra starten, er det ikke Johan Orth som opptrer som Hugo Køhler.Men Jan Frode; du bør svare på om informasjonen i innlegget til Bjørn Davidsen (1072) var kjent av deg. Eller om du hadde oversett dette. Sitat:” m.a. dottera si, under eid, uttale om at faren kan hende mangla både ein skruve og to.”Takk til Rigmor, og de andre, som graver frem mer informasjon som synes å bekrefte datterens påstand under ed.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Joda, jeg har lest igjennom har alle dokumentetene i Bevisopptsagelsen så det Bjørn davidsen skriver har jeg lest.Jeg må visst prøve å presisere meg. jeg har fått i oppdrag å finne ut om Hugo Køhler VAR identisk med Johan Orth.Greit nok?Jeg har IKKE fått i oppdrag å BEVISE at han var identisk-men å finne ut OM han var det . greit nok?Dersom man kommer til en konklusjon om at han var identisk, må dette selvsagt bevises og fakta i form av DNA bør fremlegges når den tid er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, JFJ, det er ikke 'greit nok'. Kanskje du kunne forklare forskjellen på følgende to utsagn:1. '..å finne ut om Hugo Køhler VAR identisk med Johan Orth'2. '...å BEVISE at han var identisk (med Johan Orth)'.Du stiller dette opp som to utsagn med ulikt innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

JFJ (1093).Dette begriper jeg ingen verdens ting av,men det er mulig at jeg har litt tungt for det.Kan du derfor forklare de av oss som ikke begriper hva du vil fram til?DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

La meg da gjøre det klinkende klart.Vi UNDERSØKER om Køhler kan ha vært samme mann som Johan Orth.Om han er det må jeg fremlegge bevis.Om han ikke er Johan Orth trengs intet bevis.La oss for all del ikke mase mer om dette.Det er da utrolig hva en kan henge seg opp i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

La meg da gjøre det klinkende klart.Vi UNDERSØKER om Køhler kan ha vært samme mann som Johan Orth.Om han er det må jeg fremlegge bevis.Om han ikke er Johan Orth trengs intet bevis.La oss for all del ikke mase mer om dette.Det er da utrolig hva en kan henge seg opp i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Der tror jeg sann'lig vi fikk svarpå når dna-prøven er klar:Når vi ser at Hugo og Johanner en og samme manneller med en annen vri:a-l-d og r og i Men når det er sagt: Kan ikke privatetterforskeren få pusle med sitt i fred, uten å måtte plages med alle disse faktaene og bevisene han ikke bryr seg om likevel. Nå er det langt mer interessant å se hva Benn og Berit og andre kommer opp med fra arkivene i Danmark og Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.