Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

HalloDet er 2 andre muligheter også: Liste over røysteføre for kommuneval i Bergen 1904 og Liste over røysteføre i Bergen for Stortingsval 1906 Har forsøkt databasen Liste over røysteføre for kommuneval i Bergen 1904 Lenke, men den får jeg ikke til å virke. I databasen for stortingsvalget i 1906 fann jeg ingen Køhler.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det er jo også mulig å lete i ligningsprotokoller. Jeg holder på å lete etter en helt annen person i protokollene for Oslo, og det går egentlig ganske radig, selv om jeg ikke har noen adresse å gå utifra, og må gå gjennom protokollene fra første til siste side. I løpet av to timer er det ingen problemer å skumme gjennom 10000-15000 løpenumre, så i den grad det er avgjørende å finne ut når Køhler kom til de forskjellige stedene, bør et slikt søk være overkommelig for Bergen, Trondheim og Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Schönfeld må vel være det nærmeste jeg kommer hvor han ble konfirmert. Eller hva mener dere andre? Lenke) Kanskje også her eller i nærheten han vokste opp med bestemoren?Mener å ha sett Linz nevnt tidligere også, og det finnes jo også rett i nærheten ifølge det som står her.Får fortsette å lete.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det sånn jeg :o)Schönfeld ist eine Gemeinde in Sachsen im Landkreis Riesa-Großenhain, direkt an der sächsisch-brandenburgischen Grenze gelegen. Sie ist Sitz der Verwaltungsgemeinschaft Schönfeld.Schönfeld grenzt an die Königsbrücker Heide und den ehemaligen Truppenübungsplatz Königsbrück und liegt in der äußerst nordöstlichen Ecke des Landkreises Riesa-Großenhain. Die Grenze zum benachbarten Landkreis Kamenz verläuft streckenweise entlang der Pulsnitz, die auf weiten Strecken ausgedehnte Feuchtgebiete mit einzigartiger Flora bildet.Ortsteile: Schönfeld, Kraußnitz, Liega, Linz, Böhla b. Ortrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Roald (innlegg 1152 og 1153) Var Køhler norsk statsborger på disse tidspunktene (1904 og 1906) slik at han hadde stemmerett ? Eller var stemmerettsreglene noe forskjellig fra i dag ?mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Rigmor (1156 og 1159): Vi finner Eilenburg omtrent 20km nord for Leipzig. Slik jeg forstår det, ligger die Schönefelder Gedächtniskirche bei Leipzig i nærheten av byen. Sjøl om dokumentasjonen JFJ fikk fra denne kirken ikke var distinkt, kan han likevel ha blitt konfirmert der. Leipzig var den ledende byen innenfor grafisk industri i Tyskland fra ca 1850 til 1945. At Hugo Köhler har fått sin utdannelse til litograf i Leipzig, holder jeg derfor som svært sannsynlig.- Som en kuriositet tar jeg med et lite utdrag jeg fant på internet. Det viser at Schönefelder Gedächtniskirche er i bruk den dag idag, - også til framførelse av konserter. Leipzig, 05.09.2007 - Am kommenden Sonnabend, den 8. September 2007 beginnt in Leipzig die sechste Schumann-Festwoche, veranstaltet vom Robert-und-Clara-Schumann-Verein Leipzig. Wie jedes Jahr stehen Werke von Robert Schumann im Mittelpunkt, diesmal gekoppelt unter anderem mit Kompositionen von Johann Sebastian Bach, Niccolo Paganini, Frédéric Chopin und Ferdinand David. Den Höhepunkt des Festivals bildet erneut das Konzert zum Hochzeitstag Robert und Clara Schumanns in der Schönefelder Gedächtniskirche:.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi snuser vel i nærheten av noe Benn :o)Skal bli spennende å høre hvilke andre svar du kanskje får snart.Nå har jeg holdt på i hele dag med dette, så jeg tror jeg skal slappe av resten av kvelden med en god bok. Det blir nok Clara Tschudi, så jeg slipper ikke helt unna de keiserlige.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Rigmor: Vi har to stedsnavn som er svært like. Det ene er Schönfeld, som er det området du har funnet. Det andre er landsbyen Schönefeld som senere ble en nordlig bydel av Leipzig. I slaget om Leipzig i 1813 ble Schönefeld fullstendig ødelagt, men i andre halvdel av 1800t utviklet denne landsbyen seg til en typisk arbeiderforstad. Die Schönefelder Gedächtniskirche ble bygd her. Og i denne kirken ble Robert Schumann og Clara Wieck gift i 1830. Forøvrig kom Edvard Grieg til Leipzig som 15årig gutt i 1858 for å studere ved konservatoriet i byen . - Men nå får jeg slutte før jeg kommer for langt ut på viddene. Hovedsaken var at Hugo Köhler har tilknytning til Schönefeld og Leipzig. Kilde:Wikipedia Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Korreksjon Schönefeld: 1813:Die Schönefelder Gedächtniskirche ferdigstilt 1840:Robert Schumann gifter seg der 1834:1834 innbyggere 1910:14879 innbyggere 1915:Schönefeld blir en bydel av LeipzigFor å moderere meg: Jeg antar at Hugo Köhler ble konfirmert i Schönefelder Gedächtniskirche og at han ble utdannet som litograf i Leipzig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Rolf (1160) du har nok rett i at han sansynligvis ikke var norsk statsborger, og derved ikke kunne være stemmeberettiget heller.Men det tenkte jeg ikke på i farten.Nå finnes han i Adresseboken for Trondhjem (1154) i den perioden, slik at hann ville ikke kommet med i listene i Bergen uansett.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

I FT 1900 bor det en Ferdinand Køhler i Munkegt 26-28 i Tr.heim. Han er 'dispachør' (hva nå enn det er). Denne karen er født i Altona (Hamburg-området?) i 1815.Kan dette være en slektning? Far til Hugo? Dette er sikkert ikke noe nytt,men er det noen som vet noe om denne karen? Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Bjørn Davidsen skriver m.o.a i innlegg (1117):'Men i det store og heile er det berre eit spørsmål om tid til å skriva ut saka - og tid er det dei fleste av oss har minst av - bortsett frå kan hende han som starta det heile. Men han er jo no ute av soga - i alle høve når det gjeld fakta i denne saka. 'Trådstarter er såvisst ikke ute av SOGA når det gjelder fakta.Her arbeides det på spreng.Igrunnen litt 'ovenfra og ned' holdning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Svenning

En 'dispasjør' (for aa bruke moderne rettskrvning) arbeider med oppgjoer efter skader ved havarier - ikke direkte med forsikring men med aa skifte mellom de ulike partene som har vaert innblandet i hendelsen som foerte til skaden.MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Svenning

I 1865 finner vi Carl Heinrich Ferdinand Køhler, 51 aar, Dispacheur og Boghandler, f i Altona i Holsteen, i Trondhjem, bosatt i Søndre Gade med sin hustru Catharina Magdalena f Lundgreen I Trondhjem og to aar yngre enn ham.De ser ikke ut til aa ha egne, hjemmeboende, barn paa denne tiden men har en pleiedatter, Pauline Hansine Møller fra Flensborg i Slesvig – av alle steder, men dette var vel straks efter den dansk-tyske krig.I 1875 er Carl Heinrik Ferdinand Køhler bosatt I Munkegade 15, sammen med samme hustru, men med reviderte yrke: dispacheur og revisor. Bokhandleriet er tydeligvis over. Han er naa oppgitt aa vaere foedt i Altona uten naermere angivelse av hvor det maatte vaere.25 senere er hans yrke redusert til bare dispacheur (men han er da ogsaa en meget gammel mann), bosatt i Munkegaden 26-28, forsatt foedt i Altona, men tydeligvis norsk statsborger (hvis jeg leser nasjonalitets-kolonnens “n” riktig).Bortsett fra aa gi et hint om at Altona, i denne sammenhengen, ikke er i Hamburg-omraadet (der er en heller storatet jernbanestasjon i Hamburg med det navnet), slaar det meg som overdrevent søtt at en litograf fra Tyskland skal ende opp i naerheten av en bokhandler fra same land, med same efternavn, og i Trondhjem som, med all respekt, ikke var et sentralt europeisk knutepunkt paa denne tiden.Med andre ord, Carl Heinrich Ferdinand kan med noen berettigelse efterforskes videre! Han er uomtvistelig en mistenkelig personasje!MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Jeg så også dette og da slo tanken meg: Hvis Køhler ikke var den virkelige Køler, ville han da ha bosatt seg i nærheten av den originales familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

I 1900 bodde Hugo K. i Nordre gt 4, mens Ferdinand K. bodde i Munkegata 26-28.Avstanden mellom disse 2 adressene er ikke mer enn 150-200m (nærmest på hver sin side av Stiftsgården). Vil nok tro at de visste om hverandre ihvertfall.DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Ungekarl og Kjøbmand Carl Henrich Ferdinand Köhler og Jomfrue Catharina Magdalena Lundgreen ble gift i Trondheim domkirke 7. april 1842. Han er 'født og opholder sig i Altona', hun 'født i Trondhjem'. Brudgommen 26 år, sønn av Kjøbmand Johan Maximilian Ferdinan Köhler. Bruden 25 år, datter av Kjøbm. Helmer Lundgreen.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ferdinand var nok fødd nær Hamburg. Altona er i dag ein del av Hamburg, men høyrde før 1865 til Holstein, som igjen tilhøyrde Danmark. Men denne Køhleren har vel lite med 'vår' Køhler å gjera, så no er vel debatten godt og grundig på eit villspor. Køhlerar fanst det fleire stader i Norge og dei synest å koma frå forskjellige stader innan det tyskspråklege området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vi freistar vel å halda debatten levande, Jan, men no litt meir sakleg. Vi må ha med oss siste nytt i Köhler-debatten, veit du...Om ingen ting skjer melder abstinensen seg.God natt frå Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.