Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

Helt sikkert,men det var ei Anna Køhler født i Sachsen i 1868,bosatt i Kristiania. Hun kan jo være i familie.Dette ifølge FT 1900. Vi vet jo ikke om Hugo K. hadde søsken,men det er jo mulig.DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Altona ble flyttet fra Schleswig-Holstein til Hamburg i 1937, mot at Lübeck ble lagt inn i Schleswig-Holstein, etter bestemmelse av Hitler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg deler Jans (1174) skepsis når det gjelder å investere for mye energi i å sjekke opp alle andre Køhlere i Norge (eller for den del, i Danmark, der det var enda flere). Vi må ikke glemme at Køhler ikke var/er noe 'unikt' slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jan Frode: Kan du sjekke opp igjen hvor Hugo Køhler ble konfirmert. Informasjonen om konfirmasjonen ble vel lagt fram da Hugo Köhler giftet seg med Clara Levin? Schönefeld eller Schönfeld? Jeg leste i kveld gjennom et svar du fikk fra Tyskland i 2006- med norsk oversettelse etterpå.Jan Frode Johansen, Sør-Audnedal, 3.3.2006 11:14 (65)'Ich möchte Ihnen empfehlen, sich mit einer Anfrage an das Pfarramt der Schönefelder Gedächtniskirche, Ossietzky Str. 39, 04347 Leipzig zu wenden. Nach Ihrer Kenntnis wurde er am 21.3.1875 in der Schönefelder Kirche konfirmiert. Die Kirche von Schönefeld war für mehrere Dörfer zuständig.'Jeg vil anbefale Dem å henvende dem med en forespørsel til Pfarramtet for Schönfeld Gedächtniskirche, [adressen]. Ifølge Deres kunnskap ble han konfirmert i Schönfeld kirke den 21.03.1875. Kirken i Schönfeld var ansvarlig for flere landsbyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)På Asbjørn Karlsens hjemmeside finnes en oversikt over innholdet i Hugo Køhlers `Stambok´ og notisbok.Det hadde vært svært interessert å finne ut av noe av det som nevnes i Køhlers Stambok. Bl.a.: Et foto av et ektepar s.11 Et foto av to damer og to barn s.13 Et foto av en dame og et barn s.14 Et foto av en mann og et barn s. 16 Et foto av to piker s. 17 Et foto en mann og et barn s. 18 ”Bestefar og Lillemor” – et bilde av en mann og et barn s. 19Likeledes vekker følgende ting i Køhlers Notisbok min interesse: En tegning av et hus med tysk tekst s.3 Tysk dødsannonse s.4 En tegning av et hus med tekst s.5 En tysk adresse s.64Det skal også være nedskrevet en tekst på Strays, som skal være datert 3.juli 1931, 'Fra en ensom på sykestuen', som Køhler står bak. Jeg har lett på Strays, men ikke funnet den foreløpig. Jeg sendte en forespørsel til Asbjørn Karlsen vedrørende dette, men han hadde ikke kildematerialet tilgjengelig hvor han befant seg nå, men skulle komme tilbake til dette så fort som mulig.Disse tingene bør vel befinne seg på Statsarkivet i Kristiansand, eller kanskje du sitter med noen kopier Jan Frode? Den tyske dødsannonsen og den tyske adressen er jo spesielt interessant.Benn: En kan kanskje tenke seg at Schönfeld/ Schönefelder var den `lille landsbyen´ Køhler vokste opp i?For øvrig savner jeg Åmli mange ganger. Vi hadde hytte rett ved Borvatn i mange år, men solgte den for ca 3 år siden.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Benn, jeg har bare fått en utskrift av vielsen til Hugo og clara fra Landsarkivet i Malmö.På den utskriften stod det ingenting om konfirmasjon.Ved vielsen 17.juli 1900 i Korskirken i Bergen stod det at han var konfirmeret i Schönefelder bei Leipzig.Rigmor, alle disse papirene og bøkene etter Hugo Køhler finnes i Hugo Køhlers privatarkiv 1140 ved SAK .Jeg har desverre ikke kopi av allt sammen, men får vel ta digitalfoto av allt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jan Frode: Den kirka Hugo Köhler oppgir som konfirmasjonskirke ved vielsen i 1900 er entydig. Han påstår å ha blitt konfirmert i Schönefelder-kirka ved Leipzig. (in der Schönefelder Gedächtniskirche bei Leipzig.) Og 'landsbyen' som kirka ligger i, het altså Schönefeld. (Ikke Schönfeld) Dermed skulle lokaliseringa være i orden. -Spørsmålet er om han i virkeligheten ble konfirmert der. Hva mener dere andre ut fra den dokumentasjonen vi fikk fra Tyskland i 2006?Rigmor: Takk for hilsen. Jeg er ofte på tur til hyttefeltet ved Borvatn.Benn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Nå er det en annen tone her - flott! Denne Hugo Köhler er spennende - uansett hvem han var eller ikke var.....Jeg er imponert over hva dere graver fram. Lykke til videre!Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I det tyske brevet, der avsender er luket ut, (det saksiske Staatsarkivet i Leipzig ?), sitert her ovenfor i innlegg 1179, (opprinnelig innlegg 65 i en eldre debattråd), oppfordres Jan Frode til selv å ta kontakt med prestekontoret for Schönefelder Gedächtniskirche i Leipzig, med sikte på å søke bekreftelse på konformasjonen i 1875.Jan Frode, har du fulgt denne oppfordringen ?Jeg kan ikke se at dokumentasjonen for konfirmasjonen er lagt frem, derfor kunne det være nyttig å få vite hva dette nevnte prestekontoret opplyser - og prestekontorets adresse er jo også kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

En god medarbeider av meg tok kontakt med Pfarramt der Schönefelder Gedächtniskirche , og jeg har kopi av brevet vi fikk tilbake.Ingen Hugo køhler var konfirmert der i 1875.Kanskje ble han konfirmert i den evangeliske kirken i Eilenburg? det er det mest nærliggende å tro,hvis da ikke familien var flyttet til Leipzig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Køhler løyet om dette når han inngår ekteskap med Anna Lovise i 1900 da, for i kirkeboka står det svart på hvitt Schönefelder bei Leipzig.Tenkte på en annen ting.1.mai 1898 er Aleksander Hugo Køhler notert som utgått/udgået fra Danmark. Dette er siste spor etter ham i Danmark. (Kan ha vært før)Reiste han direkte til Norge i 1898, eller kan det tenkes at han har vært en tur i Tyskland før han kommer til Norge omkr. 1898 - 1899? Grunnen til at jeg undrer på dette er hva Yngve Nedrebø forteller i innlegg 990,hvor han viser til at det i Menighetsprotokoll 1892-1949 for St. Paul menighet i Bergen, oppslag 13, som er oppbevart i Statsarkivet i Bergen, nevnes at døtrene er født i Tyskland.Bare en liten tanke :o) *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Man kan jo undres over hva som er korrekt og hva som er feil (løgn, fantasi eller oppspinn?) når det gjelder fakta i Køhler-saken;Når det blir lyst for Alexandra Flora Køhler og Harald Jørgensen i Kristiansand har Alexandra lagt frem attest fra Sogneprest Korff? i Horsens som viser at hun var født i Randers 17.9.1885.LenkeHer finnes forøvrig også Hugos underskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en ting er ihvertfall sikkert, her bør en være klar i hodet skal man følge med.Skulle likt å vite hva som står i anmerkningen i kirkeboka. Klarer ikke å tyde det som er så smått, for øynene bare renner.Mvh Og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I merknadsfeltet (lenken til innl. 1187 står det vel):'Nei. Daabsatt. fra St. Knuds Menigh. i Odense for Brudg. 29/4-92. Konfirmationsatt. for Bruden fra den katholske Menighed i Bergen 23/4-99'.Var det den anmerkningen du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Anmerkningen i kirkeboka tror jeg kan leses til: Nei [=ikke slektskap]. *Daabsatt.* fra St. Knuds [?] Menigh. i Odense for Brudg. 29/4 92. Konfirmationsatt. for Bruden fra den *katholske* Menighed i Bergen 23/4 99.Mine anmerkninger i klammer. Stjerne markerer understrekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint. Da fikk vi klarlagt den biten ;o)En ting er ihvertfall sikkert.Jeg tror ikke noen annen kan skilte med så mange opplysninger om sin forfar,som etterkommerne etter Aleksander Hugo Køhler.Mvh og *Smil* Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Die Schönefelder Gedächtniskirche ved Leipzig har egen internettside.I dag heter den forresten Die Gedächtniskirche Schönefeld. Hugo Köhler oppga ved vielsen 17.juli 1900 i Korskirken i Bergen at han ble konfirmert i Schönefelder-kirka. Men ifølge JFJs innlegg 1185 finnes det ikke belegg for en slik påstand.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1189-1192; men opplysningen om fødselsattest fra Sogneprest Korff? i Horsens, 17.9.1885, gjelder Alexandra Flora! 1195-1196; Dag, du må bare ikke begynne med useriøse innlegg ! Det betyr ikke at jeg er enig med JFJ, men man må forvente saklighet i et forum som dette. Fikk i den sammenheng lyst å referere noe Marianne skrev på Åsane-portalen (BT) i dag:'Dere som synes det er morsomt å legge inn kommentarer som ikke har noe som helst med ukens ukjente bilder å gjøre - kan vel starte deres egen debatt!Det er faktisk en del av oss som synes det er både interessant og viktig å få identifisert personer på gamle bilder. La oss få lov til å gjøre det - uten slike useriøse innlegg.Med vennlig og historisk hilsen Marianne Herfindal Johannessen '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

...og til 1188, 1194 og 1197, Benn, det jeg mente å spørre om; Kan det være mulig at flere kirker hørte til Die Schönefelder Gedächtniskirche ved Leipzig i 1875 (altså konfirmasjonen til AHK)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.