Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Det var nå ikke akkurat skoleprotokollene jeg siktet til, -heller at du skriver at debatten har tapt seg...Men for all del, humor skal vi ha! Vi må bare sørge for å ikke tråkker over en grense, for da vil Nedrebø stenge debatten, les: (1111).Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Men har noen tenkt på å sjekke disse protokollene,for jeg regner med at de finnes?Det står kanskje navn på faren ved innskriving/utskriving mm. Kjenner jeg tyskere rett,så pleier de å ha registre over det meste.Dag (som ser seg nødt til å markere at spørsmålet er seriøst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Korsvoll

Alexander Hugo Köhler oppga ved vielsen 17.juli 1900 i Korskirken i Bergen, at han var konfirmert: 21/3-75: Schönfeld bei Leipzig. (Ikke navn kirke?)Kan han ha blitt konfirmert i en katolsk kirke?Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Katolske kirker - LeipzigKatholische Pfarrämter im Dekanat Leipzig med Pfarramt Heilige Familie Leipzig-Schönefeld.Kanskje man burde undersøke her.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,Imens jeg prøver at få styr på rækkefølgen af data og begivenheder i Anna og Hugo Køhlers journalsag fra Rigsarkivet, kan jeg vise til denne afskrift fra overretssagfører Olaf Richter i Trondhjem:'Confirmations - Schein. Alexander Hugo Køhler geboren den 22 Januar 1861 zu Eilenburg ist nach vollendeter Schulzeit am Sonntag Palmarium den 21 Marz 1875 in der Kirche zu Schönefeld bei Leipzig confirmirt worden, und hat hierauf an dem darauf folgenden Charfreitage desselben Jahres zum ersten Male das Abendmahl des Herrn empfangen. Denkspruch: Was ihr gehört habt vom Anfange u.s.w. I Joh. 2. 24 Ludwig Rothe Diac. Parochial-Kirche zu Schönfeld bei Leipzig.Afskriftens Rigtighed bekræftes: Olaf Richter Overretssagfører. ' Det er ikke en tastefejl fra min side, at der det ene sted står Schönefeld og det andet sted Schönfeld. : ) -------------Og så viser det sig minsandten, at Anna og Hugo Køhler havde et barn: Victoria Camilla Alexandra, født d. 31 Marts 1896.Hun burde vel have været nævnt, selvom hun muligvis var død, i det omtalte skifte, der skulle have Hugo Køhlers underskrift.Til Rigmor Waler Iversen: Jeg har brug for din mail-adresse. : )Hilsen, Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Alexander Hugo Køhler geboren den 22 Januar 1861 zu Eilenburg ist nach vollendeter Schulzeit am Sonntag Palmarium den 21 Marz 1875 in der Kirche zu Schönefeld bei Leipzig confirmirt worden, und hat hierauf an dem darauf folgenden Charfreitage desselben Jahres zum ersten Male das Abendmahl des Herrn empfangen.Alexander Hugo Köhler født den 22. januar 1861 i Eilenburg er etter avsluttet skolegang blitt konfirmert palmesøndag 21. mars 1875 i kirken i Schönefeld/Leipzig og har deretter mottatt nattverden for første gang påfølgende langfredag samme år.Bibelsted Joh. 2. 24IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da er det ikke nødvendig å lete etter henne i Bergen.Er der noen som har tilgang til fødsels- / dåps- og evt gravferdsprotokoller for Odense?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

1206: Ludwig Rothe Diac. Parochial-Kirche zu Schönfeld bei Leipzig.Parochial av lat. parochiaParochial-Kirche = Pfarrkirche =Hauptkirche eines PfarrbezirkesVi snakker altså om hovedkirken innenfor det kirkelige forvaltningsområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tore:Inger Eides tekst i (1209) er en oversettelse av teksten Berti Frank Pagh fremla i (1206). Ergo er teksten ved «overretssagfører Olaf Richter i Trondhjem».Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja, her dukker det opp mye spennende fra dag til dag :o)Så flott at du fant dette Berit!Nå viser det seg at Anna Camilla Albine Nielsen og Hugo Køhler også fikk et barn, nemlig Victoria Camilla Alexandra, født 31.mars 1896. (Berit Frank Paghs innlegg 1206)Sannsynligheten for at A.H.K. kom til Norge i 1896, slik JFJ antyder i innlegg 722 og 1146, blir stadig mindre. Så får vi endelig vite at Alexander Hugo Köhler født den 22. januar 1861 i Eilenburg etter avsluttet skolegang, ble konfirmert palmesøndag 21. mars 1875 i kirken i Schönefeld/Leipzig - in der Kirche zu Schönefeld bei Leipzig, og deretter mottok nattverden for første gang påfølgende langfredag samme år. (1206 - 1209) Videre står i innlegg 1206: Ludwig Rothe Diac. Parochial-Kirche zu Schönfeld bei Leipzig. Afskriftens Rigtighed bekræftes: Olaf Richter Overretssagfører.Da er Schönefeld blitt til Schönfeld, men det er kanskje skrivefeil? Benn skriver i 1212: `Ludwig Rothe Diac. Parochial-Kirche zu Schönfeld bei Leipzig. - Parochial av lat. parochia - Parochial-Kirche = Pfarrkirche =Hauptkirche eines Pfarrbezirkes,og konklusjonen hans er at vi snakker om hovedkirken innenfor det kirkelige forvaltningsområdet.I innlegg 1163 gir Benn meg et svar: `Vi har to stedsnavn som er svært like. Det ene er Schönfeld, som er det området du har funnet. Det andre er landsbyen Schönefeld som senere ble en nordlig bydel av Leipzig´.Inger gir i innlegg 1205 en link til Pfarramt Heilige Familie Leipzig-Schönefeld (Katolsk?)JFJ skriver i innlegg 1185: `En god medarbeider av meg tok kontakt med Pfarramt der Schönefelder Gedächtniskirche , og jeg har kopi av brevet vi fikk tilbake.Ingen Hugo køhler var konfirmert der i 1875.Kanskje ble han konfirmert i den evangeliske kirken i Eilenburg? det er det mest nærliggende å tro,hvis da ikke familien var flyttet til Leipzig´.Schönfeld – Schönefeld – Schönefelder?Det må vel være Parochial-Kirche zu Schönfeld bei Leipzig som blir det korrekte, selv om det også er blitt skrevet Schönefeld? - Eller was?Berit :o) Min adresse er: rig-mor snabel a online.no. Jeg hører med glede fra deg!Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt første innlegg 1180 i går morges, nevnte jeg Køhlers `Stambok´ og notisbok, som skal befinne seg i privatarkivet nr. 1140, på Statsarkivet i Kristiansand. Her kan det ligge masse som kan ha betydning for saken...........Tenker da spesielt på den tyske dødsannonsen s.4, den tyske adressen s.64 i notisboka og Den tyske slekta? s.3, nedskrevet tekst på tysk s.10 i `stamboka´, samt det andre jeg nevner.Er det noen som befinner seg i nærheten og som føler seg nysgjerrig nok til å få kikket på det tro?Noen funderinger: Kan Køhlers bestemors navn ha vært Alexandra?Aleksander Hugo Køhlers første datter i 1.ekteskap med Clara Josephine Levin, får navnet Alexandra Flora Køhler.(f. 17.sept. 1885) Hans datter i 2. ekteskap med Anna Camilla Albine Nielsen, får navnet Victoria Camilla Alexandra Køhler. (f. 31.mars 1896) Hans datter (nr.2) i 3. ekteskap med Anna Lovise Hansine Henriksen, får navnet Anna Alexandra Haldis Køhler (f. 3.april 1902) (Om han hadde vært Johann Orth, hvorfor fikk ikke noen av barna navnet Maria – Marie – Margrethe – Margaretha?)*Smil* i blåsten fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren Victoria Camilla Alexandra Køhler. (f. 31.mars 1896) kan også ha blitt født/døpt i Århus.Køhler hadde eget trykkeri i Århus 1.mai 1896.*Smil* igjen fra Rigmor, som holder på med en liten enetale :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

I lenken i innlegg 1205 kan man finne dette kartet Lenke og man ser at det ikke er så altfor langt til Eilenburg. Håper kartlenken ikke forsvinner om litt. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke det kartet jeg Inger :o)Kanskje noen som er litt stivere i tysk enn meg, kunne gjøre en henvendelse til adressen du linker til ? Katholische Pfarrei 'Heilige Familie', Ossietzkystraße 60, 04347 Leipzig, Tel.: +49-341-2323311 Fax: +49-341-2323116 E-post: info@heilige-familie-leipzig.deVeldig bra hvis du får `snusa´ litt Oddbjørn, både i `stambok´og `notisbok´. Jeg tror vi kan få svar på mange spørsmål der :o)Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Utrolig bra utført arbeid.spesiellt dette med datteren Victoria Camilla Alexandra, født d. 31 Marts 1896.Godt å ha folk i broderlandet Danmark!Og så har vi fått bekreftet at konfirmasjonen fant sted Sonntag Palmarium den 21 Marz 1875 in der Kirche zu Schönefeld bei Leipzig.'Dette begynner å bli spennende ! Jan Frode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.