Gå til innhold
Arkivverket

[#42015] Køhler-saken

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå sett gjennom ft. 1916 for Odense, Nørrebro. Der fant jeg ingen spor. Nå ser det vel ut til at Anna Camilla Albine og dattera Victoria Camilla Alexandra bodde hos foreldrene/besteforeldrene i 1901, og de har vel da flyttet (dersom de fremdeles lever i 1916).Tyskeren Alexander Hugo Køhler var, jf. Asbjørn Karlsen (Lenke) muligens gjenstand for overvåkningspolitiets oppmerksomhet en periode. Hyllingsdiktet til keiser Vilhelm kan vel være interessant i en slik kontekst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: 'overvåkningspolitiets oppmerksomhet' er jo upresist i forhold til det A. Karlsen faktisk skriver. Jeg mente å si 'overvåkningsoppmerksomhet'.Er det noen som har sett om denne opplysningen på A. Karlsens hjemmeside er fulgt opp (av ham eller andre)? Sakskomplekset er jo etter hvert blitt såpass svært at det er ikke alle gitt å sitte inne med den oppdaterte oversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Oddbjørn:Dette med agent og mistankene om det står også på JFJ hjemmeside.Han har lagt ut hva som sto under Køhler overvåket (tror jeg det var)De som nevnes i forbindelse med Anna Camille Albine i FT 1901 er hennes foreldre.Jeg var kommet halveis på Nørrebro, men trenger ikke fortsette der, når du har gått gjennom det.Kikker på Nørregade jeg da, hvis ikke du har vært innom der.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Rigmor. 'Spion-grunnlaget' ser vel da ut til å være nokså tynt.Ellers hadde det jo - som du også har antydet - vært interessant å få noen kommentarer fra JFJ etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Innlegg 1206 Jeg undrer meg fremdeles litt over denne konfirmasjonsattesten. Hvorfor inneholder den ikke offisielt navn på kirka, prestens navnetrekk og stempel? Har sendt en forespørsel til Die Gedächtniskirche Schönefeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært gjennom hele Nørregade, og fant ingen der.Det blir håpløst å lete gjennom så mye. Det er da en forstår hvor priviligerte vi er her i Norge som har Digitalarkivet :o)Det er helt fantastisk sammelignet med våre naboland.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg vil berømme innsatsen til alle etterforskerne! På seks dager er det kommet nesten 300 nye innlegg, og mer nytt stoff om Hugo Køhler enn gjennom det foregående halvannet året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Til 1256:Det omtalte konfirmations-bevis, er en afskrift foretaget af - eller på overretssagfører Olaf Richters kontor i Tronheim.Den er vedlagt,som et af flere bilag, Hugo Køhlers ansøgning om tilladelse til at gifte sig påny.Hilsen, Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk til alle som har vært med å dra lasset og finne nye opplysninger.Dette kaller jeg teamwork.og opplysningene fra Berit i Danmark var meget interessanne.Spesiellt også at hugo kanskje har etterslekt i Danmark.dette bør undersøkes nærmere, da de kan sitte på papirer,korrespondanse,opplysninger om Køhler.Detskulle imidlertid vært intressant å sett søknaden om separasjon og skilsmissepapirer om det stod noe utfyllende om på hvilket grunnlag Albine søkte om skilsmisse.Finnes slike papirer mon tro?Det var nye opplysninger, og det var intressant, men de innheholder ikke noe som kan underbygge teoriren om at Køhler KAN ha vært Orth.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Hugo Køhler kan `IKKE´ ha vært Johann Orth Jan Frode.Nå har vi snart fulgt mannen fra vugge til grav. Jeg synes både du og dine oppdragsgivere skulle ta dette innover dere nå. (Godt ment!)Aleksander Hugo Køhler var Aleksander Hugo Køhler. Født 1861 Eilenburg i Tyskland, død Kristiansand, Norge.Gift 3 ganger. Enkemann 1 gang. Skilt 2 gang. Barn i alle tre ekteskapene.Han var Litograf, Kjøpmann, Konditor og muligens Kelner.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er vel hele AHK liv og levned klarlagt. Jeg ønsker likevel å gå litt tilbake til at han dro til Norge i 1896, for så å bli værende der og stifte familie.Bjørn nevner at fru Køhler i avhør sa at han var ansatt som bestyrer ved Tollefsens Lithografiske forretning;'Vitnet traff Hugo Köhler første gang i Bergen i 1897. Köhler hadde vært i Bergen siden 1896. Han var bestyrer av Tollefsens Lithografiske forretning. Han kom da fra Danmark enten Aarhus eller Horzens.'Det vel denne familien vi finner i Bergen i 1891: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=66&filnamn=berg1891&gardpostnr=11949&merk=11949#ovre>Lenkeog i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan denne K. Ragnvaldsen muligens ha vært en slektning av Hugo Køhlers kone? Et av AHKs barnebarn ble jo døpt Hugo Ragnvald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke all verdens interessant, men her er i hvert fall dåpen til Karl Rognaldsens/Ragnvaldsens sønn, Henrik Olai, i Korskirken 5/11 1899 (den første dåpen på siden): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Som mor til Henrik Olai (og hustru til Karl Ragnvaldsen) oppgis Henrikke Matilde Henriksen (f. 1873).Hun som finnes her i 1875 [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1301&kenr=000&bnr=1719&lnr=000>Lenke sammen med sine foreldre, Henrik Henriksen Hellebø og Oline Johansen.Dåp i 1873: LenkeSamme Henrik og Oline ble i 1878 foreldre til Anna Lovise Hansine, den senere fru Køhler.De hadde også barna Karoline Olufine (1884)Lenke og Lars Johan (1875)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan vi vel slå fast at samtlige av dem som skrev under på Hugo Køhlers vandelsattest nok hadde nær tilknytning til ham: Henrik Henriksen var hans tilkommende svigerfar, Karl Ragnvaldsen var gift med hans tilkommende kones søster og Nils Johannesen hadde to døtre som arbeidet i 'en litografisk anstalt' (sannsynligvis Hugo Køhlers underordnede i Tollefsens Lithografiske Forretning). Vandelsattesten har m.a.o. vært et nokså tvilsomt papir, i særdeleshet når vi også tar i betraktning at han muligens traff Anna Henriksen allerede i 1897 (jf. 1226) - og antakelig var hennes kjæreste lenge før skilsmissen ble innvilget. Hva i all verden sto det i vandelsattesten, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Til 1272:'Vi Undertegnede, i Bergen bosatte Mænd, bevidne herved at vi har haft stadig Omgang med Lithograf Alex. Hugo Køhler og lært ham at kjende som en i alle Henseender hæderlig og brav Mand, som stedse i sine tre Separations- aar har fórt og endnu fórer et sædelig Levnet og Vandel og i hele sin Adfærd lagt en pletfri Karakter for Dagen.Bergen, d 7de Marts 1900 ' Hilsen, Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Berit! Ja, det var jo en flatterende attest - men så var jo altså underskriverne neppe særlig nøytrale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

'og endnu fórer et sædelig Levnet' står det i skrivet frå 7. mars 1900. Men berre vel ein månad seinare, er stoda ein annan. For 17. januar 1901 vert fyrste dottera hans med 'jomfru Hinriksen' fødd i Trondheim. Med vanleg teljemåte - ni månader attende - kjem vi då til 17. april, altså fleire veker før skilsmissa er signert i Københamn.Men i motsetnad til hinnar, hadde han jo god trening ... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.