Gå til innhold
Arkivverket

[#42095] Jeg kan gjøre enkle oppslag på Statsarkivet på Hamar

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Noen beskjeder:Tiril:Jeg har vært på arkivet i dag og forespurt meg. Det er ikke utenkelig at Ole vervet seg igjen i 1814, men da ikke i Elverum Kompani, men i Romerike kompani. (mulig noe som het Øvre Romerike)Hvis det er tilfelle er det Statsarkivet i Oslo som sitter med opplysningene.Jeg kan ikke finne Ole utflyttet fra Hof, men det betyr ikke at han ikke har flyttet.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lars:Jeg kikket igjennom kirkeboken for Aurdal 1700 for å finne Halvor i dag, men her må jeg ha bedre tid.Presten kunne knapt skrive, og det så kaotisk ut ved første øyekast, men jeg skal forsøke neste uke.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg tak til Lars Ove for attendemelding. Eg spekulerer stundom òg på kvar nokre av desse gamle prestane lærte å skriva, men eg er takksam for at du vil freista att til veka.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiril Eide

Hei igjen,takk for hjelp så langt. Ble litt usikker her, befinner de militære rullene for Elverumkompaniet seg i Hamar?Jeg har lest og lest, og forsøker meg på en tolkning av den informasjonen jeg finner på dette nettstedet LenkeTjenestetiden var 10 år, med øvelse 12 dager i året, etter fullført opplæring. Dvs. at'88. Ole Østensen Taarnebye, Fød Aar 1782, høide 62 ¾, Enroulleret 20 Marts 1802, Tjent 7 10/12 Aar, Hiemme.'fortsatt hadde 2 og 2/12 år igjen av tjenesten og dermed fortsatt var innrullet. Da burde noe mer finnes, i og med krigshandlingen mot Sverige 1807-1814.Og han (hvis det er samme mann) blir omtalt som Veteran av 1814 i Gjerdrum BB I side 54.Jeg er ute etter å avkrefte/bekrefte på om dette er samme mann som ble født på Hof i 1782.Men veien er snirklete og lang, så takk for hjelpen.Med vennlig hilsen Tiril Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg er interessert i den lenken som du har lagt ut i siste innlegg - kan du forsøke en gang til for den virker ikke - eller forklare hvordan jeg finner nettstedet. Det hender ofte at lenkene ikke virker, jeg har opplevd utallige ganger at mine egne lenker oppfører seg på samme måte. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Hei. Det er godt det finnes noen som vil hjelpe når det blir vanskelig. Har du noe råd med debatt nr. 44614. Gjelder militære ruller. Oplandske. Med vennelig hilsen Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

I påvente av skanna kyrkjebøker for Bøverdalen sokn i Lom: det er et fornamn eg gjerne skulle fått verifisert. Eg driv med bygdeboka for Lom, og arbeidet bygger på eldre dataregistreringar (ikkje kopiar). Der er det eit fornamn som er registrert som 'Torne', med kjønn M.Det er òg uvisst om det er dåps- eller fødselsdato som er registrert, men den er i alle fall 16. mars 1882, og foreldra var Ole Olsson og Kari Eiriksdtr. Opphaug (normaliserte namneformer).Har du høve til å slå opp og sjekke skrivemåten av fornamnet (og kva kjønn det er ført under)?På førehand takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har rett KriThrinestianJeg fotograferte klokkerboken, da arkivet alltid ønsker å låne den ut først. Men jeg får helt klart låne kirkeboken om nødvendig. Men uansett så mener jeg (og noen på arkivet) at det kanskje er Thrine det står. Kan ikke FT 1900 bekrefte noe?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!No trur eg du må lage ei ny lenke i denne 'debatten', Lars Ove - det tek ei heil æve å laste alle bileta som ligg her, så når ein freistar å 'scrolle' seg oppover, så går det to steg fram og eitt attende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Takk skal du ha, Lars Ove!Eg reknar med denne lista ikkje er ført med gutar og jenter i kvar sine nummerseriar, slik dei ofte er gjort på denne tida (dvs. gutane startar med nr 1 for kvart år, og jentene tilsvarande, evt. annan form for markering av kjønn)?Men avdøde bygdebokskrivar Jon Kolden - som så vidt eg veit registrerte frå mikrofilm - har som nemnt registrert vedkomande som gut. Og i 1900 førekjem gutenamnet i forma 'Torne' faktisk i Lom: Lenke rett nok utan h.Iflg. bygdebok-registeret utvandra vedkomande til Amerika i 1893 - altså er ho / han ikkje å finne korkje i 1900 eller som konfirmant. Eg har prøvd å søke i utvandrarlistene både for Oslo og Bergen (den siste var den vanlegaste vegen ut) - men utan hell.Det hadde vore fint om du kunne sjekke prestboka òg - kanskje den er ført med skilje mellom gutar og jenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfinn:Ja du har rett. I klokkerboka er gutter og jenter blandet, men jeg skal sjekke kirkeboken også. Men jeg vet at også der kan denne praksis forekomme.Atle: ja det er kanskje en god ide. Det er blitt mange innlegg her, og mange bilderMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

jeg viser til ditt svar til meg om Halvor Halstensen i dine svarinnlegg 17 og 18.Jeg har kjøpt meg bygdebøkene for nannestad hvor det står at faren til Halvor Halstensen kom fra Koppang - Stor elvedal og som du i innlegg 17 sier at han heter Halsten pedersen.Jeg lurer på.. om du kan se om du finner noe om denne Halsten Pedersen er født på Koppang... perioden 1770 til 1795?mvh Arild andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Dyken

Hei Lars Ove, Du har jammen gjort mange oppslag i høst - en kjempeinnsats. Hvis du fremdels kan gjøre det hadde jeg et ønske. Jeg leter efter opphavet til Syver (eller Siur) Pedersen f. 1748, som angivelig skal komme fra Kummen i Skjåk. Han bosatte seg senere på Jevnaker og skal ha blitt gift der 9. nov. 1775. Han må altså ha reist fra Skjåk før det. Hvis du kunne ha sett efter i kirkeboken om han finnes der hadde det vært flott. Hilsen Tormod Dyken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen beskjeder:Arild Andersen:Her må jeg få litt lenger tid på meg. Det er mange år å bla igjennom.Tormod Dyken:Jeg fant bare en Syver døpt i Lom (nærmeste kirke den gang), men det var ikke Pedersen. Er du sikker på årstallet? Det finnes en døpt i 1745 som passer med navnet. Jeg så også etter skifter på Kummen, men det var ingen registrerte skifter i den tidsperioden, bare før og etter.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.