Gå til innhold
Arkivverket

[#42095] Jeg kan gjøre enkle oppslag på Statsarkivet på Hamar


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Tollan

Hei! Vet ikke hva som er enkle oppslag og hva som er lett å finne, men skulle så gjerne visst om det finnes et skifte el.lign. etter Jon Bårdsen (død 1813) og kona Maren Jensdt Sætersgård (død 1815) i Tolga.Sønnen Bård Jonsen overtar garden. Han gifter seg i 1779. Når overdragelsen skjer, vet jeg imidlertid ikke, men tydeligvis før FT 1801.Skulle det forefinnes et skifte, er jeg sjølsagt interessert i innholdet, og spesielt om det sier noe om hvor broren Jon Jonsen f 1768 oppholder seg. Kfr. Webdebatt tema 70808.Krysser fingrene og håper dette ikke er uoverkommelig.Mvh Marie T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Marie (301)Het gården Sætersgård? Grunnen til jeg spør er at skiftekortene er sortert på gårdsnavn, ikke person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Arnfinn (296):Jeg fant han død i 1950. Sender deg en mail.Atle (298):Mail er sendt.Marie (301):Skiftet er avfotografert. Hvis du sender meg en mail (low1954@gmail.com) så får du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Dette virker kanskje noe 'svevende', men følgende har sannsynligvis hendt, antagelig etter 1850: Min oldefar, Ole Pedersen Ørbæk, født i Eidsvoll 1820, drev med frakting av varer med hest, og etter hva som fortelles, ble han angrepet av en 'stratenrøver' som Ole imidlertid drepte. Hvor dette skal ha skjedd, er usikkert, men trolig mellom Minne og Hamar - eller i Stange-Hamar-området. (Kan godt være at det hendte mellom Eidsvoll og Kristiania, da det der foregikk stor trafikk med plankekjøring før jernbanen kom). Dette dreier seg altså om en historie som har 'gått' i familien i alle år. Ole bodde på Rosenlund i Vang/Hamar i de senere år, så jeg tenkte kanskje hendelsen fant sted på de kanter, og det skulle vel da finnes ett eller annet i en eller annen rettsprotokoll, og hvis disse har registere på navn, kan du kanskje finne noe? Men legg ikke all verden av arbeide i dette! Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.