Gå til innhold
Arkivverket

[#42095] Jeg kan gjøre enkle oppslag på Statsarkivet på Hamar


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Lars Ove for spennande og dyktige oppslag!Då kan me slå fast at Peder Tørresson frå Åsnes verkeleg var gravferdsagenten som eg leitte etter i Phoenix, AZ, og det er jo interessant å sjå at far hans skriv seg for Stormoen (eller kanskje det skal vera Skarmoen?), noko som gav ættemnamnet MOHN i Amerika.Men, so var det problemet med Oliver eller Olaf. Eg er ikkje overtydd om at det er rett person du har funne frå 1873, men det KAN tenkjast at denne Olaf, fødd utanfor ekteskap, kanskje kan vera OPPALEN hjå Tønnes Gunderson og kona Hanna, som ein ''bror'' til Peder?Hadde det vore ein tanke å sjå på FT1875 for Åsnes? Kor lett tilgjengeleg er den?Nok ein stor takk til Lars Ove for nyttig og lovande informasjon!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til LarsJeg sjekket kirkeboken fra 1870-1875 uten å finne Olaf. (jeg sjekket faktisk alle gutter med navn som begynte på O) Det kan jo være at han er døpt i et annet sogn??Når det gjeldet FT er jeg usikker på om arkivet har den, men det kan jeg sjekke opp i morgen.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Ein ny stor takk til deg, Lars Ove, for hjelpi med denne huslyden.Ein skal vel ikkje sjå heilt bort ifrå at ''Oliver'' òg kan ha vore noko heilt anna i Noreg... Eg har t.d. sett namnet HALVOR verta ''amerikanisert'' til Oliver, og t.o.m. Laurits!! Ein Lars eg var på leiting etter for ei tid sidan, fekk namnet Alonzo i Amerika...Uansett, FT1875, som normalt skal vera på Statsarkivet, i alle fall i kopi, KAN gje oss ei avklaring, og eg gler meg til i morgon...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Jeg må ennå en gang takke deg for opplysningene du gav meg om Ole Olsen Mellemsdokken f. 17. september 1856 i Nordre Frons prestegjeld. Se innlegg nr 150. Bygdeboka for Nordre Fron av Hovdehaugen har en oversikt over utflyttede og emigrerte. Ole Olsen Mellomsdokken er ikke å finne blant navnene i oversikten, mens flere av hans søsken er registrert som reist til Amerika i 1883 og 1887. Jeg finner heller ikke Ole noe sted i Norge i folketellingen for 1900. Kanskje han døde før 1900? Jeg tar derfor sjansen om å be deg om en ny tjeneste: Har du mulighet for å finne ut om han er begravet i Fron mellom 1880 og 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei JohannesJa det hadde jeg tenkt å gjøre i dag, men noen 'rappet' kirkeboken før meg. Skal se i morgenMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F.Kristiansen

Hei Lars Ove Han var 8 år i 1865 født på Vang.Står det i folketelling .Jeg skrev feil dato. Takker deg så mye at du gjør det for meg. M.v.h Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Noen beskjeder:Johannes: Jeg har sett igjennom begravede i Kvam og Kvikne sogn, negativt. Jeg rakk ikke Sødtorp, men det skal jeg gjøre neste uke.Inger: Da skal jeg kanskje kunne finne de. Her er dåpen til Simen (nr 25):LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Tusen takk for umaken Lars Ove. I 1875-folketellingen er hans fødested anført å være Søthorp S. N Fron. Da er det en viss sannlynlighet for å finne hans navn blant begravede i Sødtorp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Johannes:Finner han heller ikke død i Sødtorp, og heller ikke utflyttet 1875-1883. Skal sjekke utflyttede mellom 83 og 1900 en annen dagMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Takk for hjelpen. Ingen funn er også et viktig funn! Veldig glad for den hjelpen du har gitt. Når det gjelder utflyttede, så har jeg funnet at bygdeboken for Nord-Fron en oversikt over alle utflyttede fra ca 1850 til et stykke ut på 1900-tallet, men Ole Olsen Mellemsdokken figurerer ikke blant navnene der.I hvilke tidsrom søkte du etter Oles navn blant døde i de ulike sognene i Nord-Fron?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F.Kristiansen

Hei Klarer ikke å tide hvor de kommer fra.Det hadde vært hyggelig med litt hjelp til å tide hva foreldren hetter til Ingeborg og Anders. Tusen takk for all hjelp fra deg LARS Ove.Kan du hjelpe meg å finne foreldren til Anders og Ingeborg.Kommer de fra Vang også? Tusen takk. M.v.hInger M.v.h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Hei Lars Ove!Om du fortsetter dine tirsdagsturer til Hamar lurer jeg på om du kan hjelpe meg videre i denne saken? 42778: Peder Olsen og Else Knudsdatter Aamodt Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hei Lars Ove,Eg lurte berre på om du òg hadde høve til å sjå på tema #43858 på tysdag, med mindre einkvan annan kjem med svar innan den tid?Hjarteleg takk for framifrå hjelp!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Da har jeg lyst til å oppsummere arbeidet med å finne Ole Olsen Mellemsdokkens skjebne og resonnere litt for hvordan jeg kan komme videre:På veien har jeg fått vite at har fikk 2 barn med noen få ukers mellomrom i 1879: Anne født i Meldal, og Johan født i Nord-Fron. Jeg visste fra før at han hadde en datter Tomine født i Halse på Nordmøre i september1880. Tomines dåp er ført inn i kirkeboken for Halse, og der står det at faren Ole Olsen Mellem Dokke fra Nord-Fron for tiden oppholder seg i Meisingset (i Tingvoll på Nordmøre). Her stopper alle spor etter Ole Mellemsdokken så langt.Ole er ikke registrert som utflyttet fra Nord-Fron før 1900, og hans navn er ikke registrert blant døde i Nord-Fron før 1900 heller. Det skulle bety at han er registrert i Nord-Fron i folketellingen for 1900, men han er ikke å finne i Mellemsdokken da. Der er det bare hans foreldre som bor i 1900.Så er det veien videre:Når jeg søker i folketellingen for Nord-Fron etter alle Ole født i 1856 (±2 år), får jeg opp 16 personer. Tre av disse har Olsen som etternavn. Vår Ole Olsen skulle da være en av disse. De 3 er: Ole Olsen på Grauphaugen Nordre, gift husmann med jord. Ole Olsen Ungstad, ugift sønn og gårdbruker. Ole Olsen i Nedre Svaet med midlertidig bosted Gjøvik. Han er gift jernbanearbeider.Gårdbrukeren kan vi sannsynligvis utelukke, for det er lite sannsynlig at han har hatt midler til å kjøpe seg gård. Gårdbrukeren står oppført som sønn, uten at foreldrene er oppført. Det må vel bety at han er sønn av forrige eier av gården da?Husmannen på Grauphaugen Nordre kan være vår Ole, men for folketellingen for 1865 er den en Ole Olsen på 10 år som bor i Groupehaugen som sønn i huset. Sannsynligvis er det denne sønnen som er husmann på plassen i 1900. Han er gift med Kari Pedersd født 1863, og det eldste barnet som er hjemme er født i 1885. Det kan være verdt å sjekke navnet på brudgommens far for å sjekke denne Ole ut av saken.Jernbanearbeideren i Nedre Svaet kan sannsynligvis være vår Ole. Folketellingen for 1865 og 1875 har flere bosteder benevnt Svaet. Ingen av bostedene har en sønn på alder med vår Ole. Det betyr at den Ole Olsen som er der i 1900 har flyttet dit fra et annet sted i Nord-Fron. Det kan være han har flyttet til Nedre Svaet fra Mellemsdokken. Han er gift med Anne Olsd født 1859 i Nord-Fron. Deres eldste datter som bor i Nedre Svaet er født i 1885. Det vil si at Ole og Anne ble gift rundt 1885. Da har i en mulighet for å finne navnet på brudgommens far. Når navnet brudgommens far er kjent, får vi avkreftet eller bekreftet at vi har det Ole Olsen vi leter etter.Da er mitt spørsmål igjen til deg Lars Ove: Kan du finne navnet fedrene til de de to brudgommene som begge het Ole Olsen som ble gift rindt 1885. Begge brudene er født i Nord-Fron, så sannsynligheten er vel stor for at vielsen foregikk i Nord-Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F.Kristiansen

Hei Tusen takk for det du har gjort for meg. Får du tid på tirsdag.Kan du se om du finner disse gift i Vang?Hun hetter Sidsel Tostensd.Han Hans Christofhersen.giftet seg 4.des.1818. M.v.h Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.