Gå til innhold
Arkivverket

[#42095] Jeg kan gjøre enkle oppslag på Statsarkivet på Hamar

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Dyken

Lars Ove,Takk for innsatsen så langt. Jeg er ikke sikker på fødselsåret og skulle selvfølgelig ha skrevet det med en gang. Årstallet 1748 kommer fra en litt usikker kilde, men jeg har sjekket med FT1801 for Jevnaker og der er alderen angitt til 52 år. Min mormor skrev ned litt om det hun hadde hørt om familien på kokkestuen på Jevnaker og kalte ham 'Sjur Sjursen fra Gudbrandsdalen' ett sted og 'Syver Kummen fra Gudbrandsdal' et annet sted. Navnet Sjur Sjursen passer dårlig med folketellinger og kirkebøker fra Jevnaker, så ifølge dem må han ha hett Pedersen. Hvor hun hadde navnet Sjursen fra vet jeg ikke. Han giftet seg riktignok i 1775 (antagelig i Jevnaker), men kan jo ha vært aktuell i skifte på Kummen efter det. Han døde i 1815.Mvh. Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Lars Ove og Arnfinn:Om kjønnet på 'Thorne': kring 15 år etter fødselen så vart kanskje dennne konfirmert, dei fleste listene for konfirmasjoner er delt når det gjeld kjønn på kandidatane.mvh, Atle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TormodJa det etternavnet var litt merkelig. Men dette er den eneste Syver jeg fant i 1748, men jeg skal ta en nøyere kikk i KB neste gang jeg er i arkivetMvh Lars Ove

bilete1817.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Hjerteleg takk i alle fall for oppslaget om Thorne i Lom. Eg trur nok eg konkluderar med at det var ein han.(Til Atle, nr 277: viss du ser mitt innlegg 265 ser du at han utvandra før han vart konfirmert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiPå grunn av veldig mange innlegg i dette temaet, så velger jeg å avslutte dette nå.Det betyr ikke at jeg skal slutte å gjøre oppslag, men det blir under et nytt tema.Jeg ønsker alle sammen en Riktig God Jul !!Mvh Lars OveTEMA AVSLUTTET ( se etter nytt tema, eller send meg en mail)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Tormod Dyken:Jeg finner deg ikke i andre temaer her, så hvis du kunne sende meg en mail (se innlegg 1) så kanskje jeg har nye opplysninger til degLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Lars Ove.Jeg har ikke vært i kontakt med deg tidligere, men tenkte jeg kunne forsøke å få hjelp til å finne mer ut av min slekt i Gudbrandsdalen i første omgang. Min ane, Mari Hansdatter, ble født den 12.1.1801 i Sør-Fron. Jeg har notert at hun ble født på Karstadhågen(Ejet) under Korstad Nigard. I F.t. for 1801 fant jeg Hans Erichssøn, 44 år og Malie Eriksdatter, 38 år på Korstadhågan.Er det mulig å finne om det er rette foreldre og foreldrenes opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Leiv Skjerve

Jeg har fått uttømmende svar i Innlegg 47, 48 og 52-57vedr. sak 1 og 2 i Tingbok fra Tønndset 1640, 17.januar.Nu har jeg fått forespørsel om teksten i sak 9.Ifølge et tidligere forsøk på transkripsjonsom er noe hakket, tar jeg med.'Iver Prip ved sin tjener Jacob Michelsen etter hvisvelbårenhet Antegnelse I Rette fodret,hans? hop? og Anders Kullbrender for gjeld.Frands hop blandt annet 1 tønde sild for 5 dlr.Møtte bemeldte Frands og beretter alene 1/2 tønde åha bekommet, og skiktmesteren fikk den 1/2 part, detskiktmesteren selv bekjenner.Tilfunden å betale resten som er 5 dr 5 1/2 s at betale'Der er 'hans hop' og Frands 'hop' som volder hodebryJeg kan ikke se at Anders er anklaget for noe'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ivar Johannessen

Har du fortsatt mulighet til å gjøre oppslag på arkivet i Hamar? 3 år etter forrige gang... :)Min 2 x tipp-oldemor, Karoline (Caroline?) Olsen, kom fra en gård i Toten-området. Gården skal ha hatt navnet Wedervang. Faren til Karoline (min 3 x tipp-oldefar) vet jeg ikke navnet på, men det kan være Ola Wedervang.Dersom det er mulighet for å finne ut noe om Karoline Olsen sine foreldre så er det glimrende, men jeg er mest ute etter informasjon om gården Wedervang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Leif (286)Beklager at jeg har oversett innlegget ditt fra 10/7, men du må presisere litt mer hva du ønsker.Mener du sak 9 i samme tingbok? (jeg er litt glemsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Mange takk for svar.Transkripsjon er min svake side så jeg ber om hjelp.Hunskaar er kanskje tilgjengelig fremdeles.Jeg gjentarmitt innlegg 284Jeg har fått uttømmende svar i Innlegg 47, 48 og 52-57vedr. sak 1 og 2 i Tingbok fra Tønndset 1640, 17.januar.Nu har jeg fått forespørsel om teksten i sak 9.Ifølge et tidligere forsøk på transkripsjonsom er noe hakket, tar jeg med.'Iver Prip ved sin tjener Jacob Michelsen etter hvisvelbårenhet Antegnelse I Rette fodret,hans? hop? og Anders Kullbrender for gjeld.Frands hop blandt annet 1 tønde sild for 5 dlr.Møtte bemeldte Frands og beretter alene 1/2 tønde åha bekommet, og skiktmesteren fikk den 1/2 part, detskiktmesteren selv bekjenner.Tilfunden å betale resten som er 5 dr 5 1/2 s at betale' 00000000Der er 'hans hop' og Frands 'hop' som volder hodebryJeg kan ikke se at Anders er anklaget for noe'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Hei Lars OveKan jeg få spørre om du har noe greie på om det på SAH oppbevares nyere materiale fra jernbanen ? Det jeg konkret er på jakt etter er om det finnes noe fortegnelse over de enkelte kullene for jernbaneskolen fra 1911-1940 (mest sannsynlig i løpet av de første årene av perioden). Om det finnes vet du om de er fritt tilgjengelige eller om de er underlagt noe klausul ?Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne LeneJeg er ikke sikker, men tror det ikke. Har du forsøkt biblioteket på Norsk Jernbanemuseum her på Hamar?Pussig sammentreff forresten. Jeg skal på Jernbanemuseet nå i formiddag, så hvis du ikke har forsøkt der, så kan jeg spørre for deg.Send meg evnt en mail (low1954@gmail.com) med ytterligere data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Arnfinn Kjelland

Hei Lars Ove,Historielaget i Lesja har eit lite problem - dei treng vete dødsåret til ein som døydde på aldersheimen der kring 1948-50 utan direkte etterkomarar. Han budde lenge i bygda, men glapp unna den bygdeboka eg hadde ansvaret for. Namnet var Syver Endrestad (ja, han kom frå Sel). Gravsteinen er nok borte - finst ikkje i DIS-registra i alle fall.Eg finn ein Syver Endrestad i Sel i 1900, oppgjeven f. 1869, og eg finn han òg i kyrkjeboka 1869, f. 14. november: Lenke (nr 2). Men spørsmålet er altså om det var denne Syver som kom til Lesja og døydde der i 80-årsalderen. Det bør kunne stadfestast på Statsarkivet ved å få tilgang til dødsmeldingane til sorenskrivaren (innmeldt av lensmannen). Så vidt eg veit skal det ikkje vere noko til hinder for å få sjå igjennom desse meldingane.Har du høve til å slå opp dette på SAH ein dag det passar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei Lars Ove!Skal du på arkivet neste veke?Då må eg hive meg på:1. kan du finne ut om kva for årstal vi har rekneskapsbøker for Lom prestekall (og kyrkje)?2. om utkastet/ein kopi til matrikkelen for 1723 ligg på Hamar - kunne du fotografert det som gjeld Lom og Skjåk? [skjåk er vel ikkje nemnt eksplisitt, dei låg under Lom]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.