Gå til innhold
Arkivverket

[#42519] Maren Renholdsdatter Tønder f ca 1700, Herøy? Nesna?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Bare en tanke - Reinholts søster Christiane gift med Augustinus Olsen slo seg ned på Vandve på Helgeland. Du kan jo ha denne slektsforbindelsen i mente når du leter. De skulle ha mange barn hvis jeg ikke husker feil, men finner dem ikke i farten.Finner du en kobling her som kan underbygge din tese, ville noe være vunnet.Det kunne være en mulighet blant fadrene.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

De barna jeg har funnet i kirkeboka har ingen av dem du skriver om her som faddere, men jeg finner jo ikke alle barna døpt. Det ble kanskje født en Sophie ca 1743-44, og en Synnøve i ca 1746 som jeg ikke finner(ut fra alderen ved morens skifte i 1762). Fadderne på dem jeg har funnet har jeg skrevet i innlegg 3 her. Jeg finner ikke flere barn som døpt, og kirkebøkene er gjennomgått på kryss og tvers fra 1714 til 1746 for Alstahaug, og Nesna 1723-1730(med tanke på mulig tilknytning til Dønnes gjennom Marens mulige far). Skulle ønske at noen hadde tilgang til kirkebøkene for Trondheim Domkirke i tiden rundt 1700-1705). Maren kan jo være født opptil 9 måneder etter at faren døde, og Reinholt Tønder bodde jo i Trondheim før han kom nordover og druknet. Synd at kirkebøkene for Vår Frue kirke ikke går så langt tilbake i tid(ut fra oversikt over mikrofilmer).Må jo si at det nesten virker opplagt dette her at Maren må være datter av Reinholt Fredrik Tønder og forloveden Sophie. Det er jo svært mye som taler for det:-Maren er i såfall oppkalt etter sin farmor Maren Jørgensdatter Scheldrup-Navnet Reinholt er nokså sjeldent, og det er ikke mange som kunne være Marens far her.-Det passer tidsmessig i og med at Maren ved dødsfallet i 1761 er oppgitt å være 60 år(altså født ca 1701). En som er født i 1682 var jo da i stand til å bli hennes far.-Maren kaller minst en av sine døtre Sophie, som kan være etter Marens mulig mor Sophie KrogDet eneste som taler imot er at jeg mangler endelig bevis. Synd det ikke er skifte på Reinholt Fredrik Tønder på Helgeland, for det ville ha avklart mye. Kan det være skifte etter han i Trondheim? I såfall ville vel det vært skrevet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg ser det jo nå Per, men det er jo merkelig at Simon Ellefsen på sin hjemmeside ikke har med Dorthea Krog, eller har jeg oversett noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det hadde jeg jo lest når jeg tenker meg om. Med tanke på oppkalling(Maren Reinholtsdatter har en datter med navn Sophie) så er jo også Sophie mer sannsynlig som trolovet med Reinholt Fredrik Tønder. På den andre siden så må jo han som skrev om Dorthe også sett det et sted, hvis han ikke har feillest den kilden han brukte(tror det var en han som skrev det fordi jeg har hatt kontakt med han tidligere i forbindelse med slektsforskning for andre. Jeg skal ha utskrift av skrivet ett eller annet sted).Prestene var jo ikke alltid så nøyaktig når de førte alder på døde. Hvis Maren var født 3-4 år etter 1701 og kanskje i 1704-1705 så var jo Sophie da 18-19 år da hun fikk barn. Så da begynner det jo å gå an.Noe som også forundrer meg er at Ole Joensen Lovøen er ført som barnas verge ved Marenss skifte i 1762, men samtidig er det også tydelig at Maren har vært gift med en Ole Joensen Lovøen ut fra barns dåp i 1730,1733,1737 og 1741. Var det to Ole Joensen i Lovøen på samme tid? Jeg skal iallefall prøve å få sett Marens skifte i 1762 på mikrofilm, men det avklarer vel ikke noe om hennes opphav iallefall. Jeg håper skiftet er lesbart(har sett forskjellig tidligere med skifter på mikrofilm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

I innlegg 25 etterlyser Inger kilde for hvem som var Reinholds forlovede. Inger viser til at forloveden var Dorthea Krogh (innlegg 13), og henviser til Jan Tuxens hjemmeside med Transskription fra Hans J.E.T. Coldevin: 'Dønnæs Gaards Eiere og Beboere nedigjennem Tiderne' (1915). Men er denne kilden korrekt? I mitt innlegg 2 viser jeg til at Svein Tore Dahls bind 'Geistiligheten i Nord-Norge', s 12, kun har en datter på biskop Peder Krogh - Sophie. Kan det tenkes at Dahl ikke har fått med seg alle barna til Peder Krog og hustru Anna Dorothea? Støttegruppen for Svein Tore Dahl og Jan Tuxen har ikke denne tilføyelsen i sin rettelser og tilføyelsesliste (http://www.tuxen.info/dahl_rettelser.htm). Dahls kilde er forøvrig Hornemnann stamtavle (finnes i Statsarkivet i Trondheim). Hva er kilden til Hans Coldevin i 1915 og hva er korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hva heter forfatteren til 'Hornemanns Stamtalver'? Skal prøve å få fjernlånt denne boka gjennom biblioteket her i tillegg til boka Frode Holthe på sin hjemmeside har brukt som kilde.Finnes det virkelig ikke noe nummer av NST hvor slektene Tønder, Scheldrup, Schriver, Ravensburg(?) osv. Ut fra Frode Holthes hjemmeside og 'Slekten Benekstok' av Wilhelmine Brandt er det blant annet disse slektene jeg kommer inn i her. Jeg har alle nummer av NST før nr.2 1996 da jeg ble medlem, bortsett fra nr 1 fra 1997 som jeg har mistet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for tipsene om bøker, og det er selvfølgelig også aktuelt å fjernlåne 'Geistligheten i Nord-Norge', av Svein Tore Dahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Hornemans stamtavler er utarbeidet av Jacob Hersleb Horneman (1819-1886), forstander for stiftelsene i Trondheim. De inneholder oversikter og notater angående embets- og borgerslekter med tilknytning til Trondheim og Trøndelag. Foruten materialet i Statsarkivet ser jeg at det er utgitt en (transkripert?) utgave på 23 sider i 1908. Den kan fås på (fjern)lån fra biblioteket.Horneman slektens stamfar Henrik Horneman var forøvrig gift med kusinen til Reinhold Tønder.Bøkene til Svein Tore Dahl kan ellers anbefales kjøpt. For bestilling se Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for henvisningene til bøker. Jeg prøvde å bestille Hornemanns Stamtavler i dag for fjernlån gjennom biblioteket uten forfatter, og jeg hørte ikke noe om at de ikke fikk til å bestille. Så kanskje det er den jeg får. Hvis ikke kan jeg jo fjernlåne den transkiberte utgaven. Får ta en telefon til biblioteket i morgen siden jeg glemte lappen hvor også Sven Tore Dahls bok sto. Så den skal jeg bestille, og jeg skal forsøke å bestille den av Steinar Grønn som Frode Holthe har brukt som kilde.Jeg har boka 'Embetsmenn i Nord-Norge', men fjernlåner iallefall den om geistligen i Midt-Norge og Nord-Norge før jeg eventuelt kjøper. Er ikke sikker på hvor mye jeg får bruk for den om embetsmenn i Midt-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner bare Hammond og Angell under den linken, men takk likevel. Jeg ser mange andre slekter som jeg skal se nærmere på senere(blant annet Bernhoft og Budde). Så tusen takk. Har også bestilt skiftet etter Maren Reinholtsdatter Tønder på mikrofilm, og tar kanskje de geistlige skiftene senere(takk til Inger for opplysning der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ser ut som om jeg kanskje også må ha navnet på forlaget som ga ut 'Hornemanns Stamtavler' i revidert utgave i 1908. Hva het forlaget? Jeg har fått fjernlånt feil bok 'Efterkommere på Sværdsiden efter Hans Hornemann' utgitt i 1894. Det var sikkert den eneste boken bibliotekaren fant på Hornemann(??)Jeg har ellers fått sett på det originale skiftet etter Maren Reinholtsdatter Tønder, og det viste seg at det var som jeg trodde: Den Ole Joensen Lovøen som er ført som barnas verge hos Svein Edvardsen er også benevnt som enkemann etter Maren. Det ser også ut som om datteren Synnøve var i tjeneste hos en klokker med navn som begynte på A. Datteren Sophie var 'hos sin fader'.Barnas alder ved skiftet er feil i originalen også i forhold til skiftet på Ole Joensen i 1769. Han var da i Hiertøen. Så den Synnøve som ble døpt i 1730 var den samme som var i morens skifte i 1762(benevnt som 16 år), og hadde plutselig blitt 40 i 1769 ved farens skifte. Det er sikkert den samme Sophie også ved foreldrenes skifter som den som ble født i 1737, selv om hun skulle være født i 1739 og 1744 ved foreldrenes skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Man skulle jo tro at boken utgitt i 1894 var en tidligere utgave av samme bok. Kan jeg være sikker på at det står om f.eks. Peder Krogh og familien hans i utgaven av 1908, og at det ikke bare er om slekten Hornemann slik som utgaven fra 1894? Ellers så jeg flere bøker jeg kan få bruk for i vedlagte link, og jeg kommer jo også blant annet inn på slekten Darre. Boka 'Biografiske efterretninger om den nordenfjeldske geistlighet' kan sikkert også bli interessant lesestoff senere.Biblioteket her hadde bøkene 'Embetsmenn i Midt-Norte i tiden 1660-1700' og 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge 1536-1700' av Svein Tore Dahl. Dette blir nok et evighetsarbeid, og jeg kommer sikkert inn i flere slekter etterhvert som jeg ikke har full oversikt over nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Noe annet som jeg kom på. Sophie Krogh som muligens var mor til Maren Reinholtsdatter døde jo i 1735, og Simon Ellefsen skriver jo at det var skifte etter henne. Kunne tenke meg å se det skiftet på mikrofilm etter jul.Finnes det oversikt over skifter på mikrofilm for Trondheim med mikrofilmnummer? Det er vel lite sannsynlig at Maren står der i og med at hun var uekte, men likevel kunne det vært interessant å se det skiftet og kanskje se om det står noe mer som kunne kaste lys over saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser nå at Simon Ellefsen har brukt Trondheims Skifteprotokoll 11b 1735-36 for å finne skiftet ette Sophe. Er skiftet mikrofilmet, og i såfall hvilket nummer har filmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Ja nå har jeg fått bestilt 'Geistligheten i Midt-Norge og Nord-Norge 1536-1700' for å kjøpe, så takk for linken til Knut Riksen. Selv om jeg enda ikke skal se skifter på mikrofilm før en stund over jul tar jeg opp dette spørsmålet med det samme jeg likevel er her inne igjen:Finner en oversikt over mikrofilmer for Trondheim under Trondheim Folkebibliotek. Over jul en gang skal jeg jo prøve å få sett skiftet etter Sophia Krog som ifølge Simon Ellefsen skal være i protokoll 11b i 1735. Her er 4 aktuelle mikrofilmer å velge mellom, og jeg vil gjerne slippe å bestille 3 andre mikrofilmer før jeg treffer på den riktige. Alternativene er:-Mikrofilm HF-2049: 1697-1743 under Trondheim prosti.-Mikrofilm HF-2027: 1732-1735 under Trondheim Byfogd-HF-2028: 1732-35,1735-1736 og 1735-38 under Trondheim Bybfogd-HF-2029: 1735-38 under Trondheim byfogd.På hvilken av disse filmene er skifteprotokoll 11b ført under, og da skiftet etter Sophia Krog i 1735Ser jo også at Axel Coldevin har skrevet at det ble reddet noen papirer etter Reinholt Fredrik Tønder da han druknet på Alstenfjorden som ga grunnlag for noen skiftepapirer. Eksisterer disse enda, og der mulig å få sett dem på arkiv eller mikrofilm?Her er det også 3 aktuelle mikrofilmer ser jeg, men hvis det hadde vært skifte etter han hadde vel Simon Ellefsen skrevet om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har ikke kommet noe sikkert videre i denne saken, men det har kommet frem noen nye opplysninger som kan være av betydning. Siden sist har jeg kjøpt boka 'Petter Dass, makten og mytene' av Kåre Hansen, og han har hele 5 sider om Reinholt Fredrik Tønder. Jeg tok kontakt med han på e-post, og han kan blant annet fortelle at skiftet etter Reinholt Fredrik Tønder ble holdt veldig raskt etter at han døde. Fogden Jacob Pettersen Dass hadde til og med proklamtert skiftet før ulykken den 27.10.1704. Slektningene i Trondheim protesterte. Man kan jo begynne å tro at Arnoldus Tønder som jo skulle overta Dønnesgodset var interessert i få fortgang i saken hvis at det var arving på gang etter Reinholt(dette er kun en teori). Iallefall medførte slektningenes protest at det egentlige skiftet ble holdt i februar 1705. Kåre Hansen har kopier, og selve skiftet er å finne på Gunneriusbiblioteket, privatarkiv 34 og i dokument 29 med arvedelinger osv. for Dønnes gods.Jeg fikk lånt skiftet etter Sophia Amalia Krogh på mikrofilm, og der kan iallefall ikke jeg se at min ane Maren er nevnt. Sophia døde 15.10.1735 og ikke i 1736 som det står i enkelte kilder, og dødsdatoen er ført i skiftet. Har ikke sjekket kirkeboka her. Det var skifte på henne den 17.07.1736.Kåre Hansen mener at det kan stå noe i regnskaper for Vår Frue kirke angående penger til dåpen av Maren hvis hun var datter av Reinholt Fredrik Tønder og Sophia Krogh. Dette skal være på Statsarkivet i Trondheim.Skulle ha ønsket at noen kunne se etter for meg i de aktuelle arkivene, men jeg vet jo at jeg ber om for mye nå. Skulle også gjerne visst om eventuell korrespondanse mellom Arnoldus Tønder og sorenskriveren Jacob Pettersen Dass angående saken hvis det ble skrevet noe, men det er det jo ikke sikkert at det finnes. Selv skal jeg nå prøve å få sett kirkeboka for Domkirkens sogn i Trondheim for å se om Maren kan ha blitt døpt der, og det er jo dessverre ikke kirkebøker for Vår Frue Kirke på den tiden ser det ut til(hvis ikke noen andre vet noe annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har fremdeles ikke funnet Maren Reinholtsdatter og Ole Joensen Lovøen som gift,men de var gift ved datteren Synnøv Marias dåp i Herøy kirke 10.p.trinit(13.08)1730. Har heller ikke Maren og Oles datter Anna som døpt, og hun skal være født ca 1728 ut fra at hun var 57 år da hun døde i 1785. Så hvis noen vet noe Maren Reinholtsdatter Tønders og Ole Joensen giftermål og datter Anna som døpt håper jeg de lar høre fra seg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.