Gå til innhold
Arkivverket

[#43996] Møinichen

Gjest Ørjan Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Jeg ser at fødselsår for Abel og Sigrid ikke stemmer i mitt innlegg (avskrift fra bygdeboka), men jeg antar at det siste er det som er riktig.Når det gjelder Sigrid Olsdtr f 1771 i Alvdal, så slår det meg at...jeg har ei tipp-tipp oldemor, Ingeborg Pedersdatter (Franck), født 1767 i Alvdal. Hun ble gift med Ole Olsen f ca 1761, og de fikk barn i Meråker, Stjørdal, Åsen og til sist Skogn, der de slo seg ned for godt.Disse to hadde bl.a. ei datter, Berit Olsdtr Hallanvald, som ble gift i Nærøy. Hvorfor havna hun i Nærøy? Kanskje var også Ole Olsen fra Alvdal, og kanskje var han bror av di Sigrid?? Foreløpig bare spekulasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 66 og 67: Jeg har notert følgende: Grev Ulrik Fredrik Gyldenløve hadde en halvbror på morsiden, Fredrik Hausmann, som døde under en brann på Amalienborg i 1689. Gyldenløve tok seg da av hans to døtre, og holdt bl.a. bryllup for den ene (Anna), da hun giftet seg i Larvik kirke 2. august 1696 med Friderich Grüner (sogneprest i Vågå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Eliassen

Til innlegg (75) og (76):Eg trur at dei ulike opplysningane om fødselsåret til Sigrid Olsdotter skuldast at der døydde 2 kvinner med det namnet i Fosnes.I Ministerialbok nr. 773A04 (1815-1845) for Fosnes side 106 finn vi dødsinnføringa for Sigrid Olsdtr. Reppen, død 30. mars 1837 med oppgjeven alder 70 år.I same bok side 108 finn vi dødsinnføringa for Siri Olsdtr. Reppen, død 15. januar 1841 med oppgjeven alder 86 år.I folketeljinga 1801 er Sigrid Olsd. på Sandberg i Skogn sin alder oppgjeven til 30 år - så dermed er det mest sannsynleg at det er den første av dei 2 dødsinnføringane ovanfor som gjeld henne?Ministerialboka ovanfor er nettopp lagd ut på nettet.Sigurd Eliassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I 1801 konfirmeres Jens Mønichen Gulbrandsen i Tønsberg: [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0705Konfirmerte1&view_detail=1&ID=474>LenkeHan er døpt 6. januar 1788 i Borre, foreldre Gulbrand Povelsen og Kirsten Jensdatter: LenkeForeldrene ble gift i Tønsberg 1773: LenkeHer er Kirsten Jensdatter i Borre, 1801: LenkeKirsten er sannsynligvis født i Tønsberg av foreldre Jens Amundsen og Lisbeth Ellevsdatter (moren blir oppkalt): LenkeForeldrenes vielse i Tønsberg 1741:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Ørjan Kvaløy

Hei! Moro at denne debatten har vakna til liv igjen! Eg har vel alltid trudd at Jens døydde i 1790, men det var, som du nemner, innlegg 38, som fortel at han døydde i 1779. Da med same kjelde som deg. Det var vel neppe 2 stk. Jens a Møinichen på Vega. Eg har lite erfaring med å lesa så gamle kyrkjebøker, så eg slit litt med å forstå kva som står der, men eg meiner eeg ser ei Sophia Møinichen eit par gonger? Kven er det?ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er vanskelig å tenke seg at Jens Eriksen à Møinichen f. 1706 skal ha giftet seg som 75-åring i 1781, 47 år ettere at kona Anne Catharina Hierman døde i 1753. Dette paret fikk barna Abel Lovise, Anne Christine og Erich Nicolai i 1732, 1734 og 1736. Kan det være en sønn Jens her også, som altså da kanskje var omlag 43 år i 1781 ? Brudgommen behøver forresten ikke ha virket som prokurator på Vega (som ovennevnte JEàM selv om han giftet seg med Dorthe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Til 81 Jeg har lest KB Vega og fant ingen Jens Møinichen død i 1778, -79 eller -80.Til 82 Jens Eriksen á Møinichen født 1706 ble enkemann i 1753. I 1760 er en procurator Jens Møinichen på ulovlig hjortejakt på en eiendom tilhørende Østen Angell av Sømnes gård. Han la vel ned en hjort ettersom han ble anmeldt, men han la også ned en pike/kvinne som året etter fødte en datter. Og da var han jo 'bare' 54 år. Og så gikk det 20 år før han gjorde en ærbar kvinne av henne. Det kan jo ha vært Jens f.1706. Han hadde gjort det før, tydeligvis :-) Men jeg fant ham ikke under Døde i Bergen 1668 - 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Takk Åse!Ja, her gjeld det å halde tunga i rett munn. Vi har altså ikkje stadfesta at 'vår' procurator Jens Møinichen døydde i 1779, heller ikkje i 1790, om eg har forstått riktig.Det vi veit, er at ein procurator Jens Møinichen, var ein tur på Sømna i 1761, og besvangret Dorthe Hermandsdtr., som fekk dottera Johanna Kristina Jensdtr. 19 år etterpå gifta han seg med henne på Vega.Dis-debatten (84) Nemner at det var eit syskenbarn av Jens Eriksen Møinichen, nemleg Jens Henriksen Møinichen, som var far til dette barnet. Jens Henriksen Møinichen var også procurator. Da har vi den situasjonen at det faktisk, mogeleg var to stk. procurator Jens Møinichen på Vega, til samme tid!Opplysingane om Jens Henriksen Møinichen veit eg ikkje meir om, men vi kan vel ikkje heilt avskrive Jens Eriksen Møinichen? Han var riktignok 75 år gamal da han gifta seg, men slett ikkje umogeleg. Eg har ein mann på anetavla mi som fegg barn da han var 75.ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Hei igjen!Har sett gjennom slektstavla til Bengt Mønnike i Danmark. Han opplyser at Jens Eriksen Møinichen døydde i Bergen den 20/5-1790.Han har også med ein Jens Henriksen Møinichen, som levde i åra 1716-1786. Han opplyser vidare at sistnemnte var gift med Anne Cathrina Hjermand, noko som truleg må vera feil.Men, vi har den uvanlege situasjonen at det truleg var to Jens Møinichen som levde samstundes, og mogeleg på omlag same stad. Veit vi forrestan kva Jens som er far til Anne Christine født ca. 1727, mogeleg utanfor ekteskap?ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Forvirringa er snart total!Ja, ser faktisk ut som det står Hans a Møinichen, same person er også nemnt på venstre side. (Kan kanskje likne på Jens??) 2. pinsedag 1790 er vel rundt den 24/5, altså farleg nært dødsdatoen som er oppført på Jens Eriksen Møinichen. Forveksling? Feilstaving? Alderen oppgis å vera 78 år, altså født rundt 1712. Eg finn ein Hans a Møinichen, bror til Jens Henriksen Møinichen, født i ca. 1715. (Bengt Mønnike)Kanskje har Jens Eriksen Møinichen aldri budd på Vega? Kanskje var det hans (mogelege) syskjenbarn Jens Henriksen Møinichen? (Død 1786) Så har kanskje broren, Hans, flytta til Vega på sine eldre dagar, og døydde der i 1790?ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Nå har jeg studert navnet nærmere og sammenlignet forbokstaven i fornavnet med Holand, Hans og Jons (som jeg fant på samme sider) og da tror jeg det står Jens eller rettere Jæns. Forvirringen ble atskillig lettere. Noen år aldersforskjell på en så gammel mann er ikke uvanlig. Dette kan absolutt være Jens Erichsen á Møinichen som kom nordover som enkemann og virket som procurator hos fiffen i Brønnøy (inkludert Sømna og Vega).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Ørja/87:) Jeg kan ikke se at det står i nevnte debatt på DIS Slektsforum at Jens Henriksen Møinichen (f. 1716) var far til Johanna som ble f. i 1762, han blir bare omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en titt på denne dåpen, litt feil i mors etternavn tror jeg: LenkeHer i dåpslister i Bergen er nevnt flere Jens Møinichen og Hans Møinichen ( men de er eldre enn den omtalte prokurator Jens E. Møinichen f. ca.1706 Tror at navnet som ble tolket som Hans nok skal være Jens som Åse nevner i innlegg 91. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Mange takk Ase og Gunn. Da kan vi komme ned på jorda igjen. Eg drog vel litt for raske konklusjonar! (87) Men er det totalt avkrefta at Jens H. Møinichen budde i Sømna, og at han var procurator, og mogeleg far til barnet? Vi har i vel fått stadfesta dødsdatoen til Jens a Møinichen, så er i alle fall den diskusjonen død. Men det er da vel kanskje eit skifte etter Jens? Det skulle vel gi eit godt svar på kven borna hans var, ekte og uekte, og kor dei oppheldt seg.Og mange spørsmål er framleis opne!ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg synes det er mye som tyder på at den (prokurator på Vega ?) Jens à Møinichen som var f. i 1706 og ble enkemann i 1753 er en annen enn den (prokutator på Vega) Jens à Møinichen som 'hadde seg' under hjortejakta i Sundsmarka på Sømna i 1762 og giftet seg med den nedlagte i 1781 (og som døde på Vega i pinsen 1790 ?).Og Jens H. Møinichen f. 1716 ser ut til å være enda en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Eliassen

Eg ser at eg i innlegg 38 frå 2006 skreiv at Jens Erikson Møinichen døydde i 1779 med kjelde Vega ministerialbok. Denne opplysninga syner seg å vere feil. Eg klarer ikkje å rekonstruere kven eg fekk denne opplysninga frå.Etter at denne mistydinga er rydda av vegen, peiker opplysningane i retning av at prokuratoren på Vega er Jens Erikson Møinichen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Her var det jammen mye hummer og kanari. Jeg vil gå tilbake til innlegg 1. Hvorfra stammer opplysningen at Jens var sønn av en Ole ? Et skifte ? Farsnavnet forekommer ikke ved noen av barnas dåp, heller ikke ved vielse 1789 Fosnes. Derimot sies han å være borger i 1789; borger av Trondhjem ? Ikke godt nok med henvisninger til bygdebøker. Og, hvor står det at Anna Møinichen Jensdtr var Jens sin mor ? Skifte ? Kommer tilbake med mer. mvh Svein Rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Eliassen

Til 98:Jens Olson Møinichen sin dåp 12. des. 1762 i Sævik sokn i Fosnes finn vi i: Ministerialbok nr. 773A01 (1751-1783) for Fosnes. Side 244.'Døbt Anne Christine Møinichens uegte barn med skomager Ole Olsen Alternes. Barnets navn Jens Møinichen'.Konfirmasjonen hans i Ranum i Overhalla 4. okt 1778 finn vi i: Ministerialbok nr. 764A02 (1748-1779) for Overhalla. Side 224.Ekteskapet hans med Margaretha Jonsdotter Berg 13. jul 1790 finn vi i Ministerialbok nr. 773A02 (1784-1816) for Fosnes. Side 205.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Du kom meg i forkjøpet! Dåpen er til og med understreka: LenkeTredje søndag i advent, ser det ut som? Eg er utruleg dårlig til å lesa gamal skrift i kyrkjebøkene! Kan nokon tyde alt som står der, inkl. fadrar? ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.