Gå til innhold
Arkivverket

[#43996] Møinichen


Gjest Ørjan Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Rindedal

God morgen. Har ikke lært meg lenker. Dette er fra Korskirken 1-3-1723 døpt :'Susanna af for Hans Jonsen baadsmand som er forreist til Engeland og Dothe Nilsdatter, ligger i barselseng hos Morten Sergeants Encke Karen Olsdatter boende i Skudevigen, barnet aflet i Skudevigen da hun tiente bemelte Karen Olsdatter, fadd Morten Amoths k Janike Jakobsd. Henric Olsons k Ana Andersd. Martha Cathrine Mortensd pige, Rasmus Olsen Johannes pedersen. Notific Byfogden. Saaledes har Karen Morten Sergeantes angivet for mig. Men Siden Befandtes anderledes at barselkone var Anna Nilsdatter Hiermand ægte kone hvis mand Statz Østerrig er paa Sundmøre, hun er nu hos Niclas Jungjohan paa Skoestrædet. Alt dette er notificer. efter loven, Mag Caspar Rømer som constituered provst, saa og byfog. Bagge efter min pastor hr Anders Bings ordre. Karen Morten Sergeants sagde siden at Anna Hierman var moder til Barnet, i min og Richard Wildenraths paahør Og sagde og sooe ved eed at hun tilforn icke widste andet end hun hafde angived, da hun bestilte for barnets daab, hvilked hun altid ved eed ville prostere(?), men siden fik hun anden underretning, bemte Anna Hiermand var kun 5 dager i Skudevigen er nu hos Berent Sidentop glarmester' Denne Annas navn er Anna Catrine og er vel den samme som skrifter i i Hammer selv om det rimelig lenge etter fødselen. mvh Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, du finner mange kilder av interesse , Svein!Skal se om jeg finner samme under døpte i Korskirken, og legge lenke for deg om jeg finner fram til denne innføringen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er dåpen du nevner og har tolket skriften så bra fra, Svein:LenkeI. mars, se øverste del høyre s. i kirkebok for Korskirken, Bergen.Dette var spennende funn!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Eliassen

Til Gunn (124):Jeremias sin konfirmasjon 12. sept 1819 i Fosnes finn du her: Ministerialbok nr. 773A04 (1815-1845) for Fosnes. Side 236. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2518&idx_id=2518&uid=ny&idx_side=-120>LenkeEkteskapet hans 28. april 1835 i Trondheim finn du her: Ministerialbok nr. 602A07 (1821-1840) for Vår Frue i Trondheim. Side 340.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Eliassen

Til Gunn (124):Jeremias sin konfirmasjon 12. sept 1819 i Fosnes finn du her: Ministerialbok nr. 773A04 (1815-1845) for Fosnes. Side 236. LenkeEkteskapet hans 28. april 1835 i Trondheim finn du her: Ministerialbok nr. 602A07 (1821-1840) for Vår Frue i Trondheim. Side 340. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Mønnike

Tak til Gunn Huglen,(110), for at fortælle mig om jeres indlæg her i debattforum.Jeg kan se at der er mange nye oplysninger her på siden, oplysninger som jeg ikke har, så jeg vil lige følge jeres debat lidt mere for at se om jeg kan bibringe noget nyt.Min hjemmeside på www.mønnike.dk trænger til at opdateres, der er en del fejl. Men her på det sidste har Sigurd Eliassen, Erling Kristiansen, Jonna Mønnike, Gunn Huglen, m.fl. hjulpet mig med at finde fejlene.Mvh Bengt Mønnike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Tilbake til innlegg 35-37, 39 og 46:Jeg har nå notert 5-6 barn av sogneprest i Haus 1691-1709 Niels Jensen Hiermand (f. ca. juni 1652 Stavanger, begr. 1 mai 1709 Haus) og Anne Olufsdatter Torp (Jampt) begr. 9. sept. 1700 Haus):1. Anna Chatarina Nielsdtr. H. døpt 9 nov 1694 Haus, begr. 27 Feb 1695 Haus:Dåp: Venstre side, 3. siste: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 1 (1691-1712), Kronologisk liste 1694, side 30. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11472&idx_id=11472&uid=ny&idx_side=-24>LenkeDød: Venstre side, midten: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 1 (1691-1712), Kronologisk liste 1695, side 33. Permanent sidelenke: LenkeBegr: Samme side, venstre, nest nederst.2. Jens von Hatten (13 juli 1696 Haus - 1779 Skeie, Ulvik): Den 13 July bleff min Lille Søn Christnet af Hr. Anders Garman og kaldet Jens. Faddere: Leensmand Anders Kistevenas?, Johannes Olufsøn Tuenæs, Værmoder Susanna H: Hr. Oluffs, Maritte Øffre Mielde. Kildeinformasjon (venstre side, midten): Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 1 (1691-1712), Kronologisk liste 1696, side 41. Permanent sidelenke: Lenke3. Anna Catharina Nielsdtr. H. (døpt Døpt Dnica 6 p. Trinitatis, mellom 22. juli og 2. aug. 1698, begr. 24 des. 1753 Bergen).Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 1 (1691-1712), Kronologisk liste 1698, side 55. Permanent sidelenke: Lenke4. Anna Nielsdtr H. (døpt 28 aug 1700 Haus): Venstre side nederst: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 1 (1691-1712), Kronologisk liste 1700, side 70. Permanent sidelenke: LenkeTil sist den mest interessante i vår sammenheng, og dette er ant. en jeg tidl. har notert som:5: Jens a Møinichen!I Hamre (senere sogneprest der Erik Bredal Jensen a Møinichens kall 1708-29) døper vel Niels Jensen Hiermand et barn 12 juli 1696:'Den 12. juli (1696) ...Pastoren i Hougs ...døbe...Niels Hierman ...Nederst i nest siste innførsel, høyre side: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hamre, Ministerialbok nr. A 2 (1692-1707), Kronologisk liste 1696, side 12. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(129:) Denne (gifte ?) Anna Nielsdatter Hierman som skrifter den 17 Mai 1724 for sin synd mot det 6. Bud med en barbersvenn, hvordan vet man at hennes navn var 'Anna Catrine' ?Hun skal etter mine notater vær f. 1700, mens den Anne Catharina Hierman (hennes søster ?) som giftet seg i 1732 i Haus med Jens Eriksen à Møinichen, skal være født i 1698 (bosatt Hausvik og død i 1753 i Bergen). Eller er det samme dame, tro ?Sistnevnte skal være omtalt som 'prestedatter fra Hå på Jæren' og også nevnt som d. av av Christopher Jenssøn Hiermand, klokker i Haugs, altså istedet for av dennes bror Niels Jenssøn Hierman, sogneprest i Haus.Såvidt jeg tolker #129 var Anna Nielsdatter Hierman i 1723 en gift kvinne (''ægte kone hvis mand Statz Østerrig er paa Sundmøre''), og 'Morten Sergeants Encke Karen Olsdatter boende i Skudevigen' skal altså ha blitt forledet (mon det) til å oppgi (når barnet (Susanna) ble innmeldt til presten for å bli døpt) at foreldrene var ''Hans Jonsen baadsmand som er forreist til Engeland og Do®the Nilsdatter''. Friske tilstander i Bergen, den gang som nå ...Vet noen hvem denne 'Statz Østerrig' var (og hva han sa da han kom hjem til Bergen fra Sunnmøre ?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Arentz/138:) Pkt. 5 (jeg fatter ikke hvordan du klarer å lese denne dåpsinnførselen, Christian !):Skulle altså Niels Jensen Hiermand, sogneprest i Haus (Haugs/Hougs), Hammer, HO, 1691-1707 (avsatt ved dom i kommisjonsretten i Bergen 29/7-1707), den 12 juli 1696 i Hamre (Hammer) ha døpt et barn Jens à Møinichen (Hierman) (sin egen sønn ?), dagen før hans egen sønn Jens Nielssøn von Hatten Hierman ble døpt i Haus av Hr Anders Garman, sogneprest i Hammer ?Dette skjønner jeg ikke. Hva er det jeg misforstår ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Eliassen

Mange vil vite at Svein Edvardsen har gjort ein stor jobb med å publisere skifte frå Nordland.Svein Edvardsen skriv på førespørsel i kveld følgjande om skiftet etter prokurator Jens à Møinichen på Vega i 1790:'Skifte fra Finneset 1790Jens A. Møinichen hovedperson Dorthea Cathrina Hermansdatter ektefelle Johanna Christina Mønichen datter, gift med Jacob Nielsen, Walholmen i Brønnøy. Uekte født. Enken opgae den afdøde skal have lyst i kuld og kiøn, men dette Documente skal manden Jacob Nielsen have i sitt eje, og som het inden skiftes slutning bør Producere.'Etter dette kan det sjå ut til at det ikkje var Jens Erikson Møinichen som var prokurator på Vega. Og det kan tyde på at Anne Christine Jensdotter Møinichen likevel var fødd i ekteskapet mellom Jens Erikson Møinichen og Anne Catrine Nilsdotter Hierman.Det er truleg dette skiftet som har fått Johan Schak Moe til å forveksle Anne Christine Jensdotter Møinichen med Johanna Christine Jensdotter Møinichen. Johan Schak Moe skriv nemleg at Anne Christine Jensdotter Møinichen var gift 2. gong med Jakob Hvalholmen. Men han skriv ingenting om at Jens var gift med Dorthea Cathrina Hermansdatter.I skiftet står det Hvalholmen, medan det rette truleg er Varholmen.Så spørst det om prokuratoren på Vega er Jens Henrikson Møinichen - syskjenbarnet til Jens Erikson Møinichen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

God morgen alle sammen!Her var sannelig mye å fundere på i mange nye innlegg:)Jeg er redd jeg har mister oversikten. Vil følge med for å se om det kommer klargjøringer fra dere dyktige slektsforskere her.Fortsatt spennende å lese om alt dere finner i gamle arkiv.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

God morgen.Litt utenfor sporet, men til innlegg 138: Jeg tror du har utstyrt Jens f.13-7-1696 med for mange navn (von Hatten). I manntallet 1701 på prestegården i Haus er Nils Hiermann oppført med 2 sønner nemlig Jens 5år og Jens Waldow 11år. Jeg tipper at den siste er han som ender som kaptein på Skeie i Ulvik. I 'Lampe-Thrap' oppgies under sogneprester i Haus at (kaptein)Jens er født i Egersund. Samme opplyser at Nils gifter seg 1693, så (kaptein)Jens må evt være fra et tidligere ukjent ekteskap eller en stesønn. I samme slengen, nb det er jo en annen Nils Hierman som kan ha fått døtre Anna rundt 1700, nemlig gjestgiveren Nils Pedersen Hierman født c1673 Lærdal og i 1701 på Bolstadøren. Skulle vært interessant å se hans skifte. mvh Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Eliassen

I skiftet etter Anna Catharina Gierman Lenke'1754 23 januarSkiftet sat efter Anna Catharina Gierman. Arvinger 1 søn 2 døt1. Erich Møinichen 16 aar2. Abel Lovisa 22 aar3. Anna Christina 18 aar Slut 4/4 54'er ikkje mannen Jens Erikson Møinichen nemnd.Dette skulle tyde at han er død og at han ikkje kan vere prokurator i Nordland. Ei viktig avklaring som fører til at vi er mange som må korrigere databasane våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

I registeret til Sollied skifter her på DA står det Anna Catharina Giermann sal.Møinichen. Men det kan selvfølgelig være en lapsus og at sal.er havnet på feil person. mvh Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Registeret til Sollied's skifter på DA bekrefter jo nettopp at avdøde Anna Catharina Giermann's ektemann er død når skiftet etter henne avholdes. Og når han heller ikke nevnes i skiftet, så må vel saken være klar. Jens Eriksen á Møinichen f. 1706 er død før 23 Jan 1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Ein skal aldri si aldri i denne saka! Her har det komi fram mykje rart! Er vel da mogeleg på tide å skrive om heile slektstreet. For å summere opp:- Procurator Jens a Møinichen på Vega var IKKJE far til min ane, Anne Christina Møinichen.- Far til Anne Christina var Jens Eriksen Møinichen, truleg død før 1754? Er vi sikker på det?- Er vi sikker på kven som var mor til Anne Christina? Om Jens hadde ei dotter født før ekteskap i 1727, er jo ikkje ho nemnt i skiftet etter Anna Catharina (G)Hiermanns. Eller er Anne Christina Møinichen på Jøa faktisk dotter av Jens og Anna Cathrina? Født ca. i 1734?Og eit sentralt spørsmål melder seg: Når og kor døydde Jens Eriksen Møinichen?Og til slutt: Hjarteleg takk for all informasjon! Dykk gjer ein kjempejobb!ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Eit mogeleg scenario: Jens Eriksen Møinichen døyr ein stad mellom 1736 og 1754. Anna Christina mistar altså faren sin. I 1754 døyr også mora. Kva skjer? Anna Christina er ung og foreldrelaus. Ho reiser/blir senda til Jøa i Fosnes. (Om ho verkeleg er dotter av Jens og Anna C, da) Merkeleg, for ho hadde vel drøssevis av slekt i bergensområdet? Kanskje blir ho senda til farens søskenbarn på Vega, og deretter til Jøa? Kanskje var prestefamilien på Jøa slekta hennar? Kven var prest i Fosnes mellom 1755-1762?(137) Eg skal forsøke å svare på mailen i jula!ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.