Gå til innhold
Arkivverket

[#43996] Møinichen

Gjest Ørjan Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Vår Jens farfar og farmor, Jens Mortensen à MØINICHEN og Magdalena Eriksdatter BREDAL, var vel fra det Nordenfjeldske... Kanskje hun derfor hadde slekt i de traktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Eliassen

Til (203):Biletet lenkja leier til fortel ingenting om kva for ein protokoll det dreier seg om. Det ville vere fint om du legg inn opplysning om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være snakk om en annen Anne ? Dvs datter av Jens, men ikke i dennes ekteskap med AC Hiermann ?I mine papirer har jeg: 'Han skal ogsaa ha hatt en datter Anne Cathrine, født ca 1727, lyst i kuld og kjøn og som har efterslekt'. Kilden til dette er rimeligvis J.S.Moe, Slekten Møinichen, 1914, men det maa jeg faa sjekke nærmere.Dette kan da forklare hvorfor Anne oppgis som 80 aar ved sin död 1805 og 74 aar i Folketellingen i 1801. Eller var det vanlig aa være saa upresis med alderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Eliassen

Johan Schak Moe skriv på side 23 om son til Erik Bredal a Møinichen:'3b Jens a Møinichen, f. 1706, Skriver i Bergen 1728, Prokurator paa Vega, trolovet 9. August 1732 med Anne Catrine Hiermann i Norviken, Hammer, viet i Haugs Kirke, Hammer 11 Sept. 1732. Bruden var Datter af Sogneprest Hiermann på Haa.Jens a Møinichen førte en flot Haandskrift. Var ofte Fadder i Hammer.4a Anne Christine Jensdatter Møinichen, født udenfor Ækteskab omkr. 1727, men lyst i Kuld og Kjøn. Hun blev g. i 1772 m. Jørgen Hildrum, 2. G. m. Jakob Hvalholmen. Hun havde som Pige Guttebarnet 5a Jens Olsen Møinichen, døbt i fosnæs Kirke i 1762.'Ser vi på skiftet eg refererte til i innlegg 141:'Skifte fra Finneset 1790Jens A. Møinichen hovedperson Dorthea Cathrina Hermansdatter ektefelle Johanna Christina Mønichen datter, gift med Jacob Nielsen, Walholmen i Brønnøy. Uekte født. Enken opgae den afdøde skal have lyst i kuld og kiøn, men dette Documente skal manden Jacob Nielsen have i sitt eje, og som het inden skiftes slutning bør Producere.'ser vi at det var Johanna Christina Jensdotter Møinichen som var gift med Jakob Hvalholmen (Varholmen) - og som var lyst i kull og kjønn - og ikkje Anne Christine Jensdotter Møinichen. Vidare er det rimeleg klart at det ikkje var Jens Erikson Møinichen som var prokurator på Vega.Det er ikkje uvanleg at alder i folketeljingar og ved død er upresise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Så da kan vi langt på veg fastslå at Anne Christine J. Møinichen var ektefødd dotter av Jens og Anne Cathrine, og at ho var fødd i 1734?Elles har det vel komi fram at det er mykje feil i Johan Schak Moe si bok. Har notert meg at Jens Eriksen Møinichen også var prokurator/skrivar (202). Ikkje rart at Johan vart forvirra! Framleis ubesvart:Når døydde Jens Eriksen Møinichen?Kvifor flytta dottera til Fosnes?(Kven var prest(ar) i fosnes rundt 1750-60?)ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Mønnike

Gunn Huglen, Sandefjord,(158) skrev bl.a.: Henrik 21 sep 1736 (født i Bergen, byfoged i Helsingør).Jeg har lige været i København og har fået affotograferet skiftet til Byfoged og Borgmester Henrich á Møinichen. Skiftet er på 26 sider ialt, 136 MB, første side vedlagt som jpg fil. Skiftet ligger på en cd-rom, som jeg gerne kopiere og sender til interesserede.Er det á eller à ?Bengt Mønnike bengt.moennike@skolekom.dk

bilete6070.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det ut til å stå noe i dette skiftet som kaster lys over spørsmålene vedr. Jens à Møinichen (prokurator eller ikke, Vega eller ikke, født 1706 eller senere) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Mønnike

Til Per Nermo(210):Jeg har ikke fået læst skiftet endnu (26 sider).Mit indlæg falder jo lidt udenfor tråden, så jeg er i tvivl om mit indlæg er placeret rigtigt eller om jeg skulle oprette et Møinichen tema nr. 2 ?Jeg vil gerne vejledes om skik og brug her i denne debat.Bengt Mønnike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Trådstarteren har ingen betenkeligheter med at deler av skiftet publiseres her! Det som er interessant i denne sammenhengen er, som (210) sier: Var Jens à Møinichen (prokurator eller ikke, Vega eller ikke, født 1706 eller senere)? Og selvsagt: Var Jens a Møinichen, prokuratoren på Vega, sønn av Henrik Møinichen? Skiftet skulle vel gi et klart svar på hvem Henrik sine barn er, og hvor de oppholder seg. Det kan jo også være interessant for andre enn meg.ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Eliassen

Til (213):Skiftet det dreier seg om er etter Henrik Erikson à Møinichen (1710-1776), og han kan såleis ikkje vere far til prokuratoren på Vega - Jens à Møinichen (ca. 1712-1790).Far til prokurator Jens Henrikson Møinichen - aktuell kandidat til Vegaprokuratoren - er truleg Henrik Jensson à Møinichen (1677-1741), prest i Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Ja, det går i surr her! Skiftet dreier seg altså om Henrik Erikson à Møinichen ca. (1710-1776), og det er vel da BROR til Jens Eriksen a Møinichen, min ane. Dessutan søskenbarn til Jens (Henriksen) Møinichen på Vega? Skiftet kan vel da mogeleg, kanskje nemne søsken? I dette tilfellet born av søsken? (I og med at Jens Eriksen a Møinichen er død FØR 1776?) Derimot, om Henrik Erikson à Møinichen ca. (1710-1776)etterlet seg born, er vel mogeleg søsken ikkje nemnt i skiftet? Like fullt, hovudtrekka (arvingane) i skiftet skal bli veldig interessant å høyre meir om!ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Eliassen

Prokurator Jens Erikson Møinichen (1706-før 1754) hadde såvidt eg veit ingen son fødd i 1736. Sonen fødd i 1736 heitte Eric Nicolai.Henrik Erikson à Møinichen ca. (1710-1776) var byfogd og viseborgarmeister i Helsingør. Han hadde minst 15 born.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Mønnike

Byfoged og viceborgmester Henrich á (à) Møinichen (1710-1776):'Examen juridicum ble etter kgl. forordning 10. februar 1736 hvorledes den skulle forholdes ved Kjøbenhavns universitet. Det juridiske Fakultet skulle herefter månedlig 'saa ofte nogen Studikosus Juris melder sig' avholde 'Ecamen publicum' (offentlig) på latin, dog ikke over mere enn 8 kandidater ad gangen, 'paa det de desto nøiere kan overhøres'. Det skulle eksamineres i naturett og folkerett, danske og norske lover og rettergangsmåte, romersk- og kriminalrett. Dessuten skulle alle kandidater utarbeide germansk rett og universiell rett samt delvis i militær-, feudal og kriminalrett. Dessuten skulle alle kandidater utarbeide et innlegg og en dom - den såkalte examen practicum. Prestasjonene skulle, liksom ved teologisk eksamen, bedømmes etter tre karakterer: laudabilis, haud illaudabilis og non eller haud. Henrik a Møinichen ble uteksaminert 21. september 1736 med 'Velskikket'. Kilder: Aud Folgerø (audbendi@online.no) og Examen juris 1736-1814 av H. Ostermann.Henrich á Møinichen (1710-1776), nævnes også som Henrich à Møinichen, Henrich von Møinichen, Henrik von Meinich eller Henrik von Møinichen, født i Hamre (Hammer), Hordaland, Bergen, Norge. I 1771 blev han Kongelig Majestæts bestalter, viceborgmester og byfoged i Helsingør. Begravet i Skt. Olai Kirke (Helsingør Domkirke) i gravkælder nr. 14 i kirkens nordre sideskib under den grå gravsten med gravkælderens tidligere ejer Olle Colling og Poul Bentzens navne. Henrich á Møinichen er begravet i gravkælderen med sine to koner, med hvem han fik 23 børn, hvoraf 18 døde som børn. Henrich á Møinichen var ejer af ejendommen i Stengade nr. 38 i Helsingør, Danmark (huset blev revet ned og ombygget i 1802). Da gravkælderen blev åbnet i år 2000-2001 under kirkens restaurering, fandt man næsten ingen børnekister. De få børnekister i gravkælderen er smukt udstyrede begravelser, f.eks. 9-årige Cecilia Maria Dahl, datter af Niels Dahl, barnebarn af Henrich á Møinichen. Ikke alle kister blev åbnet i gravkælderen under restaureringen, så Henrichs børn er måske begravet i eksisterende børnekister i gravkælderen eller lige udenfor kirken i 'Urtegården', det var billigere end begravelser inden i kirken. En del børn, der er døde som spæde, kan være begravet i små spånæsker som let forgår. Børnenes knogler kan også være samlet i 'benkister', det var kister hvor man samlede tidligere dødes knogler når der blev pladsmangel i gravkælderen.I Ølstykkes gravkælder, National Museets nr. 14, nordre sideskib i Helsingør Domkirke, 3. pille fra øst og nordvæggen, kiste 2, står der på kistepladen (teksten er midterstillet):Her udi giemmes De jordiske levninger af Velældle og Velviise Herr. Henrich Møinichen Kongelig Majestæts bestalter vice Borgemester og Byefoged Her i Helsingør som døde den 1 may 1776 i Sit alders 66 Aar været i tvende ægteskaber hvorved Herren velsignede Ham med at være Fader til de 23 Børn hvor af de 18 ere døde Som han fra sin ungdom af stedse havde yndet saa var han og til hans død i Dag elsked og æret af alle der Kiendte ham og ligeledes efter døden begræt især af hans nu efterlevende Enke og Børn der i ham hafde en god ØM og kierlig FaderAndre personer begravet i denne gravkælder er bl.a: Kaptajn Olle Colling (-1748) og hans hustru Abel Kirstine Ellekilde (1684-1744), forældre til Henrich á Møinichens anden hustru Anna Margrethe Colling (1726-1814). Poul Bentzens (-1755). Købmand og rådmand Niels Dahl (1701-1773), som ejede ejendommene Bjergegade nr. 5 og Strandgade nr. 75, gift tre gange først med Sille Marie Fensmark (død i 1743 og begravet med sit lille barn i gravkælder nr. 10), herefter med Mette Marie Colling (-1755), og sidst med Abel á Møinichen (1734-), sidstnævnte er datter af Henrich á Møinichen og Beate Lax. Niels Dahl blev far til 6 børn, som ligger begeavet i gravkælder nr. 14, bl.a. Cecilie Marie Dahl (1762-1771), datter af Niels Dahl og Abel á Møinichen, dvs. barnebarn af Henrich á Møinichen.Henrich ejede i tiden 1761-1771 huset i Stengade 38/Grollowstræde 4 mart. nr. 400 i Helsingør. Forside og baghus er fredet i klasse C (Historiske huse i Helsingør 1973' (LAK (top spec b3 Helsingør).Hostrup-Schultz nævner Kirstines Mand kun med Navnet Knudsen. Skifteforretningen af 1. Maj 1776 efter Byfoged Møinichen nævner hende kun 'Madamme Kirstine Knudsen, boende i Kiøbenhavn'. Da Boet langt om længe sluttes den 9. Maj 1792, modtager 'Stervboets (dødsboet) Søn' Proku­rator Christian á Møinichen Arven til Søsteren 'Enken, Mad. Kirstine Knudsen' (3). Men Mandens øvrige Navne er forgæves eftersøgt baade i de vidtløftige Skifteakter og i Olai Kirkes Copulationsbog fra 1758-76. Om Slægten Møinichen henvises iøvrigt til den vidtløftige Stamtavle i Personal­historisk Tidsskrifts 2. Bind. Gerhard L. Grove.Harald Kvale skriver: Var Henrich byfogd i Bergen? Dette blir påstått i Schak Moes bok, men i en artikkel av A. M. Wiesener (publisert 1943), 'Bergens byfogder fra 1500 årene til våre dager' står det ingenting om at Henrich var byfogd. Jeg har ikke funnet ut at Henrich eide Alversund. Det er også litt uklart hva som menes når der står 'eier av Alversund', fordi Alversund består av mange gårder. F.eks. eide hans svigerfar gjestgiverstedet Alverstraumen og hans mor eide (hadde rett til inntektene av) Nedre Tveiten bruk 4. Fikk Henrich og Beate flere barn andre steder end i Hamre inden de flyttet til Danmark i 1941? Jeg vet at Manger i Hordaland (nabo sogn) ikke har kirkebøker før 1759 (pga. brann tror jeg), ellers vet jeg ikke om så mange mangler i området. Jeg er også usikker på hvor nøye de var med å føre opp dødfødsler på den tiden.Audun Lem skriver: Henrich à MØINICHEN, født 1710 i Bergen, gift (1) 28-10-1734 i Alversund Beate Lax, (datter av borger i Bergen Marcus Jensenius Lax og Christine Jensdatter) død 19-12-1748 i Helsingør (Olai), gift (2) 7-5-1749 Helsingør Anna Margrethe Collin døbt 16-3-1726 Helsingør (Olai), død 19-4-1814 i Kbh. (Frue) (datter av kapteinløytnant Ole Andersen ollin og Abigael Kirstine Jensdatter), student 1736, privat, 21-9-1736 exam.jur. (forsvarlig, velskik), 15-5-1741 Byfoged i Helsingør, 30-3-1742 raadmand, 19-2-1746 cand.jur. (non h.), 20-1-1769 Viceborgmester. Henrich begr. 7-5-1776 i Helsingør (Olai). 5 barn i hans 1.te ekteskap, 18 i 2et. Iflg. Lampe var han eier av Alversund. Kilder: A.Falk-Jensen og H.Hjorth-Nielsen, Candidati og Examinati Juris 1736-1936, København 1959. DA. Gifte i Hamre 1677-1815, “trolovet 5 oktober“.Kilder: Historiske huse i Helsingør 1973. Skt. Olai Kirke, Restaureringen af Helsingør Domkirke 2000-2001, Helsingør Kommunes Museer, og (2) Bergens Stifts biskoper og præster efter reformationen, bind 1, side 342, av provst Johan Frederik Lampe, utgivet 1896 i Kristiania. Helsingør Embeds- og bestillingsmænd, af V.H. Schultz. Skriftprotokol af 1.maj.1776, side 844. Kirkebogen for Skt. Olai Sogn i Helsingør 1743-1761 side 6, se [url="http://www.arkivalieronline.dk/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wieseners bok Dödsfald i Bergen 1765-1850 (utgitt 1925) som bygger paa Bergens Adressekontors Efterretninger opplyser:Jens A. Möinichen, Prokurator, död Trindnesset, Röröen, 20-5-1790.Kanskje gir den fulle tekst flere opplysninger om opphavet til prokuratoren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Mønnike

Sigurd Eliassen, Brandal,(214) skriver: Far til prokurator Jens Henrikson Møinichen - aktuell kandidat til Vegaprokuratoren - er truleg Henrik Jensson à Møinichen (1677-1741), prest i Sund.Jonna Mønnike skriver til mig: Det er også, hvad jeg har fundet frem til. Se: http://digitalarkivet.uib.no/sab/nhlTgb39a.htmI uddrag: Sartor Skibbred Dend 23 Septembris Aar 1733. Michael Tønder Kongl/ig Maj/este/ts *Svorenskriver udi Nordhorlehns fogederie tillige med De af Kongl/ig Maj/este/ts Foget over Norhordlehns og Vosse fogederie efter Ærværdige Her/r Henrich á Mønichen Sogne Præst for Sunds Præstegield Hans Skriftlige begiering udnæfnte Laug-Rættis Mænd Peder Endresøn Hamre, Vincents Henrichsøn Hamre, Ørge Thorsøn Kousland, Henrich Halvorsøn Sørebiørøyen, Engel Hansøn Biløyen, Michel Knudsøn Bache, Mogens Knudsøn Golten, Jacob Henrichsøn Thøsøyen giøre vitterligt, at ovenskrefne Dato blev holdet Aasteds Rætt paa Sunds Præstegaard overværende paa Kongl/ig Maj/este/ts Foget Ædle Andreas Jessens veigne efter Hans ordre Bøjde Lensmanden Simon Schouve,Paa Citantens Ærværdige Her/r Henrich á Mønnichens Veigne fremstod Hans Søn Mons/ie/ur Jens Henrich á Mønichen udi Citantens lovlige forfald Ved Embedets Forretninger, Hvilchen høyligst Var beføyet efter Hans allerunderdanigste Pligt at forsvare og beskierme, Kongens Virchelig tilhørende Jord, dend Ham, som Sogne Præst pro loco (Loco = på stedet, i stedet for) allernaadigst benificerede Sunds Præste Gaard fra dend u-lovlige adfær, som der paa af Klocheren Christen Nielsøn Holst forøvis,Mvh Bengt Mønnike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Per Nermo

For å unngå at alle må inn og finlese håndskriften hadde det vært smart om du gjenga det som står. Da tror jeg det vil være enda større sjanse for å få kommentarer ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

221-222:Denne Jens sitt etternavn ER jo Weinwich, og han ble dessuten tilgodesett med sin mors slektsnavn ved dåpen.Det er vel ikke verre enn at den godeste Jens á Møinichen Nielsen Weinwich døpt 7. mai 1713 i Wangs sogn på Voss var sønn av sogneprest på Voss 1708, pers.kap.(comminister) 1700-08 Hr. Niels Christensen Weinwich (ca. 1676-1729)som eide Rinheim på Voss og Margaretha Jensdatter a Møinichen (ca. 1690-1716). Faddere: Velædle hr. Capitaine Steen, Kongl. Maysts Foged Segnr. Daniel Rafnsberg, Sorenskriferen Seignr Jesper Svartschof, Madame Magdalena Bredal oc Madame Johanna Margaretha Jeffes.Forøvrig en interessant opplysning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

221-222:Denne Jens sitt etternavn ER jo Weinwich, og han ble dessuten tilgodesett med sin mors slektsnavn ved dåpen.Det er vel ikke verre enn at den godeste Jens á Møinichen Nielsen Weinwich døpt 7. mai 1713 i Wangs sogn på Voss var sønn av sogneprest på Voss 1708, pers.kap.(comminister) 1700-08 Hr. Niels Christensen Weinwich (ca. 1676-1729)som eide Rinheim på Voss og Margaretha Jensdatter a Møinichen (ca. 1690-1716). Faddere: Velædle hr. Capitaine Steen, Kongl. Maysts Foged Segnr. Daniel Rafnsberg, Sorenskriferen Seignr Jesper Svartschof, Madame Magdalena Bredal oc Madame Johanna Margaretha Jeffes.Forøvrig en interessant opplysning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Ja enig, og hvis han dukker opp et steds fra med etternavn Weinwich så gir jeg meg prompte. Men denne Jens a Møinichen osv ble faktisk prokurator(nst-hjemmesider) og såsom alderen stemmer 99%, så kan det godt være at dette er den mystiske prokuratoren fra Vega som dør i 1790. I et lyst øyeblikk kl.2230 i kveld fikk jeg det også for meg, at Weinwich kunne bety Venvika på Meløy, men fant lite om dette stedet på nettet. En litt i overkant luftig ide, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.