Gå til innhold
Arkivverket

[#44359] Fabrikkarbeider Arent Fosse og Kristina Lavik, fra Sogn til Årstad


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Hei! Arent Fosse f. 1891 var fabrikkarbeider i 1913, og da bosatt i H. Lundsgate i Årstad. 27. juni 1913 ble sønnen Kristian Johan født og moren var pike Kristina Lavik, f. 1890. Er det noen som vet noe mer om denne Arnt Fosse ? Historier forteller at han i perioder var bostedsløs og tilhørte splintefolket. Noen som vet ?Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Bente Borgen

Takk for innlegg, Gisle! Joda, har funnet denne og har funnet konfirmasjonen til Kristian Johan i 1928. Der står det innført at moren er født i 1890 og faren i 1891, det står ikke hvor de er født Men hvor kom foreldrene hans fra ? Regner med at moren kom fra Lavik og har funnet en mulig i Folketellingen, tjenestepige på Bækken gård, Kristine Lassesen, men hun er her født i 1888, så jeg vet jo ikke. Ellers har jeg funnet en Arent Olsen på Fosse gård i Alversund. Kristine Lavik forblir ugift og oppdrar sønnen i Rogagaten 15, Årstad. Kanskje noen vet noe mer om den adressen ?Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sjekket Adressebok 1924, der er en Arnt O Fosse, som sikkert er identisk med den du nevner (3). Han var politi, så det stemmer jo ikke med opplysningene i (1).Så dør det en Arnt Foss i 1956, men han er gift og høvlerimester, mener jeg det var.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Tviler på at han var politi, ja! Men det kan jo være at han også ble gift seinere, eller at han fikk flere barn. Det vet jeg ikke, men kan vel tenke meg det.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I Rogagt 15 i 1924 bor foruten Kristine Lavik også frk Johanne Lavik og pølsemaker Mons Lavik. Det bør vel kunne hjelpe oss til å finne Kristines opphav. Kanskje de er hennes søsken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk Arnfrid! Kjempespennende....... Vet at det huset var i slekten lenge. Mener å huske at det var en fetter av mor som eide det først, men han dro til Amerika......... husker ikke mer......Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Hva tenker du på her ? Hvilken kirkebok er dette, og hvem er i så fall Hans ? Mistet tråden litt nå........ Men jeg sitter på jobb også, så det er mange tråder å holde fast på ...... :)Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kristine fikk en bror, Kristian, i 1882, og en søster Gjertrud i 1884. I og med at morens navn er Ingeborg Monsdtr, regner jeg med at også Mons kan være en bror av Krstine, men han kan være f før 1882, slik at han ikke er med i de digitaliserte kirkebøkene. Familien bodde på Ladvik prestegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Arnfrid,Kan du legge inn Permanent sidelenke istadenfor Permanent bildelenke slik at ein får opp info om kva kirkebok det er henta frå direkte?Nr. (14): Dette er frå dåpen til Kristian Johan i 1913, ref. (2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er bare ca 3 km fra Bækken, der Kristine tjente i 1900, og Hatleli u/Lavik, der familien bodde.Dette kan vel være søsteren Gjertrud i 1900;[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcenst.exe?slag=visbase&sidenr=46&filnamn=f01415&gardpostnr=82&personpostnr=502&merk=502#ovre>LenkeKristines bror, Kristian, døde i 1902Lenke..og her dør Ingeborg Monsdatter i Lavik i 1938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Tusen, tusen takk for alt engasjement. Nå vet vi litt om Kristine Lavik og hennes familie, samt litt om Rogagaten 15. Hva med Arnt Fosse..... Fikk han flere barn ? Og evt. med hvem ? Kan det være han som er sønn på Fosse gård i Alversund i 1900 ?Johan Kristian Fosse fikk 2 sønner i Bergen/Årstad på 1940-tallet. Noen som vet noe om når de ble født?Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror den Arnt Olsen Fosse f i Alversund er identisk med politi Arnt O Fosse, men jeg kan jo ikke vite det sikkert. Kanskje han også er din Arnt? Kanskje et oppslag i Bygdebok kan hjelpe der.Ved søk her i DA finner du familien til Kristine bakover; bl a 'Døypte i delar av Sogn og Fjordane innanfor perioden 1669-1895'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Mulig det er politimann Arnt O Fosse som er den riktige. Kanskje noen kan søke i bygdeboka for Alversund ? Er det registrert flere døde i Rogagaten 15 ? Flere svar, gir også flere spørsmål.....Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er nok Kristines mor, Ingeborg Monsdtr, og hennes tante Johanne Monsdtr, i 1865 (FEIOS, Leikanger). Lenke Da er det vel bare Mons Lavik vi ikke har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

En person med navn. Johan Kristian Fosse, f. 1913 bor i Rogagaten 15 i 1980.Bygdebok for Meland, bind 2, gården Fosse, bruk 1: 'Arnt f. kr. 1891, gift med Esther Mjåtveit. Han var politibetjent. Bst. Bergen. Hans Foreldre: Ola Johannesson Fosse 1848-1938 og Kari Ivarsdotter Fosse 1854-1954.' Arnt er ikke å finne i scannede kirkebøker for Meland, Alversund eller Hamre, heller ikke hans konfirmasjon.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.