Gå til innhold
Arkivverket

[#44359] Fabrikkarbeider Arent Fosse og Kristina Lavik, fra Sogn til Årstad


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Pleiesønnen (42) og (45); Ar(e)nt Johan OlsenForeldre sadelmaker Ole Martin Olsen f 1861, DK, og Henrikke Andersdatter f 1865, Årstad; første barn før de var gift i 1883.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcenst.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=doep1816&gardpostnr=35060&merk=35060#ovre>LenkeViet i 1884 i SK LenkeDeretter tre barnLenkeLenkeArnt JohanLenkeså ser det ut for at Henrikke får et barn med en annen mann i 1894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Bente Borgen

Men da vil vi vel finne barna i fattigstyreprotokoller, og hjemstavnsforhør. Der vil vi vel også finne hvor barna blir utsatt, i forsterhjem hvor.....Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Bente,(så kom regnet igjen!)Det er mulig jeg har ført oss helt ut på viddene, men bakgrunnen var det du skrev i (1), at det kunne være tale om tildels bostedsløse / 'splinter'. Du må jo ha det fra et eller annet sted...Det som må være helt klart er at vi har funnet Kristine Lavik og hennes slekt. Det er sikkert mer å finne bakober i tid.Så er det denne Arnt Fosse, som altså kanskje var bostedsløs, f 1891. Det jeg prøvde å se på var denne adressen på Kronsminde, som jeg altså tror må være der Ny Krohnborg skole ligger i dag, men dette kan sikkert sjekkes på skolen der, i Arkivforumet eller i Kommunen. Kjenner forøvrig ingen ting til denne Halvard Lund, men gaten nevnes i dødsfallsprotokollene fram til ca 1923. Skolen ble bygget da, og åpnet i 1924. Nærmeste gate er i så tilfelle Rogagaten.Jeg har funnet en god del mer om denne Arnt Johan Olsen 'Berge', dersom du er interessert, men vi bør vel prøve å få avklart om det er denne familien. Det jeg kan nevne nå er at dette 'Berge'-navnet trolig er etter Arnt Johans farmor, som trolig het Synnøve Berge. Hennes sønn, Ole Martin Olsen, har jeg funnet i Hjemstavnsforhør fra 1883, samme år som han og Henrikke fikk sitt første 'uekte' barn. Det kan dessuten se ut for at Henrikke er født i Masfjorden, men at familien flyttet til Årstad/Kronsminde rundt 1865, jfr 1900-tellingen. Så langt..Er der noen skifter som kan avklare noe?:-) 'Arnfrid i regnet'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Hei igjen! Velig interessert i det du har om denne Arnt Johan...... Vi kan jo kikke litt mer på det sammen, ofte blir man klokere av å tenke høyt. Du kan jo sende det du har til meg på min mail: bborgen@broadpark.no. Har også skrevet mail til Statsarkivet idag, om hjelp til å finne ut om Fattigstyreprotokollene sier noe om ulike steder Srnt Johan vokste opp. Kanskje en Fosse der ? Uansett,...... nå skal jeg sykle hjem i regnet....Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.