Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#44359] Fabrikkarbeider Arent Fosse og Kristina Lavik, fra Sogn til Årstad

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Pleiesønnen (42) og (45); Ar(e)nt Johan OlsenForeldre sadelmaker Ole Martin Olsen f 1861, DK, og Henrikke Andersdatter f 1865, Årstad; første barn før de var gift i 1883.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcenst.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=doep1816&gardpostnr=35060&merk=35060#ovre>LenkeViet i 1884 i SK LenkeDeretter tre barnLenkeLenkeArnt JohanLenkeså ser det ut for at Henrikke får et barn med en annen mann i 1894

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Arnfrid Mæland
Gjest Arnfrid Mæland

Hei Bente,(så kom regnet igjen!)Det er mulig jeg har ført oss helt ut på viddene, men bakgrunnen var det du skrev i (1), at det kunne være tale om tildels bostedsløse / 'splinter'. Du må jo ha det fra et eller annet sted...Det som må være helt klart er at vi har funnet Kristine Lavik og hennes slekt. Det er sikkert mer å finne bakober i tid.Så er det denne Arnt Fosse, som altså kanskje var bostedsløs, f 1891. Det jeg prøvde å se på var denne adressen på Kronsminde, som jeg altså tror må være der Ny Krohnborg skole ligger i dag, men dette kan sikkert sjekkes på skolen der, i Arkivforumet eller i Kommunen. Kjenner forøvrig ingen ting til denne Halvard Lund, men gaten nevnes i dødsfallsprotokollene fram til ca 1923. Skolen ble bygget da, og åpnet i 1924. Nærmeste gate er i så tilfelle Rogagaten.Jeg har funnet en god del mer om denne Arnt Johan Olsen 'Berge', dersom du er interessert, men vi bør vel prøve å få avklart om det er denne familien. Det jeg kan nevne nå er at dette 'Berge'-navnet trolig er etter Arnt Johans farmor, som trolig het Synnøve Berge. Hennes sønn, Ole Martin Olsen, har jeg funnet i Hjemstavnsforhør fra 1883, samme år som han og Henrikke fikk sitt første 'uekte' barn. Det kan dessuten se ut for at Henrikke er født i Masfjorden, men at familien flyttet til Årstad/Kronsminde rundt 1865, jfr 1900-tellingen. Så langt..Er der noen skifter som kan avklare noe?:-) 'Arnfrid i regnet'

Gjest Bente Borgen

Hei igjen! Velig interessert i det du har om denne Arnt Johan...... Vi kan jo kikke litt mer på det sammen, ofte blir man klokere av å tenke høyt. Du kan jo sende det du har til meg på min mail: bborgen@broadpark.no. Har også skrevet mail til Statsarkivet idag, om hjelp til å finne ut om Fattigstyreprotokollene sier noe om ulike steder Srnt Johan vokste opp. Kanskje en Fosse der ? Uansett,...... nå skal jeg sykle hjem i regnet....Bente

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.