Gå til innhold
Arkivverket

[#45186] Alexander Hugo Köhler alias Johan Orth?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Limann

Asbjørn Karlsen har på hjemmesida si satt opp en adressekalender for Köhlers opphold i Kristiansand. Av den går det fram at Köhler bodde i Elvegata fra 1911 til omtrent 1924. Følgelig må en tro at det i 1938 var en del år siden de to herrene sist utveksla brev- hva nå det må bety.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode johansen

Det ser ut for at jeg må prøve å spore denne personen på en eller annen måte.kanskje en adressebok for Leipzig? Finnes noe slikt på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

nei, ingen verdens ting, det samme gjelder de øvrige norske bibliotekene, du må til tyske bibliotek, eller, hvis man er heldig, og det hender jo, rekker det å reise til København

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode johansen

Hvis dette brevkortet settes under analyse ved et fotolaboratium kan sikkert avtrykket av mullers adresse avdekkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode johansen

Hvis dette brevkortet settes under analyse ved et fotolaboratium kan sikkert avtrykket av mullers adresse avdekkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Spørsmålet er bare hvor og hvordan jeg skal få tillatelse til utlån fra Statsarkivet i Kristiansand.Direktehenvendelse eller gjennom arvinger. forslag ?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Vedr. denne Her Müller hsar jeg på oppfordring fra en av brukerforumets brukere blitt oppfordret til å ta dette opp med Statsarkivet i Leipzig.Dette vil gjøres med det første

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ellers er det ikke så mye å få gjort akkurat nå- jeg skulle trenge noen 'agenter' i Leipzig-Eileburg ,Wien osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Statsarkivet i Leipzig har nå fått en henvendelse fra meg vedr. Herr Müller.Ellers vet jeg ikke om denne linken er den samme som har vært oppe før-eller om den er utvidet.Det er et Opprop Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Den som har interesse kan følge med i debatten,de som er lei den kan la være å åpne den.Enkelt og greit.Jeg har foressten igår gjorrt en rekke henvendelser til Tyske instanser vedr. Hugo Køhler.Kommer tilbake med nytt så snart jeg får svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Beklager denne innblandingen, men jeg skulle gjerne hatt kontakt med deg, Bjørn Jonson Dale, angående et passasjerskip som nestenforliste på vei til USA, og 'drev' i land på Azorene i 1903. Kan du sende meg en mail til prelge68(ætt)online(dått)no (der ætt=@ og dått=.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Jeg har prøvd å følge med så godt som råd er i disse debattene, men sliter fortsatt noe med kronologien i forholdet kartograf-litograf. Temaet har vært oppe tidligere, men er ikke problematisert så mye som det burde ha vært.På innsida av almanakken (bilde gjengitt i 36973, innlegg 9) står det at Johann Orth kjøpte Köhlers papirer i januar 1881, men dette forklart å være 'en skrivefeil' for noe annet (f.eks. 1891). Videre står det at han 'Musste doch die in den Papieren genannte K[ar?]tographie auf Lithographie umänderen da ich die Kartographie nicht konnte. reiste als Lithograph nach Schweden, Jönkjöbing' (o.s.v.).Som det vises til i flere innlegg (bl.a. 39231, innlegg 26), nevnes Köhler som litograf i Sverige så tidlig som i 1882. Hvis 1881 hadde vært feil for 1891, skulle han vitterligen ha vært nevnt som kartograf i 1882. Her er det noe som skurrer! Man kan ikke utelate opplysninger bare fordi de ikke passer inn i den virkelighetsoppfatning man har dannet seg.39231 innlegg 25 viser at litograf Köhler var innflyttet fra Tyskland 6. mai 1882. Er det funnet en korresponderende utflytting fra Tyskland? Sier denne litograf eller kartograf? Hvis det skal være noe i et eventuelt 'identitetsbytte', kan man ikke se bort fra påstanden i almanakken om at den 'ekte' var kartograf og den 'falske' var litograf. Dette harmonerer imidlertid ikke med påstanden om at Johan Orth var identisk med 'den falske Köhler' - Johan Orth levde i ni år etter litograf Köhler kom på banen i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hva som gjør at Køhler skriver om at han ikke kan Kartografi betyr vel at den 'virkelige' Køhler også drev med det.Men vi har aldri funnet noen Kartograf ved navn Hugo Køhler.Asbjørn Karlsen som har arbeidet med Køhler saken i mange år og har en fenomenal hjemmeside med biografi om Køhler Lenke har også for en tid siden gått ut i en bydelsavis som heter Vrestkanten , i Kristiansand ,mener også at 1881 KAN bero på en skrivefeil.Vi sier ikke at det ER en skrivefeil men KAN .Jeg mener at det er mye som tyder på at det er 1891 som skal stå fordi Køhler selv forteller at etter han foliste ved Kapp horn dro han med en båt til Hamburg hvor han kjøpte papirene.Køhler ville neppe skrevet 2 forskjellige årstall med overlegg.Det ville veltet hele hans 'story' om han hadde vært en falskner.Nei- jeg mener at det beste som kan bekrefte identitet med 100 % sikkerhet MÅ være DNA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Lars Ove Wangensteen, Hamar (43) skriver:Var Køhler / Orth Bergensere? Sitat slutt.Hugo Køhler og Johan Salvator var ikke Bergensere, Men HugoKøhler bodde i Bergen,giftet seg i Bergen, arbeidet i Bergen og fikk barn i Bergen.I tillegg bor eldste gjenlevende arving i Bergen samt at han har etterslekt.Det var også nettopp i Bergen at Bevisopptagelsens hovedforhandling ble holdt.Byen e' Bergen !mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Kor mange Køhler'ar har vi no? Kva med den Køhler som budde i Elvehuset i Kristiansand. Vi kan vel ikkje sjå vekk fra at det har vore endæ fleire, men då må det også ha vore fleire Salvator'ar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Forstår ikke helt Bjørn sin intensjon med innlegg (47).Køhler som bodde i Elvehuset i Kristiansand er den samme Køhler som bodde i Danmark,Tronheim,Bergen og Kristiansand.Derimot er det interessant å finne ut om han egentlig var 'Hugo Køhler' eller om det var Johan Nepomuk Salvator som kjøpte en Alexander Hugo Køhlers identitet for 20.000 Gylden , slik det er beskrevet i bevisopptagelsen for Bergen Byrett i 1945.Jeg har fått megen hjelp av en person i Lillesand, som også nå arbeider med denne saken for fullt.Jeg ble forresten meget oppmuntret av å lese Asbjørn Karlsens lange innlegg i bydelsavisen VESTSIDA i Kristiandsand for en kort tid tilbake. Der skriver han meget bra om saken .En arving i Mandal er villig til å stå fram offentlig og jeg håper å kunne få en reportasje lagt inn i en avis med ham.Bergensavisen arbeider nå med en reportasje om Hugo Køhler, også Bergens tidende.Det er blitt gjort intervijuer med Køhler- familien.Jeg har nå kontakt med alle arvinger som står i første rekke, og vi har et utmerket samarbeide. Jeg er oppnevnt som prosessfulmektig for 2 fraksjoner av Køhler familien.Målet nå er å gjøre saken almment kjent for offentligheten og jeg ønsker debatt velkommen.Deretter er planen å utgi en bok om Hugo Køhler/ Erkehertug Johan Salvator von Toscana .Aldri tidligere har så mange stener blitt snudd som nå i denne saken.Takket være hjelpsomme venner som hjelper som jeg har fått kontakt med som følge av helsidesreportasjen i Fædrelandsvennen ifjor sommer.Det var forresten slik arvingen fra Mandal meldte seg også.Det er med andre ord en spennende tid igjen etter endel 'hengemyr' over en tid.Men nu går vi på !mvh Jan Frode Johansen Prosessfullmektig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har lese alt om saka frå 1945. Eg synest du dreg det vel langt når du tek Asbjørn Karlsen sine internettsider til inntekt for at HK var den same som JS. For øvrig er det Karlsen skriv på sidene sine, ikkje i samsvar med dei opplysningane du sjølv har funne fram til.Når du no vil dra inn fleire av Köhler-slekta i denne saka, går eg ut frå at du har merka deg denne paragrafen i 'Ver varsam-plakaten' - dét bør i alle høve journalistane i BA, BT o.a. medier gjera:'3.9. Opptre hensynsfullt i den journalistiske arbeidsprosessen. Vis særlig hensyn overfor personer som ikke kan ventes å være klar over virkningen av sine uttalelser. Misbruk ikke andres følelser, uvitenhet eller sviktende dømmekraft...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.