Gå til innhold
Arkivverket

[#45186] Alexander Hugo Köhler alias Johan Orth?

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Ja de øreflippene har vi hørt mye om Fjogstad. Jeg tror vi setter et punktum for den siden av saken nu. Nu er det mange andre intressane aspekter ved Køhler-saken som jeg ønsker å fokusere på.Du får bestille BA !Bjørn Davidsen: det er ikke Asbjørn Karlsens nettsider jeg skrøt av (selv om de er meget bra!) Det var hans skriftlige reportasje(innlegg i Vestsida).Når det gjelder vær-varsom-plakaten tror jeg Bergensavisen har lest den langt bedre enn visse andre medier her i landet.........Så følg med ! det er spennende saker på gang !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Til Jan Frode. Du skreiv 28.12.2006 08:02 (327) i debatt 38775 at du vurderte å få hjelp av ekspert på område vedr. identifikasjon av bilder. Er dette gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Harald: Nei , er ikke kommet så langt.Jeg driver på heltid med slektsforskning nå , samt at jeg arbeider med Køhler saken ved siden av.Ting vil nok ta litt tid men det kommer.Jeg er en opptatt mann skjønner du !mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Bildet viser en lommebok som oppbevares i Hugo Køhlers privatarkiv 1140 på Statsarkivet i Kristiansand.De viser intitialene R.I.O.U noe som jeg tolker som - Rudolf imperior osterreich Ungarn.Dette er de 4 bokstavene som grevinne Marie Larisch Wallersee fikk beskjed om av kronprins Rudolf, nemlig ar ham selv eller BARE den ene som kunne fremsi disse 4 bokstaver skulle få utlevert det skrin han i hast deponerte hos grevinnen.I sine memorarer utkommeyt på 1920 tallet skrev Wallersee at det var Johan Orth som nevnte disse initialer og fikk utlevert skrinet.Det var svært risikabelt for Rudolf og kan ha inneholdt saker vedr.overtagelse av tronen evt ,militære i Ungarn.Rudolf og Vetsera ble som kjent funnet døde på Mayerling og etter dette hentet Johan Orth skrinet hos Wallersee. Så befinner altså denne lommeboken seg på statsarkivet i Kristiansand og det skulle vært interessant å få undersøkt evt. hvor den er produsert etc.

bilete2247.i.o.u.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irmelin Stensaker

Jan Frode. Har du hørt om boken Hellig blod Hellig gral? På side 53 er erkehertug Johann Salvator von Habsburg, alias Johann Orth nevnt. Bl.a. står det at han døde i 1910 eller 1911 i Argentina. Mvh. Irmelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Sjøen

Ja, det eneste som manglet i dette stensnuingsprosjektet til prosessfullmektigen og heltidsslektsforskeren var vel Holy Blood Holy Grail. En tango i Buenos Aires skulle vel ordne det meste, og det som ikke blir fikset gjennom dans, kan sikkert ordnes gjennom andre utskeielser. Hva blir det neste? At erkehertugen satte barn på pyramidene i Egypt? I det minste er det betraktelig mye mer sannsynlig enn at Hugo Köhler er identisk med den tangodansende habsburgeren fra Machenpurzelbaum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Johan Orth døde ikke i 1910 eller 1911 i Argentina.Det finnes det ingen holdepunkter for.Keiserhuset i Østerrike Ærklerte Orth offisiellt for død i 1911 da han ikke var sett i live på 20 år.De siste spor etter Orth som man MED SIKKERHET kan fastslå er at han forsvant sporløst utenfor La Plata ved Kapp horn i 1890 sammen med sin kone ballettdanserinnen Marie Steubel Hildegaard.Siden utga mange seg for å være Orth,men alle ble avslørt som svindlere.I motsetning til disse har en aldri kunnet fastslå med sikkerhet at Køhler IKKE var Johan Orth. La meg igjen presisere: Vi sier ikke at Køhler er identisk med Johan Orth.Derimot prøver vi å etterforske om han var identisk med Orth.Det er to vidt forskjellige ting.Hva jeg personlig måtte mene er uinteressant.Jeg har fpått et oppdrag å fullføre og akter å stå på til the bitter end

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

'I motsetning til disse har en aldri kunnet fastslå med sikkerhet at Køhler IKKE var Johan Orth.' skriv du. Men kva då med bileta i (2). Ikkje ein gong skruvetvingene til Gestapo ville kunne endra hovudforma slik på eit menneskje - utan at det døydde. Er vi ikkje no ved 'the bitter end'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Bildene er tatt med mangen års mellomrom.Jeg forstår deres resonnement, men bilder,håndskrift,papirer er bare endel av det totale materialet som SKAL belyses .Vi er ikke ferdig med saken før alle stener er snudd.Jan F Johansen Prosessfulmektig for fam. Køhler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

'Prosessfullmektig' for familien Køhler? Er jeg gått glipp av noe her? Jeg trodde du hadde droppet denne betegnelsen fordi den normalt innebærer en rettslig prosess. Planlegger du og/eller noen etterkommere av Køhler fortsatt å anlegge en rettssak i Østerrike for å kreve å få overta gamle eiendommer? Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Før det overhode blir snakk om eiendommer må identitet fastslås.Dersom det er hold i Hugo Køhlers påstand og dette kan bli bevist er det opp til Køhler.familien å avgjøre hvorvidt de ønsker å gjøre krav på Ort i Steirmark.Køhler uttalte på sitt dødsleie,også gjengitt i pressen i 1945 at 'dere må gjøre krav på Ort i Steirmark',videre i bevisopptagelsen 1945 står det på tysk, jeg siterer skrift fra Køhler: 'Min mor har sikret meg Ort i Gmunden'.Dersom dette har sin riktighet er det snakk om Hertuginne Maria Antonia von Bourbon Sizilien,mor til Johan Salvator von Toscana.det kan muligens også være snakk om flere eiendommer.Køhlers eldste datter fra ekteskapet med Anna Lovise Hendriksen fra Bergen var i Østerrike under krigen og besøkte slottet.Der så hun bilde av Johan Salvator og hun utbrøt: Jamen det er jo min far det der',videre plukket hun frem et medbrakt bilde av Køhler og viste frem.Jeg er oppnevnt som prosessfullmektig utenfor rettsak.Det vil si at jeg har alle fullmakter fra familien til å innhente all dokumentasjon,føre deres sak fram til en evt. rettsak,da overlater jeg saken isåfall til en jurist.Jeg har også fått i oppdrag å skrive en bok med familiens tillatelse.Imidlertid er det identitetspørsmålet jeg arbeider med nå.Jeg prøver å snu alle 'stener' i saken og bruke lupe på hver minste detalj.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hvem kan hjelpe meg med oppslag i adressebøkene for Bergen årene 1897-1900 og 1904-1907 ?Jeg trenger å vite om Alexander Hugo Køhler oppholdt seg i byen i noen av disse tidsrom samt adresse.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg vet at Køhler bodde i Trondheim 1900.Men jeg vet ikke når han kom til Trondheim.akkurat den siden av saken skulle vært intressant å få info om.Han finnes ikke i adressebok for Trondheim 1899.Men fra 1900-1902 finner vi ham der.I 1906 får han en datter i Bergen.Men han finnes ikke i listene over stemmeberettigede i Bergen 1904 og 1906.Man antar at han flyttet til Kristiansand 1906/1907.en mulighet er at han kom til Bergen før han dro til Trondheim.Han giftet seg iallefall i Bergen i 1900.Kanskje er han å finne i Adressebok for Bergen ca.1896-1900?Noen som kan sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Han fekk jo tidlegare nokre born i Danmark, som han drog med seg til Trondheim. Kvifor er desse innførde i teljinga som katolske, medan han far sjølv og kona ikkje er det? Dei var då vel ikkje døypte som katolske, var dei? Du har jo sjølv bragt dåpen deira fram i ljoset - og eg minnest ikkje at den var katolsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det virker som Køhler-debatten har startet på nytt for n'te gang; OK for meg, skal prøve å forholde meg saklig:Jeg antar at du som 'prosessfullmektig for fam Køhler' har funnet eller har kunnskap om konfirmasjonene til Flora Alexandra f 1886 i Randers og Eleonore Fanny f 1890 i Odense.. Er der notert noen interessante opplysninger i konfirmasjonsprotokollene?Hva med det som Bjørn nevner, at jentene er katolikker, mens far og hans nye kone ikke er det... Hva er årsaken til det?Dette bør vel etterkommerne etter AHK ha kjennskap til og kunne svare på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

AHK bor i Dronningens Gade 41 i Trh da redaksjonen avsluttes til adresseboken for 1900-1901, men i Nordre Gade i Trh under Folketellingen i 1900 og i adresseboken for 1902-1903. Hvilke meighteter hørte disse adressene til? Allerede i 1900 hadde han en litograelev hos seg, Ludvig Aa. fra Nordland, så dersom han ikke var den virkelige AHK så må jo den godeste Orth ha lært litografyrket raskt.I 1904-1905 står frk Flora med egen oppføring, og AHK har 'overtatt' firmaet Trh Litografiske Anstalt, som nå heter Køhler & CO, i Krambodgaden 8, mens familien nå bor i Øvre Aasvei 3. I 1905-1907 står AHK fortsatt med adresse Øvre Aasvei, men kan datteren være flyttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Uansett om du Jan Frode Johansen greier - eller ikke greier - å finne rettslig holdbare bevis i denne saken, så er din energiske leting og iderikdom blitt imponerende på sin måte. Jeg tror det derfor kan bli en fasinerende og underholdende bok om denne lange letehistorien, hvis boka blir skrevet på en lesverdig måte. Så uansett om du finenr at Køhler er Orth eller ikke, så få deg en god litterær konsulent til hjelp med å skrive en populærformet bok, så skal iallfall jeg kjøpe den (vel, iallfall hvis den koster under 500 kr). Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Da er det viktig at han ikke underslår alle motforestillingene som er gitt i Brukerforumet. Redigeres disse med, blir det stor underholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Dersom Orth emigrerte med Köhlers identitet fra Hamburg i 1891, må vel denne utreisa kunne bekreftes i offisielle kilder. Blir det gjort et framstøt, JFJ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Svar til (69) Dronningensgt 41..Nordre gt.Ligger bare noen hundre meter fra hverandre.De tilhører begge Vår frue Kirke..Sogn.Mvh Jan Egil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.