Gå til innhold
Arkivverket

[#45402] Leilighetsfunn; Jørgen Bjørnson f. i Hallingdal 1645


Gjest Karin Romstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Tja?Seglet finnes på Tollef Steenson kvittering i 1589 på Tord Tollefsrud's regnskap for Flå kirke. Christian Bloch skrev på latin i 1693 at hr. Tollef var en from mann, utstyrt med nådegaver og at 'her bar teologien frukt og Ånden fra himmelen fylte huset'.Seglet kan vise den hellige ånd i form av en due over vannet.Hvorvidt det var vanlig for geistlige å ta egne seglmerker vet jeg ikke.Hvam var Bjørn og Simon Steinsøner i Kvam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 26.Da kan seglet rett og slett være et rent symbolsk uttrykk? Brødrene Bjørn, Simon og Sigurd Steinsøner er en lensmannsslekt fra Børve i Kvam. Simon kan ha en sønn Dreng.Tolleiv Steinson eide en part i Syse(1 1/2 lp.5mrk smør, 1 hud og 1 laup salt) og en part i Sævartveit i Ulvik. Sønnen Sakarias Tolleivson brukte Syse ca. 1620 og pantsatte jorden til Jon Bjørnson, sønn av Bjørn Steinson. Ref. Bygebok for Ulvik, bind 2.Ellers har jeg fått en nøtt , for jeg finner en søskenflokk med navnene Germund, Olaf og Olaug Jørgensbarn, men det er jo kun Germund og Olaf som er nevnt i tingboken som ektefødde barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Botolv Baklien spekulerte også i en forbindelse til Børve-slekta, men jeg husker ikke nå hvor jeg leste det - kanske i Hallingslekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Jeg leser og til mer jeg leser desto mer interessant blir det. Jeg har en Gunnar Olafson Hakestad i Ulvik, som eier i både Syse og Kvåle, han har blant annet en sønn Hallstein. Er det noen som har noen formening om hvem Randi Hallsteinsdatter,Halland,no Helle stammer fra. Hun som var gift med Gudbrand Olson, sønn av Ola Einarson Kjønås, Ramberg.I tillegg nevnes en Mats som var innom Hakestad, ca 1600 før han flyttet til Hallingdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Denne forbindelsen fører oss også til Svale Christofferson som bodde på Vambheim i Ulvik, fra 1606 til han døde i 1620. Så jeg tillater meg å legge inn en lenke til et tema som du Anders tidligere har opprettet.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Hol b. VI. side 597Helle 1666'Gudbrand Olson Helle f. 1634 skft. 11/9. 1683. gm. Rangdi Hallsteinsdtr.Mehus i KvislaGudbrand må ha vore handelskar. Ved skifte etter han var han skuldig mindre summar til mange i Hol, i Numedal og Hardanger men han hadde og sjølv pengar tilgode. Han åtte forutan Helle (6løb.) Kjønås i Dagali i Numedal ( løb) ein pant i Bardølsgard for 44 rdlr og ein i Åsberg i Dagali for 100 rdlr. Dessutan åtte han ein gard ved kjøp nordanfjells i 'Ulvings' (vel Ulviks) prestegjeld.Nemleg Kvåle for 100 rdlr'.Hol VI. side 246.Hallstein Gulbrandson Mehusf. 1624 (40 år ved mant. i 1664)d. føre 1698 g 1 gang med Magnhild Aslesdtr. visstnok fra Sand (i Hol)d. føre 1698.g. 2 gang med gjertrud Kittilsdtr.( Ho g. 2 gang m. Ola Kolbjørnson nordre Slettemoen).Rangdi Hallsteinsdtr Helle var datter til Hallstein Gulbrandson og andre kona.( Det kom fram ved skiftet etter Ola Kolbjørnson).Kan Gunnar Olafson Hakestad være den samme som Gudbrand Olson Helle?Ca. 1660 var det Sandert Sanderson som hadde Helle Sønnen Guttorm Sanderson var gift med Rønnaug Larsd. Larsgard av Svaleætta men jeg vet ikke om det kan være noen forbindelse til Gudbrand Olson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Til (30):Jeg har dessverre vært utenfor rekkevidde de siste dagene. Torden, storm, jordskjelv utenfor Florø? 4.8 på Richters. Who knows?Jeg forstår ikke helt sammenhengen mellom Svale-ætta og denne diskusjonen? Please enlighten me!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 31. Nei det kan ikke være samme person. Gunnar Olafson Hakestad er en stor eiendomsinnehaver, og etterkommer av de gamle stormannsættene i Hardanger. Sønnen Hallstein eier i Hovland, Ullensvang. Sønnen Erling skrev seg til Vambheim i Ulvik.Til 32. Skal finne noen ref. iløpet av helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.