Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#47191] Hvor kom Maren Halvorsdatter, gift med Gullik Jensen Hogstad, fra?

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Gullik Jensen, f. 1776 på Hogstad i Siljan, Telemark, og hans kone Maren Halvorsdatter døpte 3. mars 1811 sønnen Jens Jacob i Larvik. Jens Jacob kalte seg senere i livet Jens Jacob Hogstad, og vi finner ham igjen som kirkesanger og lærer i Heddal i mange år fra ca 1837. Men hvem var hans mor Maren datter av og hvor kom hun fra?Jens Jacob var muligens Gulliks og Marens første barn, og siden de døpte det i Larvik, var kanskje moren derfra eller fra et sted i nærheten?

• 2 måneder senere...
Gjest Terje Blomquist

Hei Hans. Har du kommet noe videre med Maren Halvorsdatter? Det eneste jeg har er at det ikke er noen vielse i Langestrand kirke 1801 - 1811 på dette paret, heller ingen vielse i Larvik kirke 1807 - 1811. Hvis du har noe mer på Maren, så gi meg gjerne beskjed. Forøvrig så hadde 2 av fadderene til deres første barn navnet Halvorsen, nemlig Madame Antonette Halvorsen og Ole Halvorsen, men har ikke funnet noe vettugt forslag til hvem disse er. MVH Terje

Gjest Hans Mathisen

Til Terje: Nei, jeg har dessverre intet nytt i denne saken.Til Berit: Dette ser jo virkelig interessant ut! Jeg mener det står 'Linnum ved Laurvig'? Men jeg finner ingen gård med noe navn som kunne passe i nærheten av Larvik. (Lindum eller Lindem eller alt annet som begynner på Lin er forsøkt i FT 1801, men uten hell).Men i Telemark finnes jo gården Linna i Bamble, Linnem i Sannidal og Lindem både i Sauherad og i Bø. (På Linnem i Sannidal heter husbondens 32 år gamle kone Kirsti Halvorsdatter. Kanskje en slektning av den Maren jeg leter etter?)Takk for innspillet, Berit! Her er mer som må undersøkes.

Gjest Gunn Huglen

I Tjølling har du flere Lingumgårder. i Brunlanes har du vel Linhjem. Lingumgårdene ligger nær Larvik, så hvorfor ikke en av disse gårdene? Kan se hva jeg finner i Tjøllingbøkene mine, eller om det finnes noe under Vestfold-slekt som kunne passe Med Maren Halvorsdatters opphav. mvh. Gunn

Gjest Kristian Hunskaar

Som det sies her, så kan Linnum peke mot enten Brunlanes eller Tjølling. Hvis det er rett Gullik som er funnet, kan han ha vært i tjeneste på en av disse gårdene.En skulle jo tro at bruden Maren Halvorsdatter var fra Eiker. Dessverre er Eiker et av prestegjeldene i FT1801 der de fleste barna er ført opp uten patronym, så det er ikke så lett å søke seg fram til noen Maren Halvorsdatter.

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete etter spor etter Gullik Jensen i Tjøllingbøkene mine. Den eneste jeg fant der i farten var en eldre utgave med navn Gullik Jensen ( Kan han være en bestefar?)s. 777 under Klåstad nedre: Gullik Jensen d. 1764, 76 år sønnen Hans Gulliksen fortsetter bruket.Her fant jeg vielsen til den eldre Gullik Jensen, under vestfoldslekt: Lenke Ellers heter eiere på Lingum Østre i Tjølling Gullik og Gulliksen i flere ledd, men jeg har ikke greid å finne Gullik Jensen her. ( Han kan ha arbeidet og ha hatt slekt i Tjølling, derav gårdsnavnet ved vielsen)Røgeberg navnet kjenner jeg igjen fra Ø. Eiker. Skal lete litt der også.Mvh. Gunn

Gjest Kristian Hunskaar

Bruden Mari Halvorsdatter sies å oppholde seg på 'Papirmøllen'. Dette må være papirfabrikken som Hans Nielsen Hauge fikk anlagt på Vestfossen i Øvre Eiker i 1802. Ifølge Eikers historie (bind III s. 256) var det i 1806 50 menesker fra forskjellige sønnafjellske bygder som hadde sitt arbeid ved denne mølla, som produserte papir av god kvalitet.

Gjest Gunn Huglen

Den ene forlover ved vielsen i Eiker het Hans Røgeberg. Røgeberg-navnet som jeg tenkte, på var nettopp på Vestfossen, og kirken der vielsen foregikk var sikkert Houg i Hokksund.( Nokså nær Røgeberg) Det er ingen kirke i Vestfossen . ( Kan ha vært Fiskum også, men det er litt nærmere Kongsberg) Fant litt om Røgeberg og papirfabrikken her: LenkeBle litt interessert i dette fordi jeg selv har bodd i Vestfossen en del år i barndommen. ( min far var knyttet til papirindustrien)Maren Halvorsen kan vel vært en datter av møllerarbeider der i området? Ikke lett å finne hennes opphav, siden hun kan være f. et helt annet sted.Har lett under døpte i Eiker, fra Røgeberggårder, dessverre uten hell til nå.Mvh. Gunn

Gjest Gunn Huglen

Mer lesestoff om Papirmøllevirksomheten: LenkeHer i teksten er nevnt at det skal finnes en navnopptegnelse fra 1806 med arbeideres navn . Mulig du kan finne en Halvor på den listen? ( Om historielaget i Eiker kan hjelpe deg her?) Mar(i)en? Halvorsdatter giftet seg jo i 1807.Gunn

Gjest Gunn Huglen

Her er gården Korsgaarden i Eker i 1801, for meg ser det ikke ut til at Halvor Hansen og familie bor der på den tiden? LenkeDet var også en sønn Hans som var en av barna i barneflokken til Halvor og Aase . Tenkte på den forlover som var nevnt som Hans Røgeberg. ( Dette blir bare gjetting, men når det er så vanskelig å finne den rette Halvorsdatter, må vel mye prøves)Gunn

Gjest Hans Mathisen

Dern opplysning jeg ga i mitt første innlegg her, stammet fra Familysearch. Jeg finner imidlertid nå også Jens Jacob Gulliksens dåp 3. mars 1811 i kirkebok for Larvik. Og der angis foreldrenes navn som Gullich Jensen Hogstad og Maren Halvorsdatter. Og fadderne er: 'Madame Antonette Halvorsen, Jomfru Evensen, Lorentz Bruun, Søren Houcherød (?), Ole Halvorsen, Nils Nord'. Det ligger jo nær å gjette på at de to fadderne som heter Halvorsen kan være Marens familie, kanskje hennes søsken? Og titlene Madame og Jomfru indikerer vel at dette er folk fra relativt høye sosiale lag? Og dette burde kunne lette letingen etter Marens bakgrunn.At vielsen skulle ha funnet sted i Eiker dersom bruden var fra Tjølling eller Brunlanes, og brudgommen oppholdt seg på en gård i nærheten av Larvik, virker ikke spesielt sannsynlig, men umulig er det vel heller ikke. Og dersom Halvorsen-fadderne er brudens familie, er det vel sannsynlig at de bodde rimelig nær Larvik, der dåpen av Jens Jacob fant sted?

Gjest Kristian Hunskaar

Hvis Maren var datter av en arbeider ved papirmølla, var hun neppe født i Eiker i det hele tatt. Arbeiderne kom jo etter sigende (og her må opptegnelsen fra 1806 være kilde) fra hele det sønnafjellske. Før en legger mye arbeid i å endevende Eiker-kirkebøkene på jakt etter kandidater, burde derfor denne opptegnelsen vært undersøkt.Jeg vil tro at sogneprest Berges artikkel (lenke i innlegg 15) er kilde for Eikers histories opplysninger (innlegg 13). Navneopptegnelsen er vel da kanskje et av de utrykte dokumentene i Riksarkivet som Berge henviser til i sin artikkel.

Gjest Tor Kenneth Talmo

Mener bestemt at opptegnelsen fra 1806 er trykt i et av Eiker Historielags årbøker. Er enig i at denne bør sjekkes før en begir seg ut på leiting. Av de rundt 50 som nevnes i opptegnelsen var så vidt jeg husker omlag halvparten fra andre steder enn Eiker. Disse årbøkene står i hylla i 'heimen', men der er jeg ikke nå. Men skal prøve å sjekke det ut i løpet av kvelden, hvis ingen får gjort det før...mvh. Tor Kenneth

Gjest Kristian Hunskaar

I årboka for 1963, s. 29-30!Kilden er et forhør 'i anledning af Hans Nielsen Hauge Mistænkelige Forhold m.v.'. Her nevnes ingen Halvor, men nr. 16 på lista er 'Marie Halvorsdatter fra Halden Sogn'. Det var flere kvinner fra Halden, bl.a. ei mulig søster, nr. 24 'Birthe Halvorsdatter fra Halden Sogn'.Kilden er oppgitt å være 'Justisdepartementet 16: pk. IV i Riksarkivet'.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.