Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#47191] Hvor kom Maren Halvorsdatter, gift med Gullik Jensen Hogstad, fra?

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Gullich Hogstad og Maren Halvorsdatter døpte også en datter, Anne Margrethe, i Larvik 20.04.1813. Fadderne hennes var: 'Søren Houcherøds Kone Birthe Marie Gullichsdatter, Pigen Marthe Jensdatter, Andreas Larsen, Skræder Halvorsen, Jesper Smith, August Freitag, Lars(?) Fladebye og P. Poulsen'.Denne datteren ble født 1. mars og hjemmedøpt 4. mars, dåpen bekreftet i kirken den 20. mars.

Gjest Hans Mathisen

Fant tilfeldigvis denne vielsen i Larvik 18.09.1808: 'Skrædermester Ole Halvorsen og Jomfr. Antonette Marie Henning'. Her har vi da henholdsvis fadder nr. 4 den 20. april 1813 og fadder nr. 1 den 3. mars 1811. Det synes trolig at disse er i familie med Maren Halvorsdatter.Antonette Marie Johannesdatter Henning bodde i Larvik i 1801, hjemme hos moren Dorthea Margrethe Henning, som da var enke og 46 år gammel. Men hvor var da skredderen Ole Halvorsen og hans mulige søster Maren?

Gjest Gunn Huglen

Paret Ole Halvorsen og Anthonette marie ser ut til å ha fått fler barn i Larvik. Kilde foreldresøk Fam. s.:Johan Henrich dpt 1809 legger lenke til den første: LenkeOlea Christine f. 15 nov 1810, dpt 29 nov , 1810, død 1812Olea Didericke Elisabeth dpt 2 mars 1813Sophia Fredericke Elisabeth dpt 30 jun 1815 Alle i Larvik.Mulig at faddere ved disse barndåpene kan klaregjøre om Maren Halvorsdatter og Ole Halvorsen er slektninger?Mvh. Gunn

Gjest Hans Mathisen

Takk for interessante bidrag, Gunn! Jeg holder fortsatt på med kirkebok for Larvik, og nå fant jeg at 'Høker Gullich Hochstad og kone Maren Halvorsdatter i Sauggaden' døpte datteren Marthe Maria den 9.2.1817. Hun ble født 15.1. Fadderne var: 'Søren Houcherøds Kone Birthe Marie, Pigen Elen Bruun, Skræder O. Halvorsen, Jesper Smith, Tolv Lunde, Matros Kinell'. Flere gjengangere her, altså. Særlig interessant synes skredderen Ole Halvorsen å være.Og nå kan det synes som om Gullik Jensen Hogstad fra Hogstad i Siljan i Telemark faktisk ble boende i Larvik som høker.

Gjest Hans Mathisen

Har slått opp dåpene til de 4 barna nevnt i innlegg 30. Blant fadderne opptrer dessverre hverken Gullik Jensen Hogstad eller hans kone Maren Halvorsdatter. (Men vi kan selvsagt ikke av den grunn alene utelukke at Maren og Ole kan være i slekt).

Gjest Hans Mathisen

Jeg hadde ikke lest ditt siste innlegg, Kristian, da jeg skrev mitt forrige. Noen timers studium av kirkeboken for Larvik bekrefter hva du sier om at folk ofte syntes å hente faddere fra de høyere sosiale lag. Men så kunne det vel hende at en som kanskje giftet seg 'oppover', kunne opptre som fadder for sin søsters barn, selv om søsteren ikke hadde hatt samme suksess på ekteskapsfronten? Altså at skreddermesteren Ole Halvorsen og hans madame Antonette f. Henning, kunne være attraktive faddere for hans muligens noe dårligere stilte søster Marens barn, mens det omvendte var lite aktuelt?Vel, slik kan en saktens spekulere. Så lenge vi enda ikke vet.

Gjest Hans Mathisen

Jeg mener å ha funnet Gullik Jensen Hogstads begravelse i Larvik. Der døde nemlig 'Gullik Nielsen Hougstad, Høker, 44 Aar' 17.11 1818 og ble begravet 24.11. Patronymet er jo galt, og alderen ca 2 år for høy, men resten stemmer så godt at jeg anser det som rimelig sikkert at dette er 'min' mann. Dermed er det som det bør være at jeg ikke finner flere barn i hans ekteskap med Maren Halvorsdatter enn de 3 født i årene 1811, 1813 og 1817.Jeg har forgjeves lett etter et mulig nytt ekteskap i Larvik for Maren i årene 1818-25. Hun er heller ikke funnet begravet i Larvik i løpet av disse årene, og noe lenger har jeg enda ikke rukket å lete.Siden mitt aktuelle 'prosjekt' er en ganske bred kartlegging av en Hogstad-slekt fra Øvre Hogstad i Siljan, og altså ikke begrenset til Maren Halvorsdatters bakgrunn, tar jeg med her at jeg mener å ha gjenfunnet Gulliks og Marens datter Anne Margrethe, f. 1813, som enke i Kongsberg ved FT 1865: 'Anne Magrete Gulliksd., Husmoder, Tager Reisende i Logi, e(nke), 56 (år), (Fødestad) Laurvig'. Hun bor med 5 barn i 'Gardnr 104a 5de Tvergade fra Kirken'. De 5 barna, 3 gutter og 2 piker, er i alderen 11-23 år. De to døtrene kalles 'Olsd. Jacobs', de 3 sønnene bare 'Ols.' Kanskje betyr dette at barnas avdøde far het Ole Jacobsen? (Noen vielse er hittil ikke funnet, hverken i Larvik eller Kongsberg).En Ole Jacobsen døde på Kongsberg 20.09.1861 og ble begravet 27.09. Han tituleres 'forhenværende handelsborger, gift Mand', og han var 48 år gammel. Kanskje var han Anne Margrethes ektemann?

Gjest Kristian Hunskaar

Og her (Lenke) er beviset for at dine antagelser i de to siste avsnittene i innlegg 36; yngstedatteren Maren Kirstines dåp, der foreldrene kalles 'Ole Jacobsen, handelsborger, og Anne Margrethe Gulliksdtr Hogstad'.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.