Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#47496] Familien Egilsen fra Søndeled/Risør til Amerika 1903

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kaster fram en ny Amerika-etterlysning:25/9 1903 reiste familien Egilsen fra Søndeled/Risør til Amerika fra Kristiansand med 'Oscar II'. Ankomst Ellis Island: 3/10 1903.Familien besto av følgende:Sagmester Svenning Egilsen, f. 1858 i Gjerstad - kona Severine Sørensen (eg. Aanonsdtr.), f. i Holt 1858 og følgende barn:1. Andrew Egilsen, f. 1889 (ft. 1900 opplyser at han er f. i New York og er 'Amerikaner'; familien må m.a.o. ha vært i Amerika også tidligere).2. Inger Marie Egilsen, f. 7/8 1889 i Søndeled.3. Sverre Severin Egilsen, f. 20/11 1889.4. Toralf Egilsen, f. 1891 (har ikke funnet fødselsdatoen, men familien tilhørte 'Den lutherske frimenighet i Risør).5. Sigrid Egilsen, f. 6/9 1899.------------------Familien var bosatt på Krana (nær Risør sentrum) i 1889 og 1991. I 1900 var adressen Korstvedt i Randvik, Søndeled.Ved innreisen til Amerika ar følgende opplyst: Familien skulle til 'My brother in law H. Braun', adresse 138th Str. New York.Kjenner noen til dem - eller kan hjelpe med opplysninger om deres videre skjebne i Amerika? Severine Sørensen var min oldefars kusine, datter til Aanon Sørensen og Thore Hans Henriksdtr. (f. 1821) på Nes verk i Holt.

Gjest Tor Rustad

Jeg har tatt en rask titt etter dem i 1910:De 'lurer seg unna' ved å bruke etternavnet 'E. Smith'!!!! 1910 United States Federal Census about Sven E Smith Name: Sven E Smith Age in 1910: 51 Estimated birth year: abt 1859 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's name: Severine Home in 1910: Bronx Assembly District 35, New York, New York Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1880 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Sven E Smith 51 Severine Smith 51 Andrew E Smith 23Imagen viser på neste side: Marie I (eller J??) 20 år, Sverre S. 12 år, Thorolf 12 år og Sigrid 10 år.Om du ikke har tilgang til US Census selv, så si ifra - du kan få imagenen fra meg.Her er de i 1920: 1920 United States Federal Census about Sven Smith Name: Sven Smith Home in 1920: Bronx Assembly District 2, Bronx, New York Age: 61 years Estimated birth year: abt 1859 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's name: Severine Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1903 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 1094 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Sven Smith 61 Severine Smith 61 Marie Smith 30 Thoralf Smith 22 Sigrid Smith 20 Jean Goettel 3 1/12Og i 1930:1930 United States Federal Census about Sven Smith Name: Sven Smith Home in 1930: Bronx, Bronx, New York Age: 71 Estimated birth year: abt 1859 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's name: Severina Race: White Occupation:Education:Military Service:Rent/home value:Age at first marriage:Parents' birthplace: View image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Sven Smith 71 Severina Smith 71 Marie Smith 40 Sigrid Smith 30 William McManus 5Jeg skal se litt etter de andre barna senere i kveld.

Hjertelig takk, Tor! Glimrende! Det var neimen ikke enkelt å gjette seg til Smith-navnet.Jeg har ikke tilgang til US Census (har hatt et par prøvemedlemsskap i Ancestry, men de er 'gått ut på dato'.

Gjest Tor Rustad

Jeg gjettet ikke på Smith-navnet, jeg søkte kun på fornavn, alder og fødested ettersom jeg ikke fant noen av dem på annen måte.Fint at du fant Sigrids død - det ser jo ut til å stemme. Om ingenting annet fører fram kan du jo da skrive etter hennes obituary (dødsomtale) Der vil kanskje navn på nevøer/nieser stå.

Takk for tipset.Ellers må jeg få korrigere noen vitale opplysninger i innlegg 1. Jeg skjønner ikke helt hva som har skjedd, men tre av barna har fått samme fødselsår! Også fødsel for nr. 4, Toralf, er feil.Her er korrekte data:1. Andrew, f. 1887.2. Inger Marie, f. 7/8 1889.3. Sverre Severin, f. 20/11 1891.4. Toralf, f. 1897.Sigrids fødselsdato er riktig.

Ja, det gjør det.Ellers - en liten detalj: Eldstesønnen Andrew er ikke med på reisen i 1903. Han drar nemlig over året før. 13/3 1902 befinner han seg ombord på SS Oscar II på vei til New York (Andrew Egildsen fra Risør). Ankomst Ellis Island 26/2 som Andrew Eigilson, 15 år. Manifestet forteller at han skal til sin far, hvilket vel bør bety at Svenning 'pendlet' en del over Atlanteren.En Svenning Egilsen fra Søndeled reiste fra Kristiansand til New York i 1889. Det må være 'vår mann', selv om alderen er satt til 58 år (skal muligens bety fødselsår 58 - altså 1858). Vi vet dessuten at Andrew ble født i New York i 1887. Dessuten ser vi at Census 1910 oppgir 1880 som immigrasjonsår.

Gjest Arne Solås

Andrew?Name: Andrew SmithHome in 1930: Rockville Centre, Nassau, New YorkAge: 44Estimated birth year: abt 1886Birthplace: New YorkRelation to Head of House: HeadSpouse's name: DeliaRace: WhiteHousehold Members: Name AgeAndrew Smith 44Delia Smith 44Rita Smith 16Andrew Smith 14Mary Smith 10Andrew f. av norske foreldre, giftet seg 26 år gammel, 'Carpenter - Houses'. Eier bolig til verdi av 12000 USD. Delia f. i Irland av irske foreldre. Barna f. i NY.Mvh. Arne.

Gjest Arne Solås

Familien i 1920. Andrew 'carpenter': Name: Andrew SmithHome in 1920: Bronx Assembly District 2, Bronx, New YorkAge: 33 yearsEstimated birth year: abt 1887Birthplace: New York Relation to Head of House: HeadSpouse's name: JeliaFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwayMarital Status: MarriedRace: WhiteSex: MaleHome owned: RentAble to read: YesAble to Write: YesImage: 84Household Members: Name AgeAndrew Smith 33Jelia Smith 33Rita Smith 6 4/12Andrew Smith 4 9/12

Gjest Arne Solås

Fra WWI Draft Reg. Cards (datert 5. juni 1917):Name: Andrew E SmithCity: BronxCounty: BronxState: New YorkBirthplace: New York;United States of AmericaBirth Date: 20 Mar 1887Race: Caucasian (White)Roll: 1754133DraftBoard: 21Andrew er tømrer. Forsørger kone og barn.

Det ser, som jeg har vært inne på i tidligere nnlegg, ut til at denne familien har hatt et forhold til USA også før den permanente emigrasjonen i 1902/1903. Oppsummert kan det ha sett omtrent slik ut:Paret Svenning Egilsen og Severine Sørensen har flyttet til New York enten sammen eller enkeltvis rundt 1880 (finner dem ikke i Census 1880, har heller ikke funnet vielsen). Sønnen Andrew blir f. i New York i 1887. Inger Marie blir født i Søndeled i 1889. Dermed må de ha flyttet hjem til Norge igjen ca. 1888. Bosatt i Søndeled fram til nyemigrasjon til Amerika 1902/1903.

Hvor ble det av sønnene Sverre etter 1910 og Toralf etter 1920, tro? Jeg legger ellers merke til at det i 1920 og i 1930 er to små gutter i Svens og Severines husholdning: Jan Goettel 3 1/12 år (1920) og William McManus 5 år (1930).Kan noen av dere som har tilgang til tellingene, se om de går fram der om de er sønner til Marie/Sigrid?

Gjest Arne Solås

Jean Goettel er ført som 'boarder', f. i NY, far f. i Østerrike og mor f. i England.William McManus er også ført som 'boarder', f. i NY hvor også hans foreldre er født.Sverre og Toralf har så langt ikke kunnet finne.Mvh. Arne.

Gjest Tor Rustad

Oddbjørn,du har fortsatt muligheten til å kunne finne ut mer gjennom Sigrids obittuary.(innlegg nr. 4)Forsøk f.eks. her: [url="http://www.ancestorhunt.com/new_jersey_newspaper_obituaries.htm>LenkeDu får kanskje en frivillig til å se etter for deg.Hos ancestry.com's Ancestry Community er det også muligheter:

It might even be possible to find H. Braun in Census 1900 or/and Census 1910. I have read the original ship manifest again, and the full address was 298 W, 138th Str. New York.It's also said in the manifest that Sven(ning) had been living 3 years in N.Y. earlier. His wife, Severine: 3 1/2 years. It ought to have been about 1884/85-1887/88. I will guess that they got married in New York in that period (but before 1887, when their son Andrew was born).

Gjest Tor Rustad

vedr. Svennings turer over Atlanteren: US Census 1910 oppgir imigrasjon til 1880 (den kan være noe feil).Men det han være 'vår' mann som er her: New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Svenson Egelsen Estimated birth year: abt 1859 Age: 38 Gender: Male Port of Departure: Liverpool, England Ethnicity/Race/Nationality: Norwegian Ship Name: Servia Search Ship Database: View the Servia in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York, New York Line: 19 Microfilm Serial: M237 Microfilm Roll: M237_674På imagen ser det ut til at han er notert som sjømann - ikke umulig: Om han i utgangspunktet var snekker så var det jo lett å fy hyre på ei skute.

Jo, jeg tror du har rett i at det må være 'vår' Svenning.Antakelig er det også han som reiser ut fra Kristiansand her:1063 1889 Juli 12 1207 Svenum Egildsen m G Sømand 58 Søndeled New York Legitim Norge.Det står riktignok '58' i alderskolonnen, men det kan jo bety fødselsåret. Og her er han jo også sjømann.

Gjest Tor Rustad

Fra Ellis Island. Name Residence Age Born* Arrived Passenger Record Text Manifest Scanned Manifest Anno- tations Ship Image 1 Egdson, Svenson 38 1859 1897 view view view view view3 Egelsen, Sven Arandol 34 1859 1893 view view view view view 4 Egelsen, Svennig Arendal 41 1859 1900 view view view view view6 Egilsen, Svenning Risor 45 1858 1903Manifestene finner du selv om du da ikke allerede har dem.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.