Gå til innhold
Arkivverket

[#47559] Giske og Bjarkøy: Miniseminar i Busevika i Ålesund

Gjest Bjørn Jonson Dale
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Diplomet fra 1307 angir ikke jordegods, kun et pengebeløp til Nonneseter i Bergen.Det er derfor interessant å vite om hun også har gitt jordegods til Nonneseter i Bergen.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

449:Pussig at 'mellomalderriddarane' har funne fram til Erling Vidkunson sitt skjold (rett nok bore av Bjarne Erlingson d.y), men dei har kanskje vore inne på vigerust.net, dei med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Folk bruker det materialet som bibelen, selv om det er feilfullt. På tide at jeg får publisert alle disse våpenbildene på trykk, med en advarsel. (Og med forklaringer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Lykke til med arbeidet, vi er mange som ventar i spenning!Kva med herr Pål Erikson, merkesmannen, har du noke meir på han, Tore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har ikke noe mere genealogisk. Men det finnes vel flere våpenbilder. Neste fotorunde i København blir om 16 dager,hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Arne Kvitrud skriver om Kruckow: 'I en jordebok for kjerker og geistlige i Oslo bispedømme, finner vi en innførsel som er gjort etter 1393 (RB, s 411) om at Eirik “Krugger” ga en del av garden Holte til Skjesmo kjerke. Om denne Eirik hørte til Kruckow-familien er han trolig den første av ætten vi vet om i Norge. “Krugger” kan da være en skrivemåte for Kruckow.' http://home.c2i.net/kvitrud/Arne/kruckow.htmKanskje er dette også 'de Kroger'? Kanskje en sønn av nevnte ridder Pål Erikson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg ser forresten nå at Lisbet Bryske i si våpenbok fra 1651 skriver følgende:'Kruker - norsk slekt'Våpen viser to røde hummerklør(?) på hvitt. På hjelmen to jernkledde armer som holder en ring med stein e.l. - tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Beklager, jeg 'blingsa'.'Kruker - norsk slekt' - dette står ved det vanlige Kruckow-merket (en halv enhjørning).Ved de to hummerklørne står bare 'Kruker', og dette er vel de danske Kruckow'ene.Men nevnte Eirik Krugger kan vel like gjerne være av 'de Kroger'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg var i dorfen Kruckow i april i år, - den ligger like vest for Anklam i Vorpommern. Slekten innkommet i landet under Erik av Pommerns tid, iflg en artikkel (av meg) i Genealogen på slutten av 1990-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Eivind Vågslid 'Norske skrivarar i millomalderen' (803 sider, kjøpt for kr 69, ser jeg), skriver om Pål Erikson bl.a.: 'Bak på brevet frå 4. i 4. 1320 [DN VI 101] er han kalla herra Pål Eirikson skjor. (Jf. Lind: No.-isl. personbin. 327.) I brevet frå 1336 [DN II 215] kallast han konungsfehyrde i Bjørgvin.'I DN VIII 116 er sammendraget dette:'Biskop Haakon takker Hr. Erling Vidkunnssön for den ham tilsendte Efterretning fra Bjarne Erlingssön, som han dog först erholdt samtidig med et nyt fra denne kommende Brev, som han sender ham, og omtaler Rygtet om, at Hr. Paal (Eirikssön) og hans Hustru ere gaaede i Kloster i Oslo.'Ellers skriver Vågelid at det er Pål som har skrevet DN I 257 (merkesmann - antakelig skrevet i Oslo). Dessuten antakelig DN XI 11 - skrevet på Nordby i Nannestad.Han var ellers også merkesmann i Tønsberg.I DN I 257 finnes seglet hans med omskr. s. pauli. eiriciEr det forresten noen som har behov for oppslag i Vågslid si bok, så kan jeg gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette blir kanskje på sida av denne debatten, men jeg finner følgende på nettet Lenke :'153856. Saksabjørn på Lindheim i Sauherad.153857. Navnet på kona er ukjent. Han var muligens gift med ei datter av riksråd og merkesmann Pål Eiriksson Skior og den første kona hans fru Gro Torsteinsdatter. Dette forsterkes ved at en på Lindheim straks etter finner mange personnavn som er typiske for Skior-slekta, til eks. Torleiv, Pål, Eirik, Gjertrud og Gro.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Har jeg sagt A, så får jeg si B: På nettet http://www.lillebye.no/ane13.htm :4333698. Pål Eirikson til Tjørn Skior f. 1260, yrke: merkesmann, riksråd og ri, g. Gro Guttormsdatter til Tomb Bratt, yrke: abedisse. Pål døde 1346.4333699. Gro Guttormsdatter til Tomb Bratt yrke: abedisse, g. (1) Håkon V Magnusson Hålegg av Norge, f. 6 okt 1270, Tønsberg, Vestfold, yrke: Hertug 1280-1299, konge i, d. 8 mai 1319, Tønsberg, Vestfold, gravlagt: Mariakirken i Oslo, g. (2) Pål Eirikson til Tjørn Skior, f. 1260, yrke: merkesmann, riksråd og ri, d. 1346.8667396. Eirik Dugalson d. 1287.8667398. Guttorm Agmundson Gydåsen yrke: ridder, riksråd, g. Gunhild Arnesdatter. Guttorm døde 1307.osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Mange gamle og ein god del utdaterte 'sanningar' på sida du lenkar til. Det eventuelle slektskapet mellom Pål Erikson og Erling Vidkunson må granskast fra grunnen av. Spørsmålet er bare kven som kan og vil gjøre det (dersom ikkje P A Munch har gjort det allereie...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jo-da, jeg regnet med at dette ikke holdt vann, men vi kom vel et skritt videre når det gjelder identifiseringen av Pål Eirikson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Hvor har du det fra at Torleiv, Pål, Eirik, Gjertrud og Gro er typiske for 'Skior-slekta' (hva nå det måtte innebære?). Jeg trodde at navnene Asle, Orm, Kaspar og Fridleif var mer typiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Arnstein (463 og 464):Vedrørende nettsidene du viser til: Det er lenge siden jeg har sett såpass mye samrøre blandet med totalt fravær av kildekritikk.Merkesmannen Pål Eiriksson har kun én kjent ektefelle og dette er fru Sigrid Håreksdotter. Den offisielle versjonen av hans bakgrunn finnes i NBL1 og NBL2, dog har Erik Opsahl utstyrt merkesmannen med andre barn i NBL2 enn han er oppført med i NBL1.Typiske navn fra Lindheim-ætta er Tolleiv, Bjørn, Bjørn, og muligvis Orm på 1300-tallet, i overgangen til 1400 finner vi Solve Ormsson og hustru Margrete på Lindheim. Vi savner altså belegg for Pål, Gjertrud og Gro på den kanten.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Lars (468):Kaspar og Fridleif var nye for meg. Hva med å slenge inn noen kvinnenavn også? Vi trenger navn på Pål Eirikssons mor og svigermor! Farsøsteren fur Gjertrud har jeg kontroll på. Forsåvidt også merkesmannens hittil ukjente svoger.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Lars 468 - jeg har opplysningen i 463 fra lenka i innlegget (legg merke til at jeg har sitert derfra - jfr hermeteiken) :-)Jeg vet nesten INGEN TING om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Greit nok det, Arnstein. Are har vel allerede sagt nok om kvaliteten på den nettsiden du viste til. Å legge ut noe slikt burde vært straffbart, og om det ikke finnes noen genealogisk motsvarighet til bunadspolitiet, så må det i hvert fall være lov til å gremmes over at sånt noe i det hele tatt finnes.Poenget mitt var vel så mye å få fram at det ikke finnes noen dokumenterbar norsk slekt Skjor, det er i høyden et oppnavn med obskur opprinnelse. Og bare det å blande inn denne stakkars Gro som skal tillegges både konger og merkesmenn som ektemenn samtidig som hun er yrkesaktiv abedisse. Fri og bevare meg vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.