Gå til innhold
Arkivverket

[#47559] Giske og Bjarkøy: Miniseminar i Busevika i Ålesund

Gjest Bjørn Jonson Dale
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 440+446 våpen Bjarne Erlingson og Erling Vidkunnson.Jeg ser nå at begges våpen er gjengitt på de to gamle norske drikkehorna i Danmarks Nationalmuseum.Våpenet til Bjarne er en griff som står på to (vendt mot heraldisk høyre), omkranset av tolv liljer der annenhver er snudd (de sitter på et bånd på innsiden av skjoldkanten).Våpenet til Erling er ei stående løve eller 'leopard' (hodet 'en face') - kroppen vendt mot heraldisk høyre, og som holder et sverd vannrett på skulderen, omkranset av tolv liljer der annenhver er snudd (de sitter på et bånd på innsiden av skjoldkanten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

17. juni (193) foreslo jeg at seminaret ble avholdt i Oslo, der jeg kan stille med gratis lokale. Jeg kan nå også love mange nyheter om slektenes heraldikk, etter å ha tatt noen tusen digitale fotografier av våpenbilder i Rigsarkivet. Er dere klar for et Giske-seminar i Oslo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Passar det inn med når eg har friperiode, so er det same for meg kor seminaret blir avholdt, Busevika, Gamlebyen eller Ponta Delgada..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Hva med Oslo? Forstår ikke helt hvorfor sunnmøringene ikke evner noe såpass oversiktlig rent arrangementsteknisk - det har heller ikke vært særlig mye kontakt i planleggingsfasen. Men, vi kan godt kjøre en fullstendig dissekering av Giske/Bjarkøy her i byen også. Erling Vidkunnsson hadde tross alt vel så stor tilknytning til Østlandet som til Giske :-).Er lørdag 5. januar en akseptabel dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Etter det jeg kan se, er ingen transportmidler innstilt på strekningen Bergen- Oslo i tilknytning til 5. januar. Jeg vil derfor ikke utelukke at undertegnende kan komme til å innfinne seg, om seminaret endelig kan virkeliggjøresAre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser fram til eit interessant seminar i Oslo den 5 Januar det herrens år 2008. Det ser ikkje ut til at det blir arrangert noko slikt seminar på Sunnmøre med det første. Låkast er likevel fråveret av informasjon om kvifor det ikkje lot seg gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den aktuelle adressen i Oslo 5/1-08 er møterommet til NSF og DIS-Norge i Lakkegata 21, kun 60 m fra en av ned/oppgangene til Grønland T-banestasjon, like ved Vaterlandsbroen. Fra flybussen, holdeplass Oslo bussterminal, ca 300 m alt ialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Gi oss en ukes tid, så vi får sett om det er mulig å sette sammen et forsvarlig program og skaffe innledere. Seminaret vil i utgangspunktet være åpent for alle, men skulle påmeldingene bli for mange, vil vi måtte gi forrang til medlemmer i NSF og DIS-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Er det noko meir informasjon å få ang. Giske/Bjarkøy seminaret i Oslo 5 januar? Bjørn, kjem du oppover på seminaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Etter hva som nå er klart, håper jeg, blir det et Giske-seminar i Oslo 5. januar 2008 - i lokalet til DIS-Norge og NSF, og et foreløpig program og opplysning om deltageravgift, påmelding mv vil komme i neste utgave av Genealogen, mv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Ålment: Tanken om eit Bjarkøy- og Giskeseminar på Sunnmøre, i Ålesund og på Giske, er ikkje lagt på is. Eit slikt, breitt anlagt seminar i regi av Sunnmøre Historielag og HIFO-Nordvestlandet vil vere fullt mulig å avvikle i 2008.Særskilt: Eit Giskeseminar i Oslo 5. januar 2008 er sjølvsagt kjærkomme, men dette vil nok først og fremst vere eit seminar som dreier seg om dei genealogiske og arvemessige tilhøva i Bjarkøy- og Giskeættene.Leiv Magne: Eg er invitert til seminaret i Oslo, men veit ikkje om eg kan komme.Tore (og Lars): Eg vil sende eit utsnitt av soga om Borgund og Giske 1349-1537 (Striden om Giske) til seminaret i Oslo, men eg veit ikkje no om eg kan delta. Det hadde ellers vore fint om Lars kunne sende meg det han har funne ut om 'arvegangen' til Giske før eg sender mitt bidrag (slik at eg kan innarbeide synspunkta hans i framstillinga mi).Endelig: Takk for stor interesse og stort engasjement! Det har vore svært utfordrande og lærerikt å vere med i og følge med på dette ordskiftet, sjølv om siste ordet snautt er sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jfr mine innlegg 440, 446 og sist 476.Jeg vet ikke om dette er en glipp fra Hallvard Trætteberg, men i bladet Heraldisk Tidsskrift Bind 3, nr. 23, 1971 (som jeg kjøpte på loppemarked i København for 5 kroner), har han i en artikkel 'Det norske kongevåpen i Gelre-våpenboka' (side 131), satt inn en tegning av en stående kronet og 'leopardisert' løve holdende et sverd over skulderen (skjoldet) og med en sittende kronet 'leopardisert' løve holdende et sverd over skulderen (hjelmen), skrevet: '1347. Bjarne Erlingsson av Bjarkøy'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...eller har det kanskje vært slik at det man trodde var en griff med utstående vinge fra ryggen, hele tiden har vært en løve med et sverd over skulderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Det er her snakk om to forskjellige Bjarne Erlingsønner. Baronen førte en griff, grandnevøen av samme navn må i 1347 (34 år etter baronens død) ha ført løven med sverdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Da smekker vi til med innlegg nr 500 i denne tråden:Det blir seminar i Lakkegata 19-21 lørdag 5. januar. 20 heldige deltagere vil få en innføring i middelaldergenealogi basert på kildekunnskap, kildekritikk, rettshistorie og heraldikk. Etter lunsj blir vi mer Giske-sentrerte, med innlegg om den retrospektive metoden for jordegodsrekonstruksjon og arveskiftet etter Hans Sigurdsson, diskusjon over Bjørn Jonson Dales utlovede utkast til manus, fremleggelse av hittil upublisert heraldisk materiale og en gjennomgang av eiendomsrettsovergangene fra Giske- til Bjarkøyøætta.Skal vi kalle det årets happening, allerede i januar?Første påmeldte er Torgeir Kvalvaag, så nå er det bare 19 plasser igjen.Kost: 350 kroner inklusive Bjørns manus og lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.