Gå til innhold
Arkivverket

[#47559] Giske og Bjarkøy: Miniseminar i Busevika i Ålesund

Gjest Bjørn Jonson Dale
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Det er koselig at happeningen legges til Lakkegata - oppkalt etter tipp-tipp'en til kona :-)Jeg vil gjerne delta, men må vente litt før jeg kan melde meg på for sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det er notert, Lars. Ellers bodde min tippoldemor (en av dem) i Lakkegata 28 ved 1875-tellinga-:DMen hvem var Lakke, Arnstein? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

He-he. Jeg tok vel munnen litt for full. Jeg stoler ikke helt på hukommelsen lenger og måtte sjekke. Lakkegata er oppkalt etter Andreas Lachmann (det er FAR hans som er en av konas tipp'er), jfr i denne forbindelse St. Halvard 3/2000 'Dælenenga - dal og eng øst i Oslo' av Odd Ristesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Henrik Lachmann, toller i Drammen, enken kjøpte den sørligste av Dælenenggårdene og veien dit fra Vaterlands bro ble kalt gata til Lakmanns [enke].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, var det ENKA (mor til Andreas) som var opphavet til gatenavnet, så tok jeg ikke munnen for full, likevel :-)Er det forøvrig noen som er interessert i Lachmann, så anbefaler jeg denne debatten: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Men hvor lå Lochmanns Gade? Uten at det har det ringeste med dette temaet å gjøre:-D (Jeg vet at den lå i Petrus Menighets 'sydlige Kreds.') Det kan da ikke ha vært så langt fra Lakkegata? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Fauske

Eg er noko usikker på om eg kan ta del på seminaret i januar. Eg vonar resultata vert publisert i ei eller annan høveleg form...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Det vil jo med tid og stunder komme en bygdebok for Giske og Borgund, men ut over det tror jeg ikke du kan vente at verken foredrag eller diskusjon fra seminaret blir publisert samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

For oss langveisfarande kunne klokkeslett for seminaret vera eit nyttig redskap når vi skal finna eit ledig flysete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Undertegende har fått opplyst tentativt 1000-1600, den angjeldende lørdag 5. januar. Dette kan sikkert arrangementskomitéen av- eller bekrefte.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest Knut Hansen

Hei.Til dere som skal opptre på seminaret, Oluf Rygh har en uttalelse som går på at diplomene som omhandler kirkens jordegods i Trondenes med underkirker ikke er fra den dato som er påtrykt diplomene. Diplomene mener han kan være så mye yngre som fra 1500 tallet.I tillegg er ikke 1277 korrekt datering på den eldste jordebokdelen.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Neivel. Eg reknar med at historieprofessor Lars Ivar Hansen ved Universitetet i Tromsø har underlagt disse diploma ein 'ferskare' kildekritikk enn Oluf Rygh, som har vore daud i meir enn hundre år. Kva skriv Hansen om diploma i bøkene om Astafjord? Eg har ikkje bøkene for handa, men eg veit at Hansen har utnytta diploma i astafjordbøkene, men kan ikkje huske at han har vore i tvil om dateringa.Det kan vel ikkje vere vanskelig for deg, Knut, å sjekke kva som er tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Jeg må vist fylle inn et ord ang. 1277, det skulle stå: I tillegg er ikke donasjonsinnføringene 1277 korrekt datering på den eldste jordebokdelen.Jeg har heller ikke Astafjordbøkene for hånden, men skal sjekke dem etter hvert.Rygh var ikke alene om å så tvil om alderen på diplomene, han er bare den som muligens har gått lengst.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Bjørn, Hansen viste til (1) E Kårstad som tidfester diplomene til mellom 1370 og 1400 (helst 1382-1402) og (2) D A Seip som på sin side viste til K Rygh, O Rygh og Indrebø, ingen av disse tidfester diplomene til 1300 tallet.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Takker for omtanken Bjørn. Jeg har Håløygminne 1 1954 der Seip har artikkelen om jordebøkene, inkl. bildene av jordebøkene, den lille blekka er lettere å lese. Har du sett mange feil i artikkelen?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant stykke det der Bjørn. Eg er for trøytt i kveld til å gå noko nærmare innpå å kommentera tolkinga som Seip, K & O Rygh og Indrebø har gjort for tidfesting av diploma og dertil slutning at det var Nidaroskanniken kring 1420-30, Gudmund Petersson, som hadde haldt messe i Trondenes kyrkje. Men eit par kommentarar rekk eg før augo krev sitt. Eg vart klar over han då eg skreiv innlegg 214 i Martin Erlingsson debatten, men eg tvilte då og gjer det fortatt. Det er søkt å plassere den seinare kannik, korsbror prior i Helgeseter i 1436 som prest i Trondenes kring 1400 så lenge ein ikkje har kjelder som kan syne til ein prest ved det namnet i Trondenes kring 1400. Materialet vi har tilgjenge syner derimot at det fans ein annan prest Gudmund i Trondenes akkurat i den tida fleire av gjeverande skal ha levd og truleg gitt gåver til kyrkja. Sjølve diploma kan godt ha vore skrivne på 14-1500 talla ut i frå språk og grammatikken i dei, men Gudmund prest skreiv dei mest truleg ikkje. Elles var det interessant at vi endeleg fikk fornamnet på Skotbratter, nemleg Torgils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utan at eg skal trekkje det for langt, so ser eg at Sollied (1926), Solberg (1975) og Ugulen (2007) held det for sannsynleg at patronimet til Einar i Hildegard var Torgilsson. Kanskje kan då frendskapen mellom Erling Åmundesson og Einar Torgilsson forklarast på ein annan måte enn det som tidlegare har vore hevda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.