Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#49435] Theodore Boyd England/Odda

Recommended Posts

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Søker for en venninde etter hennes biologiske oldefar.Han het Theodor(e) Boyd, og skal ha vært født i England.'Soga' sier at han og hans bror (prest?) kom for å hjelpe til med byggingen av Hotell Hardanger i Odda.Han skal ha møtt min vennindes oldemor der, og for å gjore 'soga' litt innviklet, så var damen gift med en fra stedet . Og denne mannen ble lite begeistret, kort sagt, da han oppdaget sin kones eventyr med Mr. Boyd! ;-)Resultate av dette eventyret ble et barn (selvsagt!), og dette barnet ble min vennindes farfar! Det står den bedratte ektemannen`s navn på barnet dåpsattest. (Jeg mener etternavnet han var Tollefsen)Har forsøkt å søke på nettet, men det finnes flere Theodore Boyd, så dette ble litt vrient! :-)Har også sendt en e-mail til Hardanger Historielag i dag, så venter spent på svar fra dem! :-)Mvh Anne M. Gilhuus

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/134875-49435-theodore-boyd-englandodda/
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hotel Hardanger er nok ikke det som står i lenken over, men det som senere ble Oddas rådhus og siden revet i 1977. Dette hotellet ble åpnet i 1896 etter at det gamle hadde brent ned. Det var Nord-Europas störste trebygning og en synd og skam var det at det ble revet.Det har vært snakk om å bygge det opp igjen, men jeg har ikke hört noe siden i fjor.LenkeKanskje du kan få vite mer ved å henvende deg til Odda kommune.mvh Kjellaug

Gjest Karin Romstad

Dr. Theodor Boyd, professor ved Oxford university, senere biskop, kom til Odda en gang i 1870 årene, og var der årlig i 40 år. Pasjonert sportsfisker. Hadde sommervilla og hytte på fjellet. Hadde en bror Henry som ofte var med ham om sommeren. Brødrene ble kalt dr. Boyd og mr. Boyd. Skaffet engelsk kapital til å bygge Hardanger hotel, nordeuropas største trebygning i sin tid (revet på 1970 tallet og er ikke det samme som vist på bildet).Ref. gards og ættesoge for Odda, Ullensvang og Kinsarvik bind 2.Det framgår ingen opplysninger om at han har barn. Men hvem er evt mor til barnet?

Hei og takk for svar! :-)Vet bare foreløbig at damen han fikk barn med het Tollefsen til etternavn, altså som gift! Hun skal visst ha vært ulykkelig i ekteskapet, da mannen drakk...Det kan jo ha vært litt el. mye,av årsaken til at hun falt for T. Boyd!

Jeg går ut ifra at Karin (6) sikter til bildet i # 3, for den linken jeg sendte viser ihvertfall Hotel Hardanger.Det hjelper jo ikke Anne Margrete noe videre da-:)Kan dette ha vært hennes mann? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=ODDA&gardpostnr=250&merk=250#ovre>LenkeHan er ihvertfall hoteleiger på Hotel Hardanger i 1900.

Hei Kjellaug!Takk for svar! :-) Jeg skal printe ut svarene dine så fort jeg kommer over på Mac`n min, og vise de til min venninde! Jeg er 99 % sikker på at min vennindes farmor het Laura, men hun kan jo ha hatt 2 fornavn!?Kommer tilbake til saken når jeg har kontaktet min venninde! :-)

Finner ingen Laura Tollefsen i ft 1900 - men hun kan ha hatt to navn som du sier.Din venninde har vel muligens födselsregister til sin farmor siden du skrev at Tollevsen var det navnet som stod der.Håper dere finner ut av det-:)

Nå har jeg stokket kortene igjen! Beklager!! Etter en ny telefonsamtale med venninden, fikk jeg følgende opplysning: Min vennindes farfar het: Theodor Boyd Tollefsen, han må ha blitt født i begynnelsen av 1900-tallet, siden hans bror Fritjof ble født 17-07 1900.Foreldrenes navn må ha stått oppført som: Mikkel Tollefsen og Sofie f. Simonsen. Men her er det Theodor Boyd må ha vært på ferde da ungen ble laget! ;-)Theodor Boyd Tollefsen ble gift med Laura Erasmine (Tulla) Lange-Falch. De ble senere skilt. Deres sønn Leif fikk etternavnet Falch.Min venninde har dessverre forlagt dåpsattesten til sin farfar. Men han ble nok født i Odda han som de andre søskenene sine.Jeg nevnte for min venninde at hr, Tollefsen måtte jo ha godtatt at jr. ble oppkalt etter Mr. T. Boyd, da svarte hun at det kom nok av at han ikke visste at Mr. Boyd hadde vært på ferde, og navnet fikk han nok fordi at Mr. T. Boyd skulle hedres på den måten! Hr. Tollefsen skal ha vært meget hard på flaska i følge soga! ;-) Og fruen var vel det jeg vil kalle desperat eller smart, alt ettersom en ser det!

Det var da hyggelig at det var rette personer da-:)Finner ikke Theodor Boyd Tollefsen död i Odda.Da skulle du kunne finne anene til Sofie lenger bakover i Sveio. Denne Sofie har jo og en bror som heter Teodor, så mannen ante vel ingen fare her!!Mora kommer fra Mandal står det.Dette er vel Thomas Simonsens födsel: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500220561379&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeMen må sjekkes da det ikke er kopi fra kirkebok.Her er nok giftermålet hans med Ane Olsen 29/9 - 1858 i Finnås:

Her har du utdrag fra kirkeboken n° 25: LenkeThomas Vegener Simonsen var styrmand og faren var Simon Simonsen fra Mölstre gard (Sveio). Ane Olsens far var Torger Olsen kommer fra Mandals området men det greier jeg ikke å lese skikkelig, mulig det står 'Hoven pr Mandal'.

Heisan!Så smart da du! Hun kunne jo bare si at sønnen var oppkalt etter broren sin! ;-) Og det er nok som min venninde sa: at de tok vel Boyd-navnet på sønnen for å hedre engelskmannen!:-)Tror ikke Theodor Boyd Tollefsen døde i Odda!Han må vel ha kommet til Hole og Kleivstua en gang, men om han døde der er jeg ikke sikker på! Men en telefon til venninden i kveld skulle vel oppklare det! ;-) Han og farmoren hennes ble jo skilt, og farmoren drev Kleivstua til sin død, og skal ha giftet seg igjen senere....Tusen takk igjen Kjellaug, for all hjelp! :-)

En Torgje Olsen f. i Mandal 1802 med foreldre Ole Torgersen og Siri Björnsdtr: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=28343410&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeMulig kandidat til Anne, men hun har bare ett navn: LenkeOle Torgersen og Siri Björnsdtr i 1801:

Her har du nok foreldra til Thomas Simonsen i 1865 på Mölstre nordre i Sveio: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=34&filnamn=f61216&gardpostnr=515&personpostnr=2753#nedre>LenkeHer er Simon Simonsen m/foreldre i 1801: LenkeFar: Simon Johannessen, 30 årMor: Ingeborg Olsdtr, 35 år.Så skal vi se etter Eli Jonsdtr på Karmöy, det er nok fra Torvastad at Wegnernavnet kommer, for jeg har en venn som har det samme navnet derfra.Så finner jeg på FS (må sjekkes) Men det stemmer med ektemann, osv.

Her finner du mer om familien til Simon Simonsen: LenkeNavnet på foreldra stemmer med folketellingen 1801 (Sveio hörte til Finnås på den tida)Her og kan du klikke å finne flere generasjoner bakover, men også her må du sjekke. Den personen som har lagt det inn, står det navn og adresse for.

Så ser jeg at jeg har Lisbeth Endresdtr Bua (kona til Johannes Simonsson Mölstre og farmor til Simon Simonsen f. 1799, Sveio) i min data.Hun var datter til Endre Olsson Bua (ca 1700-1769) og Anna Nilsdtr.Far til Endre var Ole Endresson Bua, nevnd i skiftet: SV I: 206. SV II: 131.Skifte: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=41865&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=1&antinnlegg=3#anker>Lenke 'Skiftet er datert 3. okt. 1721 og nevner barna 1) Olle Endresen Bue, 2) Christj Endresdatter, g.m. Olle Aarskog, 3) Maritte, hadde vært gift med Anders Wespestad, var død og hadde etterlatt seg sønnen Rasmus Andersen, 11 år, 4) Britte E., g.m. Hans Fioen, 5) Karj E., g.m. Halvor Tiernagelen, og 6) Anne E., 26 år, hjemme.'Faren var: Endre Rasmusson Bua 1623-1702 Anna Hansdtr. Straumöy (1654-1721) - var 2 konen hans og var 31 år yngre enn Endre.Jeg vet ikke om det var hun som var mor til Ole eller förste kona hans.Endre hadde to døtre som het Kristi, en med hver kone. Første kona er ukjend,men det er mulig at hun het Christi/Kristi.1701:

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.