Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#49435] Theodore Boyd England/Odda

Recommended Posts

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Takk og takk Kjellaug! :-)Skal skrive ut dette til min venninde, så har hun noe å se på for en stund! :-) Dessverre er hun ikke så god på internett så det må i såfall bli gjennom meg... Til Karin! Den sønnen du nevner var nok sønn av Theodor Boyd, men det sto oppført Mikkel Tollefsen som far på dåpsattesten hans. Vet du når han var født?

Gjest Karin Romstad

HeiBildet i lenken i Kjellaugs innlegg 5 er det rette Hardanger hotel. Hotellet ble bygget på grunnen til Vetrhus hotell som Svein Tollefson(1851-89) kjøpte i 1882. Svein pleide å kleppe fisken til dr. Boyd (Sønn av Tolleiv Almerket 1805-96 og Marta Almerket (1813-1900). Dr. Boyd hjalp Svein med å skaffe kapital til å bygge Hardanger Hotel. Svein Tolleivson var ugift og ved hans død gikk hotellet over til broren Mikal Tollefsen (1845-1915) gift i 1885 med Sofie Simonsen (1862-1932) fra Mølstrevåg i Sunnhordland (Hun har en bror Theodor Simonsen).Mikal og Sofie er oppført under Bustetun br.3 i Odda (bind 3.2) med 5 barn, bl.a Theodor f. 1886-1943. Det er forøvrig bilde av ekteparet og Theodor i gards og ættesoge for Odda, Ullensvang og Kinsarvik bind 2.Theodor overtok hotellet sammen med sin mor i 1915 da faren døde, hotellet ble imidlertid solgt til Odda kommune 15 oktober 1917 og ble omdøpt til Odda Rådhus.Det finnes ingen opplysninger om Theodor giftet seg eller hadde etterkommere.

Gjest Karin Romstad

Hei ArnfridVi er nesten samkjørte, hadde ikke sett ditt innlegg 5 før jeg la inn mitt nr. 6. Og nå også hva gjelder mitt innlegg 29. (Svarte nok på en lenger telefonhenvendelse i innlegg 6 enn 29.)Som du ser av dåpen er moren kalt Thomasdatter og ikke Simonsdatter som i gards- og ættesoga, nok et eksmpel på at en må kvalitetssikre opplysninger en finner i bygdebøkene.Fant ikke giftemålet til foreldrene. Men det må jo være mulig å finne ut om Theodor ble boende i Odda eller flyttet.

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Faren het Thomas Simonsen og söstera brukte ihvertfall Simonsen til etternavn dersom vi ser på FT 1900, dernest bruker hun selv Simonsen da hun gifter seg i 1884: LenkeDet er vel grunnen til at det ble skrevet Simonsdtr i bygdeboka.Ser dere på fadderne vil dere også finne at en söster av henne må være blant dem: Mina Thomasdtr Mölstrevåg.

Takk skal dere ha alle 3! :-)Har kopiert innleggene deres, og min venninde skal få se dem! :-)Hun husker at det sto at hennes farfar var ektefødt, men at sannheten var en annen!Det har lenge vært en 'familiehemmelighet' at det var Theodor Boyd som var faren!Men dette kan jo være vanskelig å bevise i dag, da alle de innvolverte er døde for lengst!Se mitt innlegg nr. 17, ang Leif Falch som var Theodor Boyd Tollefsen`s sønn. Min venninde er datter av Leif Falch...

Ja! Det hadde vært noe! ;-)Jeg har tatt vare på e-mail adr. din, i tilfelle! Men nå får hun gå over det jeg allerede har fått av dere, så får vi se! :-)Har egentlig mer enn nok med min egen slekt, der holder jeg på å skrive og å sende slektsrapporter til flere! :-)

Gjest Mads Ramstad

Det er interessant å lese familiehistorien sin på nettet. Utgangspunktet her er en myte - slike myter finnes i mange familier hvor kongehuset, presten eller adelsmannen er involvert.Onkel Theodor fikk navnet sitt etter den personen, Theodor Boyd, som familien kunne takke for at de hadde hotellet. Theodor Tollefsens ene bror fikk navnet Svein etter oldefar Mikkel Tollefsens bror som startet familiens hotelleventyr i Odda. Keiser Wilhelm besøkte Odda årvisst, og jeg har kommet til at keiserens store gave til det norske folk må være forklaringen på at den tredje broren fikk navnet Fridtjof (men heldigvis ikke tillegget den frøkne).Oppkalling er ofte benyttet for å hedre noen man setter høyt, og jeg tror derfor det er senere mistolkninger som har ført til familiehistorien om opphavet til Theodor. Onkel Theodor lignet også utseendemessig på Tollefsens.Sofie og Mikkel Tollefsen fikk mange barn: Theodor, Agnes (druknet ung da hun falt utfor kaien på Almerket og ble funnet igjen på Eitrheimsneset), Svein, Agnes, Fridtjof og Margit.Er venninnen din interessert hører jeg gjerne fra min tremenning på Ringerike. Er hun noen gang på disse kanter kan vi besøke Mølstre, Ryvarden fyr og familiegravstedet hvor Theodor er begravet. Mvh Mads

Hei Mads! Så fikk vi forklaringen på den historien! :-)Min venninde er Theodor B. Tollefsen`s barnebarn. Og det er hun som har fått servert denne hisorien i årevis! :-)Som du ser av et tidligere jeg har skrevet, så ble hennes farfar og farmor skilt forholdsvis tidlig, og hennes far snakket aldri stort om slekten sin, uvisst av hvilken grunn...Så hennes farfar døde altså på hjemstedet! Tror ikke hun vet det.Skal spørre henne om hun vil ta kontakt med deg! :-) Du kan jo sende meg en mail på: angilh@hotmail.com om du vil?! Slik at jeg får adressen din...

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.