Gå til innhold
Arkivverket

[#50332] Christen Expresse frå Drammen


Gjest Ola Magnar Hoft
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Magnar Hoft

Dette dok.fortel om ei offentleg administrasjon-sak i .1774.Eg vonar nokon med detalje- kunnskap om emnet vil komentere tolkinga mi.Altså sjå tolkninga mi opp mot vanleg sakshandsaming i liknande saker.-Eg trur heile originalen er C.F.s` hånd.Lensmann Viborg sitt brev har han brukt som forelegg for fyrste halvdel av dok.-Som dykk forstår,er eg framleis usikker på om budet O.H.skal levere forsendelsen vidare til neste bud,eller berre til verga.Men fyrste alternativ har formodninga mot seg.Også i 1774 var det vel god forretningsskikk å levere pengane mot kvittering.Dessutan ville vidareforsendinga av pengane vera lensmannen uvedkomande,og han ville ikkje nevnt det i 'hosfølgende brev'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ola Magnar Hoft

Lensmann Viborg i Lom heitte Anders Olson til førenamn. I dok. er han omtala med førestavingane -Sr og Ms.Kva betyr desse førestavingane? Var det køyreveg mellom Christiania og Drammen i 1774?Var det organisert postruter-oppnevnte postbønder-expressetjeneste i Drammendistriktet i 1774?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Kan det være det vi i dag ville skrevet hr. (herr), altså at sr står for noe sånt som signeur og ms for monsigneur (pardon my french...)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ola Magnar Hoft

På 1700 talet er det livleg trafikk mellom Christiania og Kongsberg over Bragernes.Postrute er etablert og sikkert flittig brukt.Kan nokon fortelgja om kven som var postbønder i Bragernes i 1774? Kan nokon av desse heite Christen til fornamn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det pussige i denne debatten her, og kanksje det rareste, er at noen av debattantene innledningsvis stilte spørsmål om statsarkivar Sandbergs evne til å transkribere.Når jeg således avfotograferer orginaldokumentet og legger det ut her, så blir det stille. Kan ikke det være ren høflighet å bekrefte at Sandberg hadde 100% rett i stedet for å la spørsmålet stå delvis åpent?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ikke enig. Jeg oppfatter spørsmålet i #32 mer retorisk og rettet mot hvorvidt man ikke nærmest burde forvente at det kan forekomme feil (fra Sandberg og andre) ved avskrift av denne typen kildetekster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg blir litt sånn oppgitt over noen av dere jeg.Er genealogi eller det faget i den retning ensbefattet med litt umennskeliggjøring?Må det, eller skal det være slik at noen 'besserwisserere' bare åpner munnen (les: slår på tastene) når de føler de har litt mer peiling enn en liten amatør? Er ikke genealogi litt sånn prøve og feile og?Og kan det for f... meg være så vanskelig for noen å innrømme at antydninger i et tidligere innlegg var totalt feil? Eller er hesten så høy og skrittet for nære bakken til å komme av?Jeg vet utmerket godt at jeg provoserer noen nå, og det er utmerket godt ment. Noen skal provoseres her, jeg er drit lei debattanter som sitter 'der oppe'.Jeg er drit lei alle som tror de er bedre, tror de kan bedre, enn alle andre. Jeg utfordrer de dette gjelder, og disse vet utmerket hvem de er (de er jo ganske godt profielert her da); ta kontakt med meg. (lowangen@online.no), så kan vi konstuktivt, personlig og på en naturlig måte diskutere/hvem er best liksom? En liten slik personlig konkurranse liksom. Men med hemmelig vinner. Jeg er ikke en mann som er opptatt av å vinne. Jeg er ydmyk. Jeg liker å være mann jeg. Ikke et idol, eller et ikon, som noen idioter her inne tror de er.Klem til venner. De som føler seg litt seg litt støtt; ja det var nå meningen det da :-)Lars Ove (på godt og vondt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Bjørn Jonson Dales innlegg (32) 'Har ikkje Sandberg skreve av feil før?' er en insinuasjon.Dette er en meget negativt ladet insinuasjon og det beste er om Dale selv trekker denne, idet vi nå er gjort oppmerksom på at Sandbergs transkriptoriske evner, spesielt i dette tilfelle, ikke kan trekkes i tvil. Så er det opp til Dale å presisere hva han egentlig sikter til.Skal det kritiseres, vil alle være tjent med at kritikken er saklig og konstruktiv. All annen kritikk vil nådeløst måtte oppfattes som usaklig og uberettiget. Hva Dales saklige grunnlag for nevnte insinuasjon var, kan kun Dale svare for.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Dette er et debatt-forum, og alle må kunne komme med meningsytringer. Gustavsen er såvidt jeg vet ikke tildelt noen 'moderator'-rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Per Nermo:Følgelig er også mitt innlegg å oppfatte som en meningsytring.At du oppfatter mitt innlegg som at jeg vil innta en ikke tildelt moderator-rolle, kan jeg vanskelig se som noen annet en en villet misforståelse.Jeg er normativt i det meste av det jeg forfekter. Om dette faller deg tungt for hjertet, så må det være at du føler deg truffet av noe av det normative jeg anfører.Hva konkret i mitt innlegg (62) er det du synes jeg burde si annerledes?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Magnar Hoft

Eg for min del vinglar vidare mellom tolkingar av dok.Kunne det vera meininga at budet Ole Hoft skulle gje pengane vidare til Christen Postbud frå Bragernes som skulle møte han f. eks. i Christiania og frakte den siste etappa?(Da var arvesummen 320rd.,etter besøket hos Finchenhof er arvesummen 313rd.)Så har ikkje ting gått som planlagt,for det er O.H.som tek i mot 7rd.som lensmannen skal ha og gjev presten kvittering.Elles er ikkje dette noko vanleg postoppdrag.Da skulle forsendelsen vore levert på garden Solhjem sør for Otta og fylgt 'poststafetten' sørover til Christiania og Bragernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Per Nermo: (61)Som du kanskje og forhåpentligvis har oppfattet, er jeg en enkel og forholdsvis enkel men frisktalende bidragsgiver her i forumet, ikke en snylter.Men jeg blir provosert når noen andre antyder at noen ikke gjør jobben sin, noe man i dette tilfellet helt klart har gjortDette gjelder ikke deg Per Nermo.Dette gjelder debatten generelt. Hvorfor lage den mer komplisert og pedagogisk enn det den er?Hilsen en enkel personLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

For å ro innat til debatten: Bjørn Dale - send mail til Lars Ove, så kan Dykk diskutere Sandberg si emne til å omsetje gamle dokument. Ola Magnar treng hjelp med _tydinga_ av dokumenta - er det ingen som kan hjelpe han? Skal det diskuterast meir utover dette, så foreslår eg at dykk tek det i eit nyoppretta emne, slik så ikkje spørsmåla til Ola fell i skuggen, dette emnet er trass alt oppretta av Ola Hoft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Bjørn:Flott å se at du innrømmer å ikke være ufeilbarlig. Men når du i et tidligere innlegg på en måte som for mange av oss ikke kan tolkes som noe annet enn en antydning om at noen har transkribert feil, noe jeg beviselig har motbevist med å avfotografere det dokumentet som i dag finnes, så må du akseptere at selv en ren amatør reagerer. Og det går faktisk ann å innrømme sine feil her ! Man må heller ikke være være en statsarkvar for å skjønne detLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg har ikkje lese denne debatten før no.Til Kristian (31)Avskrivaren på Statsarkivet har ikkje skrive feil av: Han har rett skrive 'Tiuge' med 'T', ikkje liuge. Det er berre tastinga på skrivemaskina som har vore litt svakt så litt av T'en manglar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ola Magnar Hoft

I området Kongsberg-Drammen-Christiania er det i 1775 fleire som tek på seg oppdrag som bud mot vanleg betaling. Desse er altså ikkje nødvendigvis postbønder.Ei tid er det 'Kjørende' Post på privat basis på strekninga Kongsberg-Christiania-Smålenene.Desse private fraktarane blir kalla ekspresser.Er det mogleg å identifisere ein Christen Expresse blant desse?Kilder er 'postens Historie' og 'Alltid på veg'(også posthistorie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.