Gå til innhold
Arkivverket

[#50478] Sjøfar, hovednavnet i Østby-ætten - uttale og skrivemåte


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Linds verker har fortsatt en enestående plass, dog må vi ofte søke annetsteds for å finne etymologi.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Navnet Sæfari fra Nordiskt Runnamnslexikon var svært interessant, ettersom det har samme førsteledd som Krukens Sævar: sæ-, sjø. Men Sæfari har da altså et annetledd som ut fra navnetolkningen sjøfarer må uttales som F. I Krukens eksempel er annetleddet usikkert.Nå har jeg begitt meg inn på et område hvor jeg kjenner meg på gyngende grunn. Er det noen med språkhistorisk kompetanse som kunne kommentere det svenske navnet Sæfari satt opp mot det norske 1400-tallets navneformer Siofar/Sioffar/Seofar/Siogfar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Sten, I dessa namnfrågor är det väl inte ovanligt att man hamnar på 'gyngende grunn'. I Sverige hade jag i detta läge ställt en fråga till Institutet för språk och folkminnen, Namnavdelningen i Uppsala (NA) http://www.sofi.se/ Kanske ni har något liknande statligt organ i Norge. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Innlegg 29: Joda, vi har Spørjekassa om namn som besvares av navneeksperter på Oslos universitet. Her kan man spørre om opprinnelse, betydning, uttale osv.Jeg fikk et klart svar da jeg spurte om opphavet og betydningen av mannsnavnet Avle.Lenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Når det gjelder uttale av navn, vil stedsnavn som inneholder Sjøfar, dersom slike eksisterer i Østfold og lokal uttale av disse, fortelle om hvordan navnet ble uttalt på slutten det var ibruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Spørjekassa til Seksjon for namnegransking visste jeg ikke eksisterte, men her skal jeg legge inn et spørsmål.Tore: Dette med Sjøfar som stedsnavn i Säve på Hisingen - hvilke kilder bygger du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Sten, der er min egen hovedoppgave i historie om Kastelle kloster. Men staveformen er 'Siaffuar sokn' 1354, av andre tolket som Sjøfar. Det er jo ikke sikkert at personnavnet Sjøfar ligger i gårds- eller bynavnet her (byen het senere Kirkeby) - det kan jo være Sjøfar i betydningen fàr etter (den tidligere) sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Dette var interessant, Tore. Formen 'Siaffuar' fra 1354 viser opplagt til uttale med V.Jeg har vært inne på nettsidene dine og sett på Kastelle-gods. Der viser du til at navnet Säve er forklart i OGB IV, s. 38. Nå har jeg uten hell forsøkt å finne hva OGB er forkortelse for (mulig jeg ikke har lett godt nok). Så hva er egentlig OGB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ortnamnen i Göteborgs och Bohus län, IV. Ortnamnen i V[ästra] Hisings härad (Institut för ortnamns- och dialektforskning vid Göteborgs Högskola, 1936) [senere et universitetsinstitutt] Boka finnes i flere biblioteker i Oslo.Siden jeg skrev om klostergodset har jeg skaffet meg boka selv. Navneforklaringen går over nesten en hel side. Hele navnet kommer av 'sjö' (gen.sg.) (en sjø som nå er borte pga landhevingen). En parallell er Sävelycke i Jörlanda i Båhuslen ( f eks skrevet Siofua® 1388, dvs i Røde Bok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

'Sjøverstø' - med ulike skrivemåter - er jo også kjent i Agder. Her O. Rygh - om Holt:b.8, s.41 12,18. Sjøverstø. Udt. sjø2verstø. -- Er vel det 1670 anførteUnderbrug Schieffuestad.Kan muligens være af Mandsnavnet Sjófarr, som i den senere MA. og senere brugtes i Borgesyssel, eller af dets Biform Sjófari, jfr. PnSt. S. 218.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ole Bjørn Darrud

Heijeg kom tilfeldigvis over denne begravelsen i Skiptvet etter en 'Schiøfar'. Lenke Nr. 26 på venstre side.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg ser du har funnet Sjøfar Amundsen Karterud, død 1762 i Skiptvet, 63 år gammel. Han er for øvrig morfar til Sjøfar Jensen Eng, som Iver har opprettet lenke på i # 4.Det er ikke alltid like lett å plassere de mange aktuelle Sjøfar'ene på 1600- og 1700-tallet. En god veiviser her kan være Bent Billing Hansens oversikt: 'Sjøfarnavnets utbredelse i Østfold', Runar (Slektshistorisk tisskrift for Østfold), hefte 19 (1990) og hefte 20 (1991).Ved bruk av denne oversikten må det tas høyde for at luftige hypoteser ofte framstilles som fakta for de eldste slektslinjenes vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Sten Høyendahl

Mitt spørsmål til Spørjekassa til 'Seksjon for namnegransking' står fortsatt ubesvart, så her må vi nok klare oss uten språkvitenskapens hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.