Gå til innhold
Arkivverket

[#50657] Finn Eugen Prøis f.1890 i Almeria,Spania


Gjest Arnfinn Wangsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfinn Wangsmo

Finn var sønn av Ingeniør,Nordal Prøis og hustru Karoline Andresen.Finn ble gift med Jenny Marie Larsen f.23.12.1885 Sand ved Svelvik\Strømmen.Viet den,23.12.1911 ved Nordre Jarlsberg Sorenskriverembede,ref.I4 Strømm\Strømm side.505,Viede Dissentere.Er det noen som kan hjelpe meg med data på foreldrene til Finn og evnt.andre opplysninger?mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anne C Strandslett

Løfter denne opp for å se om det er noe respons nå.Jeg lurer også på dette.Kan tilføye at Finn og Jenny fikk iallefall to døtre i Strømmen: Marie Karoline i 1912 og Karin Mathilde i 1916.Mvh Anne C Strandslett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Marie Caroline f. 20.09.1912 vart gift Haugland og døydde 13..11.1997 i Svelvik. Så fekk dei ein son Finn Nordahl Prøis f. 19.05.1921. Død 01.01.2000 i Svelvik. Og ei dotter f. 1922 som eg ikkje finn det rett å skrive meir om her, sidan ho framleis er i live. Karin Mathilde finn eg ikkje opplysningar om. Kjelde: Folkeregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Takk Otto!Jeg har lett litt videre og etterslekten er lettere å finne enn forfedrene.Finn og Jenny fikk et fint knippe med barn:Marie Karoline f 20.9.1912-13.11.1997 gift 27.12.1936 med Knut Martin Haugland.Pike f 16.11.1913 gift 5.3.1938.Pike f 20.4.1916.Pike f. 29.6.1917 gift 13.4.1938.Tvillinger Finn Nordahl og pike f 19.5.1921, sistnevnte også gift.Pike f 22.12.1922 gift 28.3.1942.Pike f. 24.6.1926 gift 1.11.1947.Foreldrene til Jenny var Martinius Larsen Sand og Karen Johanne Zakariasdatter.Men foreldrene til Finn Eugene eller Eugene Finn (vet ikke helt hva som er riktig for de byttes om hele tiden) er det verre å finne. Ikke vært heldig i noe av folketellingene.MVh Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Det ser ut som om dere er en generasjon for tidlig .Alt dette er opplysninger jeg har .Og mye mere .Karoline Andresen ,fikk sønnen Finn Eugen Prøis med Johan Nordahl Prøis i Almeria , Spania 11.1.1890 .Han døde 11.6.1944 Svelvik Berger Vestfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Hei Arnfinn(9) Har du enda flere opplysninger?Når reiste Karoline til Amerika? Har du kilder?Jenny Marie Larsen har jeg i mitt slektstre - om noe fjernt - så jeg har inngiftet interesse i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Ja det har jeg , de lever enda , så hvis du gir meg E-mail adressen din kan jeg sende deg en mail med info. Karoline reiste til Amerika straks etter fødslen til Finn Eugen 11.1.1890 Etter opplysninger fra etterkommere etter Finn og Jenny .Det ble brevvekslet men dessverre ble dette kastet av uvitende slekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

To små ting:Går det an å få fram noen dokumentasjon på at (Johan?) Nordahl Prøys og Karoline Andresen var gift, siden Karoline kalles ”hustru” i innlegg 1? (Tidspunkt – sted – hvorvidt de var katolikker og/eller annet)- Eller er det slik at ordet ”hustru” kun stammer fra innføringen i sorenskriverens protokoll ved sønnens ekteskapsinngåelse i 1912, - uten andre opplysninger?Er det gjort noen refleksjoner hvorvidt NORDAHL i denne sammenheng er et fornavn, - eller et slektsnavn?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Dette temaet er tatt opp for lang tid siden ,og mye nytt har kommet til etter at dette var aktuellt.Johan Nordahl Prøys og Karoline Andresen var IKKE gift , men fikk et uekte barn Finn Eugen isammen , mens han var gift med Jørgine. Jeg sitter inne med mye informasjon fra etterkommere etter denne grenen av familien.Men slekten lever og da er det de som bestemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, ja. - Jeg ble nok litt lurt av innlegg 1, der det uten forbehold sto at Karoline var ”Ingeniør,Nordal Prøis” sin hustru. Det førte til mye unødvendig søk etter vigsel. Men det ble veldig viktig at det kunne fastslås at fødselen i 1990 var utenom ekteskap.Nå vet jeg jo ikke hvilke opplysninger man allerede sitter inne med vedr. denne gåten. – Og hvilke opplysninger som allerede er ”filtrert”, - som f.ex. dette hustru-poenget.På meg virker det som man har allerede forholdt seg til flere kilder, og at man allerede har trålet diverse registere, - dog uten å kunne fastslå med sikkerhet identiteten til ”Finn Eugen Prøis” sine foreldre. (Man bør unngå dobbeltarbeid)Derfor våger jeg meg frempå med noen nye spørsmål (etter positiv respons sist):Vet man hvorvidt Johan Nordahl Prøis og hustru Jørgine har etterkommere ? I fall de har, - så kaller de seg vel neppe ”Prøis” til etternavn?Har man i det hele tatt støtt på navnet Johan Nordahl Prøis i noen annen dokumenterbar sammenheng enn den vi finner i hos sorenskriveren i Nord-Jarlsberg i forbindelse med vigselen i 1890? (Vi får vel vente på respons her Lenke )Hvordan har man fått fatt på navnet ”JØRGINE”? (Dette er jo meget viktig, da svaret på dette muligens kan lede oss til en kirkebokført ekteskapsinngåelse)Utelukkes det at ”Johan Nordahl Prøis” egentlig het noe annet?Man vet vel noe om Finn Eugen Prøis sitt liv mellom 1890 og 1911 (f.ex: Hvor han befant seg, Hvem hadde omsorgen, etc..)?Er det tidligere blitt spekulert i om Karoline Andresen befant seg i Norge omkring 1911-1912?Har noen gått gjennom: 'Stamtavle over familien Preus', utgitt på foranledning av grosserer Jørgen Breder i 1876, ført á jour til 1930 av Linka Preus.'?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Finn Eugen var født i Almeria i Spania.Han vokste opp hos sin far og halvbrødre og stemor.Hans mor reiste til amerika etter fødslen.Han var også i Marokko flere ganger på besøk.Det var tett brevveksling mellom familiene .Brødrene bosatte seg i Marokko siden. Moren var en tid hos dem, siden i Madrid der hun døde i 1923.Nå nærmer vi oss tider vi ikke skal snakke omNei navnet er rett .Du kan gå inn på Telemark Porsgrunn østre 1880 side 210 og 1884 side 14 så vil du finne to barn født .Den tredje var født i Spania Han het Leif Preus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, dette gjorde det langt enklere å identifisere Finn Eugen sin far.Hans navn er altså Johan Nordal Brun Preus. I ekteskapsinngåelsen 9.okt.1879, (Nr.12 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7878&idx_id=7878&uid=ny&idx_side=-372>Lenke ) opplyses det at han er 24,5 år, - og født i Wisconsin (USA). Hans far er Adolf Karl PreusAdolf Carl Preuss er født i Trondheim ca 1815 (iflg. en FS-kilde) og er med på Wisconsins 1860-census Lenke , sammen med sin ektefelle ENGEL (Brun) og 5 barn: Anna S 8, Isak 6, JM 5 (Antakelig feil-skrevet da det skal være JN, - Johan Nordahl), Mina 3 og Eliza 1.Ekteskapetsinngåelsen mellom Adolf Preuss og Engel Brun (NB: Datter av Skipskaptein Johan Nordahl Brun 1803-1842 og Anna Salvesen ) ble gjort i Norge i 6. mai 1850 iflg. en FS-kilde.(Noen småfeil vedr. denne hjemmesiden og omtalte personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Til (17) siste avsnitt: Finn Eugen er ikke nevnt i registeret i 'Stamtavle over familien Preus' (1930-utgaven). I (19) nevnes noen flere personer. Jeg har ikke boken tilgjengelig nå, men skal komme tilbake om noen av dem skulle være omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden Kjetil alt er med, så kan han kanskje finne ut om Adolf Carl/Carl Adolf PREUS (f.ca.1815 i Trondheim - muligens) er nevnt i registeret.Om den relativt ”kjente” norsk-amerikanske presten Isak Preus er nevnt, - så er også dette av interesse, - da han er Johan Nordahls bror.Eventuelle detaljer får vi komme tilbake til senere.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fra Store norske leksikon: Adolph Carl Preus Adolph Carl Preus, født 1814, død 1878, født i Trondheim, norsk-amerikansk geistlig. Cand.theol. 1840, reiste 1850 til USA, kalt som prest for Koshkonong menighet, nær Madison, Wisconsin. Sammen med seks andre prester og representanter for 17 menigheter stiftet Preus 1853 Den norske synode og ble valgt til dens første formann (biskop). Preus vendte 1872 tilbake til Norge og var sogneprest i Holt og Tvedestrand til sin død. Utdypning (NBL-artikkel)Norskamerikansk prest. Foreldre: Rittmester Isak Levin Preus (1788–1882) og Sophie Heidenreich (1790–1878). Gift 1) 6.3.1850 med Engel Brun (6.12. ...http://www.snl.no/Adolph_Carl_Preus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Da er vi faktisk i mål vedr. farsfamilien til Finn Eugen.Jo flere opplysninger som kommer, jo bedre forstår vi hvilket problem den gifte prestesønnen, Johan Nordahl Preus og barnets ugifte mor (Karoline Andresen) kan ha hatt.Hvor Karoline Andresen (og J.N.B.P) oppholdt seg da barnet ble unnfanget ca. i mars 1889, har vi ennå ingen peiling på, men vi vet at barnet ble født i Almeria,Spania 9 mnd. senere.5-6 år før dette vet vi at J.N.B.P holder til i Porsgrunn (innlegg 18), slik at leteområdet etter Karoline foreløpig kan begrenses til Grenlandsområdet. - Om man ikke har indikasjoner på at Karoline (eller J.N.B.P) var i Almeria hele året før fødselen.Likevel kan det bli som å lete etter nåla i høystakken dersom det ikke kommer fram flere, - til nå, ukjente opplysninger.Kanskje noen kan finne Karoline Andresens emigrasjon-dokumentasjon til USA en gang utpå våren 1890? – Da kan muligens fødselsåret hennes sirkles inn.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Til (21)-(23): Joda, disse er omtalt i Preus-boken.Om Johan Nordahl Brun Preus står: F. 20/1 1855 død oktober 1920 i Spanien. Gjennemgikk 1875-77 forstskolen i Stockholm, var lærer i Porsgrund 1880-85, reiste sdstnevnte aar til Spanien og arbeidet der som grubeingeniør. Gift i Porsgrund 9/10 1879 med Jørgine Eleonore Louise Dietrichson f. 7/7 1851 i Slidre, Valdres (datter av sogneprest, senere postmester Wilhelm Dietrichson) død 15/12 1927.Johan og Jørgines fire barn omtalt i boken:Adolph Wilhelm Dietrichson Preus, f. i Porsgrund 28/8 1881. Bjarne Preus, f. 25/2 1882 i Porsgrund, død 24/9 1887 i Spanien av difteri. Carl Adolf Preus, f. 19/9 1884, død 14/9 1887 i Spanien av difteri. Leif Peter Broch Preus, f. 8/8 1888 i Almeria, Spanien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Johan Nordahl Brun Preus er også omtalt i boken 'Familien Breders Stamtavler', men den er trykket i 1876, så den går uansett ikke frem til det kritiske år. Johan er da forlovet med Jørgine Dietrichson og 'frekventerer' forstskolen i Stockholm. Hans fødselsdato er der for øvrig oppgitt til 20. februar 1855.Adolf og Leif nevnt i (24) var begge i Marokko (Melilla), jf. (18). Adolf bodde senere i Malaga, Leif i Madrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.