Gå til innhold
Arkivverket

[#50657] Finn Eugen Prøis f.1890 i Almeria,Spania


Gjest Arnfinn Wangsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne C Strandslett

Her er Anders Pedersen (faren) og en søster i 1900-tellingen Lenke. Datteren har etternavnet Pedersen, slik som alle barna hadde i 1885-tellingen. Tror ikke dette er rett familie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Nei Finn var aldri over there ,kontakten var kun fra brev .Han var mer knyttet til havbrødrene som bodde i Marokko .Kontakt personen min er dessverre bortreist, men holdt fast på at Andresen familien kom fra Hedmark .Jeg ser at det finnes Andresen i Åsnes på Hedmark på den tiden, men har ikke sjekket dette opp med utflyttning og navn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kanskje det kan være lurt med en oppsummering i påvente av eventuelle opplysninger fra nærmeste slekt og 1910-tellinga, som antakelig vil være til stor hjelp.Om ikke Finn Eugens farsmamilie (JNP) er i boks, - så gjenstår kun et oppsett der man vil ha god nytte av arbeid som allerede er gjort. Jeg har oppdaget at JNP inngikk ekteskap med sin tremening i Porsgrunn, men det er en annen historie. Her er det embetsmenn og byborgere på alle kanter og bauger.Når det gjelder Finn Eugens morsfamilie, så er vi fortsatt i startgropa. Kanskje i utgangspunktet bør være lurt å kartlegge ektefellen Jenny Marie Larsen sin familie, så f.ex. faddere ved dåp kan utelukkes m.t.p. Finn Eugens mor-slekt. (Da sparer man seg for masse søk)Jeg oppfatter opplysningen om at denne slekten kommer fra Hedmark som meget vesentlig. Her skal vi være klar over at det ved århundreskiftet ble sondret mellom Hedemarken, Østerdalen, Solør og Vinge/Odal (som til sammen utgjør det vi nå kaller Hedmark fylke). Dersom den muntlige overleveringen stammer fra denne tiden er det meget god grunn til å tro at hennes familie kommer fra Stange-Romedal-Løten-Vang-Hamar-Furnes-Veldre-Nes-Ringsaker-Brøttum.Og så er det etter-navnet hennes, - ”ANDRESEN”. Hun kan være datter av en Anders, eller Andreas, men hun kan like gjerne ha Andresen som familienavn på lik linje som hennes far og søsken (og eventuelt mor). – Et vanskelig søkergrunnlag. Særlig med tanke på de digitaliserte utflytterlistene for kommunene på Hedemarken, - er dette problematisk.(Men disse listene er meget greie å søke i. Her et eksempel: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=55&filnamn=uf04171814&gardpostnr=3280&merk=3280#ovre>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Finn Eugen og Jenny Marie hadde 12 barn Født på Sand i strømmen sogn og Sjåheim i Strømmen sogn .Så da er det vel bare å studere faddere .Takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.