Gå til innhold
Arkivverket

[#50657] Finn Eugen Prøis f.1890 i Almeria,Spania


Gjest Arnfinn Wangsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

(27)-(28): Ja, jeg ble litt forvirret nå. Men du har jo rett, og årstallet i Preus-boken er ett år galt. Takk for korreksjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, her går det unna, og med tanke på å finne identiteten til Finn Eugen Preus/Prøis sin mor. (Karoline Andresen, ref.1 og 9), er vi vel kommet ett skritt nærmere, da mye tyder på at unnfangelsen (ca.mars 1889) kan se ut til å ha skjedd i Spania.Men da forutsetter vi at J.N.B.P IKKE foretok noen reise til Norge i årene mellom unnfangelsen av Leif Peter (ca.des. 1887) og unnfangelsen av Finn Eugen (ca april 1889)Siden ”Karoline Andresen” klinger svært så norsk, er det vel med god grunn vi kan spekulere på om Finn Eugens mor kan være familiens medbrakte tjenestejente, eller en kvinne som hadde andre grunner til å befinne seg i Preus-familiens nærhet.Jeg tok en titt på utflytterlistene for Porsgrunn, uten å finne noe omkring det aktuelle utreiseåret (1885). Antakelig var Preuss-familiens Spania-reise i 1885 neppe ment som varig utflytting fra sognet og dermed ikke listeført blant de utflyttede, men dersom vi skulle finne denne utreisen, bør vel også tjenestejenta stå oppført.Men det kan også godt tenkes at Karoline Andresens Amerika-utvandring (via Spania) kan være etterført i en norsk kirkebok omkring 1890/91. (Her skulle det forresten godt å vite om Arnfinn og Anne allerede har gjort noen søk.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Jeg har litt usikker inf om Caroline.Skal angivelig være fra ??? Strømm/Svelvik i Vestfold .Har lett men ????Et barn av Finn Eugen og Jenny Marie lever enda .Kan forsøke å spørre litt via en av sønnene .Kan ikke love noe resultat .Har ikke gjort noen søk på etterføring i norsk kirkebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Spørsmål til Arnfinn: Har du funnet Finns fødsel i noen registre, bortsett fra vielsen, eller er det muntlig informasjon fra slekten? Selv om han var dissenter så må vel fødselen være registrert et eller annet sted?Noen som har søkt i Spania før? Hva er mulig å finne der? Jeg snakker ikke spansk og de sidene jeg fant er ikke tilgjengelig på engelsk. Hadde de ikke folketellinger osv der også?Iver(30) har bare gjort søk i Strømm, Sande, Hurum rundt Finn Eugene. Og i folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Opplysninger fra slekten Gravminner i NorgeNei vi har ikke nok spanskkunnskap til å søke der Feltnavn Verdi i systemet Ditt forslag til ny verdi Id 1751295 Fornavn Finn Etternavn Prøis Pikenavn Tittel Bosted Født dato Født år 1890 Fødested Død dato 1106 Død år 1944 Død sted Begravet dato 1706 Begravet år 1944 Kjønn Merknad Teig Felt C Rad 07 Gravnr 8 Minnetekst Gravplass Berger kommune Svelvik Fylke Vestfold Kirkesogn Svelvik Prestegjeld Prosti Nord-Jarlsberg Prosti Bispedømme Tunsberg Registrerings foretak Svelvik menighet Adresse Registrator Kirkevergen Registrering ferdig August 2007 Fotograf Merknad Databasen er levert via Gravlund Om registreringen Kirkevergens database

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Finn Eugen var ikke dissenter ,han tilhørte ikke noenting.Mulig at de ikke registrerte han for at hans mor ikke var Jørgine Eleonore Louise Didrichson .Altså ikke døpt, ikke konfirmert .Det er ikke vanskelig å forestille seg problemet , denne uekte sønnen skapte.Men han badde iallefall farens navn og ble tatt inn i familien .Johan Nordahl Prøis og hustruen mistet to sønner i difteri 24.9.1887 i Almeria Spania .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Om man positivt vet at Finn Eugen IKKE var døpt eller konfirmert, så bør vi slå oss til ro med det, men da bør det også finnes en kilde for nettopp det. – Det kan jo eventuelt sette moren i det lys at hun ikke lar seg finne i noen dåpsprotokoll.Om vi skulle klare å finne identititeten til Karoline Andresen, så tror jeg nøkkelen til dette ligger i familien Diedrichson (J.N.B.P. sin sviger-familie).Vi finner ei enke, Paula Diedrichson (NB:Romersk-katolsk) med tre barn, som er født i Spania i Bjergstien i Kristiania [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00301&gardpostnr=3092&personpostnr=73389&merk=73389#ovre>Lenke . Ikke langt fra dette stedet, men i Aker herred, på Adamstuen finner vi Edelita, Wilhelm og Alf Dietrichson, som alle er født i Spania innenfor samme tids-spenn som da J.N.B.P. og Jørgine Diedrichson fikk sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Det står ved I ekteskap intraadte strømm/strømm 1911-1915 side 503-504 under rubrikken Konfirmert Han: Udøpt tilhører intet kristent samfunn . Sist rubrikk Gift ved Nordre Jarlsberg Sorenskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er jo interessant!Finn Eugens far og hans kone var begge ”preste-unger.” Og vi vet jo at J.N.P. sine barn som er født i Norge ble døpt. Men samtidig aner det meg at barnets ste-mor-far (Jørgen) Wilhelm Dietrichson kan ha hatt et noe anstrengt forhold til Den Norske Kirke, som eventuelt kan ha endt opp i et brudd. Sett fra et kirkehistorisk perspektiv var Grenlands-området et statskirkelig uro-felt i siste halvdel av 1800-tallet.Det interessante her kan jo være hvorvidt Karoline Andresen kom fra sammenhenger som hadde brudt med Statskirken. I så fall kan vi muligens sikte oss inn mot kilder for dette. – Enten det nå skulle være i Svelvik/Strømmen-området eller i Grenland.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Vil bare forsikre meg om at jeg ikke har oversett noe. Det er kun Finn Eugen som hadde tilhørighet til Strømm? Faren, stemoren og halvsøsknene har aldri bodd der? De bodde i Porsgrunn før de dro til Spania.Så hvorfor havnet Finn Eugen i Strømm? Kjærlighet, arbeid, tilhørighet på morens side?Ble ikke alle, som ikke tilhørte statskirken, tillagt merkelappe dissenter? Må innrømme at jeg ikke har satt meg veldig grundig inn i dette. Iallefall står det at faren (Finn Eugen) er dissenter da datteren Marie Karoline ble døpt i 1912.Hvis Karoline skulle vise seg å være tjenestepike/barnepike el så er jeg enig med Iver at Jørgines familie bør tas i betraktning. Så hvis man bodde i Grenland, hvor fikk man tjenere fra? Nærområdet, fra venner, fra steder man har hatt tilknytning til før, Kristiania hvis Jørgines familie bodde der? Kanskje en yngre, pålitelig søster av en av tjenerne i familien til Jørgine. Det er dessuten mange tilfelle av jenter fra Strømmen som dro til Kristiania for å tjene hos en bedrestilt familie. Her er det jo egentlig bare fantasien som setter stopper for mulighetene. Og det er som å lete etter nåla i høystakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Finn Eugen har etter det som har blitt fortalt ,havnet i Svelvik/strømm fordi hans mor skulle ha familie der .Han begynte å arbeide som telefonarbeider og ble siden elektrikker .Jeg mener at dissentere er fra et annet kristent? trosamfunn enn statskirken. feks Pinsevenner ,den frie evangeliske forsamling Smiths venner etc etc .Jeg begynner også å tro at Caroline var tjenestepike .Jeg skal forsøke å finne litt flere opplysninger men datteren til Finn Eugen er gammel så det må vises hensyn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Flott at vi hjelper hverandre med å resonere! – Oppfatter jeg deg rett, - så foreligger det altså ingen klare indikasjoner på at Finn Eugens mor kommer fra Svelvik/Strømmen. Da er det antakelig grunnlag for å legge tilside det eneste spekulasjonsobjektet jeg kunne finne i dette området, - en eventuell svigerinne av lærerfruen (Sigrid Andreasen) på Nesodden [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f00216&gardpostnr=60&personpostnr=351&merk=351#ovre>Lenke med opphav i Valdres hvor Johannes William Dietrichson tjenestegjorde som prest på den tiden Jørgine ble født. Her er ser vi den 11 årige datteren til Sigrid boende i lærerboligen på Strømmen i 1900 Lenke .Et hvert lite smådrypp av opplysninger fra Finn Eugens familie kan vise seg å være viktig for å løse gåten.I utgangspunktet tenker jeg at Finn Eugens mor er i alderen 17-35 år når hun føder. Dette innebærer at moren bør være født innenfor tidsspennet 1855-1873. – Med andre ord delvis innenfor rammen av 1865-tellinga og helt innenfor rammen av 75-tellinga (som vi bare stedvis finner i digitalisert form).I utgangspunktet bør vi tro at Johan Nordahl Preus er barnets kjødelige far, - men jeg holder også muligheten åpen for at den besvangrede moren kan ha vært sendt til Spania, - ikke bare for å føde men også for å skjule spor i Norge om hvem som egentlig er faren. – Dette med relativt fersk erfaring fra en tilsvarende gåte.I så fall kan jo andre medlemmer av Preus-/Diedrichson-familiene være farskandidater. (Som for eksempel denne Emil Dietrichs med tjenestepigen – 4 år før hun event. ble besvangret, - i linjen over, som mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Foreldre som er oppgitt ved Finn Eugens giftemål, er Caroline Andresen og Johan Nordahl Prøis .Hun sto da som hustru og jeg tok det for god fisk til jeg fant ut at han var uekte .Det var vel skam i den tiden å være født utenfor ekteskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Har hatt en lang prat om dette .Finn Eugen kom først til Sand i Svelvik ,der han bodde hos en tante.Søster til moren , og hennes mann .Moren reiste til New York og kom aldri tilbake.Hun sendte penger og brev.Det var søsteren som bodde i Sande men det virker som om familien der kom i fra Hedmark.Nå vil det ta 17 dager før vi kan spørre litt mer , pga arbeidsforhold .Han er bortreist og vil ta kontakt med sin tante når han kommer tilbake .Vet du om det finnes noen bilder av Preus folkene ? Det hadde vært morsomt å se etter likhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg har lite peiling på bilder, men jeg kan ikke tenke meg annet enn at det må finnes et portrett av Adolf Carl Preuss (Finn Euegens far-far). Han er jo skrevet sitt navn inn i norsk-amerikansk kirkehistorie, og bør finnes som illustrasjon et sted - likeså sønnen Isak, (Finn Eueugens onkel).Men jeg tror vi langsomt nærmer oss kandidater (uten å finne noen konkrete ennå), og når den landsomfattende 1910-tellingene kommer (neste år) vil vi forhåpentligvis få noen bekreftelser.På Sand bor det i 1900 en Kristofer Sakariasen [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=f00711&gardpostnr=57&personpostnr=588&merk=588#ovre>Lenke . Han er enkemann, men det interessante her er at han er Finn Eugens forlover ved ekteskaps-inngåelsen i 1911 (Nr.1 Lenke .Den andre forloveren bærer Carolines etternavn, Andresen, - (selv om det alene ikke er noe bevis), - Karl Ludvik Andresen (Som ikke er å finne i Strømmen/Svelvik på FT1900).På et annet Sand-bruk (nabo) finner vi bruden selv, - Jenny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk skal du ha ! Nå begynner jeg å få følelsen av at alt ikke er helt håpløst allikevel.Det er flott å ha et forum som dette.Utrolig hvor mye hjelp en kan få. Jeg er virkelig imponert over kunnskapen som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Kristoffer Zakariassen var broren til Jennys mor. I tillegg var han gift med Jennys fars søster.Da Finn og Jennys datter Marie ble døpt i 1912 var kjører Karl Andresen Berger en av fadderne. Han er ikke fadder til de tre neste barna som jeg har funnet i kirkebøkene. De fire siste vet jeg ikke.Det kan virke som denne Karl Andresen kan ha noe med moren til Finn å gjøre for dette navnet har ikke dukket opp i Jennys familie såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

1900-tellingen i Kristiania:Karl Ludv. Andresen, Handelsborger, f 1859 i Haabøl. Gift med Helene Kaspara Andresen, f 1864 i Vestby. Begge medlemmer av Den evg Lut Frimenighet 1900-tellingen, Moss:Karl Ludvig Andresen, møllekjører, f 1857 i Vaaler gift med Elen Oline Andresen f 1855 i Vaaler. Mange barn født i Rygge.1900-tellingen, Aker:Karl Ludvig Andresen, forpakter, f 1865 i Oppigaard Ak gift med Marie Syverine Andres f 1866 i Aker. Flere barn, eldste født i Kristiania, resten i Aker. Ellers er det maaange Karl Andresen...Ellers har jeg i slektstreet mitt en Karoline Andersdatter f i 1847 i Strømmen med en bror Karl f i 1875. Men dette er en sidegren som jeg ikke vet noe mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Jeg ser at Bestefaren til jnp er født i Hobøl.Det har kanskje vært et familiebesøk i Hobøl under undfangelsen av Finn Eugen ?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Innlegg 46: Denne Karl (f.1875, med ei søster som er 28 år eldre), - er han også født i Strømmen?Innlegg 47: Jo, du har rett i at Isach Levin Preuss (JNP sin far-far) hadde røtter i Haabel (Hobøl) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f1801&gardpostnr=1898&personpostnr=22904&merk=22904#ovre>Lenke , mens hans kommende ektefelle - Sophie Heidenreich

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Karl Andersen f 1875 i Holmestrand. Her i 1885-tellingen derfra: Lenke Finn var aldri 'over there' og besøkte moren? Har du noen flere opplysninger etter 1890? Stiftet moren familie der borte? Ingen som husker noen navn? Hvis det var slekt over dammen så visste man som regel det, iallefall hvis det var jevnlig kontakt, som jeg mener du har nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.