Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Nina her er en av dineMathiasson, Johan HjalmarGatersbyn 1:77 ÅlderdomshemmetDöd 15/10 1964.Kyrkobokförd i Färgelanda, Färgelanda kn (Älvsborgs län, Dalsland).Född 5/3 1877 i Färgelanda (Älvsborgs län, Dalsland).Frånskild man (1/8 1950). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Färgelanda, Färgelanda kn (Västra Götalands län, Dalsland)Födelseförsamling i källan: Färgelanda (Älvsborgs län)Källor: DB, FS / DOR 64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Jeg viser til mitt innlegg (133) om min oldefar Thure Edvin Lundkvist , født i Edåsa, Skaraborgs län, Sverige 15.6. 1867 (Varola kb. C:6) hvor jeg etterlyste opplysninger om ham etter 19.6. 1890.Hanne Ludvigsen opplyste i innlegg (136):Lundqvist, Ture Edvin Gardisten (ogift man) f. 15/6 1867 i Edåsa, Skaraborgs län (Västergötland) Utvandrad 13/3 1896 från Stommen, Edåsa, Skaraborgs län (Västergötland) till Amerika Källa: P; Husförhörslängd, vol. Edåsa AI:10, s. 133 Emibas emigrationsakt: Edåsa R 1896 002Jeg har nå funnet at han reiste til Canada og døde i Kenora, Ontario, Canada 2.2. 1931. Alt tyder på at det er han som 7.6. 1897 gifter seg i Winnipeg, Manitoba med Olivia Sofia JOHNSON, f. 29.2. 1862 i Sverige.Er det mulig å finne hennes familie i Sverige og når hun dro til Canada (evt. andre i hennes familie som også dro)?Grunnen til det siste spørsmålet er at det ikke (foreløpig) er noe som tyder på at Thure Edvin og Olivia Sofia (i Canada kalte hun seg Sofia) hadde barn som vokste opp, men det er kommet opp gravstein på Thure Edvins grav i de senere år. Kirkegården i Canada har ikke opplysninger som forteller hvem det er som har ordnet det. Det er heller ikke mulig å få ut andre opplysninger av de ansatte der. Jeg lurer derfor på om det kan være konas slektninger som har ordnet dette.Mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hei Hanne.Takk for responsen.Det er vel et spørsmål om dette er riktig Olivia Sofia. Ifølge Census 1901 skulle hun være født 29.2. 1862 (finner nå at denne datoen vel ikke eksisterer) og Census 1911 sier febr. 1862. Så vi må vel gå ut fra at hun ihvertfall er født i febr. 1862.På FS fant jeg en annen Olivia Sofia, men hun er døpt 29.6. 1862, så det er kanskje ikke henne heller Lenkemvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Viser til innlegg (230). Beklager at lenken ikke førte dit jeg hadde håpet. Derfor legger jeg inn de aktuelle opplysningene her. Det jeg ønsket å finne ut, er om Olivia Sofia var født i februar og om noen i denne familien utvandret. Det kan være flere barn enn dem jeg fant på FS.IGI:OLIWA SOFIA JONSSON Christening: 29 JUN 1862 Sankt Maria Fors, Ystad, Malmohus, SwedenFather: JOHANNES OTTOSSONMother: HULDA ALBERTINA SJOBECKIGI:JOHANNES OTTOSSON Spouse: ALBERTINA SJOBECKMarriage: 28 JAN 1859 Jarrestad, Kristianstad, SwedenVRI:Oscar Adolph Birth: 15 Oct 1859 Place:Christening: 23 Oct 1859 Place: Kvidinge, Kristianstad, SwedenFather: Johannes OTTOSSON Mother: Albertina SJOBECKmvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Viser til innlegg (228). Personen i (231) er nok feil.Jeg har nå fått Death Record for Olivia Sofia. Der står det at hun er født i Var_ (en bokstav som jeg ikke er sikker på) i Halland 2. 2. 1862. Foreldrenes navn stod dessverre ikke oppført.Er det mulig å identifisere henne ut fra disse opplysningene?Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Hei!Jeg leter etter min tippoldemor, Maja-Greta (senere Grethe) Andersdotter, født i Sillerud, Värmland i august/september 1841, kom til Norge med sin fetter da hun var 18. Hun skal etter sigende ha vært datter av presten Anders Anderson, og hatt en bror ved navn Jens eller Nils. Gården hun kom fra er vekselsvis oppgitt som 'Rydby' og 'Sillerud' i norske kirkebøker.Håper du kan hjelpe meg:)Med vennlig hilsen Renate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Har lenge sett på dette utrolig generøse tilbudet ditt, og er nesten målløs over hva du kan svare på. Prøver derfor lykken jeg også, selv om jeg på forhånd vet at det er litt håpløst siden jeg har så få opplysninger. Søker etter min oldemor Anna Larsson, f. 1854 i Sverige (ukjent sted). Hun ble gift med Erik Pedersen fra Oslo, og de fikk sitt første barn i september 1880 i Horten. Har dessverre ikke funnet deres giftermål, men det ville kanskje ikke stått mer enn Sverige som hennes fødested der heller. Hun kan muligens ha hett Anna Stina, siden jeg skal være oppkalt etter henne.Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Øyvind Larsen Som du sier. Dette kan bli vanskelig. Jeg kan ikke finne denne Olivia Sofia som utvandret.Jeg har søkt på barn av Johannes Ottosson og Hulda Albertina Sjøbek på ddss.nu. Skal jeg driste meg til å gjette at denne Olivia Sofia døde tidlig ? Jeg har ikke enda funnet henne i 1880 tellingen. Grunnen til at jeg lurer på om hun døde er at Johannes og Hulda også i 1873 fikk en datter som ble kalt Olivia Sofie.Den Olivia Sofie du lurer på er forøvrig født 17 juni og døpt 29 juni 1862.Kjenner du siden Geneanet ? Der har jeg søkt på etternavnet Lundquist i Canada. Får opp 1 1/2 side med resultater. I allefall 3 av disse gjelder Lundquist i Ontario, canada, men det står ikke noe om hvilden tid dette er. Du kunne jo kanskje kontakte eieren av opplysningene og spørre hva man vet ? http://www.geneanet.org/Fyll in surname: Lundquist Place: CanadaDet er jo verdt et forsøk.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

RenateIkke så mye enda er jeg redd. Har sett gjennom fødelsesboken for Sillerud for årene 1840-1843. Det er kun en Maria greta født i denne tiden. Hun er født den 28 aug 1843 på Svendsby i Sillerud, av foreldrene: Anders Andersson og Stina Brandberg.Hun utvandret 17/9-69 fra Holmedal til Hurum, buskerud.Far er ikke prest men gårdbrukare på Svendsby. Denne Maria Greta har ikke søsken ved navn Jens eller nils. Hun hadde 2 halvsøsken, som var barn av mor fra et tidligere ekteskap. Maria Greta hadde også en bror som døde samme år han ble født. Flere barn ble det ikke i denne familien.Så derfor er det mitt førsteinntrykk at denne familien jeg fant er gal. Men, det er altså den eneste i denne tiden som er født Maria/Maja Greta i Sillerud.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

RenateJeg skal se gjennom fødelsesboken en gang til senere. For det var liten, knotete og tettskeven skrift. Sånn i tilfelle jeg har oversett noe. Er du sikker på at hun er født i Sillerud 1841 så må jeg jo ha oversett noe.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

AnnaDenne blir nok desverre litt for vrien, det er nok litt for lite å gå på.Jeg finner ingen Anna Larsson/dotter født 1854 på emibas som emigrerte til Norge.I og med at hun fikk barn i Horten i 1880, så kommer hun også utenom det som er av folketellinger.Men i og med at du har funnet henne i Horten, så er det kanskje mulig å følge henne videre derfra. Kanskje det kan komme frem noe info i kirkebøkene ved f.eks flere barn.Hva med 1900 finnes hun der, står det noe om hvor hun kan være fra der ?Kom gjerne tilbake med flere opplysninger om du finner, så skal jeg se om det går an å finne henne. Det er ikke alltid man å vite så mye, men et stedsnavn i Sverige ville ha hjulpet veldig.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei Anne Lene . Fantastisk tilbud du gir oss. Jeg har et utvandrerspørsmål som jeg håper du vil hjelpe meg med: Marie Andersdotter, født 15.9.1815 i Høg i Karlanda, giftet seg den 1.1.1837 med Brynte Ersson, født 26.12.1803 i Tveten i Holmedal - død 21.1.1844. (Under folketellingen i Norge 1875 er hun reg. født i 1809 i Kallan, Sverige.) De hadde bl.a. datteren Elin, f. 6.9.1841, trolig i Tveten i Holmedal. Elin flyttet til Leverbyn og siden til Østervallskog den16.9.1864 hvor hun giftet seg 30.12.1864 med Anders Gustafsson, født 10.8.1823. Den 20.6.1864 flyttet Elin og familien til Amerika. Er det mulig å finne ut noe mer om denne avreisen? Hvor i Amerika skulle de ? Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Anne Lene.Takk for svar (235).Jeg vet ikke om du la merke til mitt innlegg (232).Jeg har nå fått Death Record for Olivia Sofia. Der står det at hun er født i Var_ (en bokstav som jeg ikke er sikker på) i Halland 2. 2. 1862. Foreldrenes navn stod dessverre ikke oppført. Sannsynligvis var etternavnet hennes Jonsson før hun giftet seg, og ifølge Death Record skulle hun ha reist til Canada i 1890.Er det mulig å identifisere henne ut fra disse opplysningene?Dessverre tar det tid å få vielsesattesten. Den kan ikke bestilles over Internett eller ved mail.Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

BjørgJa familien reiste til Nordamerike, noe annet står ikke som stedsangivelse. Men det står at utreiseåret er 1874 og ikke 1864, samme dato som du skrev.Gustafsson, Anders Gift manf. 10/8 1823 i Östervallskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 20/6 1874 från Strömmer, Östervallskog, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0731874001 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 242Emibas emigrationsakt: Östervallskog S 1874 001 Som du ser så står det at informasjon finnes hos emigrantregisteret i karlstad. Det kan dreie seg om f.eks flytteattesten. Det kan fortelle deg noe mer om hvor og hvorfor de reiste.Du kan jo kontakte emigrantregisteret. http://www.emigrantregistret.s.se/frameset-sv.htmPapirene de har får du kjøpt om du vil.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Anne Lene.Takk for svar (235).Jeg vet ikke om du la merke til mitt innlegg (232).Jeg har nå fått Death Record for Olivia Sofia. Der står det at hun er født i Var_ (en bokstav som jeg ikke er sikker på) i Halland 2. 2. 1862. Foreldrenes navn stod dessverre ikke oppført. Sannsynligvis var etternavnet hennes Jonsson før hun giftet seg, og ifølge Death Record skulle hun ha reist til Canada i 1890.Er det mulig å identifisere henne ut fra disse opplysningene?Dessverre tar det tid å få vielsesattesten. Den kan ikke bestilles over Internett eller ved mail.Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei igjen Anne Lene. Nemdemann Amund Ersson (Eriksson) var födt 1702 i Nästeviken, V. Fågelvik og döde der den 4.10.1764. Han ble gift i Västra Fågelvik den 15.6.1722 med Ingeborg 'Börta' Nilsdotter född 1705 i V Fågelvik. Det ble lyst for dem 11.3, 8.4 og 29./5. Morgengaven besto av 100 lod sølv. Er det mulig å finne foreldrene til Amund og Ingeborg? - og finnes det noen opplysninger om Nemdemenn i området?Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Anne Lene!Kan du hjelpe meg med å finne ut noe mer om mine forfedre i Sverige? Mine tippoldeforeldre er Brynte Olsson f. ca 1835 og Maja Lisa Andreasdotter f. ca 1837. Begge er født i Dals-Ed, Älvsborg Län.Brynte Olsson kom til Norge i 1857 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=If01001812&gardpostnr=3857&personpostnr=3857&merk=3857#ovre>Lenke og Maja Lisa Andreasdtr i 1861 LenkeEr usikker på om det er 'min' Brynte jeg finner igjen i KB for Aremark hvor han melder utflytting 'til hvor han kom fra' Nr 17 Permanent sidelenke: Lenke I KB for Halden finner jeg tippoldefar Brynte Olsson innflyttet Nr 95 Permanent sidelenke: LenkeI samme KB finner jeg innflyttingen til Maja Lisa Andreasdtr med ref til min tippoldefars innflytting Nr 57 Permanent sidelenke: LenkeKan de ha giftet seg i Sverige i ca 1860? Er det mulig å finne ut når og hvor?De fikk - tror jeg sitt første barn - min oldemor Karoline i 1861 i Halden Nr 84 Permanent sidelenke: Lenke I 1864 flyttet de til Sarpsborg, fam. har økt, her i FT-1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Hei, og tusen takk! Ifølge 1900-tellingen var hun født i 1843, så det kan hende jeg har fått feil opplysninger tidligere? En aldersangivelse i forbindelse med hennes første ekteskap tyder på at hun var født sommeren 43... Beklager denne feilen!med vennlig hilsen Renate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Øyvind - 242Har fortsatt ikke funnet noe. Eneste jeg kan se i Halland blir Varberg. Der finner jeg henne ikke. Så har vi Varberg Slottsforsamling, der er ikke fødte for den aktuelle perioden tilgjengelig. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bjørg - 245Beklager, så tidlig er det ikke noe tilgjengelig for Västra Fågelvik. Fødelsesboken starter 1767 og husforhør i 1754. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Renate - 247Er du sikker på at det er Sillerud i Värmland ?Nå har jeg sett gjennom fødte i tiden 1840 t.o.m 1845 og kan ikke finne Maria/Maja Grete Andreas/Andersdotter og heller ingen Greta.Ser man bort fra farsnavnet så er det en Maria Greta født 2/8-42 med far Nils byman. Ellers er det den som jeg nevnte i innlegg 236.Jeg finner ingen plass som heter Rudby eller Sillerud. Da må det i såfall være en plass under en gård.Derimot har jeg funnet en gård Sulerud, og fulgt den fra hennes antatte fødsel og til hun er ca 18 år hvor hun jo reiste til Norge. Det er ingen Maja Greta på Sulerud i denne perioden hverken som barn i noen familie eller som piga på plassen.Du sier at far var presten Anders Andersson. Da er det naturlig å lure på om de bor på prestegården. Har også sjekket den i noen husforhør. Finner ingen Anders Andersson som prest. Hva jeg kan se på den tiden heter presten Olof Lidén. Det var en kyrkovakt Anders jansson. Men, heller ikke her kan jeg finne en Maja Greta som datter.Derfor lurer jeg jo på om du er sikker på at det er Sillerud vi skal se i eller om det kan være et annet sted. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.