Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Trond.Fant denne på emibas. Kan det stemme med år han kom til Norge på. Oslo passer jo bra på å senere ende opp i eidsvold.Bengtsson, Jon Dräng (ogift man)f. 1831 i Östmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 9/4 1852 från Sörmark Bäckängen, Östmark, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 192Emibas emigrationsakt: Östmark S 1852 014Onormerade namnformer:Destinationsort: Oslo Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Lisbeth (30) Du er ikke glemt. Jeg har lett en del. Men dette er vanskelig med så lite opplysninger.Jeg har lett etter han på Emibas som er en database over emigrerte svensker, uten å finne han.Hadde jeg funnet han der, så hadde det vært enklere.Stockholm er stort og jeg må nok ha noe mer info for å finne han der.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sandbo

Hei Anne Lene.Håper at du kan hjelpe meg med en dåptsattest? Jeg ønsker navnet på min mormors far , event.dåpsattesten til min mormor. Min mormor ble født i Slobol,Åmingskog,Sverige 16/6-1881. Hun het Mathilda Strøm. Hennes mor het Britta Kajsa Andersson Strøm, født 15/3-1843 i Sandbol?, Åmingskog, Sverige. Jeg har søkt i noen svenske arkiver men finner ikke det jeg søker der.Vennlig hilsen Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Laila (107)Fra Ånimskog, älvsborg län:f. 15/3 døpt 17/3-1843 BRITA CAJSA oägta Foreldre: i Sandbol dräng Jan Magn. Andersson og piga Lisa Maja Andersdotter Dåpsvittner: Lars Pärsson i Nädre Strand, Torskog och enkan maja krok på Rud. Født 16/6-1881 MATHILDA oägta Foreldre: Far ikke oppgitt. Mor i Slobol Britta Maja Strøm.Husforhøret 1881-1885 Slobol viser at Britta Kajsa Andersdotter Strøm var fattighjon. Hun hadde da 3 uekte barn: Johanna Kristina 20/7-78, Mathilda 18/6-81 og Johan Edvin Strøm 5/8-71Register: Folkräkning 1890 (Älvsborgs län)Post 2 av 7 Tillbaka till träfflista - Ny sökning Om personen Namn: Britta Kajsa Ström Hemförsamling: Ånimskogs Hemort: Slobol Kontrakt: Norra Dals Län: Älvsborg Födelseår: 1843 Födelseförsamling: Ånimskogs Yrke: Inhyses Civilstånd: Ogift (O) Kön: Kvinna Famstkod: Mor/fru (M) Familj nr: 1 Sida: 20 Rad: 20Lägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Britta Kajsa Ström, f. 1843 i Ånimskogs, Inhyses Johanna Kristina, f. 1876 i Ånimskogs Mathilda, f. 1881 i ÅnimskogsRegister: Folkräkning 1890 (Älvsborgs län)Post 4 av 7 Tillbaka till träfflista - Ny sökning Om personen Namn: Johan Edvin Ström Hemförsamling: Ånimskogs Hemort: Slobol Kontrakt: Norra Dals Län: Älvsborg Födelseår: 1871 Födelseförsamling: Ånimskogs Yrke: arbetare Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Famstkod: Ensamstående (E) Familj nr: 1 Sida: 20 Rad: 23Lägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Johan Edvin Ström, f. 1871 i Ånimskogs, arbetare --------------------------------------------------------------------------------©Riksarkivet/SVAR-Svensk arkivinformation. Tel:0623-725 00 vx, Fax:0623-726 05, www.svar.ra.se, info@svar.ra.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ström, Matilda Piga, arbeterska (ogift kvinna)f. 16/6 1881 i Ånimskog, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 10/4 1907 från Ånimskog, Älvsborgs län (Dalsland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 157Emibas emigrationsakt: Ånimskog P 1907 012Onormerade namnformer:Destinationsort: Kristiania Destinationsland: NorgeStröm, Johanna Kristina Arbeterska, piga (ogift kvinna)f. 20/7 1876 i Ånimskog, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 7/12 1901 från Obefintliga, Ånimskog, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 4Emibas emigrationsakt: Ånimskog P 1901 025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Nok en gang takk til Hanne og Anne Lene for svar om min oldemor Kristine Olsdatter (innlegg 84). Jeg prøver meg igjen med en annen svensk anegren. Oldemor Kristine ble gift i 1879 med Martin Anderson. Han var født i 1855 i Vinger kommune av svenske foreldre. De het Marta Nilsdatter og Anders Olson og de brukte etternavnet Billand (Billan er en liten elv i Eda). De flyttet til Norge en gang mellom 1850 (Marins bror Anders var født i Sverige det året) og 1855 (da Martin ble født) og de kom fra Eda i Värmland.I følge kirkebok ved Martins dåp skal var faren Anders fra Helgeboda. Anders var i følge opplysninger ved hans død i Drammen (27. mai 1894) være født 22. april 1814 Lenke og kona Marta var trolig født 1820 (muligens 31. oktober). Jeg ville satt stor pris på om dere kunne bidra med flere opplysninger.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Randa

Hei Anne Lene!Beklager, men det er alt jeg har. Familien visste svært lite om denne mannen. Jeg har sett i flere KB i Oslo, men finner ingen spor. Ikke på FS heller. Det kan jo hende at han innvandret til Norge via et annet sted, og dermed ikke har kommet på noen lister. Jeg tenkte at kanskje han hadde oppkalt noen av barna etter sine foreldre. Men alt dette blir jo spekulasjoner. Han hadde gjørtler som yrke. Men takk skal du ha for at du forsøkte.Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Asbjørn (111) Er du sikker på fødselsdatoer til Anders og Martha ?Den dato du føler deg mest sikker på er som jeg tolker det Anders sin. I Eda er det ikke født noen Anders på denne dato.Derimot finner jeg jeg: født 23/1 døpt 30/1-1814 Anders. Med foreldre i Håvilsrud torpare Olof Ols og Kari Olsdotter.Jeg finner: døpt 6/11-1820 (noe usikker på fødselsdato, den skal muligens være 3/11) Marta. Med foreldre i Håvilsrud gift däng Nils Olsson og Maria Persdotter.Så har jeg funnet: født 12/10-1850 døpt 20/10 Anders. Foreldre: i Håvilsrud torpare Anders Olsson og Marta Nilsdotter.Disse Anders og Marta har jeg funnet i fusforhør 1815-1855 på Håvilsrud side 128, familien er da slik:torpare Anders Olsson 30/1-1814 Eda Martha Nilsdotter 1820 Eda Olof 22/1-44 Gunnarskog Nils 25/10-45 eda Magnus 13/10-47 eda Anders 1850 edaI 1850 flytter familien til Helgeboda, der fremkommer samme info. Der bor de også det påfølgende husforhør som er fra 1856-61.Lenger har jeg ikke kommet enda. Jeg kan jo ikke si at dette er din familie, men det passer vel godt inn med din info. Kanskje du selv kan gjenkjenne noe av denne infoen, som kan sannsynliggjøre om det er eller ikke er rett familie.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Tusen takk Anne Lene! Anders sin fødselsdag var jeg opprinnelig ganske sikker på siden den var skrevet i kirkeboka ved hans død, men det er jo alltid muligheter for at også den er feil. Marthas fødselsdag var jeg derimot mer usikker på siden jeg har den fra FS. De ble mormonere og er trolig av denne grunn med på innsendte bidrag til FS. Navnet du har funnet på på foreldrene til Martha stemmer overens med ett av disse.Navnet Anders Olsson er jo et meget vanlig navn og jeg finner mange på FS med dette navnet født i 1814, også i Eda, men ingen født i Värmland med fødselsdag 22. april. Jeg finner riktignok en født i Simtuna, Västmanland, men dette ligger trolig for langt borte.På FS finner jeg Anders Olsson og Marta Nilsdr g. 20 AUG 1843 i Eda og det er trolig disse du finner på Håvilsrud. At de får Anders i 1850 og flytter familien Helgeboda stemmer jo også bra. At de bor der på husforhør i perioden 1856-61 er mer rart, men de kan ha latt være å flytte 'offisielt'. De var bare 'losjerende' ved folketellinga i Norge i 1865.Jeg finner riktignok også en Anders Olsson g. 07 FEB 1847 m. Merta Nilsdr, Eda uten at jeg vet noe mer om disse.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen AsbjørnDa har jeg oppklart noe. Det er nok dine folk som jeg skrev om i innlegg 115 skulle jeg mene.De er riktignok innført i husforhøret 1856-1861, vet ikke helt hvorfor. For ytterst i margen der står det at de flyttet til Norge i 1855. Da faller vel det hele mer på plass.De to vielsene du viste til. Det paret som giftet seg 20/8-1843 er dette paret her. Det fremkommer ikke noe nytt. Det står at begge er fra Håvilsrud og var hhv 29 og 23 år gamle.Det andre paret du fant er helt uaktuelle. de var 34 og 18 år gamle ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Asbjørn. Er jo klar over at det er mange Anders Olsson både i Eda, Värmland og hele Sverige. Det er bare det at det er ingen Anders født på den dato i Eda, så dermed må det jo igrunnen være en annen dato. Det er jo igrunnen litt merkelig ut fra innføringen fra da han døde.Det er heller ikke døpt noen den dato som kan passe.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Jeg er usikker på hvilke av barna som levde opp ble med til Norge. Ved tellinga i 1865 var det bare tre barn som bodde sammen med Anders og Marta: Anders (1850), Martin (1855) og Maria (1858). De eldste hadde enten flyttet for seg selv eller var døde. Martin og Maria ble med da de flyttet til Drammen (ca. 1870). Forøvrig vet jeg ingenting om de andre søskenene, men noen kan tenkes å ha flyttet tilbake til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Asbjørn.Skal jeg driste meg til en gjtting, så bør du nok lete etter hva som skjedde med dem i Norge.Ingen er notert døde eller flyttet fra hjemmet i det siste husforhøret i Sverige. Jeg kan neppe tolke føringen i husforhøret annerledes enn at hele familien reiste til Norge samtidig da i 1855.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.