Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjartan Brastad

Svar til innlegg 2975.Tusen takk til Ulla for nye opplysninger. Beväringskarl har jeg sett brukt om Johannes, men jeg forsto egentlig ikke hva dette betydde før du nå forklarte innholdet i ordet. Dette gir et nytt spørsmål. Hvis denne ordningen ble satt i verk fra 1813 og skulle gjelde for menn 21 - 25 år gamle, vil dette bety at Johannes må være født tidligst 1788 og senest 1792? Var denne utplukkingen veldig streng på alder, eller kunne det være noe slingringsmonn slik at Johannes likevel kunne vært født før 1788? Jeg hadde heller ikke lagt merke til at det brukes etternavnet Krona på Johannes ved hans død. Er Krona et vanlig etternavn i Sverige, med en familietilknyning som det er mulig å lete videre etter, eller er dette et navn som han kan ha tatt, uten noe familiært opphav, for eksempel slik som sønnen Gustaf gjorde. Da Gustaf var soldat begynte han å bruke etternavnet Holm. Dette fikk jeg forklart kunne ha sammenheng med at han kom fra Holmedal og derfor tok kortformen Holm som etternavn for å ha et enkelt soldatnavn. Dette skulle tydeligvis ha vært vanlig blant svenske soldater.Vennlig hilsen Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Jeg blir mektig imponert av alt som blir funnet her på denne tråden!:-) Derfor tar jeg mot til meg og kommer med noen vanskelige spørsmål ang. mine tre ganger tippoldeforeldre: Den 3. mars i 1771 blir en gutt, Anders, båret til dåpen i Innset kirke i Kvikne. Det kommer fram at foreldrene, Sven Hanssen og Helena Jonasdatter kommer fra Sverige, desverre uvisst hvor fra. Året etter døper de sønnen Johannes i Kvikne kirke den 9. februar. Sven Hanssen er født ca. 1733 og dør i Eide på Nordmøre den 1. mai 1812, Helena Jonasdatter f. ca. 1733, dør den 22. mai 1796 også på Eide. Deres sønn Anders f. 1771, gifter seg ca. 1790/91 med Karen Carlsdatter som trolig er født ca. 1769. De får i alle fall 11 barn som jeg vet om, og det ene, datteren Anna Maria, er født den 9. juni 1795 i Undersåker, Åre sokn i Jämtland. Både Sven og sønnen Anders er vevskeibindere (skedbindare). Jeg har i mange år prøvd å finne ut mer om dem, kanskje er også Karen Carlsdatter fra Sverige, men har ikke funnet noe mere. Regner med at Sven Hanssen og Helena Jonasdatter hadde flere barn, som trolig er født i Sverige. Skulle så gjerne ha hatt opplysninger om denne familien. Er det mulig å finne noe om dem i Sverige? Det er vel vanskelig siden de var omstreifere, men håper på hjelp!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kjell Fredly 2977Desverre så er det å vite at foreldrene kommer fra Sverige litt for lite å gå på. Spesiellt av den grunn at det ikke er søkbart dette her og man må se i originalbøker bok for bok.Derfor forsøker jeg først å ta tak i det du med sikkerhet vet, så får vi se hva det etterhvert ender opp i. Du vet at Anna Maria er født 9/6-1795 i Undersåker, Åre socken, jämtland. Da har vi et utgangspunkt.I fødelsesbok C:2 side 17 for Undersåker i jämtland er Anna Maria innført som du sier født 9 juni 1795 og døpt den 13, av foreldrene Anders Svendsson Ramback og Karen Carlsdotter 26 år.Det er noe jeg ikke tyder her, og det er noen ord som står foran fars navn.Et spørsmål fra meg. Paret har i allefall 11 barn som du vet sier du. Det ville ha hjulpet veldig å få vite de barnas navn/f.dato/f.sted så langt du kjenner til.Med de opplysninger jeg til nå har, har jeg ikke gjenfunnet dem i noe husforhør enda, og derfor ville de navnene osv være til stor hjelp.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anders Rofstad 2973Nei, dette var som du sier lite å gå på, og dermed foreløpig vrient og finne, og i allefall en som du føler deg sikker på er riktig person.Et funn i Emibas kunne ha ført oss videre. Det var flere Gustav Adolf født i Motala som emigrerte i flg emibas, men ikke til Norge og ikke med etternavnet Björk.Jeg tror du først må finne litt mer kjøtt på benet her i Norge.Forsøke å finne: vielse og/eller innflytting, som begge vil være funn som kan gi noe mer. Hva med folketelling, står det evt noe der ? Likeså ved barns fødsel ?Finner du noe, så kom gjerne tilbake med det, så ser vi omd et er mulig å komme videre.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Anne Lene! Regnet vel ikke med at dette ble lett nei. Tenkte vel egentlig at det ikke var til så stor hjelp å legge inn navnene på barna, men siden du tror det så skal du få dem her:1. Carl f. 1792 på Innset i Kvikne.2. Helena f. 21. jan. 1794 på Tynset.3. Anna Maria f. 9. juni 1795 i Underåker.4. Sven f. ca. 1797, død på Eide i 1802.5. Andreas f. 21. febr. 1798 i Verdalen.6. Helena f. 14. mars 1800 i Eide på Nordmøre, død 1802.7. Sven f. 25. sept. 1802 i Eide, død 1810.8. Henrik f. 31. mars 1805 i Eide.9. Andreas f. 7. des. 1807 i Aure på Nordmøre.10. Anders f. 24. nov. 1808, uvisst hvor.11. En udøpt gutt, død 6 uker gammel. Regner med at det står 'skedbindare från Norge' framfor navnet på Anders ved Anna Marias fødsel i 1795.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kjell FredlyNei du har visst rett. Jeg fant ikke ut noe mer ut av dette. Håpet det skulle være tilgjengelig noe utflytterlister fra Undersåker rundt den tid han reiste til Norge, men det gjør det desverre ikke.Her er kirkeboksiden med fødselen, fra Undersåker fødte C:2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Uff trykket på feil tast, og så vips så var innlegget sendt. Her kommer i allefall siden. Som du sier står det nok at han er norsk skedbindare, men hva er det aller første ordet ?

bilete6421.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Inger Skaanevik 2971Først nå ser jeg noe jeg har oversett tidligere, at du skriver at du har tilgang på svenske kilder. Så da ønsker du egentlig ikke at jeg skal forsøke å finne ut noe, men du trenger å vite hvor du skal lete. Forstår jeg deg rett ?Det er nok andre her på forumet som kan svare bedre enn meg, for Vallonslekter har jeg ikke kjennskap til.Det kan kanskje være en ide for deg å skrive innlegg på anbytarforum (lenken min i 2972. Det koster deg 100 kr og avgiften gjelder i 1 år. Dvs du kan bl.a skrive innlegg i et år fra den dag du betaler.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Det er nok det som står ja, Tom. Har aldri sett kirkeboksiden før, men det har blitt funnet et tilfeldig funn av dette på Anbytarforum. Nei, denne slekta er ikke enkel, desverre! Men kommer på at det har vært antydet (aner ikke hvorfra jeg har det) at Sven Hansson og Helena Jonasdotter kom fra Sveg. Dette tror jeg kanskje kan ha kommet fra den første innførselen om dem i Innset kirkebok, Kvikne, i 1771, men jeg tolker det slik at det står at de er fra 'Sverg', altså Sverige.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Jeg er på jakt etter fødested til Hemming Carlson f.25.12.1847. Foreldre skal være Carl Hemmingson f.18.11.1818 og Karin Jacobsdatter f.31.06.1823. Jeg tror han er født i Jämtland. Det kunne være interessant også å funnet foreldre til Carl Hemmingson og kona . Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Kjartan 2976Har följt familjen i husförhören och födelseboken. Carolina är född 1815 10/9 (C:3 s88), Gustaf 1821 15/5 (C:3s226) och Anna 1823 2/1 (C:3 s244) som du redan vet. Namnet Krona finns bara i ett husförhör, A1:14 Holmedal 1851-1855, och där är även nämnda dotter Anna antecknad. Så det bör handla om en och samma familj. Varför han lägger till Krona på 1850-talet vet jag inte. Kanske fanns det en namne i trakten. I dödboken skrivs han Torpare Johannes Kristoffersson Krona död 1852 10/5 67 år i E:2 onumrerat (gid 492.38.32200) och Johannes Krona, torpare begravd 16/5 1852 67 år i F:2 s84 (hos Arkiv Digital).Några beväringsförteckningar för åren runt 1815 har jag inte hittat.Dottern Anna f 1823 flyttar 1847 till Saerne? Borre Sogn i Norge och är tillbaka i Kroken 1849. I husförhöret står det även att modern Olia, som är antecknad på raden ovanför Anna, flyttat till Borre. Kanske felskrivet? Men är inte struket. Eftersom Anna flyttade dit kanske modern har anknytning till platsen och det kan vara idé att leta efter vigseln där. (Holmedal 1846-1851 A1:13 s146)Tittade även i vigselboken åren 1813-1815 utan att hitta dom. Fast jag tror nog dom gift sig i Norge för Olia är ju född där.Har rullat igenom utflyttade från Karlskrona 1799 – 1813 men ser honom inte där. Längden är ganska tätskriven så jag kan ha förbisett honom. Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Takk til Ulla for nye opplysninger i innlegg 2987.Jeg leter febrilsk gjennom kirkebøkene i nærliggende deler av Norge, men opplysningen om Borre hadde jeg oversett. Jeg har notert at Anna flytter til Aremark i 1839 og at hun bor hjemme i Kroken når Johannes dør i 1852, sammen med sønnen Andreas Wilhelm. Jeg har notert at hun da er 'sjuklig', og at moren Olia er 'sjuklig, vanfør'. Jeg har notert at Olia er død 24. april 1861, men har satt et spørsmålstegn ved den siste opplysningen. Er det mulig å sjekke om denne opplysningen er riktig, og om det står noe om alder eller fødested når hun dør? Jeg har notert fra 1818 at Olia er født i 1886 og at Johannes er født i 1885, men er usikker på disse opplysningene.Jeg har foreløpig funnet bare en Olia Svensdatter som er født i 1886. Hun er fra Biltvedt i Kråkstad, men gifter seg i 1807 med en helt annen person enn Johannes. Hun kan naturligvis ha blitt enke og giftet seg igjen, men jeg har foreløpig ikke funnet noe nytt giftermål for henne. Jeg har ennå ikke sjekket kirkeboka for Borre. Først må jeg finne ut hvor Borre er. Det mest kjente stedet Borre er i Vestfold, men jeg er ikke sikker på om det er riktig Borre.Vennlig hilsen Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Kjartan 2988I nästa husförhör A1:15 1856-1860 finns hon i Kroken sidan 111 som Inhyses Enkan tillsammans med dotter Anna och barnbarnet Anders Wilhelm. Där står i anteckningar Com(nattvard?) 1861 24/4. (gid 492.9.2300).1861-1865 hfl A1:16 s138 Kroken finns hon tillsammans med dotter Anna och barnbarnet som nu heter Anders Wilhelm Petersson och är Jägare.Överst på samma sida finns Carolina Johansdr f 1815 20/9 – äldsta dottern, hustru till Olof Olsson f 1813 25/4 i Carlanda. Och hennes oä Gustafva Gustafsdr f 1840 7/12 som flyttar till Norge 1861 25/10. Deras gemensamma tvillingar Johanna och Maria f 1852 5/12 i Carlanda. Maria har en oä son Olaus Theodor f 1870 14/11 i Hdal. (Arkiv Digital)Hon dör 13 november 1863 och begravs 6 december Inh Enka Olia Evensdr i Kroken, 77 år. Dödsorsak är inte antecknad och inte heller födelseort. Bör vara född 1786 om nu födelseåret blev rätt från början när hon flyttade in till Holmedal 1813?. Det är ju inte säkert prästen frågade de efterlevande när hon var född och räknade ut åldern. Han kan ha tittat i husförhören och där står 1786. (Holmedal F:2 s185, Arkiv Digital)Genomgående läser jag hennes namn till Evensdotter - någon gång lite tveksamt Ovensdotter. Men Svensdotter har jag inte sett. E-et skrivs dock med rund släng så det kan nog se ut som ett S också. Hoppas du hittar vigseln och att det där står mer om varifrån Johannes Kristoffersson kom. Under tiden kan jag leta vidare i utflyttningslängderna i Karlskrona 1785-1799. Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kjartan 2988 / UllaJeg har vært fraværende her i helgen, men jamen har du funnet mye for kjartan Ulla - så bra. Da ser ikke jeg etter noe mer nå. Kjartan, du får kanskje heller danne deg en oversikt over hva du har og om det så evt er noe du trenger.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jostein Riseth 2986Jeg får visst først begynne med å forsøke å finne Hemming Carlssons foreldre, Carl Hemmingsson og Carin Jacobsdotter. For de har jeg så langt ikke funnet så mye om.Jeg finner familien i husforhøret 1846-1855 på Nyland, Undersåker i Jämtland som du antydet. Der står flg:inh Carl Hemmingsson f 18/11-1818Carin Jacobsdotter 1827De ble i flg husforhøret viet 1847.Barna: Hemming 13/12-1847Jacob 21/12-1852Som du ser Hemmings f.dato er en annen enn den du oppga og hans mors f. år er også et annet. Du mener Carin er født 31/6-1831, et tredje f.år er 1823 som folktellingen 1860 oppgir. I tellingen står det at hun er født i Undersåker, men jeg har ikke funnet henne født i Undersåker i noen av disse 3 årene.I husforhøret 1856-1864 på Stamgärde i Undersåker finner jeg igjen familien. Nå er Carin enke også her brukes f.året 1823.Dermed ble det nok aldri fler barn enn Hemming og Jacob for Carin og Carl.Hemming og moren gjenfinner jeg ikke i husforhør etter 1860.Jacob derimot finner ejg i 1880 ugift dräng på plassen Romo i Undersåker. I 1890 er han arbetare og bor på Hamre i Åre. han er da gift med Lena Karlsdotter Wikstrøm f 1861 Åre. De har barna Karl Olof 1884, Johan Gustaf 1886 og Amanda Karolina 1888. Enda 10 år senere i 1900 bor familien i Undersåker, på plassen Skansegan Jacob er skogsarbetare. ytterligere 2 barn har de nå: Jakob Isidor 1892 og Henrik Leander 1896.Så foreløpig ble det funn bare fremover i tid, og ikke bakover som jo er det du ønsker. Det krever nok litt mer leting. Jeg forsøker litt, men vet ikke hvor mye jeg får gjort med det i dag.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Tusen takk til Ulla og Anne Lene for mange nye opplysninger om mine svenske aner.Jeg har lett mye i norske kirkebøker for å prøve å plassere den norske delen av denne familien, men mennesker som farter så mye rundt som disse er alltid vanskelig å følge.Hvis jeg kan spørre om en ting til i denne forbindelsen så er det om en av dere kan sjekke hva som står ved fødsel/dåp for min tippoldemor. Hun het Ingrid, ble født 16. september 1845 i Holmedal og moren er meg fortalt het Ollana eller Oliana Olsdatter. Jeg klarte ikke selv å tyde dette navnet på denne måten eller så mye av resten av det som står skrevet der og lurer på om det inneholder noen flere opplysninger som kan føre meg på riktig spor etter mor til Ingrid. Jeg har notert C:3 510159 3:4 som referanse til kortet dette sto på.Vennlig hilsen Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Så här läser jag det:Ingrid oä född 16 sept, döpt 21 sept 1845, mor Landstrykerska Norske Ollana Olsdr. Fadern angafs vara f.d Jägaren Gustaf Johannesson i Kroken. Vittnen: Johannes Krona, Ingrid Olsdotter i Stallarbyn. (Arkiv Digital Holmedal C:3 s376)Prästen skriver korta l - jämför t.ex hur det ser ut i Stallarbyn. Tog en titt i husförhöret för att se om jag kunde hitta Ollana där för att se om det fanns någon uppgift om var hon var född i Norge - men min internetuppkoppling slutade samarbeta och programmet försvann. Grr.... (det nya bredbandet blir inte klart förrän i mars så mitt tålamod kommer att testas ordentligt!!)Innan dess hann jag också söka lite i utflyttade från Karlskrona - letade gossen/ynglingen Johannes Kristoffersson åren 1795-1799. Men boken är i dåligt skick och svårläst. Namnet Kristoffer verkar inte vara så vanligt där då. Såg ingen Kristoffer Jenssen heller. Om du får fram nya uppgifter när han ska ha kommit till Norge och varifrån, kan jag försöka igen. Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Takk til Ulla for de siste opplysningene. Mine notater om dette var ikke helt på jordet, men jeg hadde bommet på noen få bokstaver og innholdet ble derfor litt uklar for meg. Nå får jeg lete videre i norske kilder. Alle disse personene har jo vært innom Norge i en eller annen sammenheng og må finnes registrert i kirkebøker eller folketellinger, spørsmålet er bare hvor.Vennlig hilsen Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Har lenge forsøkt å finne ut mere om anene til Cajsa Danielsdotter, f 1838 i Sillerud, Värmland. Hun var datter av Daniel Engelbrektsson, og flyttet til Norge, Henningsmoen i Trøgstad, 1863. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jan Erling Haugland 2996Cajsa Danielsdotter er født den 21/8-1837 i Sillerud, datter av Daniel Elgelbrektsson og Marit Nilsdotter i Höghult.I husforhør 1836-40 sdie 213, 1841-1845 side 163 og 1856-1860 finner jeg familien:Egare Daniel Engelbrektsson 1798. Husforhørene sier at han er født den 3/5-98, mens fødelsesboken har han innført som født 7/5 og døpt 13/5. Vi får kanskje tro at f.boken er rett og at han er født den 7/5. død 13/2-1860hustru Marit Nilsdotter 1813Anders /8-1835. Han flytter til Norge den 21/12-1860. Da er hans f.dato oppgitt til å være 18/8. Han flyttet til Norge sammen med sin kone Mariana Persdotter f 6/7-1833 silbodal.Kajsa 21/8-1837. Flytter til Norge 26/11-1860.Agneta 18/1-1840. Hun er den av barna som ble i Sverige. Finner henne i 1890 og 1900 tellingen. Begge gangene på plassen Sanda i Sillerud, gift med hemmansägaren Nils Eriksson f 1838 Sillerud. Ingen barn i noen av tellingene.Maria 30/6-1843. Død 24/10-1848Nils 4/7-1846. Han flytter til Norge 2/10-74Alle f.stedene her er Sillerud. Familien bodde på plassen Höghult i Sillerud.Faren her Daniel Engelbrektsson ble født i mai 1798 døpt den 13/5, foreldrene: Engelbrekt Ersson og Annika Andersdotter i Honungstaka.Husforhør fra 1793-1813 ser familien slik ut (også her er f.stedene i Sillerud):lott brukare Engelbrekt Ersson 1761Annika andersdotter 1760Barna: Karin 1786Nils 1789. På anmerkning om han står det: landtvärn ( i husforhøret 1807-1813)Daniel 1798Anders 1803Familien bodde først på Honungstaka, flyttet så i løpet av husforhøret 1793-1800 til Tegen, og videre derfra i løpet av forhøret 1807-1813 til Ölmeheden, alle er steder i Sillerud.Jeg har fulgt den familien kun i en liten periode. Synes vel det er et stort hopp mellom barn født i 1789 og 1798. Kan det være en innimellom der som døde kanskje ? Eller er det bare så stort hopp ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei Anne-Lene !Tusen takk for all informasjon du har funnet. Hvis jeg skrev 1831 som fødselsår for kona til Carl Hemmingson , Carin Jakobsdatter, så er det feil. Det skal være 31.06.1823. ( Som du også har antydet ) Jeg har dødsdato for Carl, 28.04.1854, så det stemmer jo at Carin er enke i husforhøret 1856-1864. Sønnen Hemming emigrerte til Norge . Når vet jeg ikke , men jeg har funnet ham i Flatanger i NT i 1878. Om mora Carin reiste sammen med ham ,( ettersom hun ikke gjenfinnes i noe senere husforhør) vet jeg ikke. Jeg har ikke noen dødsdato for henne. Ellers var det interessant å få opplysninger om broren Jacob. Jeg visste at Hemming hadde en bror, men ikke mer enn det. Når det gjelder tråden videre bakover for Hemmings foreldre, så får jeg håpe det dukker opp noe. Har jo i alle fall fått bekreftet at de hadde tilhold i Undersåker i Jämtland.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jostein Riseth -2998Noen ganger lurer jeg virkelig på meg selv. Du har jo helt riktig skrevet at Carin Jakobsdatter er født 31/6-1823. Lurer på hvor jeg har fått 1831 fra. Jeg må jo ha notert meg noe helt annet enn hva jeg har lest.Jeg har drevet og lett litt her, og er ikke veldig mye klokere enda. Husforhørene er ikke veldig informative her.Du sier at Carl døde i 1854 og nå har jeg funnet bekreftelsen på det i kirkeboken. Der står han innført som lantbonden Carl Hemmingsson i Hårsta 35 år gammel død 28/4-1854 gravlagt 21/5. En torpare Anders Andersson Hårsta 35 år stod oppført med samme døds og begravelsesdato. Begge druknet.Jeg finner familien på Hårsta i forhøret 1856-1864 og da står det innført noe som jeg tolker som en flytting til Stamgärdet. Når jeg da forlytter meg til Stamgärdet så finner jeg dem der. Ikke noe nytt. Carin som enke og 2 sønner. Det står et kryss over familien, noe som kan indikere at de flyttet, men ingen notat om flyttingen. Når jeg så går over til husforhøret 1865-1875 så har jeg ikke funnet familien på Stamgärdet. Hvor jeg da finner dem vet jeg ikke helt enda.Om du har litt tålmodighet her, så skal jeg titte litt mer, men trenger nok noen dager på det. Det blir litt mye frem og tilbake, leting og gjetting her, men vi får jo håpe det dukker opp litt mer.Jeg har ikke funnet Hemming eller mor og bror for den saks skyld i Emibas. Et funn der ville ha vist oss når han flyttet og fra hvor. Det ville jo ha vært verdifullt.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Takk igjen. Det er ikke noe som haster, du får lete litt når du ev. får tid. Jeg har notert foreldrene til Carin . Jacob Ersson ( Erntsson) 26.07.1766-03.05.1875 og Christin Svendsdatter 06.03.1802-10.11.1891. Jeg vet ikke hvor de bodde. Det kan jo tenkes at Carin som enke og 'voksne' barn flyttet til det området foreldrene bodde.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.