Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

JosteinFint, da titter jeg litt i ledige stunder. Jeg ser du har litt info om Carins foreldre. Jeg kan gå inn og sjekke hva som er innskrevet i dødbøkene på deres dødfall, for så å se i husforhøret. Kanskje carin dukker opp der. Fint om du legger ut her om det er noe mer du vet om familien, selv om du kanskje tror jeg ikke trenger det. Når ting stopper opp, så er det utrolig hvilke små detaljer som fører en videre. Da slipper jeg å lete etter det du allerede vet. Mye spart på det.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Har fått hjelp frå deg før og prøver igjen. Treng opplysningar om ein Lars Petter Petterson, f 2/11-1862 og gravlagd på Dale i Vaksdal i 1828. Lars Petter og kona kom til Flåm i Aurland i 1897. Kona døydde der. Seinare er Lars Petter å finna på mellom anna Dale Fabrikker.Trur denne karen er den Lars Petter Persen, f i Nås i Sverige i 1862, som gifter seg i Skjerstad i 1896, med Anna Olea Jørgine Hansdtr, f i Ofoten 1864.Ved giftarmålet står det at Lars Petter sin far heiter Petter Persen. Lurer også på om denne Lars Petter kan ha ein bror som heiter Ludvik/Ludvig, omtalt i tema 66899?Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei igjen...hadde noen spørsmål her tidligere, men det var for lite kjøtt på beina til å komme videre. men nå har jeg litt mer å gripe fatt i.det jeg leter etter er både forfedre og eventuelt nålevende slekt i sverige.min oldefar, Gustav Adolf Bjørk, f 29/12 1867hans far het Erik Gustaf erikson Bjørk, F 1/11-1836, ble gift 29/12-1860 med Brita Andersdatter, f 25/4-1833. Erik og Brita bodde i Skaraborgs Län, på et sted som heter Undenäs (og jeg tror det var på en plass under gården Höghult.håper dette er noe å gripe fatt i mvh Anders Rofstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jostein Riseth - 2986Det er ikke så mye jeg finner. Men, jeg har funnet i husforhøret 1825-1835 side 41 plassen Rosta i Ås, Jämtland:Jacob Ersson 26/7-1766hustru Christine Svendsdotter 6/3-1802Barna: Sven gustaf 15/11-1825Eric 30/3-28Carin 31/8-23Henric 2/4-31Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Marianne Bakketun 3002Den Lars Petter du nevner som født 2/11-62 har jeg funnet født på Flatberget i Nås , Kopparberg.Husforhøret 1857-1866 side 129 Flatberget og 1867-1886 side 168 samme plass viser:Petter Persson 6/7-1830Catrina Jernström 10/11-29De ble viet 24/6-60.Barna: Anna 30/11-59. Flytter til Åhl 5/6-79.Lars Petter 2/11-62Mina 13/8-65Carl Johan 17/5-69Carolina 28/3-79Noen har jeg gjenfunnet i 1890 tellingen:Foreldrene her med datteren Carolina bodde fortsatt på Flatberget.Carl Johan bodde også på Flatberget. han var skogsarbeider og gift, men ikke barn.Anna var gift og hadde 2 barn, bodde på Lindesnes by i Nås.Mina var ugift hushållerska på Herbo, i Norberg, Vestmanlands län.Jeg har ikke tatt med infoen fra tellingen om disse søskenene, men gjør det om du er rimelig sikker på at dette er rett familie.Det er altså Lars Petter jeg ikke har gjenfunnet i 1890 tellingen. I 1880 tellingen bodde han hjemme hos sine foreldre.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Tusen, tusen takk! Dette er heilt sikkert rett mann. Grunnen til at du ikkje finn han i 1890 er nok at han har flytta til Noreg. I 1896 gifta han seg nemleg i Skjerstad. Du treng ikkje slå opp meir om denne familien enno.Men... kan du sjekke om du finn Alfred Pettersen i Sverige, fødd ca 1. - 4. jan 1895. Foreldre Ludvig Pettersen og Anna Hansen. Forstår jo at han ikkje er å finna i 1890, men finns det 1900 i Sverige?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anders Rofstad 3003Ja, da ble det mulig å finne familien - flott.Husforhøret 1870-1888 side 200 Höghult, Undenäs, Skaraborg:Lägenhetsegare Erik Gustaf Björk 1/11 - 1836 Fägredhustru Brita Andersdotter 25/4-33. De ble gift den 20/12-60, litt utydelig alternativt kan det være 29/12.Barna:Erik Johan 4/12-61Selma Josefina 1/8-65Augusta Charlotta 20/12-67 tvilling medGustaf Adolf 20/12-67Fredric Godtfrid 26/1-74, død 23/8-76.I 1890 tellingen bor Erik Gustaf og Brita på adr: Høghult eller Galtebolet. Barna Selma Josefina og Gustaf Adolf bor hjemme.Det var ihvertfall litt. Dukker nok opp mer.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anders RofstadBeklager jeg skrev feil f.dato på tvillingene. Det skal jo selvfølgelig være 29/12-67.Gustaf Adolf emigrerte:Post 646398Eriksson, Gustav Adolf Arbetare (ogift man)f. 29/12 1867 i Undenäs, Skaraborgs län (Västergötland)Utvandrad 14/2 1899 från Galtabolet, Undenäs, Skaraborgs län (Västergötland) till AmerikaKälla: Husförhörslängd, s. 182Emibas emigrationsakt: Undenäs R 1899 001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anders RofstadLitt usikkerhet, men fra 1890 tellingen, kan jeg anta at disse er dine:Register: Folkräkning 1890 (Skaraborgs län)Om personen Namn: Erik Johan Eriksson Hemförsamling: Undenäs Hemort: Svanvik Kontrakt: Södra Vadsbo Län: Skaraborg Födelseår: 1861 Födelseförsamling: Undenäs Yrke: Statdräng Civilstånd: Gift (G)Erik Johan Eriksson, f. 1861 i Undenäs, Statdräng Johanna Petersdotter, f. 1862 i Undenäs Hilma Sofia, f. 1884 i Undenäs Maria Wiktoria, f. 1886 i Undenäs Karl Johan, f. 1888 i Undenäs Anna Kristina, f. 1890 i UndenäsOm personen Namn: Augusta Charlotta Elisabeth Björk Hemförsamling: Motala Lands Hemort: Björka Kontrakt: Aska Län: Östergötland Födelseår: 1867 Födelseförsamling: Undenäs Skarab. l. Yrke: Piga Civilstånd: Ogift (O) Kön: Kvinna Famstkod: Ensamstående (E) Fam. nr 2Augusta Charlotta Elisabeth Björk, f. 1867 i Undenäs Skarab. l., Piga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anders RofstadErik Gustaf Björk ble født 1/11-1836 døpt 13/11. foreldrene: Erik Björk og Maja Larsdotter, stäng.Husforhøret 1827-1838 Stäng i fägre side 230:Soldat Eric ERicsson Björk 9/5-1811 Undenäshustru Maja Larsdotter 1806 Ransberg ?Barna: Stina Cajsa 1831, død 27/11-1831Carl 14/9-1832Johannes 16/8-34Eric Gustaf 1/11-36De flyttet fra plassen i 1830 til Nyberg side 152. Der har jeg ikke fulgt familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

fine saker...mer kjøtt på beina til meg... :-)det er riktig at gustav adolf utvandret...det er han som dukker opp i norge.. :-)tusen takk for hjelp så langt!!!mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

3008. Anar ikkje kvar familien kan ha budd og veit heller ikkje om dei er svenske. Alfred vart konfirmert på Dale i Vaksdal i 1910. Fødd i Sulitjelma 4. jan 1895 står det, men finn han ikkje under Sulitjelma eller Fauske. Finn heller ikkje familien i Noreg i 1900-teljinga.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Røsdærn

Leter etter opphavet til: Johannes Olufson f 29.11.1805 angivelig i Svendsrud Glava. Far var Oluf Andersen. Mvh Øivind Røsdærn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Øivind Røsdærn 3018Jeg har ikke funnet han født på den dato i Glava, heller ikke i husforhør 1802-1806 under Svensrud.Vet du noe mer om han eller familien ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Anne Lene. Viser til 3008, der eg spurte etter Alfred Pettersen. No spør eg heller etter, Ludvig Petterson, f ca 1862, Falun Län i Sverige.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Anne Lene. Eg er visst på ville vegar no. Falun og Kopparberg er delvis det same? Falun ligg i Kopparberg Län? Hadde håp om at ein L. Petterson frå Falun kunne vera min Ludvig, men det er nok heilt sikkert Lars Petter, som du har funne.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Røsdærn

Johannes Olufson kom til Sandsvær i Buskerud 1840. presten skriver da at han er født 29,11,1805 37 år gammel da han gifter seg 1843 år er han også 37 år så her må det være en feil Presten skriver også at han har begåt den hele nattvær 01,04,1839 noe jeg tror må være i Sverige hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Varmbo

Hei Anne Lene!Min tippoldefar Andreas Kristensen Berg født 4okt1852, døpt 14nov1852 i Sande Vestfold, flyttet som tømmermann til Sverige en gang i mellom 1879 og 1889, tror jeg. Han og hans kone Gunhild Maria Christensdatter født 24des1851 og døpt 29feb1852 i Sylling Buskerud fikk flere barn og blandt dem min oldefar Fridtjof Emanuel Andreassen Berg født 22sep1889 i Wärmland (skön?) og hans søsken Karl/Carl?, Elin Constanse, Jon Wiktor Emil som også skulle være født i Skön, Wärmland den 6apr1896 og en større bror Hans som var født 1jan1879 Konnerud,Buskerud.Denne Hans Andreassen Berg ble gift med Julia Signe Elisabeth Myren fra Sundsvall født 6apr1886/88? de bodde i Brekke og to av deres barn skal være døpt i den gamleste kirken i Söderhamn, Elisabeth født 29des1905 og Vera Davida? født 22jul1909.Også en 3. søster Greta Ebba Helen som døde veldig ung ble født der den 29mar1908.Jeg tror også at min oldefar Fritjof Emanuel Berg(se over) traff min oldemor Alvilde Lorense Valstad i sverige og at de to giftet seg der, men jeg vet ikke når og jeg vet ikke hvor, men noe sier meg at det kan ha vært i Sundsvall ? Alvilde ble født 16feb1888,døpt i Pauluskirken Oslo 27mai88.Jeg håper du kan nøste litt i dette og se hva som kommer frem, på forhånd takk !mvh Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

* hei - eg veit ikkje om eg tør spørre deg Anne Lene - imponert over denne webdebatten -****** Maja Katrine 'Marie' Andersdtr f: 14 nov 1854 i Nossemæren Sverige- til Idd, Østfold 1872 og Åmli 1979 d: 1921 *** Nøssemark hører t Elfsborg læn ?gift 30.april 1880 i Åmli Aust-Agder m Tengel Anderson Simonstad f: 1859 (var innom webdeb 66982) Skulle gjerne hatt foreldre og evt søsken av Maja Katrine. *** mvh kjetil sigvart eidskard ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Åge Warmbo 3023Andreas og gunhild fik sønnen Hansi Konnerud i Buskerud i 1879. Har du lett etter de som utflyttet i årene etter 1879 ? Hvor flyttet de da ?Du sier at de videre fikk barn i Wärmland (skön). Jeg har ikke funent fam enda i telling 1880 eller 1890. Har lett etter sønnen fritjof Emanuel. Har kun funnet et skön sogn og det er i västernorrland, kan ikke finne noe i värmland. I Skön fant jeg han ikke på den dato du oppgir.Det hadde vært flott å finne utflyttingen fra Norge for familien.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.